Jos puhutaan uskontojen sosiaalisuudesta ja normeista ja käytöksestä, keskustelu menee helposti väärille raiteille. On kuitenkin tärkeämpää muistaa siitä mitä keskivertoinen julistaja tai uskostaan kertova tekee. He yleensä kutsuvat tilaisuuksiin. Tutustuminen on sitä että kohteliaasti mennään paikkaan ja kuunnellaan asioita. Ja sitten ollaan sitä mieltä mitä ollaan.
Olenkin käynyt monissa tilaisuuksissa ja jopa kreationistien luentotapahtumissa. Olen kuunnellut jutut loppuun ja ollut tiiviin erimielinen. Joskus olen jopa "liftannut" uskovaisten kyydissä pois. Joskus muulloin taas olen kävellyt kymmenen kilometriä koska en nimenomaan ole halunnut yrittää liftaamista. (Jos matka on alle 30 kilometriä, voin kävellä sen varsin mukavasti ilman etukäteissunnittelua kuten juomista ja taukopaikkasuunnittelua. Omaan rauhalliseen tahtiin joka on ~6km/h. Kyydin saisi kyllä karkeasti ottaen aina, uskovaiset tuppaavat olemaan tässä mielessä reiluja.)
Moni tietämäni skeptikko ja ateisti tekee tämänlaatuista toimintaa. Henkenä on se, että vastustajan argumentit täytyy tuntea. Omana, hieman asiattomana, perushenkenäni on se, että jos tilaisuus on vaivaannuttava niin sen parempi. Etenkin silloin olen tarkkaavaisesti kuuntelemassa jotta voin nipottaa jokaisesta mainitusta idiotismista ad infinitum. (Mielellään nimiä mainiten.) Toki skeptikoissa ja ateisteissa tuntuu olevan myös sellainen alatyyppi joka "heijaa ovilla" eikä tule sisään, mutta selittää muille että ei sinne kannata mennä kun siellä opetetaan tuollaista huuhaata. Olen heille tyypillisesti sanonut jotain sen tyylistä että "entä sitten" ja mennyt sisään joka tapauksessa.
Uskovaisilla itsellään ei tunnu olevan samanlaista kohteliaisuutta. Harhaoppiin joko ei tutustuta tai sitten lähdetään kesken pois. Tästä hyvänä esimerkkinä saakoot toimia Sue Blackmoren evoluutioaiheinen luento josta tapahtui symbolinen massapoistuminen. Poistuminen on siitä erikoinen temppu, että se on äärimmäisen epäargumentatiivinen. Se on sosiaalinen symboli. Siinä ihmiset nousevat ja ilmaisevat mielipiteensä poistumalla. Ja tässä ei selitetä miksi. Ilmoilla on pelkkä asenne, paheksunta. Tällä kertaa Blackmore synnytti pahaa mieltä erityisesti islamilaisissa, joilla on erikoisia teorioita sikiöistä. Koska Muhammad on maininnut sikiöistä "Koraanissa", islamilaiset kokivat että heitä kutsuttiin ignoranteiksi kun embryologiaa esiteltiin.
Ja tämä nähdkseni erottaa suuren osan niistä julistajista vaikka keskiarvoskeptikosta.
* Kun skeptikko nipottaa ja piinaa virheistä ikuisesti, se on kuitenkin keskustelullista kiusaamista. Se on vittupäisyyttä mutta argumentatiivista vittupäisyyttä. Se on tavallaan sitä mitä monien sarjojen huumejengiläiset tekevät kun jonkun ampuminen "ei ole mitään henkilökohtaista" koska se on "vain bisnestä".
* Uskovaisille taas kaikki on sosiaalista. Kreationistien luennoissakin tärkeintä näyttää olevan sosiaalisuus. (Joka on joskus hyväkin. Olen esimerkiksi syönyt hernekeittoa "Matti Leisolan piikkiin", mikä oli varsin reilua häneltä. Hernekeitossa oli kuitenkin virallisesti ja ennaltailmoitetusti hintalappu ja kaikkea.) Poistuminen on vahva sosiaalinen signaali, joka iskee ihmiseen mutta ei asiaan.
Massahenkisyyden ideana onkin juuri se, että kreationisti usein iskee asian kautta ihmiseen. Evoluutiossakin epätotuuden lisäksi merkittävää on se, että saadaan sanoa että evoluutiouskon mukaan toimivat ihmiset olisivat moraalittomia ja pahoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti