tiistai 25. marraskuuta 2014

Täällä radio Kerava

Meiltä kysytään : Olen hyvin kiinnostunut tieteenfilosofiasta. Mitä eroa on postmodernilla, naturalistisella ja kristillisellä tieteellä?
Me vastaamme : Postmodernisti tulkitsee kuten sydämessään tuntee, naturalisti tulkitsee mitä empiiriset keinot mittaavat ja kristillinen tiedemies taas luettelee sivistyssanoja joilla kuvaa sen minkä on ensin lukenut "Raamatusta" olevan Totuus.

Meiltä kysytään : Miten ateisti voi muka tehdä eettisiä arvolauselmia ihmistä suurempiin voimiin ja objektiiviseen moraaliin viittaaviin normijärjestelmiin - vaikkapa juuri nyt tämän kristinuskon kohdalla?
Me vastaamme : Esimerkiksi katsomalla Pyhistä Kirjoista että kun siellä on valittu että kieltääkö katkarapujen syöminen vai orjuus, niin mihin tulokseen tutkisteltava Pyhä Kirja on tässä valinnassa tullut.

Meiltä kysytään : Onko tytön joka elää lestadiolaisen moraalin mukaisesti harjoitettava seksiä vasta avioliitossa?
Me vastaamme : Viimeistään silloin, koska pian tämän jälkeen hänen täytyy olla jo synnyttämässä.

Meiltä kysytään : Jehovan Todistajat pyysivät käymään valtakunnansalillaan. He kertoivat että minun olisi hyvä heidän uskonyhteisössään. Mitä mieltä olette tästä väitteestä?
Me vastaamme : Periaatteessa totta. Mutta hyvin harvoin.

Meiltä kysytään :
Evolutionistina osannet varmasti selittää meille mitä on kaaos ja satunnaisuus.
Me vastaamme : Tällä viikolla emme kohteliaisuussyistä käsittele kreationistien psykiatriaan liittyviä kysymyksiä.

Meiltä kysytään : Onko modernisoituminen ja moniäänistyminen vienyt kristinuskolta kasvot?
Me vastaamme : Päinvastoin, sehän on antanut sille uudet kasvot lisää!

Meiltä kysytään : Ovatko kristityt miltään osin historian varrella parantaneet naisten ja orjien asemaa?
Me vastaamme : Eivät yhtä paljon kuin työkoneet, jääkaappi ja pesukone. Mutta kovasta muutosrinnasta ja vastustuksesta huolimatta kristityt ovat mielellään aina jälkikäteen kertoneet parantaneensa kaikkia epäoikeudenmukaisuuksia.

Meiltä kysytään : Ovatko kristityt todella kehittäneet tieteen ja tuoneet lukutaidon maahamme?
Me vastamme : Periaatteessa kyllä, mutta vasta ateistien käytössä ne ovat pikku hiljaa alkaneet päästä oikeuksiinsa.

Meiltä kysytään : Miksi maanne kristittyjä on vaikeaa saada hyväksymään tasa-arvoinen avioliittolaki?
Me vastaamme : Heistä avioliitto on tasa-arvoinen jos ja vain jos se on kristillinen.

Meiltä kysytään : Onko valtionkirkon suurin haaste siinä että se on pääasiassa kasvottomien virkamiesten pyörittämä harmaa koneisto?
Me vastaamme : Joko se. Tai siinä, että niillä virkamiehillä on niitä kasvoja joka tilanteeseen.

Meiltä kysytään : Miksi kirkkovaalipaikoilla on useita äänestyskoppeja?
Me vastaamme : Jotta ihmiset voisivat tehdä tietoisen ja selkeän valinnan äänestyskoppien välillä.
Lisäkysymys : Mutta eihän tähän tarvittaisi niin montaa koppia. Onko tuohon mitään muuta syytä?
Me vastaamme : Ei ainakaan ruuhkien välttäminen.

Meiltä kysytään : Olen viime aikana kokenut uskon menettämisen tunteita. Mitä tehdä?
Me vastaamme : Tämä on nykyään aika normaalia. Tottukaa ja yrittäkää elää tämän uuden tunteen kanssa.
Lisäkysymys : Mutta uskonveljeni kertovat yhtenään juttuja ihmeistä ja rukousvastauksista, mitä tehdä tämänlaisessa tilanteessa?
Me vastaamme : Keksikää toki tekin sellaisia juttuja.

Meiltä kysytään : Onko soveliaampaa puhua uskontovereista vai uskonveljistä?
Me vastaamme : Uskonveljistä. Ystävät voidaan valita, sukulaisia ei.

Meiltä kysytään : Oletteko miettineet miten parhaiten vaikuttaa kirkkoon sisältä päin, jäsenenä?
Me vastaamme : Kyllä olemme. Eroamalla kirkosta.

Meiltä kysytään : Tunnutte pitävän uskontoja kovin syrjivinä ja dogmaattisina. Mutta miten selitätte sitten kristillisen ekumeenisen perinteen?
Me vastaamme : Tarkoitatteko ekumenialla tätä konseptia jossa adventistit rakastavat helluntailaisia, jossa luterilaiset rakentavat siltoja katolilaisten kanssa ja keskustelevat mielellään diplomaattisesti hindujen ja buddhalaisten kanssa jotta voisivat yhteisvoimin haukkua ateisteja militanteiksi ja marginalisoida heidät yhteiskuntajärjestelmästä globaalisti?

Meiltä kysytään : Tulevatko TV7 iltaohjelmat liian myöhään, kun nukahdan aina television ääreen sen sijaan että katsoisin ohjelman loppuun ja menisin vasta sitten yöpuulle?
Me vastaamme : Emme osaa antaa tuohon täsmällistä vastausta koska emme ole tavanneet ketään joka olisi kyennyt valvomaan iltaohjelmien loppuun asti.

Meiltä kysytään : Voiko kristitty maa siirtyä sekularismiin ilman militantin ateismin välivaihetta?
Me vastaamme : Periaatteessa kyllä. Mutta miksi siirtyä?

Meiltä kysytään : Eikö jokaisessa hotellihuoneissa oleva "Raamattu" olekin tärkeä kulttuurinen mahdollisuus ja tuettavaa kansallista perinnettä?
Me vastaamme : Kyllä sillä hienosti vakauttaa kiikkerää pöytää samalla kun juo minibaarista viinaa ja katsoo pornoa kaapelikanavilta.

Meiltä kysytään : Miksi ateistit haluavat niin innolla että homoseksuaalien voivat solmia avioliiton?
Me vastaamme : Koska eihän kaikesta voi syyttää valtionkirkkoa.

Meiltä kysytään : Ymmärrättekö lainkaan miksi kansankirkko puhuu usein ja mielellään nuorekkaasta uskonnosta?
Me vastaamme : Kaksituhatta vuotta. Yhä lapsenkengissään.

Meiltä kysytään : Erään kristityn mukaan Jumala on täydellisen hieno ja rationaalinen konsepti. Niin syvällinen että vaikka hän miettisi tätä elämänsä jokaisen päivän, Jumala jäisi silti arvoitukseksi. Mitä mieltä olette tästä?
Me vastaamme : Meilläkin on älyllisesti samantasoisia uskovaisia. He tosin tuppaavat miettimään evoluutiota.

Meiltä kysytään : Voiko kristitty olla myös hyvä ja järkevä ihminen?
Me vastaamme : Periaatteessa, mutta miksi tehdä elämästä niin mahdottoman vaikeaa noin monella täysin eri rintamalla samanaikaisesti?

Meiltä kysytään : Mitkä ovat kansankirkon suurimmat ideologiset haasteet maallistuvassa yhteiskunnassanne jossa henkisyydellä ajatellaan yhä olevan tilaa kansalaisten sydämissä?
Me vastaamme : Nähtävästi TV -lupamaksun mekaniikka, veroprosenttiin vaikuttaminen ja Päivi Räsäsen typistetyt lausunnot iltapäivälehdissä.

Meiltä kysytään : Mitä eroa on valtionkirkolla ja kansankirkolla?
Me vastaamme : Ilmeisesti se, että valtionkirkko omistaa luvan tehdä moraalilauselmia valtion puolesta ja kansankirkko kansan.

Meiltä kysytään : Ettekö koskaan tunne vetoa kuoleman jälkeistä Paratiisia kohtaan?
Me vastaamme : Tarkoitatteko tätä paikkaa jossa ollaan ikuisesti kristittyjen kanssa?

Meiltä kysytään : Miksi vastustatte niin kovasti mielipiteenvaihtoa kristittyjen kanssa?
Me vastaamme : Siksi, että mielipiteenvaihdon pitäisi olla sitä että mennään kristityn luo oman mielipiteen kanssa ja poistutaan hänen mielipiteensä kanssa.

Meiltä kysytään : Eikö maassamme muka voi kritisoida kristinuskoa varsin vapaasti?
Me vastaamme : Kyllähän meillä voi, ongelmana on vain joskus se julkisuuden kirous.

Meiltä kysytään : Mikä on kristillisen moraalin ytimessä oleva omatunto kristitylle?
Me vastaamme : Se on moraali joka ei ole hänen omansa, vaan joka on tunnottomasti delegoitu Jumalalle.

Meiltä kysytään : Eikö ole vähän tyhmää haukkua maanne kristinuskoa ahneeksi ; Teillä ei ole megakirkkoja ja arkkipiispanne ovat yleisesti kerrotusti keskituloisia.
Me vastaamme : Tasa-arvoisuus on mainitsemaanne syvempi. Arkkipiispojemme palkat ovat tasa-arvoiset peräti kolmen keskituloisen ihmisen kanssa.

Meiltä kysytään : Mitä mieltä olette siitä että kristillinen USA sai ihmisiä kuuhun kun ateistinen Neuvostoliitto ei saanut?
Me vastaamme : Toivoisimme että USA lähettäisi paljon enemmänkin kristittyjä kuuhun.

Meiltä kysytään : Ette kai ole niin fakkiutunut uskonnonvihaaja että ette kykenisi löytämään "Raamatusta" yhtään eettisesti kilvoittavaa kertomusta?
Me vastaamme : Tosiaan. Onhan siellä se tarina Beeteliin matkaavasta kaljupäisestä Elisasta.

Meiltä kysytään : Maassanne on jumalanpilkkalaki ja uskonrauha on suojeltu. Kuka illegaali pakana siellä istuu ja vastaa kysymyksiin?
Me vastaamme : Ei vastaa. Istuu.

Ei kommentteja: