Tarkkuus.
Keskiaikaisessa miekkailussa etuna on se, että tässä on käytettävissä historiallista aineistoa. Kun on esimerkiksi jokin "Codex Wallersteinin" kaltainen manuaali täynnä tekniikoita, on asiassa eteneminen vähintään melko eksaktia. Voidaan sanoa melko varmasti että harjoiteltu ja tehty on vähintään suhteellisen lähellä alkuperäistä. Tämä kirjallinen aineisto on mielestäni se, joka tekee historiallisesta miekkailusta paitsi miekkailua niin myös historiallista.
Tämän lisäksi on jotain jota voisi kuvata "arkeologiseksi miekkailuksi". Siinä mielessä että tavallisesti historiantutkimuksen ja arkeologian väliseksi eroksi rajataan karkeasti se, onko ajalta kirjoitettua aineistoa vai ei. "Arkeologisessa miekkailussa" kirjallista aineistoa ei ole. Esimerkiksi viikinkien sodankäyntitaitoja harjoittava joutuu luottamaan pääosin aseisiin ja siihen miten niitä voidaan käyttää. Ja tietenkin epämääräisiin saagoihin jotka ovat teknisesti ottaen kirjallista aineistoa, mutta jotka eivät kuitenkaan valota tekniikoita "niin paljoa".
Tämä ei ole sama asia kuin historiallisen ajan alku. Itse asiassa on käytännössä ilmiselvää että se ei tarkoita edes sitä että tuona aikana ei ole opeteltu asioita kirjallisesta tai sen kaltaiseksi oleellisesti rinnastettavasta materiaalista. Sillä historiallinen kirjallinen aineisto pitää myös löytää. Ja ajan mittaan paljon erilaisia asioita on tuhoutunut. (Tätä voidaan kutsua ekohenkisesti kierrätykseksi, koska sitä se usein nimenomaan on.) Itse asiassa tiedämme, että esimerkiksi gladiaattoreilla on ollut systemaattista opetusta johon on todennäköisesti liittynyt jonkinlaista kirjallista ja kuvallista aineistoa. Tästä vihjeitä saa esimerkiksi Petroniuksen "Satyricon" -teoksesta jossa hän esittää ivaavan kuvauksen huonoista gladiaattoreista. Hän kuvaa ivallisesti Norbanuksen "yhden sestertiuksen gladiaattoreita", laiheliineja ja pelkureita. Ja kuvaa sitten miten ainut jolla on puhtia oli traakialainen, joka osasi vain oppikirjan temput.
Mutta koska mitään aineistoa ei ole ainakaan toistaiseksi löytynyt, on tekniikoita pitänyt rekonstruoida ruukuissa tehdyistä kuvauksista. Ja rehellisesti sanoen tämä on suunnilleen sama kuin yrittäisi uudelleenrakentaa karaten tekniikoita katsomalla karaten alkeiskurssejen mainosjulisteita. Sillä ruukkuihin maalatut gladiaattorit olivat pääasiassa sitä varten että niillä on hyvä myydä ruukkuja. Samoin suositut gladiaattoreista tehdyt saviveistokset ovat jotakuinkin samaa aineistoa mitä nykyajan actionfiguurit. En tyystin kiistä niiden arvoa, ne ovat toistaiseksi paras menettely. Eikä asiasta edes valehdella, gladiaattorien tekniikoita penkovat tunnustavat aivan avoimesti että tässä nyt pelataan tälläisellä epätarkkuudella. Mutta en ole viehättynyt tästä.
Funktionaaliset varusteet.
Toinen ja vielä tärkeämpi asia on se, että kun keskaikaisen eurooppalaisen miekkailutaidon varusteita katsoo, niin suuri osa ilosta tulee siitä että kaikki varusteet ovat tarkoituksenmukaisia kamppailun kannalta. Niillä on tavoiteltu tiettyä funktiota joka on hengissäselviämiselle oleellista. Ja esineet hoitavat tarkoituksensa hyvin. Esineet ovat funktionaalisia ja kauniita, ja niiden käsittely on tarkoituksella tehty mahdollisimman vaivattomaksi. Ja tätä kautta syntyy iloa joka on tärkeä osa kokonaisuutta. Ja tämä ei ole ilmiselvää. Gladiaattorien kohdalla tämä elementti puuttuu usein. Voinen demonstroida asiaa kahdella hyvin antiikinaikaisella esineellä jotka muistuttavat pinnallisesti toisiaan.
HOT |
NOT |
Toki kypärä tekee tästä huolimatta sen tärkeimmän, eli suojaa hengenlähtöä päähän kohdistuvilta iskuilta, yllättävänkin hyvin. Mutta se tekee sen silti tavalla jonka voisi tehdä melko helposti paremmin. Ja tämä puutteellisuus on ilmiselvästi tahallista. Ja se tahallisuuspuoli on se joka tässä ärsyttää näitä heikkouksien olemassaoloja enemmän.
Keskikaikaisessa haarniskassa on paljon sileitä pintoja ja kaikki elintärkeät elimet on suojattu. Mutta kun katsoo gladiaattorien varusteita, suurin osa niistä suojaa pääasiassa lihaksia ja muuta vastaavaa eiletaalia. Paikat joilla ihmisen saa surmattua ovat yllättävän avoimia. Ottaen huomioon että ne kuitenkin ovat teknisesti olevinaan suojuksia ja Rooman legioonalaiset näyttävät että roomalaiset ymmärsivät kyllä relevantin panssaroinnin salaisuuksista melkolailla paljon. Eihengenvaaralliset iskut ovat suojattuja jotta taistelijat jatkaisivat mahdollisimman pitkään.
On yksinkertaisesti inhottavaa kantaa esineitä jotka on selvästi tehty siten että niiden kantajaa ja tämän ihmisarvoa on halveksittu niin paljon että kaikessa näkyy että show on tärkeämpi kuin showmies. Ja rehellisesti sanoen ne kypärät eivät minun silmiini ole edes niin kauniita tai siistejä.
Niissä on jotain samantyyppistä iljettävää ja itkettävää kuin niissä miekoissa joihin on laitettu ties mitä ylimääräisiä piikkejä. Ja niissä panssareissa joihin on laitettu sojottavia piikkejä. Etenkin hartiapiikkejä. Tai niitä fantasiapanssareita joihon on taottu tietynmalliset korostetut tissit, koska jonkun feminismin mukaan toisenlaiset olisivat fallosentristä vainoa kun naisen pitäisi teeskennellä miestä kelvatakseen taistelukentälle. Tai jotka muuten vain haluavat näyttää seksikkäiltä panssarissa. Itse toivon kuitenkin naissoturien elävän. (Rehellisesti jos joku viihtyy seksikkäissä panssareissa ja haluaa irvistellä piikitettyjen ja hädin tuskin edes kädessä pidettävien miekkojensa kanssa niin siitä vain. Haluan kuitenkin känistä tässä nyt enemmän omista mieltymyksistäni kuin rajoittaa muiden puuhastelua.)
1 kommentti:
Hei!
Minun nimeni on Aino ja olen freelancer Promo logic:lla, netti media toimistolla. Olisimme kiinnostuneita lisäämään 2-3 lausetta ja linkin teidän sivullenne sovittuun hintaan vuodeksi.
Olkaa hyvä ja ilmoittakaa jos tämä kuullostaa kiinnostavalta ja annan lisätietoja. Jos omistatte myös muita sivuja, olkaa hyvä ja liittäkää niiden URL osoitteet jotta voin käydä myös ne läpi mahdollista sopimusta varten.
Kiitos ja pikaisiin kuulemiin!
Ystävällisin terveisin
Aino Nurminen
nurmien.aino@gmail.com
Lähetä kommentti