Perinteisesti viihteessä, kuten saduissa, naiskuvassa on usein vallassa neitsytkultti ; Ihanteena on "ritarirakkaus", jossa ihaillaan kaukaa. Siveyden kautta korostuu naisen hyveellisyys. Tunteita ei kielletty, mutta niiden aktualisoituminen tahraisi ihmisen, olisi syntiä. Ihanne olikin se, että tunteet olivat ja toimintaa ei ollut. Näin romanttiseen rakkauteen onkin tullut eräänlainen halu, joka ei täyty.
Saduissakin naiseuteen kuuluu myös ulkonäkö. Hyvän naisen tulee myös näyttää kauniilta. Tämä korostaa Naisen haluttavuutta, mikä tietysti lisää mahdollisuuksia toteuttaa niitä haluja. Näin niiden toteuttamatta jääminen ei ole jotain johon olosuhteet pakottavat, vaan joka valitaan.
Usein ajattelemme että tämänlainen naiskuva olisi menneisyyttä. Että nykyään nainen on moderni ja seksualisoitu. Suurin todiste tästä on se, että nainen nähdään mainoksissa kelteisillään. Usein kuulemmekin miten yhteiskunta on yliseksualisoitu. Ja kieltämättä vähäpukeisia naisia näkyykin mainonnassa melkoisia määriä.
Kuitenkin voidaan nähdä piirteitä, joissa korostetaan haluttavuutta, ei itse seksuaalisuutta. Lehdissä näkyy kieltämättä tietty seksikkyys.
Mutta on aivan vakavasti syytä miettiä, onko tämä hyvinkin paljon sitä perinteistä naiskuvaa, jossa ulkonäön korostaminen on saanut tämänlaisen korostetun ilmentymän. Voisin lainata Kuittista (jota on aina luettava yhtä varovasti) "Korostunut mediaeroottisuus ja esteettisyys naistenlehdissä opettaa naisille korostetusti etäisyyden, hallinnan, kontrollin ja pelkästään etäisen "houkuttelun" tyydyttävyyttä eli hierarkiaa sinänsä täyttymyksenä, mielikuvana mediakelpoinen seksuaalisuus ilman seksiä luo statusonnea."
Selvää on, että kulttuurimme seksuaalisuuskuva on pinnallista - Tästä ovat sekä kristityt että liberaalit samaa mieltä. Tunnepuoli ja seksuaalinen käyttäytyminen puuttuvat. Uskallankin sanoa että nykyään ei eletä missään pornoistuneessa yhteiskunnassa, vaan enemmänkin voimakkaan ja suorasukaisen flirtin läpitunkemassa yhteiskunnassa.
Mainonnan kohdalla tämän toki ymmärtää ; Halujen herättäminen on mainonnan eräs tärkeimmistä tehtävistä, sen sijaan halujen tyydyttäminen tuhoaisi sen ; Mainonnan kohdalla kaupallisuus hyötyy tyytymättömyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti