perjantai 19. heinäkuuta 2013

Rahojen polttelusta

Minun tuli puhuttua kaverini kanssa ostamisesta. Raha on siitä erikoinen konsepti, että tilillä maatessaan sen käyttämiseen ei ole kovin suurta intoa. Mutta kun se on taskussa, raha alkaa hyvinkin helposti "polttelemaan". Rahan vain haluaa tuhlata pois. Säästäminen on helpompaa jos ei nosta rahaa.

Pankkitiliä voidaankin pitää merkittävänä "Odysseus -sopimisen" välineenä ; Ihmisen suhde haluihin on sellainen, että usein he tekevät erilaisia ratkaisuja estääkseen hetken mielijohteiden vaikutusta. Ja pankkitili on keino siihen että ei tule tehtyä heräteostoksia. Kun ihminen menee tilille, hän joutuu näkemään vaivaa. Tämä on yksi syy siihen että en itse suostu käyttämään luottokorttia enkä pidä myöskään rahan nostamisesta. Molemmat helpottavat ostamisprosessia. Ja tämä itsessään muuttaa ostoskäyttäytymistä ; Taskurahan antamisella onkin erikoisia vaikutuksia. Taskurahaahan perustellaan sillä, että lapsi oppii rahan arvon ja oppii säästeliääksi. Taskurahan sijasta lapset oppivat säästämään jos raha annetaan tileille. Raha polttaa myös lasten taskussa. Jokaisen kerran kun avaat lompakon, seteli irvistää ja korostaa että sinulla on rahaa. Ja saat sen helposti käytettyä, joten tuhlailua voi syntyä.

Erikoista tässä kohden on se, että raha on selvästi hyvin symbolinen asia ihmisille. Se ei ole itsessään asia vaan se on asia jolla nimenomaan saadaan muita asioita. Vain hyvin harva käyttäytyy samalla tavalla kuin Roope Ankka joka kerää rahaa rahan vuoksi. Tämä näkyy siinä miten Myös esineiden koskeminen vaikuttaa. Kun ihmisten annetaan koskea tuotteita, he ovat halukkaampia ostamaan sen ja valmiimpia maksamaan siitä suuremman summan. - Itsekin ostin ensimmäisen miekkani hintaluokasta jota en muuten olisi harkinnutkaan, mutta kun se lykättiin käteen ja se tuntui niin hyvältä, olin valmis maksamaan siitä. - "Why does touching an item increase the likelihood of purchase? The motivation traces back to what behavioral economists have labeled the "endowment effect." This phenomenon posits that consumers value a product more once they own it." Rahan koskeminen ei vaikeuta siitä luopumista, päin vastoin. Tämä on melko mielenkiintoinen anomalia.

Ei kommentteja: