On toki hieman kummaisaa että kirkosta eroaminen on vapaa-ajattelijoiden vastuulla. Tärkein syy tähän on se, että kirkko itse ei ole hoitanut tätä. Se on päin vastoin tehnyt kirkon käyttämisestä vaikeaa, kirkkoon liittymisestä haasteellista ja eroamisen se on samassa syssyssä tehnyt mahdollisimman vaikeaksi. Tällä hetkellä vapaa-ajattelijoiden palvelu on siitä erikoinen että se tekee kirkosta eroamisesta helpompaa kuin kirkkoon liittymisestä. Mutta ilman sitä kirkosta eroaminen olisi hyvin paljon vaikeampaa kuin siihen liittyminen. Tämä tilanne yhdistettynä kasteautomaatioliittomasiinaan tekisi uskonnonvapauskysymyksestä suoraan sanoen perin kyseenalaista. Tämä kaikki on jossain määrin omituista.
1: Itse suosisin sitä että kirkko hoitaisi asiat itse. Kenties olisi jopa hienoa että jokaisen uskonnollisen järjestön olisi pakko tehdä eroamisesta mahdollisimman helppoa. Tai sitten se menettäisi täysin oikeutensa kantaa penniäkään tuloja ja kerätä rahoja jäseniltään yhtään mitenkään yhtään millään argumenteilla ja vetoamisilla. Tämä varmasti innostaisi eroamispalvelun perustamisen kirkon omien palveluiden sisään.
Mutta Rostamo on tässä kohden esittämässä sitä argumenttia joka on suunnilleen niitä ainoita puolia joiden mukaan kirkosta eroamisesta on syytä tehdä vapaa-ajattelijoiden kaltaisen tahon asia. Jos me nimittäin mietimme kuka edustaa kirkosta eronneita, on selvää että se ei ole ainakaan kirkko. Miksi kirkosta eroamisien ja niiden piikkien hallinta pitäisi jättää kirkolle? Siitähän tässä juuri ollaan irtautumassa, joten olisi omituista jättää identiteettitietonsa ja eroamisista uutisointi kirkon kontolle. Jos kirkko ylläpitäisi eroamispalveluita, se todennäköisesti ei uutisoisi lainkaan eropiikeistä ja piilottelisi niitä. (Vanhassa järjestelmässä moni eronnut korosti miten kirkkoherrat saattoivat tentata ja laittaa väkisin vaatimalla rastia tiettyihin ruutuihin eritoten eroamisen syissä. Koska näin saatiin fabrikoitua tarina siitä miksi ihmiset eroavat kirkosta. Ja tämä tarina oli kirkolle miellyttävämpi tarina kuin totuus.) Sen sijaan voisimme kuulla miten olisi päiviä jolloin entistä harvempi on eronnut kirkosta. Nämä olisivat ikään kuin onnistumisia.
"Eroa kirkosta -sivuston vastapainoksi kirkon verkkosivuilla onneksi voi jo liittyä kirkkoon helposti. Kun sinne lisätään vielä eroaminen, voi kirkko ottaa omiin käsiinsä kirkon eroamisistakin tiedottamisen. Organisaation pitää itse kertoa myös huonot uutiset." Tämä taatusti poistaisi eroa kirkosta -palvelun luotettavuusrajaa ja kirkko voisi paremmin ennakoida jäsenmääriään. Ja näin vapaa-ajattelijoiden viestit menettäisivät merkitystään. Tämä taas seuraisi väistämättä ja riippumatta siitä pitääkö tätä kirkon sivujen kautta eroamista hyvänä tai huonona asiana. Toki on selvää että "epäonnistumisista tiedottamisen" sijaa ajaisi kirkon nykyinen virallinen kanta, eli "epäonnistumisten lakaiseminen maton alle". On turhaa väittää että kirkko tiedoittaisi. Se ei tiedota tämänlaisista asioista niissäkään asioissa joissa sillä on tällä hetkellä pääsy oleelliseen informaatioon. Kirkko on näissä asioissa sensuurilaitos. Ja kirkosta eroamispalvelu ei taatusti poikkeaisi tästä mitenkään.
Toki kirkon palveluna kirkosta eroamisesta uutisoiminen on enemmän juurikin Rostamon mainitsemaa "huonojen uutiseten" ja "epäonnistumisista kertomista". Joka on intressien sävyttämä ja läpiasenteellinen tapa ilmaista asia. Vapaa-ajattelijoiden kannat taas pitävät eroamista hyvänä uutisena ja tätä kautta ne heijastavat kirkosta eroavien tuntemuksia. Jos palvelu muuttuu kirkon ajamaksi tämä kulma menetetään. Silloin kirkko viestittää eronneiden ja kirkosta eroavien tapahtumista ja asioista kirkon, eikä eronneiden, ehdoilla. Toisaalta on ymmärrettävää että eroaminen kuuluu kirkolle koska kysymys on heidän jäsenmääristään. Ja on aika omituista huolehtia jonkun toisen järjestön jäsenrekisterien siivoamisesta. Etenkin jos se tehdään lähinnä sen vuoksi että kyseinen järjestö ei itse kykene sellaista asiallisesti itse rakentamaan. Kyllä eroamisen mahdollistaminen kuuluu asiakaspalveluun muissakin järjestöissä. On perseestä että kirkko on tässä kohden niin huono että sivua on pitänyt rakentaa in first place. Ja jo tämä yksinään on minusta syy erota kirkosta. Se on syy erota siitä tuhat kertaa.
Kiitos käynnistä. Tervetuloa uudestaan. |
1 kommentti:
Niin, sinäkin luet Seurakuntalainen -lehteä.
Itse olen kovin pahoillani siitä, ettei ole kovin sosiaalisti hyväksyttyä kysyä: "Minkä kirkon?..."
Itse onnistuin eroamaan Vapaakirkosta aikoinaan melko helposti. Eikä monta vuotta aikaisempi virallisesta kirkosta eroaminenkaan muistaakseni kovin vaikeaa ollut. Mitä nyt oli yrmeännäköinen täti tiskin toisella puolella, ja toki joutui jotain paperia täyttämäänkin. Ja joutui toki sitä varten menemään kirkkoherranvirastoon.
Mutta olet oikeassa siinä, että jos liittyminen ao. kirkkoon tapahtuu syntymän yhteydessä automaattisesti, ja kirkollisvero menee maksuun myös automaattisesti, niin mahdollisimman helppoahan sen eroamisen pitäisi olla...
Ja kristillisen kirkonhan pitäisi olla Kristuksen ruumis. Jolloin olisi kaksi syytä olla olematta jonkin kirkon jäsen: 1) ei koe olevansa osa Kristuksen ruumista, ja 2) itsellä on erilaiset opinkohdat kuin ao. kirkolla.
Lähetä kommentti