Elokuvassa "Big" 13 -vuotias poika nimeltä Josh Baskin kärsii esipuberteetistaan, kuten jokainen siinä iässä. Hän toivoo tivolikone Zoltarilta ihmettä, joka muuttaisi hänet aikuiseksi. Ja koska kyseessä on elokuva, Zoltar kiroaa pojan tästä luonnottomuudesta ja muuttaa hänet Tom Hanksin näköiseksi yön aikana.
Hänet tietysti ajetaan maailmaan, koska äiti ei tunnista lastaan. Veitsi on tehokas pelotteluväline. Elokuvan pääteema ei kuitenkaan ole luonnon sorkkiminen, vaan sanoma on ennemminkin se, että lapsenomaisuus onkin hyvä, mukava ja toivottava ominaisuus aikuisessakin miehessä. Baskin menestyy lelufirmassa erinomaisesti. Hän verkostoituu olemalla taitava ja erittäin muodollinen ja mukavan oloinen sosiaalisesti. Sanoma on siis se, että koulusivistys ja muu aikuistumiseen liitettävä ei itse asiassa "aja ihan oikeita asioita", ja että ihmisessä oleva lapsenomaisuus on myös luovuutta.
1: Elokuvan sanoma ei ole ihme ; Nykyaikana arvostusmaailmoissa on kuilu. Periaatteessa spontaaniutta ja autenttisuutta arvostetaan (yksilöllisyyden ja vapauden nimellä), mutta vain teoreettisena konseptina ; Käytännön tasolla oravanpyörä, sääntöjen mukaan pelaaminen, etiketti ja muu tapakulttuuri on jotain jota odotetaan ja jota myös vaaditaan. Tämä epätasapaino voi vaivata monia. Elokuva rakentaa siltaa näiden kahden kuilun välille. Ja siksi lapsenomaisuutta perustellaan oravanpyörässä menestymisen kautta. Joku voisi sanoa kauniin lapsenomaisesti ja spontaanin rehellisesti että tämänlainen asian ratkaiseminen maistuu kakalta.
Tämän voisi jättää herttaisen naiviuden piikkiin. Mutta mukana on myös kummallinen käänne. Kummallinen käänne on punapää nimeltä Susan. Susan on aikuinen nainen, jolla on suhde Joshin kanssa. Teknisesti 13 -vuotiaan kanssa. Tämä pakottaa miettimään ajatuskoetta pedofiliasta.
Pedofiliassa on kyse lapsiin sekaantumisesta. Tässä kohden lapsuus voidaan jakaa seuraavaan kolmeen päätyyppiin (1) juridinen ikä joka määrittyy syntymän ja vallitsevan hetken mukaan ottamatta huomioon yksilön muuta kehitystä (2) ruumiillinen ikä joka vastaa ihmisen kehitysastetta ja jossa katsotaan esimerkiksi sukukypsyyttä, parrankasvua ja muuta vastaavaa sekä (3) henkinen kypsyys, joka vastaa ihmisen mieltä.
Voidaan sanoa että 2 ja 3 kohta ovat suoria perusteluja sille miksi pedofilialta tulee voida suojautua. Biologia ei ole rakentunut seksuaalielämään. Eikä mieli kykene käsittelemään siihen liittyviä asioita. Juridinen ikä taas on ns. korrelaatin kautta toimiva mittari : Ikä on helppo tunnistaa ja mitata, biologinen kypsyys taas on vaikeampi - siksi pedofiilien klassinen puolustus televisiossakin on "se näytti vanhemmalta".(Myös "Big" -elokuvan Susan varmasti käyttäisi tätä puolustuksekseen.)
Juridisen iän helppo arviointi ja juridinen eksaktius ovat tietysti käteviä piirteitä kun on arvioitava onko jokin teko rikos ja jossa yritetään antaa samoista rikoksista sama tuomio.
Elokuvan kohdalla kolmijako näyttää Susanin kannalta mutkikkaalta. (1) Juridinen ikä, 13, on tietysti jo itsessään syy. Susan voi ainoastaan vedota vilpittömään mieleen, eli siihen että hän ei tiennyt asiasta. Valitettavasti kun elokuva päättyy transformaation purkautumiseen, poliisin olisi varmasti vaikeaa uskoa että Baskin oli teon aikaan eri näköinen. Susania luultavasti epäiltäisiin mielettömästä vilpistä. (2) Ruumiillinen ikä Joshilla oli kunnossa. Tämä ei tuota ongelmia. (3) Henkinen tila on sen sijaan hyvin vakava. Sillä Josh on mieleltään 13 -vuotias. - Tämän varaanhan koko elokuvan juonikin rakentui. Tämä mielen kypsyys taas on jotain joka selvästi ilmenee Joshin kaikista toimista. Ja itse asiassa Susan viehättyy selvästi nimen omaan näistä mielen kypsymättömyyden merkeistä. Sielullisella tasolla Susan toisin sanoen tietää tilan. Sielullisella tasolla hänellä ei ole vilpitöntä mieltä.
Se, miten vastaa Susanin kohdalla kysymyksiin vaikuttaa tietysti melko vähän käytännön sovelluksiin. Sillä tilanne on selvästi epätavallinen. Se on kuitenkin oleellinen siinä mielessä, että moni ihminen kypsyy ruumiillisesti kovin aikaisin tai kovin myöhään. Tämä aikaansaa tiettyjä ruumiillisia eroja. Jotka Big -elokuvaa katsovien harvinaisen pienestä raivostumismäärästä päätellen painaa ainakin jonkin verran vaa-assa. Ja toisaalta moni todellakin jatkaa nuoruuttaan ; Teini -ikäistä henkistä kypsyyttä yritetään venyttää sinne kolmenkympin korville ellei ylikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti