"Helsingin Sanomissa" eri alojen professorit ja muut mestarit surivat sitä että luonnontieteiden opettamisessa käytetyt kirjat ovat ajassaan jäljessä. Kokonaiskuvaa ei tule. Ja esimerkiksi koulukirjoissa ei ole oikein kunnolla opetettu evoluutiotakaan. Nyt toivotaankin muutosta, että kirjoista saadaan parempia ja että ihmiset oppisivat paremmin luonnontieteitä.
Samaan aikaan Forssalaiset vanhemmat ovat huolissaan (haluamme vain herättää keskustelua -kortilla) siitä että 5. luokan kirjoissa opetetaan ihmisen anatomiaa ja kerrotaan miten lapset syntyvät. Tätä aihetta ei pidetä noin nuorille lapsille sopivana, ja vanhemmat toivovatkin että lasten annettaisiin olla lapsia. Aihetta pidetään provosoivana ja järkyttävänä ja liian tarkkana.
Virallinen opetussuunnitelma on tietysti erimielinen. Mutta se nyt kannattaa sellaista törkeyttä että esimerkiksi historiassakin kerrotaan sodista ja ihmisten massatappamisesta, joka voi taatusti järkyttää monia.
Kirjoittaja kuuli ihmisen syntymistavasta ekaluokalla nurkan takana, toki kummallisessa ja vääristyneessä muodossa, mutta kuitenkin. Viidesluokkalaisena hän oli jo kuullut valtavan lauman hyvin irvokkaita vitsejä sekä lapsien että aikuisten suusta. Ja ymmärtänyt niiden sisällön. Ja oli siinä vaiheessa muutenkin varsin pesunkestävä runkkari, vaikka olikin tuon ikäisenä kakarana niitä "fyysisesti erityisen hitaasti kypsyviä ja muutenkin ujoja".
1 kommentti:
Aikuisten kyky käsittää lastensa kasvua on aina häkellyttävästi jäljessä todellisuudesta. Vastahan ne vaipoissa vielä oli!
Ja sen forssalaisäidin lapset niin saa turpaan koulussa. Kiitokset äidille.
Lähetä kommentti