On kenties mielenkiintoista, miten etymologia sitoo teologian ja tarinankerronnan. ; Synti on ohi ampumista ja Aristoteleen "runousopin" tragedioiden tuhoon ajava syy, hamartia, viittaa sitä, että keihäällä heitti joko yli tai ali maalin. Molemmista seuraa myös sama asia, tuhoutuminen. Voidaankin sanoa että synti on se elementti joka kristillisyydessä ajaa ihmisiä tragediaan ja perisynti tekee meistä kaikista traagisia hahmoja. (Minunlaiseni kyynikko tietysti tavallaan tykkääkin tästä.)
Itse asiassa tätä yhteyttä onkin käytetty ikään kuin samana asiana. Tällöin korostetaan sitä, miten maailmalla on luonnollinen ja Jumalan määrittelemä tila, josta poikkeaminen johtaa tuhoutumiseen. Sankaruus voidaankin nähdä siten että tämä luonnontila, harmoniaa yritetään rakentaa takaisin. Eli jokin teko rikkoo harmonian ja tätä rikettä sitten ollaan paikkaamassa. Näin hamartia tarkoittaisi samaa kuin pahuus ja synti.
Kuitenkin Aristoteleelle itselleen ajatus olisi varmasti vieras. Antiikin aikaan Jumalat olivat lähinnä hirvittävän hyviä paikkaamaan harmoniaan tulleita virheitä, ja näin deus ex machina voitiin valjastaa näytelmissä juonisolmujen pelastukseksi. Länsimaiselle Jumalalle taas järjestys on peräisin Jumalasta. Tämä ero voi tuntua pieneltä, kunnes muistaa että Aristoteles kuvasi teatteria puhdistumisen kautta. Hän korosti että sankarin olisi hyvä olla hyveellinen. Ihmiset eivät saisi asiaankuuluvaa katharsista, tunteiden puhdistumista. Jos yleisö iloitsisi sankarin kuolemasta, olisi niin että siinä itse asiassa hyvän hahmon sijsta näytelmän paha hahmo kuolee. Silloin kyseessä ei siksi olisi ikään kuin kunnollinen tragedia. Kunnon tragedia vaati periaatteessa hyveellisen ihmisen tuhoutumisen.
Siksi hamartia on hyvin erilainen konsepti kun synti ; Se on korostetusti erehdys, ei pahuutta.
Näin aito tragedia syntyy siitä, että hyvä hahmo joka sen hetken tietojensa mukaan yrittää parhaansa, ajaakin kohti tuhoa. (Minunlaiseni kyynikko tietysti pitää asiasta kovasti.)
Tämä kirjoitus on tehty sen vuoksi että joku kehtasi väittää että erään roolipelikampanjan vastavoima "SiveydenSipulit" - joiden logo erehdyttävästi muistuttaa SS -miesten tunnusta, ja joiden tunnuslause on "Ajamme terveellisiä elämäntapoja ja hyviä käytöstapoja. Tarvittaessa konetuliasein." - olisi komediallinen. Ei, se on erittäin tragediallinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti