keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Ai ai

Politiikka tuntuu helpolta ja turhalta. Sen ainut sovellus tuntuu olevan se, että joku puhuu isolla palkalla pehmoisia tai pätee internetissä. Politiikan harjoittaminen näyttääkin varmasti monista hieman samalta kuin on jokin vieraan kulttuurin järjettömän taiderituaalin seuraaminen. Esimerkiksi dervissit, joita katsoessa ei voi sanoa muuta kuin että siinä ne pyörivät hame päällä - isot miehet. Sellaiselta näyttää politiikka. (Tosin ilman hameita ja pyörimistä. Paitsi joskus.)

Mutta kuitenkin politiikka on kuulemma aivan kaikkea muuta kuin isoja palkkoja ja itsekehuisia mielipiteitä. Sille on oikein tiede, jossa esimerkiksi opitaan historiasta, kokemuksista ja havaittavista tosiasioista sitä mitä seuraa asioista ja miten asiat oikeasti ovat toisin kuin luullaan. Valtiotiede onkin tiede jossa ihmiset tutkivat tätä. Ilmeisesti tutkivat jotenkin empiirisesti, kun on nimessä "tiede" ja kaikki. - Esimerkiksi tietävät minulle kertoa että tosiasiat näyttävät että kommunismi ei toimi ihmisillä vaikka muurahaisilla se toimii oikein mukavasti.

Mutta ei koske valtiotieteet vain politiikkaa. Kuulin feministeiltä että miltei kaikki on politiikkaa. Ja feministien kanssa ei kannata olla erimielinen, kun siitä tulee elämä vaikeaksi. Esimerkiksi jos naiset selittävät että miehen euro on 80 senttiä, ei pidä ehdottaa reilusti että jos ongelma tasataankin siten että naisten tunti olisikin 80 minuuttia. Tulee sanomista. ; Feministit tiesivät kertoa että seksikin on politiikkaa eli valtiotieteilijöiden asia. Ja minä kun olin pitänyt sitä yksityisasiana ihan. Jonain josta en ole kertonut edes katolisille rippipapeille. Ettei tule kade sille kun elää selibaatissa. Tai ennen kaikkea vääriä johdattelevia ideoita kokeiltavaksi jos ei. Siitä vasta sanomista tulisikin. Valtiotieteilijät empiirisesti testaavat näitäkin! Että onko naisen euro todellakin eri suuruinen ja tunneissa enemmän minuutteja! Eivät väitteenvaraisesti ota niitä tosiasioina! Muistavat empirian!

Mutta ei koske pelkästään ihmisiä. Koskee myös eläimiä! Vaikka eläimet eivät maksa veroja tai käy töissä, niin silti koskee. (Vähän kuin monet blogini lukijat.) Vaikka eivät edes tiedä eläimet mistään valtiosta, niin ei estä valtiontieteilijää tunkemasta nokkaansa toisten yksityisasiaan! (Minulla on vähän samanlaisia naapureita. He eivät kyllä ole valtiotieteilijöitä. Mutta tämäkään ei estä heitä.) Näin esimerkiksi Robin Hoodista opitaan että komeat peurat ovat kuninkaan peuroja. Ja kotimaassa tietävät että jos ammut sorsan, niin onko tämä peräti murha, valtiolta varastaminen vai onko sorsa vain jotain jota saa poimia sen kun vaan muistaa ampua ja osua.
1: Muista puristava laukaus! Eikä tähdätä jahtitovereita kuten Dick Cheney ja muut valtiotieteilijät joiden luulisi tietävän paremmin! Mutta toisaalta empiria ei ole aina mukavaa. Muistakaa tuhotulvat! Ei ole empiria aina hauskaa, eikä se kerro maailmasta vain mukavia asioita. Siksi sitä toisaalta kannattaa ylipäätään käyttää. (Lipeväkielinen ketku voi kertoa tuhat miellyttävää asiaa ja sitten huomaat että sinulla on vanha auto jolla ei voi ajaa vaikka matkamittari on nollassa. Ja velat jotka ovat kaikkea muuta kuin.)

Valtiotieteilijöillä riittää metkuja muuallekin. Esimerkiksi jos satun löytämään huomenna pihapusikosta kyyristelevän Ai ain (Daubentonia madagascariensis) jota ei edes pitäisi olla Suomessa ollenkaan, niin tietää valtiotieteilijä että mitä tälle kuuluu tehdä. Että onko se villieläin jonka vapaus riistetään julmasti. Ja tietää että miten tämän voi muuttaa. Voi olla että jos otat sen kotiin ja laitat sille kaulapannan ja pussihousut, niin onko se sinun ai aisi? Vai pitääkö rokottaa ja olettaa se omistetuksi ja etsiä oikeaa omistajaa määräaika ensin? Vai onko eläin oma vasta jos ai ain valjastaa jotenkin omaksi elinkeinoksi ja alkaa tienaamaan? Vai pitääkö sille antaa nimi, kuten "Väinö" ja rekisteröit sen papereihin.
1: Vai saako sen omaksi vasta jos sille opettaa temppuja kuten tohveleiden pureskelua käskystä? Toisaalta Ai ai on luonnostaan käden rakenteeltaan hyvä näyttämään käsimerkkejä esimerkiksi liikauteliaille naapureille jotka eivät ole edes valtiotieteilijöitä! (Se olisi hyvä temppu!) Madagaskarilaiset pitävät ai aita pahana ja uskovat että jos sillä erityispitkällä luisella keskisormella osoittaa ihmistä niin siitä kuolee. (Tätä ne nuoretkin ilmeisesti yrittävät minulle aina! Pakanallisista maista opittu saatanallinen tappoyritys ilmiselvästi hampuuseilla mielessä! Juuri tuollaista niiltä voi odottaa koska on niiden elämässä liian vähän vapaata kasvatusta ja liian vähän empiiristä valtiotiedettä!)

Vai onko sitenkin niin että kun kovalla työllä kesyttämäsi nerokkaan hauska temppu -ai ai Väinö olisi kotona kanssasi katsomassa televisiota, niin päättäisi valtiotieteilijä että se kuuluu vaikka Presidentti Niinistölle? Tulisi Niinistö mustalla autolla pihalle ja tulisi kotiisi. Sillä olisi poliisin kotietsintälupa jolla etsitään kaikkea muuta paitsi poliiseja. Ja kun et silti avaisi, niin tulisi sellaisella Karhuryhmän kannettavalla paalujuntalla ovesta läpi että junks. Ja sitten seinästä kun ovi on teljetty ja eteen laitettu kirjahylly. Tulisi Niinistö suoraan olohuoneeseen ja sanoisi että "Tänne se!" Riistäisi suoraan sylistä toisen! Pussihousut vain vipattaisivat ilmavirrassa kun kiireellä veisi Väinön kotiinsa.
1: Tutustuttaisi Niinistö Väinön ensin Lennu-koiralle ja sitten muille tärkeille valtiomiehille, naisille ja eläimille. Iltaisin syöttäisi Niinistö Väinöä joka päivä toukilla, hedelmillä ja Tapolan mustalla makkaralla. Rapsuttaisi sitä mahasta kun katsoisivat yhdessä televisiosta tositelevisiota ja uutisia. Veisi Väinöä mukanaan valtiovierailuille. Siellä tekisi virallisia tervehdyksiä aiai. Heiluttelisi sormillaan kuin Englannin kuningatar. (Hän ei tosin liene ai ai vaan jotain muuta lajia. Muodonmuuttaja-avaruusolioliskoksi uskovat monet häntä, enkä kovasti ihmettele että uskovat.) Erityisesti Putinille ja muille diktaattoreille heiluttaisi.

Jumalauta! Minun Väinö -ai ain veisi! Ahne ukko! Ei ihme etten äänestänyt tuollaista!

1 kommentti:

Jklak kirjoitti...

Dervissien "tanssissa" on kauneus ja tunnearvoa ja "pyhyyttä" ulkopuolistenkin nähdä. Politiikassa harvemmin näin on. Asiassa kun asiassa näkee vain sen mitä kykenee näkemään.

Niinsanottu "valtiomiesmäisyys" onkin minusta "pelin poliitikon" vastakohta.

Ps. dervissien ryhmätanssit ovat tosi mielenkiintoisia ja niiden matemaattiset vaikeat koreografiat hypnoottisia. Toki pyörimis- riittikin on vaikuttavaa....