"Tähkäpää" on hyvin tunnettu satu. Ajattelin käydä kyseisen tarinan läpi pääkohta kohdalta. Aikaisemmin sadussa on minua ihmetyttänyt lähinnä se, miten paljon tukka ja siinä roikkuvat tyypit painavat. Ja sen, miten Tähkäpää on eräänlainen pahan noidan äpärälapsi. Ja lisäksi tässä ei ole edes seikkailua. Eli Tähkäpää on enemmänkin passiivinen hahmo, kuin aktiivinen toimija. Vaikka hän on sentään sadun otsikossa asti. Hän on ikään kuin oman elämänsä sivuhenkilö.
Tälläisistä ajatuksista on tietysti vain yksi suunta. Suunta ajatusten kehittymiseen. Juuri mikään prosessi ei tee tuota enää pinnallisemmaksi ja heikkotasoisemamksi, joten mitään isoa pilaamisen riskiä ei ole. Näin sitä voikin kääriä hihat ja lähteä leikkimään psykoanalyysinmakuisella pyörittelyllä, välittämättä väistämättömän subjektiivisen tulkinnallisuuden mukaantulosta, lannistumatta epävarmuuden varmuudesta ja lopullisen tappion vääjäämättömyydestä.
Kohtaus 1: Kuinka opitaan että haluttavat turnipsit aidan vihreämmällä puolella...
Tähkäpää -satu alkaa hieman yllättävästi jostain muusta kuin Tähkäpäästä itsestään. Kyseessä on syntytarina, joka antaa Tähkäpäälle provenienssin. Vaikka kohtausta tuntuu loppusadusta hieman irralliselta, se on kuitenkin tavallaan tärkeä.
Alkukohtauksessa Tähkäpään vanhemmat ovat lapsettomia. Heidän pihallaan on korkealla aidalla ympäröity puutarha, jossa on herkullisia vihanneksia ja noita. Vaimo haluaa kovasti turnipseja puutarhasta. Mies varastaa vaimonsa haluamia asioita. Noita saa miehen kiinni, ja haluaa maksuksi heidän lapsensa. Sillä noita haluaa olla äiti. Näin Tähkäpää saa alkunsa.
Ei liene vaikeaa yhdistää tarinaa seksuaalisuuteen. Hedelmällinen puutarha voi kuvata salaisia haluja, jotka yhteiskunta on määrittänyt jollakin tavalla tabuiksi. Nämä halut ovat likaisia ja kiellettyjä, mitä symbolisoi alueen aitaaminen ja vartioiminen. Ei ole vaikeaa miettiä mitä vaimon haluama "turnipsi" tarkoittaa. On merkittävää huomata myös se, että aidattu alue on puutarha. Puutarha taas eroaa villistä maailmasta siten, että puutarha on keinotekoinen. Tätä kautta korostuu se, että puutarha ei ole itsessään kammottava tai vaarallinen - päin vastoin, siellä saa maistella herkullisia turnipseja - mutta aitaamalla siitä on tehty kielletty.
Noita taas on mutkikkaampi. Eräällä tavalla hän on tarinan ilkeä äitipuoli. Usein satuihin valitaan äitipuoli jotta perheeseen saadaan jokin ilkeä ja hallitseva naishahmo ilman että äitimyyttiä uhrautuvasta rakastavasta olennosta ei jouduttaisi luopumaan. Tässä(kin) tapauksessa noita voidaan tulkita "äitipuolen" sijasta "puoliäitinä". Tätä kautta tarinaan saadaan jopa sellaisia moralistisia sävyjä, että Tähkäpään äiti oli kenties innokkaampi omien kiellettyjen halujensa tyydyttämisestä kuin kantamaan vastuuta vanhemmuudesta.
Tähkäpää on seurauksena tabujen maailmassa vierailusta, kuten kaikkien lasten tapana on. Hän on konkreettinen muistutus ja todiste siitä, mitä on tullut tehtyä.
Noita voidaan nähdä Tähkäpään äidin syyllisyysminänä. Tyydyttymättömät halut tuovat elämään onnettomuutta, mutta niiden tyydyttäminen johtaa syyllisyydentunteisiin. Tähkäpään äiti traumatisoituu. Sellaisesta ei tietysti ole hyötyä vanhemmuudessa.
Kohtaus 2: Kuinka lapsi laitetaan torniin.
Tähkäpää siirtyy noidan valvontaan. Noita laittaa hänet korkeaan torniin, jonne ei ole portaita. Ulos on vain ikkuna. Täällä Tähkäpää varttuu ja hänelle kasvavat pitkät vaaleat hiukset.
On hyvä huomata, että noita on sekä puutarhassa että tornien rakentamisessa esteiden rakentaja. Tässä syyllisyysminä korostuu. Tähkäpää elää neitsytkultti -teeman mukaisesti eristyksissä. Ikkuna on tärkeä, koska sitä kautta Tähkäpäätä voidaan ihailla kaukaa (sekä eristyksen että etäisyyden kautta). Ja toisaalta Tähkäpää näkee myös mistä jää paitsi.
Tämä voidaan nähdä korjaustoimenpiteenä. Tähkäpään - syyllisyydestään noidaksi "vaihtunut" - äiti ei halua että Tähkäpää toistaa hänen omaa virhettään, eli ajautuu seksuaalisuuden epäsopiville maille. Torniin lukittu tyttö on ehdottoman siveä.
Kohtaus 3: Tähkäpäällä on pitkät hiukset.
Noita vierailee säännöllisesti Tähkäpään luona. Tätä varten Tähkäpään hiukset sopivat hyvin. Niitä pitkin voidaan kiivetä ylös torniin asti. Tämän näkee tietysti myös Tähkäpäätä ihaileva prinssi. Hän tietää tunnussanan vakoilemalla ja pääsee siksi torniin sisälle. Tähkäpää ja prinssi alkavat viettää aikaa yhdessä.
Toisin sanoen noita tarjoaa huolenpitoa ja yhteyttä tornin neitoon. Kyseessä ei siis ole heitteellejättö. Tämä korostaa tarinantulkinnan teemaa jossa eristys on nimen omaan seksuaalista. Hiukset ovat siitä hieno esimerkki, että perinteisessä naiskuvassa siveä nainen on ehdottomasti myös kaunis. Pitkät hiukset ovat hyvä naiseudellisuuden symboli. Ne toimivat myös kiertotienä ; Vaikka on rakennettu torni, halut muuntuvat siten että esteet voidaan kiertää. Toisin sanoen Tähkäpään seksuaalisuus muuntuu ; Joko sopeutuu vallitseviin oloihin, tai sitten se kieroutuu. Hiusten valtava ylipitkyys on hyvin epänormaalia, mikä vihjannee siihen että tapahtuu jälkimmäistä.
Toisaalta siveydessä on myös toinen puoli. Monet miehet kokevat sen myös seksuaalisesti kiinnostavana piirteenä. Tämä kun vahvistaa esimerkiksi valloitusteemaa ; Ei ole kummoinenkaan saavutus "saada sellaiselta joka jakaa kaikille". Omasta seksuaalisesta valloitusvoimasta kertookin nimenomaan siveän nappaaminen.
Tätä teemaa korostaa tietysti sekin, että torni on itsessään yleinen fallossymboli. Siveyssäännöillä Tähkäpää eristetään falloksen kärkeen ; Toisin sanoen seksuaalisen aktion sijasta hänet asetetaan seksuaalisuuden idean ytimeen. Tekojen rajoittaminen johtaakin mielikuvien voimistumiseen. Tämä liittyy luultavasti Tähkäpään seksuaalisuuden kieroutumiseen.
Onkin tavallaan irvokasta, että Prinssin tie Tähkäpään sydämeen käy samalla tavalla kuin noidan. Molemmat ovat kontaktissa Tähkäpäähän tämän seksuaalisuutta pitkin. Noidan vierailulle fantasiat ovat tärkeitä, koska ne ikään kuin varoittavat konkreettisesti siitä että seksuaalinen lankeemus voisi tapahtua helposti. Siveyteen olisi siis tarvetta. Prinssin seksuaalinen pohjavire tuskin vaatii enempää selittämistä kun muistetaan heteronormatiivinen maailma, jossa satu on aikanaan kirjoitettu.
Kohtaus 4: Noita saa tietää prinssistä - Ja prinssi myös kohtaa noidan.
Prinssi haluaa Tähkäpään pois tornista ja he suunnittelevat pakoa. Noita saa kuitenkin tietää asiasta. Siksi noita leikkaa Tähkäpään hiukset pois, siirtää Tähkäpään erakon luolaan, ja pukee ne itselleen. Kun prinssi seuraavan kerran kiipeää, noita pudottaa prinssin pensaisiin jotka sokaisevat prinssin. Prinssi elää sokeana syöden marjoja ja juuria ja ajautuu Tähkäpään luokse. Tämän jälkeen hän vie Tähkäpään valtakuntaansa.
Hiusten leikkuu kuvastaa tietysti äärimmäistä ajatuskontrollia. Jopa symbolinen seksuaalisuus halutaan poistaa seksuaalisten tekojen aktivoitumisen uhan edessä. Prinssin seksuaalinen invaasio on tässä kohden hyvin mielenkiintoinen, koska voidaan ajatella että siinä missä aikaisemmin hiuksia kiivetessä prinssi ja noita vaihtavat toiminnassa sijaa keskenään. Tässä taas noita ja Tähkäpää vaihtavat paikkaa. Voidaankin kysyä onko kyseessä enää Tähkäpään äiti, vai itse asiassa Tähkäpään äidin Tähkäpäähän siirtämät näkemykset seksuaalisuuden pahuudesta. Voidaankin varsin hyvin tulkita että Prinssi, ollessaan seksuaalinen aktiivinen toimija, joutuu kohtaamaan nämä siirretyt traumat.
Prinssin ja Tähkäpään itse asiassa uhkaa käydä samalla tavalla kuin mitä tarinan alussa on käynyt. Seksuaalisuudenkieltäminen siirtyy sukupolvelta toiselle. Prinssi järkyttyy tästä kohtaamisesta valtavasti - hänen havaintokykynsä maailmasta vääristyy asioiden näkemättömyyden, kiiston, tasolle ja hän taantuu, tarinassa peräti oraaliselle tasolle.
Tarinan lopussa Tähkäpää ja Prinssi toipuvat ongelmasta. Tästä voidaan kuvata tilanteena, jossa ymmärretään että syyllisyyden ongelma ei johdu seksuaalisuudesta, vaan tabuista itsessään. Erakon majaan ei enää ole seiniä. Tätä kautta Prinssin valtakuntaan siirtyminen on aivan uuden maailman avautuminen tarinan henkilöille. Sukupolvien tabu-syyllisyyskierre on katkaistu.
Jännittävintä tarinassa on se, mikä on Prinssin rooli. Noitaa vastaan ei taistella. Noitaa ei voiteta ja päihitetä. Sen sijaan noidan kohtaamisesta tullaan tietoisiksi. Tähkäpään eheytyminen vaatii myös oikeanlaisen puolison, sellaisen joka on valmis taantumaan ja kehittämään seksuaalisuutta pikku hiljaa, jotta toinen pääsee kypsymään. Joskus traumatisoitunut tarvitseekin ulkopuolisen hahmon, terapeutin.
Kirjoittajalla on pitkät hiukset ja kummallinen äitisuhde.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti