torstai 9. kesäkuuta 2011

Juhan riitti : Polttarit.

Sain, tuossa taannoin viime kuun lopussa, kunnian käydä Juha & Susanna Leinivaaran häissä. Uskonnottomissa häissä toteutettiin kuitenkin seremonioita - jopa monista kulttuureista. Juhlat olivat mainiot, koska ruokaa oli riittävästi, punaviini oli hyvää fysiikkatesteihin. Seurakin oli mitä parhainta. - Ja tietysti morsian oli kaunis ja sulhanen niin komea, että jos en olisi niin suuresti ja korostetusti hetero, niin voisin saada homoseksuaalisia mielteitä.
1: Ja etenkin häiden morsiamen kaappaaja ja häiden virallinen kuokkavieras osoitti kaappauksessaan hyvää makua, terävyyttä, erinomaista tilanne- ja huumorintajua ja oli muutenkin kertakaikkisen komea ja hyvä veikko.

Häät ovat yhdenlainen näytelmänomainen tilanne, jossa naimisiin menevät ihmiset muuttuvat. Morsian ja sulhanen siirtyvät eri (yhteiskunnalliseen/juridiseen...) asemaan. Häät ovat eräänlainen näytelmä, jolla asia saadaan ihmisten tietoon ja jolla naimisiin menevät ihmiset kenties kykenevät orientoitumaan asiaan. Tämä on muistutus siitä, miksi antropologiassa pidetään tärkeänä tutkia ja vertailla eri kulttuurien rituaaleja ja seremonioita ; Niihin kiinnitetään usein huomiota, koska niissä kiteytyy yhteiskunnassa olevia ideoita. Siirtymä häissä näyttää että muutos sinkusta avioliittoon.
1: Seremoniaksi katsotaan toistettu käyttäytyminen jonka takana ei ole yliluonnollista. Rituaalissa tähän liittyy yliluonnollista, eli kysymyksessä on jonkinlaista uskoa taikuuteen, eli taikauskoa. Tämän jutun kannalta rituaalin ja seremonian välinen ero on merkityksetön.Häät ovat sinänsä "hieman yksioikoinen" seremonia/rituaali, että niissä ei ole mukana muutoksen antiteesiä. Avioliitolle sellainen kuitenkin onneksi löytyy ; polttareista.
1: Leinivaarakin oli hoitanut asian kuntoon katsomalla kotona elokuvan nimeltä "Polttarit". Mutta niinpä minäkin valmistauduin tärkeään virallisen kuokkavieraani rooliin katsomalla "Wedding Crashers" -elokuvan.

Polttarit kuvaavatkin itse asiassa häätilannetta paremmin muutokseen liittyvää rajatilaa ; Usein ajatellaan että rituaali tai seremonia siirtää ihmisen liminaalisuuden, rajatilan, kautta. Rajatilassa asiat ovat usein päälaellaan. Näin polttareissakin on usein sinkkuelämän piirteitä suorastaan ylilyötyinä. Polttareissa kyseessä on tyylipuhdas siirtymäriitti. Niissä on vallalla yleensä erityinen vapaus ; Saadaan tehdä jotain jota ei muussa tilanteessa sallittaisi. (Sulhanen voidaan pakkopukea balettimekkoon ja kahlita tämä julkisesti häväistäväksi. Normaalisti tästä tulisi rikosilmoitus. Ja toisaalta "asiaankuuluva" alkoholin ylikäyttö rikkoo jotain joka "muuten olisi ehkä sallittua mutta ei hyvän tavan mukaista eli asiaankuuluvaa".)
1: Kyseessä voisi jopa olla initiaatio, jossa bestman/kaaso koettelee naimisiinmenevää esimerkiksi groteskeilla tehtävillä. Tosin aivan tyylipuhtaaksi initiaatioriitiksi polttareista ei ole, koska yleensä initiaatiossa haasteiden vaatija on itse suorittanut samat jutut (on itse initioitu).

Näin avioon sitten päästään ja dinkku -suhteen irralliset indiivit sulautuvat rituaalissa yksiköksi.

Ei kommentteja: