Väkivaltainen yhteisö tuntuu olevan kaikille selvä asia. Mielikuviin putkahtaa lahkoja, kultteja, ääriliikkeitä ja terroristeja. Systeemeitä joissa ryhmäpaine, suora oikeaopillinen indoktrinaatio ja väkivaltainen piiskaaminen ja eristäminen ovat tärkeitä keinoja. Tätä kuvaa väkivaltaisista yhteisöistä tuodaan esiin elokuvissa ja viihteessä.
Kuitenkin tätä näkemystä on hyvä hieman laajentaa. Sillä tosiasiassa pelottava systeemi ei pysyisi pystyssä. Manipuloivimmat systeemit ovat tässä toimivampia. Väkivalta on naamioidumpaa ja nopeasti saatu mielikuva voi olla jopa positiivinen.
Tärkeintä on huomata, että kaikki systeemin väkivalta ei ole kirjoihin ja kansiin painettuja ; Esimerkiksi on helppoa huomata että systeemi joka sisältää väkivallan ihailua ja kuritusta pitää sisällään systeemiin rakennettua väkivaltaa. Kuitenkin väkivalta voi olla epäsuoraa, tai väkivaltaan voidaan kannustaa sosiaalisesti "tietyillä ehdoilla". Tässä on yleensä mukana on retorinen taso, jossa pahuus selitetään oikeudella. Sensuuria tai eristämistä muista ihmisistä oikeutetaan suojelulla sielläkin missä se ei ole perusteltua. Harmonia on hyvä tapa kannustaa yksioppista diktaturiaa ja kovat otteet oikeutetaan tämän puolustamisella. Positiiviset sanat muuttavat mielikuvan teoista, mutta eivät tekoja itseään. Tämän eron huomaaminen on kuitenkin vaikeaa. Ja juuri tähän vaikeuteen systeemi iskee.
Tästä voisi aloittaa kotimaisesta esimerkistä Lestadiolaisuudesta ; Onpa artikkelin teksti totta, valhetta tai liioittelua, se nosti kuitenkin esiin sen, että systeemissä on monenlaista väkivaltaa. ~ Hikipedian kohtaama lestadiolaisten reagointi on opettanut että kannattaa olla ystävällinen heille. Sanon jo etukäteen että anteeksi. Sillä tiedän että he loukkaantuvat juuri tämänlaisista. Kyseessä on esimerkki ymmärrettävästä rakenteesta eikä kannanotosta siihen onko lestadiolainen todella tätä rakennetta noudattava järjestelmä. Tosin jos on, niin sen pahempi lestadiolaisille.
"Voima" -lehden artikkelissa "Herrain huoneissa" kuvattiin lestadiolaisuutta. Henki korosti sitä että systeemissä on ns. rakenteellista väkivaltaa. Esimerkiksi insestitilanteessa on korostettu asioiden selvittämistä sisäisesti. "Kun ongelmia on selvitetty, aikuisilta tullut viesti, ettei tällaisista saa puhua. Uhri on laitettu pyytämään anteeksi tekijältä." Samoin perheväkivallan kohdalla sanotaan että "Jos vaimo ei anna miehelleen anteeksi, sanotaan, että usko ei ole kunnossa. Tämä toiminta on rakenteellista väkivaltaa, uskon voi kuka tahansa kyseenalaistaa milloin vaan." ... "Kun antaa anteeksi, se tarkoittaa sitä, ettei asiaan saa enää palata. Tämän pelin hallitsee jo neljävuotiaskin ja osaa myös käyttää sitä hyväkseen."
Esimerkiksi anteeksiantamisesta velvollisuuden tekemällä voidaankin rakentaa hyvin tehokas alistamisen henki; On mahdollista että uhri pakotetaan antamaan anteeksi, ja jos armoa ei anna, niin sitten uhrista tehdään uudestaan syyllinen. Jos uhri on armoton, hänestä tehdään julma. Ja toisaalta systeemi kykenee pesemään pintatasolla vastuunsa. Jos asiasta keskustellaan sisäisesti, se antaa ikään kuin ulospäin kuvan että rikokset ja pahuudet otetaan vakavasti. Olennainen asia, eli pahasta tulevat seuraukset, unohtuvat. Kun uhri ei valita ulospäin se on ideologian maineelle hyväksi.
1: Onkin varmasti myös niin että halu suojata koko ideologian mainetta muutamaksi mädäksi omenaksi koetuilta kannustaa systeemin sisäisten väkivaltarakenteiden syntymiseen. Tällöin valitettavasti systeemi muuttuu moraalisesti hyvin kyseenalaiseksi. ~ Kun yksilön pahuudesta ei haluta yhteisölle huonoa mainetta, yhteisöstä rakentuu paha.
Tämän lisäksi yhteisöissä on usein monenlaista väkivaltaa johon ihmiset alistuvat ikään kuin vapaaehtoisesti. Tämä korostuu kenties yleisimmin initiaatioriiteissä. Pascal Boyer kuvaa että vaikka initiaatio kuvataan usein initioitavan kasvulla, on vaikeuksia ja haasteita sisältävien rituaalien tärkein osa yhteisön luottamuksenvarmistamisen puolella ; Jos luottamus on sitä että voidaan varmistaa että henkilö on valmis kestämään vaikeuksia yhteisön puolesta, on initiaatio tapa testata asiaa ikään kuin etukäteen. Initiaatioriittien väkivalta on kuitenkin lyhytaikaista ja leikinomaista, joten tässä vaarallisiksi on otettava lähinnä luonteeltaan hyvin äärimmäiset rituaalit, joissa vaarannetaan oma henki ja terveys vakavasti. Kuitenkin systeemi voi kasvattaa lyhyttä juhlaa paljon pitkäjänteisemmän ja tiukemman rangaistusmenetelmän, jossa kohdistetaan väkivaltaa tottelemattomaan yksilöön. Mutta jossa kuitenkin rangaistuksen pääasiana on toimia pelotteena. Yksilöön kohdistuva väkivalta on toki kipeää yksilölle, mutta pelote kohdistetaan koko yhteisöön. Tämänlainen systeemi rakentaa hyvin monimutkaisen ja pysyvän väkivaltakoneiston, jossa on sekä ajoittaista suoranaista väkivaltaa, että alituista pelon ilmapiiriä.
Sen sijaan onkin jo vaikeampi sanoa onko ns. "vihan ilmapiiri" sama asia kuin systeemiin rakennettu väkivalta. Tämä on oleellista nykyisessä maahanmuuttokriittisyysteemassa, jota Suomessa edustaa PerusSuomalaiset. Sillä sen parissa on ollut esimerkiksi "Hakataan Teuvo heteroks" -kampanja oli PerusSuomalaisen vaikuttajan tekemä. Samoin PerusSuomalaisia kannattavat tekivät Prideä vastaan aika kovan kaasuiskun "ei niin kauan sitten". Puhumattakaan Breivikistä, hänen pitkä kirjoituksensa piti myös sisällään tämänlaista aineistoa. Tässä kohden systeemi ei nimittäin kannusta tämänlaiseen, mutta kuitenkin se sisällöllisesti kiehtoo, viehättää ja kutsuu tämäntyyppisiä ihmisiä. Erittäin voimakas enemmistö PerusSuomalaisista ja maahanmuuttokriittisistä ovat varmasti tyrmistyneitä tämänlaista teoista ja kampanjoista, eivätkä he tue tämänlaisia järjestelmiä suoraan. Kuitenkin pesäero näihin toimijoihin tehdään lähinnä moittimalla näitä kauheuksia kritisoivien kritisoinnilla. Parempi ja selvempi irtiotto tarvittaisiin, joka tapahtuisi siten että puolustelun sijasta siirryttäisiin moittimaan tekijää eikä tekijän tekoja kritisoivia. Silloin systeemi ei kenties enää houkuttelisi ja kutsuisi niitä äärimmäisiä höyrypäitä, joita se nyt ilmiselvästi näyttää houkuttavan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti