Sain kohtuu valittavan kommentin Martti Muukkoselta. Hän viittasi "usariin" ja "ala-arvoiseen". Kontekstoimatta sen kummemmin. Sitten sainkin viestin Uudelta Suomelta että eräs kirjoitukseni oli saanut valituksen asiattomuudesta. Ja jos tämä ehdotus/syytös menee läpi niin sitten tämä teksti poistetaan.
Toistaiseksi teksti näyttää selvinneen tarkastuksesta. Eli sitä ei ilmeisesti valituksesta huolimatta pidetä asiattomana.
Oireellista on että viesti "Muukalaisena keskuudessamme" on kirjoitettu heti aamuyöstä 28.7. Viestitin sen olemassaolosta Muukkoselle saman vuorokauden aamupäivästä. Nyt kun saan reaktion lukemisesta on tähän pari kuukautta vanhaan blogaukseen samalla tullut valitus. On vaikeaa nähdä että valituksen takana olisi mikään muu kuin yksi tietty henkilö.
Teksti on mielestäni syytä ottaa talteen. Ihan sen takia että (a) jos se on asiaton niin on omaksi häpeäkseni (b) jos se poistetaan se on tallessa (c) jos puolustan poiston jälkeen että se oli asiallinen niin ihmiset voivat itse nähdä että se on asiallinen (d) jos viesti jääkin jäljelle niin nähdään miten yritys poistaa koko kommentointi on tärkeämpi keino kuin keskustelu silloinkin kun viesti ei ole asiaton. (Muotoilu on kopioimisen vuoksi räjähtänyt käsille. Pahoittelut.)
Ei ole
tavatonta törmätä väitteisiin joiden mukaan ateistit, etenkin ns.
"uusateistit" ovat kohtuuttomia ja vihamielisiä. Tämän näkemyksen syntyyn
auttaa kenties sosiologia. Otankin tämän vuoksi avukseni sosiologi Martti
Muukkosen. Hän on myös Nurmijärven seurakunnan piirikappalainen. Hän
kiertää ateistien ryhmiä sosiaalisessa mediassa kommentoimassa. Ja
esittää tässä yhteydessä itseään nimenomaan tasapuolisuuden tuojana.
Hän myös korostaa olevansa sosiologi, ja keskustelevansa etupäässä
sosiologisesta näkökulmasta. (Hän puhuu tiukoin väitelausein ilman
lähteistämistä, mutta puhuu mielellään kuinka hyvä auktoriteetti ja
ammattitaito hänellä itsellään on ihmisenä.) Tämänlainen diplomatian
kautta saadaan varmasti ymmärrystä. Hän kertoo leppoisuudestaan mielellään myös lehdille. "Olen opettaja, julistaja, pohdiskelija, en
valmiiden vastausten antaja. Etsitään yhdessä yhteistä linjaa. Vahvuuteni
on monipuolisuus" ... "Pohdiskelijana vältän valmiiden vastausten
antamista." ... "Pappina omaksi vahvuudeksi ja samalla heikkoudeksi
Muukkonen nimeää liian aitouden. Siitä ei välttämättä tykätä."
Katsotaan mitä tekee mies, jonka ideaali on, että "kaikki teot paitsi usko
on suunnattava lähimmäiseen".
En häntä esiin siksi että se olisi poikkeuksellinen. Otan sen esiin siksi
että se on äärimmäisen tavallinen. Hän ei ole militantti fundamentalisti
vaan nimenomaan hän edustaa maltilliseksi itseään näkevää modernia
kristillisyyttä. Ja varmasti moni muukin näkee hänet tästä kulmasta.
Tätä kautta hän on mielestäni osuva esimerkki siitä miten nykyajan
uskontokeskustelu on haasteellista. Ja miten siitä tulee helposti
äärimmäisen omituista. En ota tätä edes henkilökohtaisen kaunan vuoksi.
(Joka on toki olemassa, minä en ole tunnettu anteeksiantavana miehenä.)
Otan tämän jonain josta voi kenties saada oppia ja ojennusta. Erityistä
huomiota voidaan nähdä siihen että miten ennalta olevat tulkinnat
keskustelukumppanin identiteetistä ja ennakkoasenteet tähän kuviteltuun
identiteettiin liitetyistä asioista voivat värittää tulkinnat tavalla
jossa keskustelu muuttuu hyvin omituiseksi.
Olen uskonnottomana siinä epäreilussa asemassa että minulle on opetettu
kristinopin sisältöä vuosia. Olen myös seurakuntanuorena kasvanut
kristilliseen ajatusmaailmaan. Uskovaiset eivät kuitenkaan ole tietenkään
voineet kurssittautua "uusateismin oppisisältöihin" samanlaisella
antaumuksella. Täten on ymmärrettävää jos ennakkoluulot ja kuvitelmat
värittävät tulkintoja. (Etenkin jos keskustelu käydään kaltaiseni
ihmisen kanssa jolla on .. sanotaanko värikäs ... tapa käyttää
ulosteisiin ja sukuelimiin liittyvää sanastoa normaalissa
arkikeskustelussa.)
Kun tämä on käytännössä tätä, joka päivä, eri ihmiset, hieman eri
foorumit. Voi tässä valossa miettiä että miltä tuntuu olla ei-kristitty
nykypäivän Suomessa. Siitä mitä enemmistö ihmisistä sanoo tai tekee ei
ole väliä, koska jo periaatteessa maltillisetkin keskusteluun osallistujat,
siis ihmiset jotka ylipäätään vaivautuvat mitään puhumaan koko
uskontoaiheesta, ovat jokseenkin kuvatun kaltaisia.
Hyväntekeväisyydestä
Muukkonen otti uskonnottomassa skeptikkoryhmässä, "Paholaisen asianajajan"
ryhmässä, esille sen, miten ateistit vaikenevat kristittyjen oikeasti kohtaamista ongelmista. Tai siis oikeasti hän selittää että ateistit ovat
pahoja ihmisiä jotka eivät välitä kristityistä. Hän esitti asian
retorisena kysymyksenä kuultuaan että moni - esimerkiksi allekirjoittanut
- on tehnyt ns. humanitaarista työtä ihan työkseen "Mistäköhän johtuu
etteivät ihmisoikeusaktivistit juuri piittaa tästä?"
Tämä sitten vihjattiin melko asenteelliseksi. Tavalliselta ihmiseltä
tulleena olisin voinut kenties katsoa että takana on mediavääristymän
huomaaminen. Se voisi olla asiallista. Mutta tässä puhuttiin
ihmisoikeusaktivisteista, ja sosiologin luulisi ymmärtävän sanan
merkityksen. Ja tätä kautta ei voida muuta kuin nostaa esiin vaikkapa se,
että esimerkiksi amnesty tosiasiassa seuraa kristittyjenkin kokemia ongelmia. Se nyt vaan kuuluu sen toimintaperiaatteisiin. (Itse asiassa ne
vähät uutiset joita kristityt sitten innolla jakavat keskenään
sosiaalisessa mediassa ovat usein peräisin näiltä järjestöiltä.)
Järjestöjen ja medianäkyvyyden välillä onkin tässä kohden selvästi
jotain oleellista eroa.
Koska sosiologi muotoili kysymyksen, ajattelin lähestyä asiaa selittämisen
kautta. Viittasin esiin aiemman kirjoitukseni ja alustin sen avulla sen,
että kristillinen keskustelu on täynnä uutisankkoja, valehteluja ja
marttyyritarinoiden kyhäilyjä. Kun uhrit eivät olekaan sanotunlaisia,
niistä syntyy uskottavuusongelma. En siis kiistänyt että kristityillä
olisi ikävästi. Vaan, että väärät uutiset luovat valhepuuron johon
tottunut helposti ohittaa todellisetkin valehteluna. Ja tunnustan : Näin
käy minulle itsellenikin. Korostinkin sitä, että nämä valemarttyyrit on
ongelma oikeille kristityille uhreille. Kun nämä otetaan esiin, ja muutkin
nostavat esiin sen miten ideologiakeskeinen Muukkonen on : "Miksi se
herättää enemmän huomiota "ketkä kulloinkin" ovat vainon kohteena, kuin
se että ylipäätään joitain vainotaan...?!?" on Muukkosen kommentti
"Mietippä sitä."
1: Huomiotaherättävää oli, että hän rinnasti ainoan ateistien
liikehdinnän suvivirsikeskusteluun. Sanoi että kuolleiden määristä olisi
puhuttava. Kun esiin nostettiin aborttiklinikoiden vastustamisen yhteydessä
yhdysvalloissa on tapettu ateisteja, hän ei reagoi. Ateistit siis nähdään
vain suvivirren kautta. Ammattisosiologille.
Hän korosti sitä että "Se, mikä minua ajatteluttaa, on se, että jos
kotimaassa dissataan kirkkoa, niin motiivipohja ei taida olla kovin suuri
äänen nostamiseksi ulkomaisten kristittyjen puolesta. Kristityt halutaan
nähdä enemmän sortajina kuin uhreina. Eli aktiivisuudenkin taustalla ovat
sielläkin tiedostamattomat valinnat." Hän myös täsmensi, että
"erilaisten sosiaalisten liikkeiden ns. liikeintellektuelleilla on taipumus
etabloitua julkishallintoon ja yliopistoihin (näin mm. Ron Eyerman &
Andrew Jamison: Social Movements, A Cognitive Approach), joista he voivat
mobilisoida noita resursseja oman agendansa ajamiseen. Näin ovat saaneet
alkunsa jopa kokonaiset tieteenalat, kuten rauhantutkimus, naistutkimus ja
ympäristötutkimus. Uusateismi on keskittynyt olemaan lähinnä vastaliike
konservatiiviselle uskonnollisuudelle - samalla muistuttaen aika paljon
vastapuoltaan ajattelun jyrkkyydessä."
Kysymys on siitä erikoinen sosiologilta että en oikein tiedä mitä hän
tässä yrittää argumentoida. Hän nimittäin selittää siitä että
ateistiset järjestöt eivät olisi järjestäytyneet tekemään
hyväntekeväisyyttä. Ja toisaalta hän nostaa asian siten että ateistit
eivät nimenomaan auta kristittyjä vaikka hänen esimerkkinsä ovat sitä
että naisasiaa ajavat perustavat naistutkimuksen ja siihen liittyvää
aktivismia eivätkä tue vaikka sovinistien kokemien ongelmien ratkaisua.
Tässä mielessä on syytä katsella epätäydellistä kokoelmaa olemassaolevista sekulaareista hyväntekeväisyysjärjestöistä. Jos
naistutkimus ja feminismi lasketaan niin evolutionistina voinen esimerkiksi
viitata NCSE:hen, joka on olemassa. (Feminismistä ja evoluutiosta saa kukin
sitten olla mitä mieltä tahansa, sosiologisesti ne ovat kuitenkin
rinnastettavissa.) Ja ilman tätäkin "oman asian ajamisen kulmaa" tilanne on
sama mikä Hemant Mehtalla taannoin. Syytös siitä että ateistit eivät tee
hyväntekeväisyyttä - tai eivät ainakaan organisoidu
hyväntekeväisyysjärjestöiksi - on niin yleinen että moni kokee että he
voivat ikään kuin faktoina esittää että "you don t see organized
groups of secular humanists giving out hot meals." Kun tosimaailma kuitenkin
näyttää toisin.
Onkin merkittävää että Muukkonen ei ota esille sitä että Suomessa
valtionkirkko mainostaa noin 4 miljoonan jäsenen kokoamaa. Ja sitä että
heiltä kerätään 1% rahoista. Sen sijaan hän menee ateistien ryhmiin
sanomaan mistä asioista heidän pitää keskustella. (Ja siirtämään
huomio omaa elämää koskevista ongelmista ulkomaille.) Mielenkiintoinen
kulma miehelle jolle kristittyjen kiusaamisen olemassaolo on todiste siitä
että ateistit eivät ole tehneet tarpeeksi töitä. Ja joka selittää,
omissakin lausunnoissaan että "Kaikki protestointi on mobilisoitua kuten
sosiaalisten liikkeiden resurssimobilisaatioteoria esittää. Silloin kyse on
siitä a) kenellä on resursseja protestin organisoimiseen (daliteilla ja
Syyrian kristityillä ei ole) ja b) onko näiden resursseja omaavien
tietoisissa tai tiedottomisssa intresseissä nostaa asia esille vai unohtaa
koko juttu."
Toisaalta Muukkonen ei oikein reagoi siihen miksi uskovaiset ja heidän
mediansa ja heidän hyväntekeväisyysaktiivinsa eivät reagoi vaikka aiemmin esittämiini länsimaisiin ylilyönteihin. Yhtä hyvin voi kysyä; miksi
Christian Broadcast Newtworksin uutiset ottavat Syyrian tilanteesta
uutisoitavaksi vain sen 5-10 prosentin kristityn vähemmistön eikä piittaa
rivinkään vertaa muista uhreista, eli siitä 90%. Muukkosta ei
tämänlainen vertailu tietenkään kiinnosta.
Vihjasin että kysymys ei varmasti ole uskonnosta, ja toin Muukkosen
tietoisuuteen sen, että mitä kirjoitin lestadiolaisista. Silti hänen
kannanottonsa oli "postauksenne kertovat minulle siitä, että a) kirkkoa ja
kristittyjä saa lyödä kuin vierasta sikaa, b) kristittyjen ongelmista
(eikä myöskään saavutuksista) saa mainita mitään." Kun esitin että
"Syytökset olivat kovia ja henkilökohtaisia ja loukkaavia. Jo syytös
"kirkkoa ja kristittyjä saa lyödä kuin vierasta sikaa" etenkin kun se on
kohdistettu minuun henkilökohtaisesti on paitsi olkiukko myös
henkilökohtainen haastaminen." Muukkonen reagoi sosiologin
terävämielisyydellä "Missä postauksessa olen solvannut sinua tai
käyttänyt halventavia ilmauksia?" Kun vastaus löytyy jo lainauksien
sisällä esitetyssä kommentissa. (Tosin minä kutsuin hänen
kommunikaatiotaan konsistentisti "vi****ksi" ja häntä itseään
"k***pääksi" riippuen siitä mitä hän tässä sanoi. Ja "analfabeetiksi
ääliöksi" siihen liittyen mihin siirryn seuraavaksi. Mielestäni tämä
kaikki, mukaanlukien hänen ihmisp***ksi kutsumisensa, on epäkohteliasta
mutta tavallaan ansaittua. En leiki pyhimystä.)
"Kulttuurin omiminen"
Syvin kina Muukkosen kanssa tuntuu kuitenkin palaavan kulttuurihistoriaan -
kerran toisensa jälkeen. Kysymys on siitä että "Se, mitä valtaosa
ihmisistä pitää totena, on durkheimilaisittain sosiaalinen fakta." Ja
kristinusko on siinä oleelllisen hyvä. "Erityisesti kaukoidän
kulttuureissa on pitkään kritikoitu sitä, että mm. YK:n Ihmisoikeuksien
julistus on liian juutalais-kristillinen. Idea YK:sta muuten syntyi yhdessä
amerikkalaisessa raamattupiirissä. Väite ei ole niin hurja, miltä se
kuullostaa, kun muistaa, että tuo raamattupiiri kokoontui Valkoisessa
talossa. Mitä tulee vaikutuksen hyvyyteen, niin parhaiten osaan vastata
NMKY-liikkeen osalta väitökseni pohjalta. Se liike synnytti pakolaistyön
ja kehitysyhteistyön, modernin nuorisotyön ja sotilaskodit, modernin
liikuntakasvatuksen, monet niistä organisaatioinnovaatioista, jotka nykyisin
ovat itsestäänselvyyksiä. Aikoinaan Belfastin NMKY oli ainoa paikka missä
protestanttiset ja katoliset nuoret saattoivat tavata - sama rooli on ollu
Jerusalemin NMKY:llä paalestiinalaisten ja isralilaisten kohdalla. Ainakin
kolme tuon liikkeen kasvateista (JR Mott, ML King, MO Ahtisaari) on saanut
Nobelin rauhanpalkinnon. En sanoisi, ettei tuolla olisi ollut hyviä
vaikutuksia."
En minäkään tietenkään lähde kyseenalaistamaan noita asioita, vaan
kontekstoin sen. Olen hyvin ihmeissäni siitä miten kristillisyyden historia
näyttää siltä että kristityt taistelevat hyvän puolella. Ja sitten kun
katsotaan keitä vastaan he taistelivat, tilanne on juuri se että
kristittyjen eduksi lasketaan se että he rakentavat paikan jossa nuoret
voivat kohdata rauhanomaisesti kun samanaikaisesti kristityt protestantit
taistelevat väkivaltaisesti kristittyjä katolisia vastaan kaikkialla...
Tiivistin tämän ottamalla relevanttien ovelieni sitaattejeni laatikosta
seuraavan ; "Orjuuden lakkauttaminen tehdään kristittyjen ansioksi
mainitsematta sitä, että tämä kiista käytiin juuri kristittyjen kesken.
Kaikki kansalaisoikeuksien ja -vapauksien edistysaskeleet ja koko valistus on
jo omittu kristillisyydeksi, vaikka iso osa sitä oli juuri vastareaktiota
sille, mitä kristilliset instituutiot olivat siihen mennessä vuosisadat
toitottaneet." Tämä ei kiistä tapahtuneita vaan kontekstoi sen uusiksi.
Korostinkin että oikeastaan mikään määrä uskontojen motivoimaa pahaa ei
nähdä riittäväksi jotta kristinuskoa voitaisiin moittia. Esimerkiksi
tämän päivän mekastajia varten lainasin toista valittua clever comebackia
; "Ei. Kaikki tämä kaikki on tulevaisuuden pro-teistille vain satunnaista
oirehdintaa, joka ei varsinaisesti vaikuta suureen linjaan, joka vuorostaan
on eri kristittyjen kannanotoista huolimatta alati myönteisempi
homoseksuaalisuutta kohtaan. 2000-luvun kahden ensimmäisen vuosikymmenen
pöhinä on kuin osakekurssin satunnainen notkahdus, rytmihäiriö muuten
terveessä sydämessä, harha-askel joka jo olemassaolollaan todistaa, kuinka
suuri linja on aina ollut olemassa ja johtaa teleologiseen zeniittiinsä,
minkä kuka tahansa olisi nähnyt, mikäli olisi pitänyt silmänsä auki. Ad
maiorem gloriam Dei".
Tässä huomiona onkin se, mitä tämä konteksti paljastaa. Kristityt ovat
hyviä, mutta hyvien kristittyjen työt ovat usein pahojen kristittyjen työn
poispyyhkimistä. Näin ollen kokonaisuus ei ole kovin hyvä. Itse näin
että tämä oli vain kristinuskon arvioimista sisäisesti. Eli kyseessä ei
ole vertailu. (Koen syvää epäluuloa idealismia kohtaan. Ja minulle on
syvän vastenmielistä ajatella että minun pitäisi jotenkin tallata muiden
ideologia ja oltava heitä parempi. Yritän juuri päinvastoin sitä että
olemme kaikki aika samanlaisia hyvin hyvin vajaita pellejä olentoja joiden
älyn ja hyvyyden kehuminen on käytännössä poikkeuksetta jonkin sortin
kaunisteltua valehtelua.) Muukkonen koki tämän, huomautustenkin jälkeen,
antagonistisena. Että "Ja jos tasapuolisuuteen pyritään, niin eikö
ateistisia yhteiskuntakokeiluja pitäisi arvioida ihan samalta pohjalta ja
todeta, että ateismi on toistaiseksi epäonnistunut kaikissa
yhteiskuntakokeiluissaan, mihin se on ryhtynyt. Vertaat nyt omia ihanteitasi toisen raadolliseen todellisuuteen."
Tilanne on
siitä omituinen että ateistit eivät rakenna identiteettiään
hyväntekeväisyystarinoiden varaan, joten miksi tämänlaista myyttiä
pitää käsitellä. Toisaalta kun selitän että en edes ole ateisti,
Muukkonen haluaa puhua kommunisteista, ja että "muutetaan ateisti
uskonnottomaksi" ja tällä vaihdolla ajatus pätisi. Idea on minulle yhtä
järkevä kuin se, että ryhtyisin moittimaan kristittyjä sitä kautta että
he ovat teistejä kuten ovat myös ISIS -terroristit. (Ihan toinen ideologia
ja sen hyvin tietty fragmentti.) Hän ei oikein inttämisestä huolimatta
suostu näkemään asiaa, vaan selittää että "Tuot varsin selkeästi esiin
uskonnottomuuden kuvitellut edus verrattuna kristillisyyteen." Mikä vaatisi
ateistien ja uskovaisten välistä vertailua jota en ole tehnyt. Olen
pelkästään vertaillut kristittyjen hyviä tekoja siihen minkä ideologian
nimissä toimivat ne tahot joita nämä hyvät kristityt ovat vastustaneet.
Kenties sama koskee joka ikistä ihmisen kehittämää ideologiaa. Mutta
tässä kohden "ateistitkin on" on tu quoque -argumenttivirhe. Etenkin
kontekstissa jossa Muukkonen kehuu kristinuskoa ja uskonnoton kieltäytyy
röyhistämästä rintaansa omastaan.
1: Mitä tuohon voi sanoa? Paitsi lainata omaa itseään "Että miksi
lähtisin olkiukkoasenteeseesi joka perustuu tekstini
väärinymmärtämiseen? Kun SINÄ et nerokkuudessasi sosiologina osaa lukea
ihmisen sosiologisaiheista tekstiä niin sitten tämän toisen pitäisi
ikään kuin muuttaa sanomisiaan ja hypätä sinun messiin, Mestarillista."
Muukkonen näkee tämän kontekstin hyvin vahvasti. "demonisoidaan se
perusta, jolle oma kulttuuri on rakennettu." Kun hänen itsensä mainitsemat
hyvät asiat on kontekstoitu yhteen pahojen asioiden kanssa, en koe
kieltäneeni mitään vaan tulkinneeni asiaa siten että siinä on plussia ja
miinuksia. Mutta ammattisosiologi voi tietenkin kokea tilanteen "halu tehdä
kulttuurinen lobotomia ja pyyhkiä kristinusko pois Euroopan historiasta."
Johon ei tietenkään voi sanoa oikein muuta kuin kiistää
historiadenialismin läsnäolo "Ei kai sitä haluta historiasta pyyhkiä vaan
enemmänkin jättää sinne." Ja tämä on Muukkosen sosiologisessa
terävässä silmässä sama kuin "Ok. Tarkennan - poistaa se myös
nykypäivästä."
Esille tuli myös ignoranssisyytös. "jos et ymmärrä kulttuurimme juuria,
et ymmärrä sen nykyisyyttäkään." (Jota kannattaa esittää kaikista
ihmisistä juuri minulle. Huono historian, filosofian, aatehistorian ja
lähihistorian tunteminen ovat juuri ne piirteet joita jokainen tännekin
floodaamani blogaus demonstroi.) Kontekstoin tämän lausunnon kolmesta
kulmasta. (Mukana myös bonuskortti.)
1: Alkuperäargumentti ei edes pidä paikkaansa ehdottomana. Esimerkiksi
Suomessa on uskonnollinen historia joka on paljon vanhempi kuin kristillinen
historiamme. Sen tuntemista ei pidetä relevanttina nykykulttuurin
tuntemisessa.
2: Argumentti historiasta on toistettu mutta se ei ole mikään ilmiselvä
totuus. Alkuperään sitotuminen on sama kuin käsiteanalyysissä
selitettäisiin että ei voi tietää nykyajan määritelmiä jos ei ole
tutustunut etymologiaan. Toki etymologian tunteminen vaikuttaa vaikka
oppihistoriaa rakennettaessa. Mutta tosiasiassa esimerkiksi tieteessä on
tärkeämpää tuntea nykyajan tutkimus ja modernit käsitteet kuin se mistä
ne ovat peräisin. Asiat eivät ole niin yksinappisia kuin esität.
3: Tieto ja ymmärrys eivät itse asiassa ole mitään mitä vaaditaan
kristityiltä. Sitä vaaditaan vain ateisteilta. Jos olet nykykulttuurissa
kristitty, sinun tarvitsee ns. "vain uskoa". Mitään tietoja ei tentata.
Mitään osaamista ajasta jonne Iltalehden Mannerheim-spesiaali ei yllä ei
vaadita. Kirkko ja uskovaiset hymistelee että uskova on uskova ja osana
historiallista jatkumoa, ymmärtää juurensa ja on osa niitä. Mutta jos
olet ateisti joka tuntee uskontohistorian ja on siltä pohjalta luonut
itselleen käsityksen kristinuskosta ja haluaa etääntyä tästä, koska ei
omassa mielessään tulkitse kokonaisuutta niin ihanteelliseksi ja
ihannoiduksi, niin heti on joku Muukkonen selittämässä että "toi nyt vaan
ei tunne historiaa tarpeeksi" ja esittää tasapainoiseksi sitä, että tuo
valkopestyä cherry pickingiä historiasta, niitä vain positiivisia puolia
kristillisyydestä. Eli sitä samaa materiaalia johon koulussakin opetetaan.
Tosiasiassa parjattu ateisti voi osata historian kokonaiskuvan jopa paremmin
kuin moni kehuttu kristitty. Ja hänellä voi olla syväkin kokemus ja
ymmärrys kristinuskon historian eri vaiheista. Mutta tätä kutsutaan
ignoranssiksi koska hänellä on väärä mielipide kokonaiskuvasta. Kysymys
"taustojen tuntemisen" kohdalla on siitä mitkä tulkinnat sallitaan.
Kristitty on osana historiallista jatkumoa vaikka ei tuntisi eilispäivää.
Ateisti joka tuntee historian käänteitä ja on sen kautta etääntynyt
pitämästä kirkkoa täydellisenä ja syvän inhimillisenä taas tulkitaan
sivistymättömäksi ja asioita puutteellisesti opetelleeksi.
+: Kun Muukkonen kommentoi että "Oletan, että olet suomalainen, joten
luterilaisuus on osa kulttuuriperimääsi." Olen Suomalainen, mutta sekä
isäni että äitini suku tulee Karjalan kautta. He ovat olleet ortodokseja.
Isäni äidin puolella on ollut ateisteja. Kulttuurihistoriani on siis
ateistis-ortodoksinen. Isäni isän puolella Karjalaan on päädytty nykyisen
Puolan alueelta, muuttoliikkeen syynä oli katolisen kirkon viimeinen
ortodokseihin kohdistunut uskonvaino. Minut on kastettu luterilaiseen
kirkkoon, mutta tämä on enemmän suvun historiaan tuleva mutka kuin jokin
odotettavissa oleva asia. Muukkonen siis kirjoittaa tältä osin
kulttuurihistoriaani uusiksi sellaisella pieteetillä että sosiologian
ammattitaidon selvästi huomaa.
Muukkonen näki tämän kaiken jo käyneen siten että tiivistää koko
kanssani käymänsä keskustelun muotoon "Ylipäätään kirkkokriittisyys
näyttää olevan juuri tuota lyömistä - kaikki mahdolliset virheet
kaivetaan esiin ja aut armias jos menee sanomaan jotain mitä positiivita
kirkko on tehnyt, niin heti tulee liuta postauksia, joissa valitetaan sitä,
että kirkko omii jonkin asian - silloinkin kun on kyse kirkon aloittamasta
työstä." Tämä tematiikka ei tietenkään suoraan puhu "Suomesta
kristillisenä maana", mutta se tömähtää aivan sen ytimeen mitä kirjoitin aikaisemmin. En puhunut kulttuurin omimisesta. Vaikka tämä
olisikin ollut perusteltua siinä mielessä että kristinuskon edustajat ovat
historian varrella melko kovin voimin siivonneet esikristillisen Suomen
pakanahistorian ja sen palvontapaikkoja ja perinnäistapoja pois. En
negatoinut hänen faktojaan vaan kontekstoin ne tavalla joka ei "ilmeisesti
miellyttänyt".
Summa Summarum
Olen mielestäni sanallisesti räväkkä mutta sisällöllisesti vähintään
kohtuullisen maltillinen. Kun esimerkiksi katson ateistien ongelmia ja heidän militantiksi kutsumistaan, ei siinä mielestäni ole mitään kovin
hirvittävää. En koe häpeää siitä että mielipiteeni uskovaisten ja ateistien suhteesta ovat mitä ovat. Silti minut nähtiin kirkon parissa
toimivan maltillisia suuntauksia edustavan ammattisosiologin silmissä
ehdottomana ja uskonnolle ehdottoman antagonistisena.
Hän edusti erikoista tilannetta jossa hän tuli esittämään syyttäviä ja
provokatiivisia lausuntoja, jotka koettiin loukkaavina syytöksinä.
Atesiteille ei ollut kyse siitä, etteikö kristittyjen ongelmista saisi
mainita mitään, vaan siitä, että hänen päänavauksensa sisälsi
perustelemattoman väitteen siitä, että kristittyjen asiat eivät
kiinnostaisi ateistisia ihmisoikeusaktivisteja. Ja tämä paheksunta muuttui
Muukkosen kieltämättä mielenkiintoisessa mielessä todisteeksi siitä
että ateistit vihastuvat jos uskovaiset ovatkin joskus uhrina. Ja että
nämä syytökset olivat siis nyt ikään kuin entistäkin vahvempia. Tätä
voi odottaa joiltain, mutta ammattisosiologilta tulevina lausuntoina ne
herättävät ällistystä ja tätä voimakkaampiakin ammattitaitoisuuden
kyseenalaistuksia. Jossain on selvistä jokin älyllinen kuilu koska
Muukkosen päätös kanssani on esitetty muodossa "Tuomon kommentteihin en
viitsi enää vastata. Olkoon tyytyväinen verbaaliakrobaattiseen
"voittoonsa.""
En malta olla huomauttamatta Laura Nissiniä siteeraten, että "Martti,
tähän ryhmään on kerääntynyt etenkin ihmisiä, joitka ovat huolissaan
uskontojen erityisasemasta (jopa niinkin tasa-arvoisessa maassa kuin
Suomessa), uskonnon nimissä harjoitettavasta henkisestä väkivallasta,
ihmisoikeusrikkomuksista, joita perusteellaan etenkin konservatiivisilla
uskonnollisilla argumenteilla ja jotka kohdistuvat useimmiten
marginaaliryhmiin. Kun tällaiseen ryhmään tulee uhriutumaan (perusteetta,
kuten on jo useaan kertaan osoitettu) niin tuskin voi odottaa erityisen
innostunutta vastaanottoa. Suosittelen siis jatkossa hieman paremmin
muotoiltuja aloituksia." Myös Janne Tervo voi olla valaiseva "Tämä oli
siihen avauksen väitteeseesi, että ihmisoikeusjärjestöjä eivät
kiinnosta kristityt. Myöhemmin kerroit, ettei niitä kiinnosta myöskään
kastittomat. Molemmat väitteet ovat fiktiota. Jos ihmettelet saamaasi
vastareaktiota, niin kannattaa pohtia väitteidesi sävyä ja kontekstia,
siis sen lisäksi, että pohtisit uudestaan niiden asiasisältöä. Nyt
tuntuu vähän, että tulit tänne uhriutumaan, etkä edes tajua pysyä
hiljaa niinkuin se karitsa."
Muukkosen kielenkäyttö heijastaa sitä yhteiskunnallista tilannetta, että
kaikkea muuta uskontoa ja uskoa tarkastellaan kristinuskon lähtökohdista
käsin - myös silloin, kun tarkastelijoina ovat ateistit. Muukkonen itse
kokee itsensä täysin viattomaksi. "Raamattu ja kristillisyys eivät ole
pelkästään se äärimmäinen paha, joksi ne usein täälläkin leimataan.
Itse kritikoin toisilla areenoilla erittäinkin kärkevästi
konservatiivikristittyjen toimintaa." (Kun en muista että kukaan palstalla
olisi koskaan sanonut edes että kristinusko olisi äärimmäinen paha.)
Muukkonen edustaakin nykyajan kristittyä joka pitää itseään liberaalina.
Mutta joka osoittaa liberaaliutensa siten, että hän vastustaa oikein monia
erilaisia alakulttuureita.
Ajatus on sinänsä hämmentävä että itse olen pitkäaikainen hikipedian
ylläpitäjä. Ja minulle on tavallaan ollut identiteetin kannalta oleellinen
asia räksyttää kaikille mahdollisille suunnille käyttäen erittäin
voimakkaita, värikkäitä ja ilmaisullisesti uudistettuja uloste-sukuelin
-linjan allegorioita. En kuitenkaan ole ajatellut että tämä tekisi minusta
diplomaatin. Olen vähän kuin käsittänyt että se kertoisi että olisin
jotenkin laajasti ja kaikenkattavasti asennevammainen. (Muissa yhteyksissä
käyttäisin kenties hieman ... räväkämpää ... ilmaisua.) Silti tiedän
että tästäkin keskustelusta Muukkonen synnyttää tarinoita joissa hän on
koetellusti selvittänyt että ne uusateistit ovat kauhean militantteja.
(Mikä on erityisen innostavaa koska minä en edes ole ateisti.)
Minä en rehellisesti tiedä kuinka suuri osa nykysuomen "ateistit ovat
militantteja" -syytöksistä johtuvat siitä että jotain tämäntapaista on
tapahtunut jossain. Ja sitten asia on levinnut kuulopuheen nopeudella
ympäriinsä. (Joka on eräiden mukaan yhtä nopea kuin valo, ellei
nopeampikin.) Tilanne on siitä ikävä, että kristillisessä kulttuurissa
uskonnoton kokee hyvin usein ns. toiseutta. Tämä kokemus on melko vahva. Ja
sen vuoksi sitä voi kaivata omiin henkilökohtaisiin ongelmiinsa erilaisia
sisäisiä tukiryhmiä. (Kristityillä on itsellään tähän tarkoitukseen
sellaisia ja tiettävästi kirkkokin pitää niitä hyvän tekemisenä.)
Siksi on vähän omituista mennä näihin uskonnottomiin paikkoihin saamaan
tämäntyylisiä toiseutuskokemuksia. Se on kuin menisi kotiin ja saisi
kuulla olevansa muukalainen jonka mitään sanomaa ei osata edes ymmärtää.
Erimielisyys on sallittua, mutta erimielisyys syntyykin siitä että
ymmärretään mitä toinen sanoo ja sitten ollaan siitä erimielisiä.
Tässä oli kysymys siitä että mikään rautalanka ja kiroilu ei saa
ammatiltaan sosiologia ymmärtämään mitä tarkoittaa. Se voi käydä
hermon päälle aika lujasti. Minun kohdalla käykin.
Tässä tapauksessa pahinta onkin se, että Muukkosen kokemuksena selvästi
on, on että kieltäisin kristittyjen tehneen mitään hyvää. En ole
kiistämässä ainuttakaan kristityn hyvää tekoa hänen mainitsemistaan
asioista. Minä lähinnä kontekstoin sen sellaisella tavalla että sen
jälkeen kaikki hänen mainitsemansa kristinuskon kehut näyttäytyvät
inhimillisessä kontekstissa. Siinä ei ole sen jälkeen sellaista pyhyyttä
ja voimaa jota lähtisin seuraamaan. Muukkonen oikeuttaakin toimintansa
tällä moraalisella närkästyksellä. Jonka oikeus on tulkittu. Ja tämä
tulkinta rakentaa antagonioita sinne missä niitä ei ole ja luo ajatusta
jossa minä kiistän sen että kristityt voisivat olla väärinteon kohteina.
Ja kiistäisin sen että kristityt voisivat tehdä mitään hyvää.
Valitettavasti tässä prosessissa hän tekee väärän todistuksen
lähimmäisestään. Ja antauduttuaan moraaliselle närkästykselleen hän ei
tee mitään muutakaan hyvää.
Hän on varmasti tullut ateistejen palstoille jotta ateistit suhtautuisivat
myötämielisesti. Hän kuitenkin syyttää ja mustamaalaa heittäen
yleisinä väitteitä joita en tiedä yhdenkään ateistin sanoneen. Kuten
kaiken kristinuskossa olevan hyvän kiistämisen ja sydämettömyyden
kristittyjä kohtaan. (Kai sitä täytyy vähän kritisoida kun
uskonnottomuus ja ateismi kohtaavat aina hirveän käännytysryöpyn jossa
uskontoa ja uskoa kehutaan maasta taivaaseen eikä mitään pahaa koskaan
mainita koska se ei ole ollut "aitoa uskontoa".) Kun loukattu tekee sen
minkä loukattu normaalisti tekee - etenkin jos on kaltaiseni välitön ja
aito ja pidäkkeetön ihminen joka ei käytä peittelevää retoriikkaa
hyvässä eikä pahassa, jokin jota joku vähemmän vaatimaton voisi kutsua
"aidoksi" - eli suutahtaa, hän tulkitsee että tämä on todiste siitä
että ateistit ovat vihamielisiä.
Hänen kannattaisi kenties tutustua ateistejen parissa sosiologista työtä
tehneisiin. Esimerkiksi lukaisemalla Larry Tauntonin jutun "Listening Young Atheists". Siinä opittiin ateisteista kuuntelulla. Ja oppisisältö oli
sitä että se on varsin kaukana kaikesta siitä mitä uusateisteista
opetetaan ja odotetaan. Jos Auktoriteetti Muukkonen lähtisi liikkeelle
asiallisella kannalla - eikä sellaisilla asenteilla jotka pakottavat
vakavasti pohtimaan ovatko hänen munuaisensa syntyessään väärin päin
pumppaamassa ureaa väärään suuntaan - hän voisi oppiakin monta asiaa.
Nyt hän opettaa lähinnä minulle sitä että miten tarpeellista
monenlaisten kirosanalistojen opettelu ja kehittäminen onkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti