Saatananpalvonta on paljon kuultu mutta vähän nähty ilmiö. Jokaisella tuntuu olevan siitä jonkinlainen käsitys. Mutta esimerkiksi kaikista erikoisistakin kontakteistani huolimatta, tiedän ainoastaan yhden joka pitää itseään saatananpalvojana. Hän tekee musiikkia, ja minulla on hänen levynsä. Eikä minulla itse asiassa ole käsitystä siitä, mitä muuta hän puuhailee. Muistan hänet lähinnä siksi, että hän oli hyvin taitava puhelinmyyjä. Keski-ikäiset rouvat ja mummelit tykkäsivät ostaa häneltä matkapuhelinoperaattorinvaihdoksia. Jotenkin tämä kontrasti huvitti minua.
Sen verran tiedetään, että saatananpalvonta liitetään noituuteen. Syynä on keskiaikainen teologia. "Noituus, taikuus ja noitavainot Suomessa" osaa kertoa asiasta hieman. Margaret Murray on kirjoittanut "The Witch-Cult in Western Europe" näkemyksen, jossa noitavainot keskittyivät oikeaan olemassaolevaan uskontoon, jota sitten vastustettiin. Saatananpalvonnassa aate sidotaan tähän historiaan, jolloin se ikään kuin saa "muinaisuuden tuomaa arvovaltaa". (Jostain syystä hengellisten totuuksien tulee aina olla vuosituhansia vanhoja.)
Tämä on melko vähän suosittu näkemys, koska useimmiten noitavainot nähdään lähinnä juorupuheiden leviämisen kautta rakentuneina ; Saatanasta tehtiin kova vastustaja, jotta esimerkiksi epätietoisuus kristinuskon opinkappaleista saataisiin vakavammaksi ja tärkeämmäksi asiaksi. Ja jotta uskonnon valta -asemaa saataisiin muutenkin pönkitettyä. Ja toisaalta siihen liittyi myös juorupuheiden leviämiseen liittyviä asioita ; Noitavainoista rakentui kokonaisuus koska juorut kiersivät ja sitten kaikki tiesivät mitä noituus tarkoittaa. Myös erillinen uskonnollisuus on syytä onohtaa ; Saatananpalvojat ovat kuitenkin perustaltaan ensisijassa kristillisiä. Ne ovat monin paikoin vastareaktiota kristillisyyteen, ja niidenkin kohdalla ammentavat sisältönsä kristillisestä teologiasta.
1: Juorupuheteoria näkyy tänäkin päivänä, sillä suuri osa entisten saatananpalvojien kertomuksista ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne eivät uskottavasti perustu omaan koettuun elämään. Tämäntapaiset asiat johtivat tietysti saatanapaniikkiin, joka sai omituisia piirteitä - esimerkiksi roolipelaajia pelättiin, vaikka he ovat oikeasti harmittomia nörttejä. Kieltämättä hulluja ja pukeutumiseltaan epäesteettisiä nörttejä muovimiekkoineen, mutta harmittomia silti..
Saatananpalvonta on lainannut symbolinsa, sanansa ja teologiansa kristillisestä kulttuurista. Jopa nimet Saatana ja Lusifer ovat selvästi kristillisiä. Onkin hauskaa ajatella että tämä usein epäkristilliseksi mielletty liike olisikin nähtävissä enemmänkin kristillisenä valtavirtaa vastustavana ilmiönä.
Mutta miksi saatananpalvonta on niin piiloteltua?
Haen tässä muutaman syyn mystisyyteen. Rakas kansankirkkomme osaa kertoa että saatananpalvontaan liittyy aina rikollisuutta ja pahoina pidettyjä asioita. Siksi niitä on tehtävä piilossa. Kun tehdään asioita, joita ei pidetä hyväksyttävänä ja josta tulee ikäviä seuraamuksia, syntyy helposti piilottelua. Saatananpalvonnassa takana on kaksisuuntainen pelko ; On pelko ulkopuolisten ylenkatseen - ja mahdollisesti jopa juridisten rikosseuraamuksien kautta. Ja on ryhmän sisäinen pelko, jossa ryhmäpaine ohjaa mielipiteitä ja asioista laverteleva voi joutua pelkäämään "omia porukoitaan".
Osa mystisyydestä liittyy tietysti siihen, että saatananpalvonnassa on mukana mystiikkaan liittyviä ilmiöitä. Se on gnostilaista. Saatananpalvojien teologia eivät suoraan liity "pahan palvomiseen" kuin pahan absurdiin luonteeseen. He kieltävät hyvän ja pahan, ja korostavat että esimerkiksi valehtelu on taito, ja ovela paha teko vaatii tietoa, joten kaikessa pahassa on aina jotain hyvää. Tämä toki eroaa (kuten linkki huomauttaakin) siitä että kristillinen teologia näkee pahan enemmänkin Jumalan tahtoa vastaan toimimisena, jolloin pahan luonne muuttuu. Erosta huolimatta saatananpalvonta siltikin vahvasti suhteessa teologiaan.
Mystisyys itsessään johtaa helposti salailuun. Syynä on se, että tarjolla on ikään kuin jonkinlainen salattu tieto, joka parantaa tietoisuutta. Tehokkain tapa tuntea tieto erityiseksi on pitää sitä eksklusiivisena ; Jos kaikki tietävät että elämme aurinkokeskeisessä universumissa, se ei enää tunnu samanlaiselta jännittävältä erikoistiedolta kuin mitä se oli silloin kun näkemys oli maakeskinen ja aurinkokeskisyyden puoltava lausuminen sai esimerkiksi Lutherin suunniltaan vihasta. Näin mystiikka tarjoaa periaatteessa tietoa, mutta kuitenkin tekee sen "ulosrajaamalla". Yleinen näkemys on "teoria Erikoiskyvyistä", joka voi olla synnynnäinen ominaisuus tai sitten harjoittelemalla saatu taito. Molemmat ovat jotain joka tekee mystikosta elitistisen.
Kolmas teoria on se, että saatananpalvojia ei ole kovinkaan paljoa. Emme kuule ilmiöstä koska sitä ei juurikaan edes tapahdu. Ilmiö on marginaalinen eikä toimelias, joten sillä ei tavallaan ole mitään merkitystä.
Kaunein kuulemani teoria perustuu tietysti siihen että saatananpalvojat häpeävät. He ovat myyneet sielunsa saatanalle ja saaneet vastineeksi mustaa tukkaväriä ja meikkipussin.
Kuvassa on hyvin harvinainen graffiti. Saatananpalvontagraffiteja ei suinkaan helposti löydä! Tämä on Jakomäessä.
10 kommenttia:
Tekee mieli kommentoida tähän, jossa toistuu aina silloin tällöin esiintyvä sama väite, että usko henkimaailmaan olisi kristinuskon tuomaa hirvitystä viattomien ihmisparkojen mieleen.
Näistä asioista olisi paras puhua ei-kristittyjen maailman ihmisten kanssa suoraan, siis sellaisten, jotka eivät tiedä kristinuskosta yhtään mitään. Heitä maailmassa on muutama miljardi. Yhden esimerkin yhdestä tutusta löysin netistä, Thaimaan edellisestä piispasta lehtihaastattelu. Hän kertoo myös ajasta, jolloin hän ei tiennyt mitää kristinuskosta. Näitä juttuja siellä tottui kuulemaan. Lukaisepa.
http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/10821/
"usko henkimaailmaan olisi kristinuskon tuomaa hirvitystä viattomien ihmisparkojen mieleen"
Täh? Käsittääkseni en kirjoittanut mitään tämän suuntaistakaan!
Saatananpalvonta on kristillistä. Se aivan selvästi käyttää kristillisiä symboleja kristillisessä yhteydessä ; 666 tulee Ilmestyskirjasta. Risti väärinpäin on vastareaktio ristiin oikeinpäin. Sisältö kääntyy samalla "sillai symbolisesti". = vastareaktiosuhde kristillisyyteen, mutta ideologista ei ole vapauduttu.
Toki syynä on se, että elämme kristillisessä maailmassa. Muut on vähän kuin "turhempia ja vieraampia uskontoja". Meidän elämänkuva on vain niin kristillisyyden sävyttämää että se tulee kuin itsestään. Muutkin uskonnot näyttäytyy kristinuskon kautta tulkittuina. (Jos olisimme islamilaisessa maassa olisi vastareaktiosuhde tietysti koraaniin. Mutta emme elä.)
Kannattaisiko miettiä konteksti jossa tekstini on eikä keksiä mitä olen sanonut? Olkiukottaminen ei liene tavoitetilasi.
PS. Luin linkkisi. Renegadekertomukset eivät oikeastaan jaksa kiinnostaa. Eikä minulla ole mitään harhaluuloa siitä että taikauskoa ei olisi kaikkialla.
Mutta tosiasiassa kristinusko on vaarallinen juuri sekoittuessaan. Suomessa aivan liian vähälle huomiolle on jäänyt Afrikan uskonnonsekoittuminen. Siellä on vanha taikausko sekoittunut kristillisyyteen. On noitavainoja joissa uhreina lapsia ja albiinoja. Perustelu tapahtuu kristillisin symbolein. Tavat ovat vanhoja, saaneet uusia muotoja.
Se on selvää että Kristinusko ei ole parantanut.
Enemmästä en sano mitään. Lausumani jää juuri tähän kontekstiin.
"Näistä asioista olisi paras puhua ei-kristittyjen maailman ihmisten kanssa suoraan, siis sellaisten, jotka eivät tiedä kristinuskosta yhtään mitään. Heitä maailmassa on muutama miljardi. Yhden esimerkin yhdestä tutusta löysin netistä."
Ei muuten tasan ollut ihminen joka "ei tiedä kristinuskosta mitään". Oli ihminen joka tiesi sekä buddhalaisuudesta että kristinuskosta. Molemmissa johtaja-ainesta.
Että Onneksi Olkoon!
Tällaisen vastauksen annoin blogissani:
"Tuomoh. Palasin katsomaan, mitä kirjoitin ja mitä olit kommentoinut (En ollut ehtinut lukea vielä vastauksiasi siellä.)
Kommentoin lähinnä lauseeseen: "Saatananpalvojat ovat kuitenkin perustaltaan ensisijassa kristillisiä. Ne ovat monin paikoin vastareaktiota kristillisyyteen, ja niidenkin kohdalla ammentavat sisältönsä kristillisestä teologiasta."
Länsimaiset saatananpalvojat täyttävät varmaan tuon määritelmäsi. Oman taustani kannalta he kuitenkin muodostavat vähemmistön maailmassa. Annoin linkin henkilöön, joka pelkäsi henkiä ennen kuin oli kuullut mitään kristinuskosta. Läheskään kaikki maailman ihmiset eivät ole koskaan elämässään tavanneet yhtään kristittyä eivätkä tiedä mitään mistään teologiasta. Thaimaassa tutustuin lukemattomiin ihmisiin, jotka eivät tienneet mitään, siis EI MITÄÄN kristinuskosta. Joku muisti, että taisi olla äitiä tai poikaa, kun palvottiin tms. Pahat henget ja helvetti tunnetaan kyllä buddhalaisessa maailmassa ihan ilman kristinuskon vaikutusta. Se näyttää olevan monen vaikea uskoa. En ymmärrä, miksi. Dantenkin helvetti on vielä leppoisa paikka, jos sitä vertaa monissa Thaimaan temppeleissä oleviin pelottelukuviin. Tavallisia henkientalojahan on kaikkialla, hotelleissa, virastoissa, sairaaloissa, kouluissa jne. Näistä kaikista voi kysellä noilta "aidoilta" niihin uskovilta. Ei tarvitse uskoa kristittyjen versiota asiasta.
Olen tavannut monia, joille kristinusko on merkinnyt vapautumista noista peloista. Sekin on uskon asia, josta on parasta kysyä näiltä ihmisiltä itseltään."
Noista uskontojen "sekamuodoista" olen samaa mieltä kanssasi. Hurjaa ja julmaa touhua. Uskonnon väärinkäyttö ei ole välttämättä uskonnon vika. Ihmiset etsivät ja löytävät vaikka mistä keinoja saada henkistä ja/tai fyysistä ylivaltaa toisiin ihmisiin. Se on minulle esimerkki asiasta, jota kutsun perisynniksi, ihmisluonnon potentiaaliseksi taipumukseksi pahaan. Se on kai samaa juurta kuin poltiikan tai etiikan väärinkäyttö. Natsismilla ja kommunismilla on myös veristä jälkeä historiassa...
Jos aiheena on Saatananpalvonta, niin kyllä likimain 100% kaikesta maailman saatananpalvonnasta ON kristillistä.
En kai missään väittänyt että kaikki maailman taikausko olisi Saatananpalvontaa? En. Päin vastoin, kun katsot tarkemmin, huomaat että saatananpalvontaa pidetään enemmänkin näkymättömänä, marginaalisena ja irrelevanttina. Näin, jos halunani olisi "vahingoittaa kristinuskoa" olisi kokonaisuus vähintään ambivalentti.
Juju oli tavallaan rivien välissä vittuilla siitä miten saatananpalvonta on kaiken kaikkiaan ylikohkattu ilmiö.
Ihmettelen kommenttiasi yhä. Sillä jos aiheena on saatananpalvonta, on loogista ajatella että se käsittelee... saatananpalvontaa. Eikä taikauskoa laajemmin.
Toisaalta argumentaatio uskonnon hyvistä ja huonoitsa puolista on olennainen. Uskontoa nimittäin "kaupataan hyvyydellä".
Tässäkin argumentaatioketjussa on "viitteitä siitä" että julistustyö buddhalaissa maissa oikeutetaan tyypillisesti sillä että buddhalaisuudessa on taikauskoisuutta joka on kauheaa verrattuna kristilliseen.
Jos "hedelmistään puu tunnetaan", niin pahat puolet painaa täsmälleen yhtä isosti. Ei voi olla niin että hyvät piirteet on uskonnon tuki ja huonot on jotain johon viitataan "not true scotsman" (ei oo oikeita uskovaisia) tai "tu quoque" (tekin teette, kuten "kommunistit" jne.) strategioilla.
(Etenkin "no true scotchman" olisi tässä yhteydessä kummaisa, koska tässä on erotettu "teologinen buddhalaisuus" ja "käytännön buddhalaisuus" ja käytännön ilmenemistä on pidetty olennaisena.)
Lisäksi huomautan, että en kiistänyt että kristinuskoa osaamattomia buddhalaisia ei olisi. Heitä tässä linkissäsi ei kuitenkaan kuultu, vaan ylen sivistynyttä conversoa. Ja suoraan sanoen converso joka moittii vanhaa maailmankuvaansa ei ole mikään uutinen. Enkä ota heitä sellaisenaan kovin vakavasti. Miksikö näin? Olen itse converso!!!
Olisikohan kommentissasi havaittavissa fundamentalistisävyjäkin? Heillehän on vain Jumalan puoli ja Saatanan puoli. ; Heille idän harhaoppi on saatananpalvontaa siinä missä länsimainenkin.
Kuitenkin itse en hyväksy tätä jaottelua. Se on liian dikotominen, ja yhtä kätevä jaottelu kuin mitä moottorisaha on kätevä partakoneena.
Tosin jos olet erimielinen määritelmästä, sillä ei oikeastaan ole väliä, koska tässä argumentoidaan minun tekstini sisällöstä, jolloin on luontevaa että tarkoitan sitä mitä minun oma määritelmäni pitää sisällään. Tarkoitan tietysti sanomisillani sitä mitä määritelmää käytän, enkä sitä mitä toiset käyttävät jossain muualla.(Kritiikin kohteeksi joutuvan kotikenttäetu.)
Kaikki taikausko ei ole saatananpalvontaa! Mutta käytännössä saatananpalvonta on kristillistä.
Haa.Täällähän löytyikin lisää. Tulin taas tännekin kurkistamaan. Yhden pointtisi ymmärrän nyt paremmin. Halusit kirjoittaa vain niistä ilmiöistä, jotka löytävät vastakohteensa kristinuskosta, siis kristinuskossa mainittu saatana kontra Jumala ja siitä ajatuskehästä syntynyt saatananpalvonta.
Itse en yleensä käytä nimeä "taikausko", koska sen määrittely on liian vaikeaa. Moniin virallisestikin tunnustetuihin uskontoihin liittyy ilmiöitä, joita varmaan tarkoitat "taikauskolla", vaikka noiden uskontojen viralliset systeemit eivät aina sitä tunnustakaan. (Puhun virallisista uskonnoista osaksi siksi, että tätä termiä käytetään monissa maissa valtion tunnustamista uskonnoista. Uskonnonvapaus ei ole aina rajatonta vaan koskee tiettyjä uskontoja.) Niitä ilmiöitä kutsutaan usein kansanuskonnoiksi, esim Thaimaassa joskus termillä Thai buddhism. Rukouksissa Thaimaassa voidaan pyytää usein apua "kaikilta pyhiltä asioilta" erittelemättä niitä.
Huomasin, että valitsemani linkki "käännynnäiseen" ärsytti sinua. POinttini oli pikemminkin se edellinen lause: "Näistä asioista olisi paras puhua ei-kristittyjen maailman ihmisten kanssa suoraan, siis sellaisten, jotka eivät tiedä kristinuskosta yhtään mitään. Heitä maailmassa on muutama miljardi." Tuo linkki vain oli yksi suomeksi oleva haastattelu tutustani, ei siis mitenkään erityisesti korostettava. Tarkoitin todella sitä, että näistä asioista on parasta kysyä asianosaisilta, siis myös niiltä, jotka eivät ole mihinkään "kääntyneet". Suomestakin heitä löytyy, paljonkin. Kyllä he yleensä vastaavat, jos heiltä kysytään.
Lewisin Paholaisen kirjeopisto on yksi kirja, jossa paholainen yhdistetään myös "pikkupaholaisiin"/henkiin. Siinä puhutaan Jumalan vastustajasta Paholaisesta ja hänen apureistaan.
Ei minua oikeasti ärsytä "käännynnäisyys". Ihmetyttää vaan miksi sillä tuntuu olevan merkitystä. Teemaa toistetaan ja se on ikään kuin mainittava ja sen pitäisi tuoda uskottavuutta tms. Kuitenkin on ns. turha retorinen kikka jolla ei ole perusteluarvoa. (Manipulatiivista vakuuttamista kenties siten sitäkin enemmän...)
Sen sijaan ärsyttää juuri se kontrasti, että toiset väritetään oman maailmankuvan kautta.
"Narnia" Lewis edustaa juuri jotain sellaista. Hän ei tottele ohjetta "Näistä asioista olisi paras puhua ei-kristittyjen maailman ihmisten kanssa suoraan, siis sellaisten, jotka eivät tiedä kristinuskosta yhtään mitään", vaan henget on eikristillisiä=saatananpalvontaa -henki on päällä. Tämä ei yllätä. Lewis ei ole ylipäätään neutraali tyyppi. Ja teologiansa on "aika fundiskamaa".
Saatananpalvonta on kristillistä, koska se käyttää kristillistä teemajakoa, maailmankuvaa, symboleita ja toimintaa. Saatananpalvonnasta ei ole mielekästä edes puhua eikristillisessä mielessä. koska silloin päädytään siihen että buddhalainen kotijumalanpalvoja tai luonnonhenkiä palvova animisti sävyttyy saatananpalvojaksi. Tämä taas on juuri sitä eikuuntelevaa fundamentalistitulkintaa.
Lähetä kommentti