Usein puhutaan vitsien murjomisesta. Murjominen taas ei yleensä ole kovinkaan hauskaa - tai ainakin vitseistä tulee erittäin poliittisesti epäkorrekteja. Myöskään "Raamatun" väkivaltaisuuksista ei ole korrektia kertoa. Ajattelin kuitenkin yhdistää nämä kaksi. Tavalla joka on kenties hieman opettavainenkin.
Raamattua lukiessa ei kuitenkaan voi olla huomaamatta, että kirja ottaa aikamoisen numeron sukupuolielimistä. Esimerkiksi tästä on "5. Mooseksen kirja 25:11-12" joka kuvaa sitä miten aviomiestään saa auttaa tappelussa "Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja toisen vaimo tulee auttamaan miestään sen käsistä, joka häntä lyö, ja ojentaa kätensä ja tarttuu tämän häpyyn, niin hakkaa poikki hänen kätensä säälimättä." Naiselta pitää lyödä käsi poikki. Tilanne voi tuntua ylilyönniltä. Mutta siinä on kuitenkin erikoinen lisämauste. "5. Mooseksen kirja 23" nimittäin kertoo että "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan." Ja kuten muistamme, tuohon aikaan seurakunta ei ollut joku kerho, jossa käytiin päivätyön jälkeen. Kyseessä oli käytännössä koko heimo/yhteiskunta, johon kuuluttiin.
Tässä mielessä kielto on ymmärrettävissä jollain tasolla. On kuitenkin erikoista miettiä, että miksi se ensimmäinen sääntö on niin tärkeä.
Mutta toisaalta, kun muistaa, että minkälaisia ohjeita "Raamatusta" saadaan soveltavaan teologiaan noin yleensä ottaen, on selvää että Jumalan moraalikäsityksen täytyy olla ihmisen järkeä suurempi ja ihmeellisempi ; Jos tapat veljesi ja raiskaat hänen vaimonsa, ja jäät tästä verekseltään kiinni, kuulevat sukulaisesi vain suloiset hääkellojen (tai niiden vastineiden) soitannan korvissaan. Sillä "5. Mooseksen kirja 22-23" kertoo että "Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan ja heidät siitä tavataan niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa." Ja "1 Mooseksen kirja 38" kertoo sisällään pienen tarinan, jonka opetus tiivistyy jakeessa 8 olevaan komentoon "Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi"." Joku voi kertoa, että ennen ajat olivat erilaiset ja että silloin Jumala joutui käyttämään erilaista etiikkaa. Jeesus olisi muuttanut tilanteen. Mutta heille en voi kuin ihmetellä sitä, että miten erilainen se maailma on oikein ollut kun tuollainen voidaan nostaa kaikkitietävän ja yliviisaan tahon täydellistämäksi eettiseksi oivallukseksi.
Kyllä. Tämä artikkeli kaipaa kipeästi kuvitusta. Mutta valokuvat blogaajan otsasta olisivat yksinkertaisesti liian provokatiivisia. Se olisi liian järkyttävää herkimmille lukijoille eikä siksi sovi tämänlaiseen totaalisen kunnioittavaan ja asialliseen lähestymistapaan, jossa huumori on keveää eikä kenenkään vakaumustakaan loukata yhtään koska sanon niin ja Päivi Räsäselläkin pelkkä sanominen riittää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti