sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

Servantis a periculum ; servantis a maleficum.

"Sometimes I know there's nothing to say./ So do I pick up my puzzle and just walk away? / Do I follow my conscience? / Am I mock sincere? / I don't know what I'm doing here."
(Poets of the Fall, "Don't Mess With Me"
)

Tiede -lehti kirjoitti sosiologisesta ja psykologisesta tutkimuksesta. Tutkimus selitti, että kuolemanpelko liittyy voimakkaasti evoluution vastustamiseen. Ne henkilöt joiden oman kuoleman kuvailu tuotti ahdistavia ajatuksia, olivat helpommin hyväksymässä uskonnolliset käsitykset ja vastustamassa evoluutioteoriaa.

"Don't try to fix me I'm not broken ; Hello ; I'm the lie living for you so you can hide."
(Evanescence, "Hello"
)

Korrelaatio ei toki tarkoita sitä että kuolemanahdistus itsessään aikaansaa evoluution hylkäämistä. Tosiasiassa korrelaatio ei kerro onko takana jokin muu yhdistävä elementti. Voidaan esimerkiksi ajatella että yhteys johtuu siitä että uskonnon esitetään nimen omaan ratkaisevan ja helpottavan oman kuolevaisuuden käsittelyä. Kuitenkin se pikemminkin siirtää kuoleman syrjään, irrelevantisoi sen. Näin sitä ei tarvitse käsitellä.

"Do you remember standing on a broken field, white crippled wings beating the sky. / The harbingers of war with their nature revealed, and our chances flowing by."
(
Poets of the Fall, "War")

Toki ahdistus itsessään voi olla merkki muustakin. Usein ihmiset eivät ole käsittäneet kuolemaa ja sen lopullisuutta, joten se ei tietyllä tavalla ahdista heitä. Tätä kautta ahdistus voi liittyä jonkinlaiseen asian kohtaamiseen. Kenties kuolema ei ahdista koska sitä ei ole ikään kuin tajuttu ja kohdattu. Tämänlainen suhtautuminen tulee tutuksi "Zen -miekkailua" käsittelevästä kirjallisuudesta ; Aluksi ihminen on rohkea koska hän ei tiedä mitä hänelle voi tapahtua. Sitten hän oppii asioita ja alkaa pelkäämään. Tilanne ahdistaa koska se tajutaan. Lopputuloksena on kuitenkin huipennus jossa asia käsitellään ja tämän jälkeen sen kanssa ollaan sujut.

Voidaan sanoa että uskovaiset nähdään joko ensimmäisessä tai toisessa kohdassa olevina ; He joko sysäävät kuoleman syrjään tai sitten kauhistelevat sitä ja torjuvat sen jolloin he estävät itsensä nousemisen "lopulliselle tasolle". Toisaalta ateistit voidaan nähdä ensimmäisen ja kolmannen tason asukkaiksi. Siinä välissä ahdistus on kova, eikä siinä ole ateistille terve paikka olla.

"Don't turn away (don't give in to the pain). / Don't try to hide (though they're screaming your name). / Don't close your eyes (God knows what lies behind them)."
(
Evanescence, "Whisper")

Itseäni viehättää eräällä tavalla näiden kolmen tason välillä leijailu. Tuntuman siihen saan Camukselta. Hänen näkemyksessään on tiettyä epätoivoista rohkeutta. Nurkkaan ajetun rotan yritys käsittämättömän ja hallitsemattoman edessä johtaa siihen että ikäviä asioita ei kiistetä, eikä niitä lakaista syrjään. Asioita ei paeta esimerkiksi järkeistämällä absurdia - ja esimerkiksi itsemurha näyttäytyy periksiantavana pakenemisena, epäonnistumisena.
Otsikon latina tarkoittaa "suojele meitä vaaralta, suojele meitä pahalta". Sen lisäksi se liittyy interkontekstuaalisesti käyttämiini kappaleisiin ja tähän aiheeseen. Hupia lisää se, että englannin "servant" tarkoittaa palvelijaa, jolloin mutkan takaa saadaan jopa se "pahan ja vaaran palvelija", joksi evoluution kannattaminen tietyissä piireissä liitetään.

Ei kommentteja: