Pitkää miekkaa käytetään usein kahdella kädellä. Vasen käsi toimii voimaa lisäävänä ja tukevaa rakennetta tarjoavana rakenteena. Kun taas ajatellaan bucklerin käyttöä, on selvää että kilpi vie suuresti järkeä toisen käden käytöltä miekan kahvalla. Tämä johtaa yhdenkäden miekan käyttöön. Se taas on lyhyempi. Tämä tarkoittaa sitä että pitkällämiekalla on parempi ulottuvuus. Voit lyödä toista pitkällämiekalla ja olla niin kaukana että yhdenkädenmiekalla ei ole mitään toivoakaan osumisesta.
Kuitenkin buckler tarjoaa yhden hyvin erikoisen edun. Itse asiassa on hyvin vaikeaa saada hyökkäystä läpi asti kilven puolelta. Se, että yletät hyvin ei ole etu jos miekan voi lyödä syrjään. Tämä tarkoittaa sitä, että on itse asiassa melkoisen tärkeää hyökätä buckleria käyttävää vastaan "miekan puolelta". Tämä taas johtaa siihen että tulevia hyökkäyksiä on paljon helpompi arvata, niitä on vain muutama. Tämä tekee bucklerinkäytöstä tietyllä tavalla "taktisesti edullisen".
Etäisyys muuttaa myös ryhtiä. Syynä on geometria. Siinä missä pitkällä miekalla etäisyyspelissä mukana oleva trigonometria näyttää julmat kasvonsa ja korostaa päähän ja ylävartaloon lyöminen korostuvat ; Jalkoihin lyöminen muuttuu enemmän kuriositeetiksi, johon on temppuja jotka tehdäkseen on päästävä melkoisen lähelle. Sen sijaan buckler on lyhyempi ase, joten sen kohdalla geometria on hieman armahtavaisempi.
Sen vuoksi I33 näyttää jalkoihin lyömiseen tekniikoita. Ja siinä olevat asennot ovat etukumarampia, koska tämä matala linjakin on otettava huomioon ja suojattava. Kumara asento on tietysti ulottuvuuden kannalta hyvä ja kompensoi hieman miekan lyhyyttä. Näin kamppailusta tulee tiiviinpää ; Päätöksentekoa on vähemmän. Kamppailu muuttuu nopeampitempoiseksi.
Tämä juttu rakentuu kaksintaistelun logiikalle : Siinä oletetaan ikään kuin fiksu vastustaja, joka tietää vahvuudet ja heikkoudet ja pyrkii kiertämään toisen vahvuudet. Siinä missä itsepuolustuksen kannalta kilpi suojelee ja on torjunnan väline, kaksintaistelussa toinen helposti suunnittelee niin että kilpi voidaan kiertää, jolloin kilpi rajaa hyökkäysvaihtoehtoja. Tilanteeseen reagoidaan muutoksin, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. I think It's darn intresting.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti