Asunnoissa ovien lukitseminen on vahva symboli siitä, että on jotain tärkeää jota suojata. Lukot, muurit ja hälytysjärjestelmät suojelevat yksityisyyttä ja kotia. Linnamainen asunto josta ulos näkyy vain linnamainen julkisivu kuvaa siksi myös statusta. Kuitenkin myös asunnon julkisuus liittyy statukseen ; Etenkin jos näyttää asuntoaan vaikkapa asuntolehdissä. Näin ihmiset ikään kuin päästetään tirkistelemään kotiin ja tätä kautta luodaan mielikuva hienostuneesta tyylistä. Tämäkin on statusta.
Kuitenkaan näyttämisen ja paljastamisen teemat eivät näy juuri missään niin voimakkaasti kuin naisten pukeutumisessa. (Tässä aiheessa miehen kannattaa olla varovainen.)Naisten kohdalla "miltä näytän" on siitä ongelmallista että toisessa päässä on alastomuus. Ja alaston nainen on helposti latistettavissa miehen halun kohteeksi. Toisessa päässä on muslimien tapa piilottaa naisen ruumis kaapuun, joka taas kuvaa nimenomaan sitä, miten nainen on halun kohde. Kaapu suojelee ja korostaa sitä miten nainen vaatteiden alla on nimen omaan alasti ja latistuu miehen halun kohteeksi. Hunnuttaminen essentialisoi naisen himon kohteeksi kuten alastomuuskin.
Tämä tematiikka oli tietysti mukana esimerkiksi "Slut Walkissa". Tietynlaiseen pukeutumiseen käskeminen vain siksi että itse ei tykkää jostain pukeutumistavasta, ei ole iso asken naisen esineellistämiseen. Nainen latistuu pukeutumiskritiikissä helposti pelkäksi halujen kohteeksi, potentiaaliseksi raiskatuksi.
On kuitenkin syytä olla varovainen että tässä ei mennä ylitulkintoihin. Kaikkea voidaan tulkita valtapelillisesti.
Ja kielloilla voidaan ajaa tilanne siihen että oikein mikään ei ole sallittua. Tämä taas voi johtaa varsin erikoisiin ilmenemisiin. Apuja tähän voi löytyä bondage -kulttuurista. Tässä fetississä tärkeää on sidottuna oleminen. Tämä voi tuntua alistamiselta, mutta sidotuksi kuitenkin tullaan vapaaehtoisesti. Syyksi haetaan usein syyllisyydentunteista vapautumista ; Jos on sidottuna ei ikään kuin ole vastuussa mitä tapahtuu.
Tämä selitys vihjaa että jos on elänyt kulttuurissa jossa seksuaalisuuteen suhtaudutaan varsin rajoittuneesti - kuten esimerkiksi konservatiivien suhde masturbointiin näyttää - on seksuaalisuuden ilmeneminen helposti vääristynyttä. Onkin hieman ironista ajatella että perversioiden välttäminen ja kieltäminen yhtäällä johtaa hyvinkin erikoisten perversioiden lisääntymiseen toisaalla.
Kun oleminen vaatiikin jonkinlaista käsittelyä. Yksi tapa hoitaa asia on yrittää tasapainoilla siveyden ja rivouden välillä.
Joskus tästä tosin seuraa jotain sellaista mitä "cracked" kuvasi "Dirty Line Dancing" -videoissa. Lopputuloksessa on varsin ambivalentti tuntemus, jopa kaksinaismoralismi. "Call me non-retarded, but maybe an instructional video on how to dry hump isn't the best place to take your moral stand against nudity." Kun videossa tanssitaan rivissä, vaatteet ovat päällä, ja tanssijoiden välillä etäisyyttäkin on aika paljon, mutta samalla se laiskasilmäinen nuorimies ylikorostaa tiettyjen ruumiinosien heiluttelua ja päästelee pornahtavia "Ngh" -äännähtelyjä, on lopputuloksena jotain joka ilmenee koomisena. Tai kuten cracked asiaa kuvaa ; "Is this a children's video for parents who only want their daughter to look like a slut?" Video on kuitenkin varsin ymmärrettävissä konservatiivisessa ympäristössään ; Seksuaalisuudessa korostetaan siveyttä ja esiaviollinen seksi on kiellettyä. Mutta kuitenkaan seksille ei sanota ei, ja tätä kautta seksuaalista luonnetta ei myöskään haluta kieltää. Seksikkyys on siksi tärkeä osa elämää, mutta sen ilmenemistä on rajoitettu varsin paljon, joten ei ole ihme että sen ilmeneminen saa myös varsin absurdeja muotoja. (Ngh!)
Kaiken kaikkiaan on tervettä sanoa että tässäkin videossa objektisoidaan naista ja kenties miestäkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti