Sitten tuli Prometheus -leiri joka samanaikaisesti todisti että juuri näin on, ja että samalla juuri näin ei ole. Joillakin prometheusleireillä nimittäin saunotaan alasti sekasaunassa. Eli nuoret teinit yhteissaunovat. On toki selvää että tälläinen julkinen tilanne ei johda mihinkään pakanallisiin ryhmäseksisessioihin, mutta asia on silti huolestuttanut lastensuojelujärjestöjä. Etenkin kun vetäjät vahtivat normien noudattamista myös vapaalla ja osallistuvat saunomiseen. "Sekasaunominen on Prometheus-leireillä valinnaista. Prometheus-leirien tukijärjestön Protun työvaliokunnan puheenjohtaja Jaakko Tiinanen tähdentää, että kaikilla leireillä on aina mahdollista saunoa joko tyttö- tai poikaporukassa. Niiden lisäksi ylimääräisenä vuorona voidaan järjestää yhteissauna, jos siihen on tulijoita. "Koska leirit ovat pieniä, yleensä 14 leiriläistä, meillä voi joku ujompi saunoa jopa ihan yksin. Sauna on kuitenkin peseytymisen paikka", Tiinanen sanoo. Sekasaunomisen suosio vaihtelee leireittäin. Tiinasen mukaan osalla leireistä kukaan ei halua saunoa yhteissaunavuorolla ja toisilla leireillä se saattaa koota runsaastikin saunojia. Leirien vetäjillä on valvontavastuu, mutta osa kokee luontevaksi valvoa saunomisen sujuvuutta terassilla."
Saamieni tietojen mukaan moni prometheusleirin käynyt ei ole pitänyt tätä ongelmana. Esimerkiksi osa kokee yhteissaunan liberalisoivana kokemuksena, koska siinä seksuaali-identiteettiä ei määritellä ulkopuolisen voimin. Eli sekasaunan nähdään rikkovan heteronormatiivista alastomuuden yliseksualisoivaa kulttuuria jossa oletetaan että kaikki ovat heteroita ja siksi sekasaunominen on seksuaalinen ilmiö. ; Eihän miesten saunassakaan ole erityiskieltoja homoseksuaaleille. (Mikä tosin tuntuu ahdistavan aikas monia maskuliinisia tosimiehiä, koska he ilmeisesti eivät osaa päihittää raiskausfantasioissan hyppelehtiviä feminiinisiä stereotypiahomoja.) Muutenkin on ajateltu etä sekasaunan torjuminen on sievistelyä. Sitä samaa siveyspakotekulttuuria jota kristillinen kulttuuri muutenkin tekee. Eli kritiikki on ideologisoitu ja oikeutus on ideologisoitu.
Valitettavasti tässä tapahtuu kuitenkin usein muutoksia ; Psykologisesti ideologiaan sitominen on samaa kuin unohtaisi aiheen ja rupeaisi puhumaan ihmisistä joilla on aiheeseen jotain mielipiteitä. Argumentatiivisesti ei ole niin väliä kuka taho kyseisen asian tekisi. Esimerkiksi tälläistä voi välttää pienin ajatuskokein. Jos kuvittelisimme että rippileirillä olisi sekasauna jossa pappi olisi ollut mukana, olisi ainakin minun mielikuvissani välittömästi pedofiilian peikko. (Samalla tavalla kuin maskuliinisen tosimiehen fantasioissa kaikkialla on raiskarihomoja jotka jostain syystä pitävät juuri häntä erityisen attraktiivisena. Mikä kyllä arveluttaa kun keskivertoista maskuliinista tosimiestä katsoo...) Tämä mielikuvan muutos kertoo siitä että psyykeni harrastaa kaksoisstandardia. Mutta jos sen ottaa tälläisen prosessoinnin apuvälineeksi, se itse asiassa tehostaa asioita. Ennakkoluuloni nimittäin muuttavat ajatuksia niin paljon, että on helppoa huomata että en oikeasti puolusta mitään sekasaunaa vaan sekasaunaa harrastavan identiteettiä. Josta voidaan päätellä että argumentaatiokaan ei ole kovin osuvaa tahi relevanttia.
Itse asiassa olen melko varma että jos kirkollisessa rippikoulussa olisi vastaavaa, niin lehdet repisivät varsin mielenkiintoisia otsikoita. Ottaen huomioon, että rippikoulujen erivapausasiat esimerkiksi tupakoinnissa ovat nostaneet meteliä. Tupakkahan on laitonta rippikouluikäisenä, mutta minäkin sain rippikouluun allekirjoitettavksi lapun jossa yhdessä ruudussa oli mahdollisuus ruksilla sallia nuoren tupakointi rippikoulussa. Vanhemman rasti vain ruutuun ja se olisi ollut sillä selvä. ; Sekasauna voidaan nähdä myös erikoisoikeudeksi. Prometheusleirilläkin tätäkin kierretään tiedottamalla mahdollisuudesta vanhemmille ja järjestämällä saunavuoroja poikaporukoille jne. (Kuten lehtijutut kertoivatkin.)
Tietämäni Prometheus -leiritoiminnassa vaikuttava kertoo että ennen uutisointejakin sekasauna on otettu vakavasti. Asian vaikeus on tiedetty. Siksi korostetaan että sekasaunan mahdollisuus tarjotaan. Tällä myydään juuri sitä ajatusta että kahden sukupuolen välisessä alastomuudessa ei ole mitään rivoa ja vaarallista. Kun ei ole seksuaalista siinäkään että saunotaan samaa sukupuolta olevan kanssa. Saunoissa on valinnanvaraa, on poikien, tyttöjen, ja sekasaunavuoro. Yleensä jotkut valvovista jäsenistä "päättävät" julkisesti olla menemättä sekavuoroon, jotta korostuu että saa kieltäytyä eikä tässä ole mitään huonoa. Kuvaavaa lienee se, että sekasaunomista tarjotaan leirin alusta lähtien, mutta yleensä sekasaunaan intoudutaan vasta leirin viimeisinä päivinä. ; Ongelmia on selvästi mietitty ja niitä on ratkottu.Mutta silti ilmoilla on vähän epäilystä siitä miten varmasti saunavuorot ovat ongelmattomia niin että on oikeasti erikseen miesten ja naisten vuoro ja lopuksi sekavuoro likinäköisille.
Omakohtaisesti muistan siitä kun olin rippikouluikäinen ihan pari asiaa. Ensimmäinen oli se, että tosiasiassa rippikouluikäiset ovat jo seksuaalisia tai esiseksuaalisia ihmisiä. Eräs tyttö esimerkiksi oli rippikoulussa ihastunut minuun - joka oli silloin rasittavaa mutta myöhemmin herttaista, ja osoitti että siinä vaiheessa ei vielä ehkä ole kovin kehittynyt miesmakukaan hänellä. Tässä iässä fysiologiakin muuttuu. Ja mikä pahinta - se ei muutu kaikilla ollenkaan samaan tahtiin. Itse olin ns. late bloomer. Joka on lähtökohtaisesti siinä iässä jotain joka ajaa tiettyjen tilanteiden välttelyyn. Muuttumiset ovat hieman ujostuttavia itsellekin. Ja mikä pahinta, se mitä muistan iästäni 15 -vuotiaana, ajattelin lähinnä yhtä asiaa :
Eli pidän sekasaunaa vähintään haasteellisena toteutettavana. Mutta toisaalta kertoo kyllä jotain ajastamme - ja itsestäni - jos keskustelu alastomuudesta siirtyy välittömästi ahdisteluun, painostamiseen ja jopa seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Ei voi muuta sanoa kuin että tuleekohan sekasaunasta monellekin mieleen ryhmäseksi? Toki tiedän myös että jos mies juttelee lapsille, pedofilia -ajatus heilahtaa ideana useankin ihmisen päässä, varsin mitättömästi. Ja ihmiset tietävät että tämä on samalla jossain määrin oikeutettua varovaisuutta että liioiteltua leimaamista. ; Kenties oleellisin kysymys on ehkä se, että tapahtuuko näitä asioita Prometheus-leireillä ja onko sitä salailtu. Ja jos kyllä, niin rehellisesti sanoen en usko etä sitä tapahtuisi siksi, että siellä on mahdollisuus saunoa. Tietääkseni kristillisissökin rippikouluissa harrastetaan seksuaalisuushenkisiä kokeiluja nuorten itsensä parissa, kunhan valvovat silmät vain välttävät. Enkä pidä tätä kovin vakavana ongelmana. Hyvä puoli tässä on tietysti se, että saunassa erektioita on vaikeaa piilotella.
Tosin suomalaisessa kulttuurissa sekasauna on ollut historiallinen ilmiö. Jokin jota vanhoja hyviä aikoja haikaileva konservatiivi voisi innostua. Suomalainen saunahan ei ole ollut mikään epäilyttävä ja seksuaalinen paikka, vaikka saunassa on ollut yhdessä isäntäväkeä, piikoja, renkejä ja lapsia. Tässä kohden on kuitenkin hyvä huomata, että saunaan tuli kaikesta muustakin elämästä tuttu elinpiiri ; Ydinperhemalli on sotkenut ajatuksia siitä miten kyläyhteisön sosiaalisuus toimii eri tavalla kuin asukasluvultaan Dunbarin luvun ylittäneen kerrostalon. ; Jos Prometheusleiri olisi leiri jossa olisi perhekunta, isät ja äidit olisivat mukana saunassa vahtimassa lapsiaan. Niin sitten tilanne olisi oleellisella tavalla analoginen perinteisemmän mallin kanssa ja sitä voitaisiin pitää argumenttina. Prometheusleirillä ihmiset tuntevat toisensa hyvin lyhyen aikaa. Se on ventovieraiden sekasaunominen. Sauna taas on aina intiimi joskaan ei välttämättä seksuaalinen paikka.
Kirjoittaja uskaltautuisi sekosaunaan Juhan, Esan, Timon, Martin, Petterin ja Santerin kanssa. Vaikka olisi Sakarikin mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti