Hyvät iPCMAXin ihmiset, erityisesti [SENSUROITU NIMI] joka on ilmeisesti kohtalon tai muun oikusta päätynyt asioivaksi henkilöksi kanssani.
Vaimoni päätti ilahduttaa mieltäni joululahjalla. Olin jonkin verran kärkkynyt mikroskooppeja, mutta yleinen kitsauteni oli toiminut tässä jarruna. Speksasimme yhdessä monen eri yrityksen monia eri tuotteita. Ja yrityksenne tuote oli sekä hinnaltaan että ominaisuuksiltaan oikein miellyttävä. Siksi käytimmekin nettikauppaanne. Tilaamisprosessi oli kiitettävän yksiselitteinen ja vaivaton. Olin siis kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen tilanteeseen.
Sain myös sähköpostiini tilausvahvistuksen josta lainaan osan. Uskon että voitte sen avulla yksilöidä tilaukseni.
"iPCMax.com - Serdex Solutions Oy
------------------------------------------------------
Tilausnumero: ***
Tilauksen yksityiskohdat: ***
Tilauspäivä: 06.12.2014
Tuotteet
------------------------------------------------------
1 x Niceview Mikroskooppi 2.7" Näytöllä (nicescopetft) = 119.00 EUR
------------------------------------------------------
Tuotteet yhteensä: 119.00 EUR
Sis. alv 24%: 23.03 EUR
Postiennakkomaksu: 6.00 EUR
Lähin Postin toimipiste (Postipaketti FI : 1 kg): 8.60 EUR
Loppusumma: 133.59 EUR"
Olin valinnut maksutavaksi postiennakon. (Sekin näkyy vahvistuksessa jota en nyt tähän lainaa.)
Vaivuin normaaliin arkiseen olotilaani, toki odottelemaan tyytyväisenä kauppamme loppuun viemistä. Koska tilausvahvistus tuli, koin oloni varsin varmaksi. Nyt sitten sain kuitenkin sähköpostia jossa sanottiin
"Moi!
Kiitos tilauksestanne.
Voitteko ystävällisesti maksaa tilauksen etukäteismaksuna? Alla tilitietomme" ... "Voit lähettää maksukuitista kuvankaappauksen, niin saamme tuotteet
nopeammin postitukseen.
Ystävällisin terveisin,
[SENSUROITU NIMI]"
Olen tuon viestin jälkeen varsin hämmentynyt.
Ensimmäinen asia johon tartun on se, että meillä on ilmeisesti jonkinlainen kommunikointiongelma. En nimittäin tiedä mitä tarkoitatte viitatessanne "ystävällisyyteen". Ensimmäinen asia on se, että olen tottunut että kauppaa käydään rahalla eikä hyveillä. Toki ajatuksenne ystävällisyydellä tehdystä kaupankäynnistä on viehättävä. Mutta se jää nyt hieman kohdentamatta. Tämä voi vaikuttaa hupsuilulta. Mutta se on sitä vain osittain.
Nimittäin syynä on se, että minulla ei tarkalleen ottaen ole käsitystä siitä mitä tuo lähettämäni viesti tarkoittaa. Ja olen oppinut että epätarkkuus on usein jonkinlaisen katastrofin alku. Viesti ei nimittäin kerro sitä että onnistuuko kaupankäynti lainkaan tuon postiennakon avulla. Riskinä on nyt siis se, että maksan ensin tuotteen ennakkoon ja sitten vielä uudestaan sen postiennakon. Tuotteenne on toki hinnaltaan kilpailukykyinen, mutta edellä mainitsemani luonteeni yleinen kitsaus antaa tämänlaisessa tilanteessa jarruja. "Olemme pahoillamme mutta emme ennakkoon lupaamaamme tapaan onnistu käyttämään postiennakkoa" -tyylinen ilmaus viestistä puuttui. Jatkoa ajatellen sellaisten laittaminen varmasti vähentää mutkia asiakkaiden kanssa kommunikoinnissa.
Eli jos tilanne on niin että olette toivoneet että saan tuotteen mahdollisimman pian, ja että ennakkomaksu tulisi rippusen halvemmaksi, kiitän tarjouksestanne ja huomioimisestani. On toki reilua että mietitte miten saan entistä enemmän etua tarjoamistanne jo nyt varsin mielekkäistä palveluistanne. Ajatus ennakkoon maksamisesta ei ole noin yleisesti ottaen mahdoton.
Olen kuitenkin yleensä varannut sen yrityksille joiden kanssa olen asioinut jo aiemmin onnistuneesti. Postiennakko on hyvä riskienminimoija. Se, että maksaa ja saa tuotteen samalta on suora ja minulle mutkaton. Ja koska olitte laittaneet postiennakkomahdollisuuden nettikauppanne vaihtoehtoihin oletin että se käy myös Teidän suuntaanne. (Jos näin ei ole, suosittelen jatkoa varten sitä että ette laita tämänlaista mahdollisuutta näkyviin.) Eli ennakkomaksu on ikään kuin jo vakiintuneen asiakassuhteen ja tätä kautta ansaitun luottamuksen osoitus. Luottamuksen, jota saamani hämmentävät viestit eivät - kuten kenties ymmärrätte - ainakaan lisää.
Toki on myös mahdollista että tilaukseni ei vain onnistu postiennakolla. Silloin kysymyksessä ei enää ole vain kommunikointikömmähdys. (Asia joka on minullekin raivostuttavan tuttu.) Tällöin haluaisin ihmetellä sitä "ystävällisyyden" käsitettä. Toki ymmärrän jos joskus on poikkeustilanteita joissa normaalit proseduurit eivät onnistu. Silloin on kuitenkin yleisesti "ystävällistä" tarjota jonkinlaista kompensaatiota hinnasta. Toki minun maailmassani kauppaa käydään rahalla, joten tähän liittyy osittain em. kitsauteni. Mutta ilmeisesti Teidän yrityskulttuuriinne "ystävällisyys" kuuluu jotenkin erityisesti. (Oletan tämän siitä että sana toistuu saamassani melko lyhyessä viestissä kahdesti.) Joten olen kaikesta huolimatta rippusen hämmästynyt.
Koska tämänlaiset tilanteet ovat minulle uusia - yleensä nettikaupoissa asiat ovat sujuneet ilman tarvetta tämänlaisten tarpeettoman pitkien asiakaspalauteviestien kirjoittamista - olen kiinnostunut tietämään siitä onko saamani tilausvahvistus jotenkin sen luonteinen että sen voi jotenkin vain torjua yksisuuntaisesti. Luonnollisesti olen yhä kiinnostunut asioimaan kanssanne (tai oikeastaan saamaan sen mikroskoopin, yritän yleensä minimoida kaupankäymisen sillä epäjalona pyrkimyksenäni on vaihtaa rahaa tuotteeseen eikä siihen että maksan siitä että saan kommunikoida myyjän kanssa. Seuralaispalveluiden käyttäminen on sitten asia erikseen, mutta luotan että hyveellinen yrityksenne ei ole tekemisissä tämänlaatuisten asioiden kanssa.) Siksi, jos postiennakkokauppa ei ole toteutumassa, joudun ensin kyselemään tästä asiasta tahoilta jotka ovat minua perehtyneempiä tämänlaisista kaupankäynnin juridisista kiemuroista. Tämä toki valitettavasti pitkittää kaupankäyntitilannetta. Olen sellaiseen kuitenkin valmis. (En missään nimessä halukas).
Ja jos tämä nähdään em. asioista tuntevan tahon puolelta asialliseksi olen luonnollisesti valmis tekemään pyytämäni proseduurin. (Joskin olen tehnyt pankissa verkkomaksuja enkä ymmärrä että mistä te tarkalleen ottaen haluatte sen screenshotin. Nähdäkseni laskun tiedot ovat näkyvissä siinä vaiheessa kun laskua maksetaan ja se vahvistetaan. Mutta vahvistuksen jälkeen ruudussa näkyy melko tylsä ja maksettua laskua kovin täsmentämätön viesti. Asia hämmentää siinäkin että muut verkkokaupat eivät ole vastaavia pyydelleet.)
Oletan kuitenkin että Teillä on tarvitsemani tuote. (Muutenhan olisi hieman erikoislaatuista pyytää siitä maksua etukäteen.) Joten luotan siihen että olette halukkaita myymään mainion mikroskooppinne. Minä olen luonnollisesti halukas maksamaan siitä pyytämänne varsin vähäisen hinnan. Se mistä tässä nyt on kysymys on siitä, että kauanko tässä prosessissa menee, montako byrokraattista mutkaa siihen tulee ja kenties siitä millä teknologialla raha vaihtaa omistajaa.
---
Tuomo Hämäläinen
Kitsas henkilö joka ei tahtoisi olla vaikea asiakas, mutta joskus tuntuu että vastassa on hieman hankalia kauppiaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti