Pahan ongelma on tunnettu, käytännössä kliseen asteelle tunnettu, konsepti. Sen mukaan kaikkivaltias ja kaikkihyvä Jumala ei sallisi kärsimystä. Tämän argumentin minusta kaikista merkittävin heikkous on siinä, että se koskee hyvin rajallisesti määriteltyä Jumalaa. Kuka sanoo että Jumala ei voisi olla paha taikka vittumainen? (Ainakin "Raamatun" Jumalan toilailuja seuratessa ei voi olla syntymättä ajatuksia siitä että nuo tulkinnat olisivat hyvinkin mahdollisia elleivät peräti uskottavimpia.)
Toisaalta käytännössä kaikissa uskonnoissa palvotaan usein sen tyylistä Jumaluutta. Ja tässä syynä on se että "uskonto antaa merkityksen". On hyvä tarkastella tätä ehtoa hitusen;
Miksi Jumala takaa että elämämme on merkityksellinen? Me teemme koneita joita emme rakasta. Ja vaikka useilla niistä on funktio, ei kaikilla koneilla ole edes merkitystä tai tehtävää. Jos Jumala on todella taivaallinen kelloseppä niin miksi me olisimme yhtään erilaisia? Kiero Jumala voisi jopa haluta kiduttaa ihmisiä absurdissa merkityksettömyydessä kuten jumalat Sisyfosta myytillisissä tarinoissa.
Koska oletetaan että Jumala on hyvin tietynlainen. Jos meillä on kaikkikykyinen ja eettinen Jumala, hän ei loisi elämää jolla ei ole sisältöä ja merkitystä. Toisin sanoen ajatus siitä että uskonto ja Jumala antavat meille merkitystä nojaavat argumenteille siitä että Jumala olisi oleellisesti sellainen jonka olemassaolon todistamista vastaan Pahan ongelma on rakennettu.
Tästä toisaalta saadaankin uudistettu Pahan ongelma;
P1: Jos Jumala on olemassa, kaikella elämällä on merkitys ja se koetaan merkityksellisenä.
P2: On ollut vähintään yksi elämä, esimerkiksi juuri minun elämäni, joka ei ole merkityksellistä ja jota ei ole koettu merkityksellisenä.
J: Jumala ei ole olemassa.
Tämä kääntää klassisen ongelman ympäri. Masentuneet tai itsemurhaa hautovat saavat usein kuulla kristityiltä laukomia kuten "Jumala ei koettele ketään voimavarojensa yli". Eli he tietävät tätä ihmistä paremmin heidän omasta elämästään ja pään sisällöstään että "ei se oikeasti ole niin kauheaa". Tämä argumentti kääntää sen ympäri. On todellakin niin että jos Jumala on olemassa, niin sitten elämä ei ole kenellekään yli voimavarojen koeteltua. Mutta koska se on, niin tätä Jumalaa tuskin on. ; Näin ollen käy todellakin niin että mitä tapahtuu yhdelle pienimmistä, se tehdään myös Jumalalle.
1 kommentti:
C. G. Jung kirjoitti menneinä aikoina mainion teoksen "Job saa vastauksen", jossa mies tavallaan laittoi Vanhan testamentin Jumalan psykoanalyytikon sohvalle. Jung väitti, että oli kirjoittanut kirjan ihan vakavamielisesti. Mutta Vanhan testamentin jumalakuvan mukainen Jumala on kyllä aikamoinen epeli oikeasti. Uuden testamentin ei välttämättä ihan niin paljoa.
Lähetä kommentti