Vanha julistukseen keksitty slogan "Jeesus tulee - oletko valmis" on saanut runsaasti imitointeja. Unkuri pitää tämäntapaisten lauseiden käyttöä alluusioissakin mielikuvituksettomana. Muottia on kopioitu liikaa jotta siinä olisi enää mitään originelliutta jäljellä. Itse ajattelin jatkaa tässä mielikuvituksettomassa linjassa.
Sillä Jeesussloganissa on tyypillinen seksiin liittyvä ilmiö ; Orgasmin tullessa partnerin valmiutta toivotaan, mutta sitä ei voida juurikaan pidätellä. Orgasmissa "tuleminen" (sitä jopa kutsutaan tällä nimellä) on olennaisesti samantapaista kuin Jeesuksen tuleminen. Aikataulua ei voi venyttää. "Jeesuksen morsiamella" (jolla nimellä uskovaa seurakuntaa ihan oikeasti kutsutaan) onkin siksi vaikeutena se, että kun Jeesus sitten tulee, niin siinä vaiheessa on myöhäistä valmistautua. Tämä johtaa siihen että Jeesus ei odota että toinen on valmis vaan tulee sitten kuin aika täyttyy. Siksi uskovien valmistautumista ylläpidetään, koska Jeesus voi tulla periaatteessa minä hetkenä tahansa.
Tämä on tärkeä asia sinänsä, että vaikka yhteiskuntaa tasa-arvoistaisi ties miten, on miehellä silti käytännössä "Jeesuksen rooli". Naisen orgasmitahdilla ei ole sinällään väliä koska se ei pakota seksiin taukoja. Miehen ennenaikainen orgasmi taas on hyvin suuri ongelma. Naisille on ongelmaöllista että miehet tulevat ennen kuin nainen on valmis. Tämä johtaa siihen että miehellä on itse asiassa "heikkouden ja epäonnistumisen" kautta rakentuvaa valtaa. Seksiä pelataan miehen tahtipuikon heilunnan tahdissa. Ja tätä voidaan pitää jopa jonkinlaisena luonnon määräämänä tilana. Evoluution kautta on ymmärrettävää että miehen kannattaa laueta ennemmin liian aikaisin kuin liian myöhään. Sillä vauvojen syntymä on kelpoisuudelle olennaisempaa kuin seksuaalisen mielihyvän saavuttaminen. (Seksin haluamisella ja nautittavuudella on hyötyä vain välineenä lasten syntymän todennäköistäjänä.)
Ylläoleva on kuitenkin muutakin kuin uskonnollisesti epäkorrekti vitsi tai sovinistinen kannanotto. Avuksi voidaan ottaa vaikkapa Adorno.
Hänen mukaansa seksuaalisuus on hyvin omituinen asia. Se on ikään kuin luonnon huijaus jossa yksilö luulee tavoittelevan henkilökohtaista ihanuutta, mutta ajaakin kollektiivin asiaa omalla kustannuksellaan. Hän lähti siitä että ihminen lisääntyy kuolevaisuutensa takia : Uusi sukupolvi tarvitaan vain sen takia että vanha kuolee. Seksin mukaan lajin säilyminen on jotain jonka asiaa seksi ajaa. Ihminen toteuttaa kollektiivin hyväksi jotain jonka ainut tarkoitus on kollektiivin ylläpitäminen.
Adornon mukaan tämä itse asiassa tuhoaa linkin seksin ja rakkauden välillä. Lisääntyminenhän on seksin funktio, ei tarkoitus. Lisääntymiskeskeinen seksinäkemys antaa seksille vain roolin ja tehtävän mutta ei merkitystä. Seksille annetaan välinearvo. Kuitenkin rakastelussa ihmiset ajattelevat romanttisessa pilvessä että seksuaalinen suorite on hieman kuin välittämisaktio jolla olisi arvo sinällään. Eli Adornosta merkityksellinen seksi nähdään itseisarvoisena romanttisena kohtaamisena jossa esteettinen eroottinen yhteensulautuminen, hyväntahtoisuus ja huomaavaisuus toista kohtaan, hyväsydämisyys ja muuta vastaavat asiat ovat tärkeimpiä.
1: Tämä on erikoinn argumentti nykyisessä erityisesti homoihin keskittyvässä avioliittokeskustelussa. Sillä lasten syntyminen ja yhteiskunnan säilyminen on jotenkin olennaisen paljon mukana argumenteissa. Vaikka eivät ne homot lisäänny yhtään eritavalla. Ilman homoseksuaalien avioliittoa homoseksuaalit jättävät lisääntymättä sinkkuina. En kuitenkaan jaksa tällä kertaa hihitellä tämän enempää muiden ihmisten idioottimaisuuksilla.
Adorno ei tietenkään kiistä biologiaa. Hän korostaa sitä, että seksillä on eettinen puoli jossa olisi hyvä korostaa eri puolia. Näin voidaan päästä vaikkapa ennenaikaiseen orgasmiin. Ajattelua hieman soveltaen voisi muistuttaa että tämä voi olla varsin vahva biologinen ominaisuus. Sen olemassaoloa itsessään ei siksi pidäkään kiistää, mutta kenties se pitäisi ottaa enemmänkin haasteena parisuhteen reilulle seksielämälle kuin jonain jonka pitäisi antaa olla sellaisenaan epätasa-arvoistamassa aviovuodetta "koska se on kiistämätön biologinen tosiasia". Kyseessä voi olla olotila jota ei voi ratkaista, mutta se tuottaa ongelmia jotka voidaan ratkaista jollain kiertokikalla, kuten vaikkapa rytmityksen mietinnällä tai dildojen ottamista avuksi.
Asiaan olisi siksi kehitettävä jokin molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Nopeus ei saisi tietysti tarkoittaa sitä että toinen jää aina ilman. Mutta toisaalta hitaamman tahtiin pakottamalla syntyy suorituspaineiden ja epäonnistumiskokemusten kuormittuminen. On nimittäin arvottava valtapelilausunti itsessään sanoa onko "mies liian nopea" vai "nainen liian hidas". Jo tällä määrittelyllä ajetaan toinen automaattisesti väärässolevan rooliin.
Title? Oh, it is not trying to irritate certain persons. Nor it is a challenge born from my irritations over certain topics. It's all about notation, really.
5 kommenttia:
voi olla että tähän 'tulemisen' käsitteeseen ei kuulu selibaatti, mutta otan sen nyt kuitenkin esiin, koska minulla on siitä 'tulemista' enemmän kokemusta, celibate bisexual kun olen.
oikeastaan haluaisin siteerata idoliani stephen frytä, joka kirjoitti aikanaan tatler-lehteen artikkelin omasta selibaatistaan. häneltä kysyttiin, onko maailmassa mitään sellaista, mitä hän ei tee. stephen vastaus oli, että hän ei raiskaa nunnia tai kurista kissanpoikia, mutta tästä ei varmaankaan ole kysymys, eh? i don't do sex, would that count, do you think?
tässä ei-niin-lyhyt tiivistelmä artikkelista:
[ . . . ] i gave coitus the red card for utilitarian reasons: the displeasure, discomfort and aggravation it caused outweighted any momentary explosion of pleasure, ease or solace. a simple calculus of felicity [ . . . ]
[ . . . ] sex does not enrich or deepen a realtionship, it permanently cheapens and destabilises one. everyone i know who is unfortunate enough to have a sex-mate, bed-friend, love-chum, call them what you will, finds that - after a week or two the day dawns when partner A is keen for more swinking, grinding and sweating and partner B would rather turn over and catch up with jeeves and bertie [ . . . ]
[ . . . ] it is, more or less, inasmuch as these things ever are, true. i do find the business of eros a nuisance and an embarrassment, i do enjoy the independence and freedom affords me by being unattached and i am afraid that i might not be very good at sex [ . . . ]
[ . . . ] i suggest tha tlife without sex and without the presence of a partner offers numerous of benefits. the celibate life allows productivity, independence and ease free from the pressure of placating and accommodating the will and desire of another: released from the degrading imperatives of erotic concress, a new and better kind of life can be lived [ . . . ]
olen aika pitkälle fryn kanssa samaa mieltä siitä, että sex is an overrated bore.
jos ihmiset tietäisivät miten hauskaa ja riemastuttavaa on olla selibaatissa, siitä tulisi jättimäinen muoti-ilmiö ja sitten se menisi pilalle.
minäkin yritän pitää matalaa profiilia tässä asiassa; kel aarre on, se aarteen kätkeköön.
Onhan sekin rytmitystä. "Pihtaaminen vallankäyttönä" on jotain joka näyttää ilmenevän ainakin sovinistimiesten jutuissa. Eli palkkio-rangaistusjärjestelmän ydintä.
Pidättyväisyyden ympärillä on tosin myös erikoinen välimuoto. "Tease&Denial" -kulttuurissa toinen -yleensä nainen- on hallitsevassa "kiusoittelijan" roolissa ja toisen on kyettävä kestämään tätä kiusoittelua, pohjimmiltaan omaa haluaan jota toinen herättää. Siinä on eräässä mielessä seksiä ilman laukeamista. Siinä on kysymys ainakin halusta ja antamisesta ja kontrollista. Jopa keskiaikaiset siveysvyöviritelmät on otettu mukaan (yleensä miehille, siinä mielessä vuosisadat ovat muuttaneet asioita.)
Itse tosin edustan sitä koulukuntaa, jonka mukaan jokainen joka sanoo että seksi on yliarvostettua ei ole tehnyt sitä oikein. (En tosin usko yleisinhimillisiinä kaikkiin sopiviin kaavoihin, biologia anomalioiden tieteenä opettaa jos ei jotain, niin ainakin sen että variaatio on luonnollista.) Selibaatista minulle tuli reilun 20 vuoden kokemus. Jostain syystä sattuivat olemaan elämäni huonoimmat 20 vuotta ne..
saul bellowin herzogissa moses herzog sanoo: "ja monsieur hilton, mitä on papillinen selibaatti? kauhistuttavampi koulu on käydä naisissa."
tämän quijotelaisen satiirin keskeinen teema onkin ajatuksien, teorioiden ja dogmien asettaminen vasten sitä elämää, jota niiden uskotaan selittävän. siinä on nykyihmisen koko kuva.
ehkä oma valintani johtuukin juuri tuosta fry-ismistä: i am afraid that i might not be very good at sex. käyn omaa taisteluani lentohiekassa seisten: ne ajatusrakennelmat, joilla yritän selvittää oman ja ympäristöni tilan, syventävät henkilökohtaista kriisiäni ja eristävät minut yhä jyrkemmin yhteiskunnasta.
Elä sure. Voi aina lohduttautua sillä että kutevilla kaloilla täytyy olla maailman kylmintä seksiä. Siihen ei kuulu edes fyysinen kosketus. Tavarat vain pullautetaan itse pihalle.
Lähetä kommentti