"Lehtokotilossa" mietittiin lastenhankintaa. Ytimessä on se, että perhekoolla on tietyt sosiaaliset normit. Etelä-Suomen (semisti)urbaanissa ympäristössä neljä lasta on liikaa mutta yksi liian vähän. Samalla hän esittää että lapsia tehdään enemmän suunnitellusti kuin annetaan luonnon päättää. Tämä pitääkin monelta kohdin paikkaansa. Ehkäisy on mahdollistanut minunkaltaisen elämän, jossa ehkäisy on olennaisena osana; Erilaiset jopa "matalasti teknologiset" keinot sallivat sen, että seksuaalisuus ei ole lisääntymiskoneiston käynnistämistä varten.
Kuitenkin suunnitelmallisuus ei ole koko totuus. Tämä näkyy siinä, miten Etelä-Suomessa lapset laitostuvat. Eli lapsille ei tahdo löytyä adoptioperheitä. Kaupunkien kovasta ja tehostetusta yrityksestä huolimatta on paljon huostaanotettuja lapsia, joille ei löydy perhettä. On siis olemassa perheitä, joissa suunnitelmat eivät ole ytimessä. Uskallan jopa väittää että orpous ei ole näiden lasten historiassa ainut syntytapa.
Adoption kannalta mielenkiintoista on se, minkälaisella huolellisuudella adoptio annetaan. Esimerkiksi itse olen niin outo, että adoptio tuskin menisi läpi. Kuitenkin jos menen itse tekemään erinäisiä asioita vaikkapa harkitsemattomassa humalatilassa, saan huoltajuuden syntyneisiin toukkiin. (Eikä kukaan ihmettele että miksi tuollaisen vastuuttoman känniääliön annetaan oletusarvoisesti huoltaa lapsia siihen asti ja häntä on kohdeltava luotettavana ihmisenä kunnes hän "toisin todistaa") Vaikka perhe -elämän kannalta näillä olisikin "kasvanut riski", koska heillä on paitsi minun käytökseni ihmisiä muokkaava ja turmeleva vaikutus, heillä on myös minun perimääni, joten he ovat jo lähtökohtaisesti samanlaisempia kanssani. Tämä ei huoleta tai ihmetytä ketään, koska jostain syystä asioiden tulee vain olla niin. Eugeniikan muodistamenon jälkeen tämänlaisten asioiden ihmettelyssä onkin ollut epäeettisiä sävyjä.
Periaatteessa adoptioon olisi olemassa osittaisratkaisu, joka ei kuitenkaan ole saanut hirveästi suosiota. ; Se on adoption myöntäminen homoseksuaaleille. Näitä ihmisiä näkyy julkisuudessa asti, ja heidän mahdollisuutensa saada adoptiolapsi on peräti pienempi kuin minun - jonka pitäisi olla jo itsessään melko huolestuttavaa.
Homoseksuaalejen adoptio -oikeuden kieltämisessä on yleensä ottaen muutama päälinja:
1: Ensimmäisessä muistutetaan että homoperheisiin laitetut lapset joutuvat kiusatuiksi. Tämä ei kuitenkaan kerro kriitikoille siitä että maailmassa olisi ilmenevä vaino, jolle tulisi tehdä jotain. Ei tajuta että homot eivät saa lapsia koska on suvaitsemattomia ihmisiä, ja että ongelmana ovat nämä suvaitsemattomat ihmiset eivätkä homot.
2: Toisessa vedotaan homouden kopioitumiseen. Eli että homoperheiden lapsista tulisi homoseksuaaleja. Tälle ongelmana on se, että tälle ei ensinnäkään edes ole tieteellistä näyttöä. Ja toisaalta tämä argumentti vaatii sen implisiittisen oletuksen, että homoseksuaalit ovat jotain joita ei haluta yhteiskuntaan. Väkiluvunkasvu ja lisääntyminen ei liene ongelma, koska minun ratkaisuani välttää itseni geeniteknistä monistamista ei kritisoida kovinkaan laajasti.
3: Kolmas strategia on pelätä pedofiilejä. Tämä tarkoittaa sitä että homoseksuaali vanhempi olisi olennaisen todennäköisesti pedofiili. Näitä pedofilia kysymyksiä kuitenkin yritetään kartoittaa jo normaalissakin adoptioprosessissa. Väitteessä on myös mielenkiintoista leimakirveen makua, koska tässä esitetään että homot olisivat lapsiinsekaantujia. Kenenkään mieleen ei näytä juolahtavan, että heteroseksuaali pedofiili ei ole mikään taruolento. Ja lisäksi osa pedofiileistä harjoittaa insestiä lapsiensa kanssa. (Vielä harvempi tietysti miettii sitä että heteroseksuaalien lisääntyminen pitäisi kieltää koska heissä on pedofiilejä.)
Kysymys on tältä osin mielenkiintoinen, koska se kuitenkin hyppää vielä askeleen eteenpäin siitä kysymyksestä ovatko homoseksuaalit huonompia vanhempia kuin heteroseksuaalit. Kysymyksessä on nimittäin vertailu vanhemmattomaan laitoshoitoon. Koska adoptiolapsia on yli tarpeen, eikä siihen tarjolla olevaa ratkaisua oikein nähdä hyvänä, on selvää että lausunto ei ole enää edes se, että perheideaalissa olisi sekä isä että äiti. Vaan että on parempi ilman vanhempia kuin että vanhempana olisi kaksi äitiä tai kaksi isää. (Tässä on jotain kummallista.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti