"Parempaa lihaa kuin Tinderissä" -mainos sai huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta. Huomautuksen syyksi ei riitä että mainos on hyvän maun vastainen. Ja siksi se todettiinkin hyvän markkinointitavan vastaisena. Neuvoston linjauksen mukaan Laidun Herefordin mainoksessa väheksyttiin naista. Eettisen neuvonnan linjaukset sanovat, että mainonta on asiatonta, "jos naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla".
Jostain syystä varsin yleinen puolustus asiassa oli, että liha on sukupuolineutraalia. Eli toisin sanoen mainoksessa ei väheksytty naista vaan molempia sukupuolia. Ja tämä meni läpi.
Itse olen kuitenkin eniten huolissani mainoksen harhaanjohtavuudesta. Sukupuolineutraaliuspuhe nimittäin harhaanjohti huomion pois faktantarkistuksesta. Itse olen enemmän huolissani mainoksen harhaanjohtavuudesta. Mainoshan muistuttaa sitä perinteistä vertailevaa mainosta missä oma tuote laitetaan rinnan "johtavan kilpailijan tuotteen" kanssa. Ja jossa oma tuote todella on parempi. Olin tässä oma-aloitteinen ja yritin etsiä lihaa Tinderistä. En löytänyt. Siellä oli tarjolla vain miehiä, naisia ja paljasta pintaa. Ei lihaa. Ei, vaikka joskus näinkin jotain makkaran näköistä.
Ei. Mainos ei ollut "nerokas", "fiksu" tai "oivaltava". Se oli ns. yhden pisteen vitsi. Käytän toki itsekin tuollaisia. Oli se lisäksi seksivitsi. Naureskelen niillekin kuin kuusivuotias poika. Mutta mitään nerokasta siinä ei ole. Eikä mainos edusta mitään sananvapautta, mitä nyt vain rahastaa ja ratsastaa provokatiivisuudella kuten monesti kannattaakin nykyään. Toki tämä mainoksen turhuus muistuttaa siitä että hyvin pikkumainen on se ihminen joka tämänlaisesta mainoksesta jaksaa välittää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti