Tiedettä kuvataan melko usein siten, että se on joko teknologiaan sidottua, tai sitten puhtaasti pelkkiä matemaattisia kaavoja, tai sitten näiden yhdistelmää. Joskus esiintyy jopa tiedekritiikkiä, jossa tiede esitetään näiden kahden välissä pallottelevana tahona.
Tieteen teknologiakritiikissä hypoteesinmuodostus, sovellus ja muu vastaava nousevat usein yleiseen osaan ; Tästä hyvänä esimerkkinä on optiikan kehittäminen. Vanhan laajakulmakaukoputken kokoomataiton korjaamiseksi rakennettiin linssi. Tekijä esitti että hänellä ei ollut mitään konkreettista selitystä toiminnalle, hänellä oli vain aavistus siitä miten se toimii. Kuitenkin tässä muodossa linssi olisi jäänyt uniikkikappaleeksi, jolloin se olisi latistunut käsityötaidon näytteeksi. Näin ollen hypoteesinmuodostuksen esoteerisuudesta huolimatta kaivataan lisää jotain muuta.
Rationaalisuuden kritiikissä taas moititaan usein tieteentekijöitä "laiskuudesta". Tästä helppona esimerkkinä on se, miten joskus tehtiin matemaattinen laskelma jonka mukaan kimalainen ei pysty lentämään. Laskelmaa ei osoitettu vääräksi matemaattisesti, vaan se ohitettiin. Syynä on se, että tieteessä rationaalisuus ei ole kovinkaan olennaista, vaan tosiasiat. Jos joku tuottaa rationaalisen laskelman, sen arvo sellaisenaan ei ole kovinkaan tärkeä. Jokainen lentävä kimalainen kumoaa laskelman. Emme ehkä tiedä miksi laskelma on väärä, mutta totaalisen varmasti tiedämme että siinä on radikaali virhe. Se laskelma, joka näytti miten kimalainen lentää onkin sitten paljon kiinnostavampi.
Näin voidaankin karkeasti sanoa että tieteenteko keskittyy ensi sijassa "tyvestä puuhun" -malliksi. Ytimessä on teorioiden koettelu. Pelkkä kaava ei riitä, vaan ytimessä on sen varmennus. Teknologia taas tuottaa havaintoja ja on osana havaintosysteemiä. Ja tällä niitä kaavoja voidaan testata. Puhdas rationalismi johtaa oletusten ja loogisten systeemien koherentisointiin mutta ei tieteeseen jos koherentin systeemin totuudellisuutta ei voida koetella (vaan se voi olla totta olivatpa tosiasiat sitten miten tahansa). Puhdas teknologia johtaa käsityönäytteisiin ja apuvälineisiin mutta ei välttämättä tieteeseen, jos teknologia ei paranna ymmärrystämme maailman toiminnasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti