Ruoka näyttelee pakollista osaa elämistä. Siksi eri kulttuureissa onkin erilaisia ruokakäytänteitä. Esimerkiksi kosher -ruokavalio kertoo ruuasta sen, mitä ja millä tavalla valmistettuna saa syödä. Kulttuureja on jopa jaettu sivistyneisiin ja barbaarisiin jaottelemalla ruuanvalmistustapoja ; Pääjako on se, että sivistyneet kulttuurit kypsentävät ruokansa, kun taas barbaarit syövät raakana.
1: Ruokailu ja ruuanvalmistus ovatkin joskus jopa häiritsevän isossa roolissa: Esimerkiksi "Beowulfin" maailma on likimain pelkkää syömistä. Joko joutuvat mitä erikoisempien petojen syömiksi tai sitten he syövät ja kertovat samalla saagoja siitä miten he itse joutuivat miltei syödyiksi. Freud varmaan analysoisi että "Beowulfin" kirjoittaja on jäänyt oraalivaiheeseen.
Kauhuelokuvat käsittelevät hyvin suurelta osin syömistä. Yllättävän usein niiden pääfunktio on tehdä ihmisestä saalis ; ihminen ei ole enää ravintoketjun huipulla. Tästä lajityypistä kenties suoraviivaisin ja alleviivaavin on "Tappajahai". Kuitenkin kauhuelokuvissa tehokkain kauhu saadaan komplekseista ideoista ; Näin esimerkiksi nuket, pellet ja pienet märät pikkutytöt ovat yllättävän pelottavia. Niissä turvallinen on pinta jonka alla on kauhistuttava saalistaja.
Syömisen kohdalla kauhuelokuvista löytyykin kenties makaaberein hahmo. "Uhrilampaiden" Hannibal Lecter on hirvittävä psykopaatti juuri siksi että hän on kannibaali. Mutta ei mikä tahansa kannibaali, vaan joka syö ihmisiä laatuviinejen kanssa. Lecterille ihmissyönti on kulinaarinen nautinto. Tämän kompleksisempaa ideaa on vaikeaa saada, koska nykykulttuurissamme kannibalismi on kenties kiistattomin leimaa antavin sivistyksen ja eisivistyksen jakava elementti.
Kannibalismi edustaakin jonkinlaista kulttuurintuhoa ; Ihminen ylläpitää omia elintoimintojaan syömällä kanssaeläjiään, joten kaiken kaikkiaan ihmisten lukumäärä vähenee. Kannibalismissa yksilö sotii yhteisöä vastaan ja tämänlaiseen toimintaan on noin yleensäkin suhtauduttu negatiivisesti. Jakoja onkin tehty esimerkisi siten että sivistys nousee kun (1) kannibalismi kielletään yleisenä toimintana ja (2) kun kannibalismi kielletään jopa hätätilassa.
1: Monikulttuurisessa maailmassamme kun emme välitä juurikaan yleisimmistä syömisrajoitteista ; Ja vaikka laihuuskulttuurimme demonisoikin rasvan, rasvansyöjiin ei kohdisteta syyllistämistä kunhan he vain ovat laihoja. Näin oikein muuta ei jää jäljelle
Hannibal Lecter on kuitenkin kiinnostava myös sitä kautta, että kulttuuri näyttää usein tuottavan varsin dekadentilta vaikuttavaa ruokaa.
1: Tarkemmin ajatellen Lecterin ihmislihan kanssa nauttima viinikin on mädäntynyttä rypälemehua. Myös homejuustot ovat tietyllä ja eksaktilla tavalla mädäntynyttä ruokaa.
2: Muutenkin kulttuuri näyttää riittävän korkealle noustessaan muuttuvan barbaariseksi. Raaka lihakin maistuu kun se nimetään tartarpihviksi, graaviloheksi, kaviaariksi, ostereiksi...
3: Ruokaa voidaan myös valmistaa epäeettisesti. Oikeaoppinen hanhenmaksan valmistus vaatii varsin julmaa hanhien pakkosyötäntää, joka ei täytä oikein minkään eläinten hyvinvoinnin määritelmän minimitasoa. Samoin juottovasikoita voidaan ruokkia niin että niistä saadaan vaaleaa lihaa. Vaaleus johtuu siitä että eläin on sairas ja aneeminen. Toki muitakin julmia ruokia sivistyneistö tuntee...
Lecter näyttääkin barbaarisen ja kulttuurillisen kohtaamista ja hän on siksi varsin pelottava hahmo. Hän tosin muistuttaa meitä myös siitä, että ihminen voi kulttuurin nimessä degeneroida muutenkin puhtaat ainekset ja eettiset lähtökohdat. Tehdäänhän kirkoissakin symbolista kannibalismia. Katoliset peräti uskovat että ehtoollisviini ja ehtoolliseleipä todella mystisellä tavalla muuttuavat aktuaalisiksi Jeesuksen lihaksi ja vereksi. Ja he syövät sen hyvällä halulla tästä uskosta huolimatta. Kulttuurimme ydin onkin tässä mielessä hyvinkin paljon Hannibal Lecterin tematiikan seuraaja ; Ehkäpä sitä voisi maistaa jos mukana saa hiukkasen hyvää viiniä, korjaan, verta.
Kirjoittajalle barbaarisinta ruokakulttuuria edustaa koulun tilliliha. (Paikkatäydennys on tarpeen koska tilliliha on hyvää useimmilla standardeilla. Ravintolastandardien lisäksi kun on kotitarvestandardi ja halpojen pikaruokalaläävien standardi. Niiden lisäksi tarvitaan kunnalliset standardit.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti