Savon Sanomissa oli hyvin valaiseva kirjoitus. Se on yhteistyökirjoitus jonka kirjoittajat ovat tutkineet asiaa. Vähintään meriitit aiheesta kantaaottamiseen ovat "niin kunnossa kuin vain suunnilleen voi olla".
Se keskittyi siihen miksi "Odinin sotureilla" on sellainen nimi kuin on. "Odinin sotilaat ovat julkisuudessa ilmoittaneet katupartiointinsa olevan laillista ja ei-rasistista, mutta julkisuudessa liikkeen edustajat eivät ole kertoneet, miksi ryhmä on nimetty juuri Odinin sotilaiksi." ... "Katupartioijat eivät itse ole perustelleet ryhmän nimeä, eivätkä toimittajat tai poliitikot ole sitä heiltä kysyneet." Taustalla on tietenkin natsismiin - ja etenkin uusnatsismiin - liittyvät vakiintuneet symbolit. On aika tunnettua että viikinkimytologisia symboleja on käytetty uusnatsien parissa jo kauan. Tätä kautta on todellakin asiallista kysyä että jos "Odinin sotilaiden" toiminta ei ole rasistista niin miksi heillä on juuri sellainen nimi.
Kirjoitukseen liittyi historiankuvaamisen lisäksi varoituksen siemenen. Katupartioinnissa nähtiin olevan ideologinen työnteko. Tekemällä neutraalilta vaikuttavaa kansalaistoimintaa saadaan normalisoitua muukalaisvihamielisen ideologian asenteita. Rasismi ja äärioikeisto halutaan kuvata turvallisuudesta kiinnostuneiden toimintana.
Itse olen sillä kannalla että asiaa on vaikeaa lähestyä oikein muuten kuin laillisuuden kannalta. Katupartioita on hankalaa kieltää. Itse asiassa näyttää että "Odinin soturit" ovat ymmärtäneet monta asiaa siitä miten yhteiskunta toimii. Antifasistien toimintaa seuratessa ilmoilla on hämmentävää kädetöntä amatööriyttä. Mielenosoituksista ei ilmoiteta. Tai niitä ei naamioida sallittuun toimintaan jonka normaali kokoontumisoikeus sallii. "Odinin soturit" sen sijaan ilmoittavat. He seuraavat lakia hyvin tarkasti. Joten heidän toimintaansa on tässä mielessä hankalaa kieltää. Vaikka se ei kovin paljoa eroaisikaan niistä toiminnoista joita lain kautta muutoin torjutaan useinkin. Lain kirjaimen seuraamisella onkin tämänlaisia puolia, jotka kenties monista rikkovat lain henkeä tai hyviä tapoja vastaan.
On toki kiinnostavaa huomata että Odin on teistinen konsepti. En kuitenkaan vedä tästä antiteismiin. Vaan huomautan että uskonnoissa on varsin tavallista että toimintaa valkopestään tavoilla jotka ovat asenteiltaan melko lähelläkin niitä keinoja joita "Odinin soturit" käyttävät.
Fundamentalistit ovat touhunneet Suomessakin ties mitä ylilyöntejä. Fundamentalistien mainosmiehet tuppaavat myös seuraamaan lain kirjainta (ja häiriköimään esimerkiksi musiikkifestareilla megafoneineen). Ja uskontojen hyvien toimintojen, kuten lastenleirien pitäminen, asetetaan aina esille. Että nähtäisiin että fundamentalistit ovat hyviä ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita perheistä ja lasten hyvinvoinnista.
En kuitenkaan usko että uutisissa nähtäisiin sitä että selitettäisiin että nuorisotyö on pelkkä fasadi. Natsien kohdalla tämä on helpompi nähdä, koska natsit ovat "yleisesti tunnistettu paha" kun taas fundamentalistien kohdalla aggressiivinen ja pahekeusttavakin toiminta sävytetään helposti "liikainnostuneeksi mutta uskonnonvapauden piiriin kuuluvaksi". ; Ja fundamentalismia vastaankin noustaan hämmentävän harvoin kirkon puolella. Vaikka kirkko usein myykin sellaista argumenttia että se jotenkin suojelee yhteiskuntaamme fundamentalismin yleistymiseltä. Näyttää kuitenkin siltä että se tarjoaa "uskonto tekee hyvää" -fasadin jonka suojiin jokainen äärifundamentalisti menee heti kun kriitiikkiä kohdistuu heidän toimintaansa. Kirkko on enemmänkin suojasatama jonka johtotehtäviin fundamentalistikaverit läimivät toisiaan. Ja jonka suojiin mennään uskonnonvapautta huutaen heti kun toiminnassa on jotain jota pitäisi rajoittaa. Koska muualla oleva hyvä toimii oikeutuksena aivan mille tahansa.
En usko että katupartiointi on "Odinin sotureille" fasadi. Uskon että he ovat vilpittömiä. Vilpittömiä harhautuneita idiootteja. Aivan kuten suurin osa aggroavista fundamentalisteistakin. ; Muutoin onkin hyvä nähdä "Odinin sotilaiden" ja normaalin ev.lutin piirissäkin olevien fundamentalistien strategioiden samankaltaisuus. Samalla voi miettiä miksi ihmeessä ateistihipsterit tuntuvat olevan vaikeammin mukana tässä maahanmuuttokriittisessä liikehdinnässä, kun taas monet kristityt ovat hyvinkin vahvasti mukana...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti