Valokuvaa voisi helposti pitää objektiivisena ja mekaanisena tuottovälineenä. Kuitenkin kameran kantaja valitsee kuvakulman, ajoituksen ja monet muut vastaavat asiat. Ne taas tekevät aivan käsittämättömän paljon. Tästä kätevä tapaustutkimus, jossa olen itse kohteena. Olin valokuvauksen kohteena Suomenlinnassa, mukana oli ystävällinen ninjutsu -taitaja.Tuo ylläoleva kuva näyttää miltei S/M -meiningiltä. Tämä sopii varmasti niiden mieleen joista itsepuolustuksessa voittajan sadismi kohtaa häviäjän masokismin. Tai että itsepuolustuksessa on muuten vain kysymys julmuudesta ja väkivallasta.Toinen kuva vastaavasta tilanteesta samalta päivältä taas näytti valikoivan kuviin nimen omaan positiivisessa sävyssä. Näkyy, että kysymyksessä on ensisijaisesti hauskanpito.
Kyllä. Jos joku kysyy, kuinka paljon valokuvaaja vaikuttaa valokuvassa olevaan tunnelmaan, niin vastaus on että noin paljon. On selvää että valokuvauskin on taiteilua, jossa valokuvaaja on taiteilija ja sanomanesittäjä. Se, mitä tapahtuu värittyy hänen kauttaan. Tämä tietysti antaa valokuvaajalle yllättävän voimakkaan vastuun. Sillä esimerkiksi lehtikuvissa valokuva nähdään objektiivisena dokumentaationa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti