lauantai 24. maaliskuuta 2012

sikiöksi ; lapseksi, varaosiksi

Perhearvojen kohdalle liitetty sana "Pro life" näkyy pääosin aborttikeskustelussa. (Ja vastaavasti ; Se on hyvinkin poissa esimerkiksi kuolemantuomioteeman ympäriltä.) Lisäksi klassinen kristillinen seksuaalisuuskäsitys ajattelee seksiä lisääntymisen kannalta. Näin ollen abortin ja hedelmöityshoitojen voisi ajatella olevan hyvin erilaisia asioita.

Kuitenkin teemoja yhdistää vaikea asia. Nimittäin kantasolut. Esimerkiksi kantasolututkimukset ovat olleet uskonnollisten piirien vahvasti vastustamia, koska ne ovat liitoksissa solupalloihin jotka ovat aborttikeskustelun ytimessä. Ja nämä liittyvät myös lisääntymishoitoihin ; Tästä onkin seurannut se omituinen tilanne, että lisääntymishoidot ovat saaneet osan kannattamaan hoitoja koska siinä tuotetaan ihmiselämä. Kuitenkin osa vastustaa myös lisääntymishoitoja hyvinkin tiukasti. ; Syy näkyy esimerkiksi siinä että etenkin Obaman kaudella on esiinnostettu vaihtoehto jossa kantasoluhoitoja voitaisiin tehdä hedelmöityshoitolaitoksissa olevista käyttämättä jäävistä alkioista. On selvää että moni näkee tämänlaisen solupallon potentiaalisena ihmisenä, sehän on olennaisesti samanlainen kuin se solupallo jonka kohtuun tarttumisen ns. "katumuspillerit" aikaansaavat.

Tämän keskustelun ytimessä on uskonnollinen geneetikko Francis S. Collins. Hänen näkemyksensä ei ole kuitenkaan selkein mahdollinen. Hän tietysti joutuu hieman tasapainoilemaan rooliensa välillä ; Tutkijana hän käyttää tiettyjä teknologioita. Toisaalta hän uskovaisena miehenä on tiettyä mieltä "pro lifestä". Siksi hän onkin vedonnut siihen että koeputkessa oleva somaattisten solujen tumansiirrolla (SCNT) rakennettu solu olisi oleellisesti erilainen kuin se, joka syntyy kun siittiö ja munasolu kohtaavat. Collinsille yhtyvät sukusolut ovat Jumalan suunnitelma ihmisyksilön synnyttämiseksi, kun taas kienotekoisesti tehdyt solut ovat ihmisten tekoja jotka ovat Jumalan suunnitelmallisen tahdon ilmentymiä. Eli Jumala tavoittelee sukusoluilla ihmisen rakentamista ja SCNT:llä rakennetuilla soluilla eettistä terveyden parantamista.

Ongelmana on tietysti se, että syntynyt solu toimii aivan samalla tavalla ; Tämä on se syy miksi niitä voidaan käyttää kantasolututkimuksessa. Tässä mielessä Collinsin kohdalla tulee vastaan toinen ongelma. Jos SCNT -solu pistetään kohtuu, se on kykenevä kehittymään ihmiseksi samalla tavalla kuin sukusolujen yhdistelmästä tuotu ihminen. Olisiko näin syntyvä ihminen sitten jonkinlainen puoli-ihminen joka keinotekoisuutensa vuoksi voitaisiin vaikkapa valjastaa jonkun ihmisen "elinvaraosatehtaaksi". Jos SCNT on tarkoitus parantaa sairauksia, tämä funktio saadaan taatusti täyteen. ~ On selvää että tämä tilanne paljastaa Collinsin perustelujen vaikeuden.

Tosin Collinsin ongelma on tyypillinen ihmisyysteemassa yleensäkin ; Elokuvassa "Seitsemän elämää" ( "Seven pounds") on kysymys itsemurhan eettisestä oikeuttamisesta. Elokuva seuraa onnettomuuden huolimattomuuksissaan mutta vahingossa aiheuttaneen Ben Thomasin tavasta selvitä syyllisyydestä. Hän etsii elinluovutusta tarvitsevia ihmisiä joilla on sama kudostyyppi kuin hänellä itsellään. Hän tarkistaa että nämä ovat hyviä ihmisiä, ja että nämä ovat hyviä ihmisiä "myös silloin kuin kukaan ei katso". Sitten hän tekee elinluovutustestamentin näiden ihmisten hyväksi ja tekee itsemurhan. Tämänlainen tilanne näyttää että itsemurha voi periaatteessa olla ainakin utilitaristisen (yleisen hyödyn) kautta positiivinen asia kun 1 kuolema pelastaa 7 elämää. Toisaalta tilanne voisi olla epäeettinen ilman intentiota, eli toisia ei saisi murhata hengenpelastamisen eteen. (Joka voi johtua siitä että ihminen samastuu siihen tapettavaan eikä uhreihin. Tai ei tajua että hänellä on ajatuskokeen todennäköisyyksien nojalla 7 kertaa todennäköisemmin rooli saajana kuin antajana. Tai sitten teko on oikeasti epäeettinen.)

Collinsin ajatusten kannalta "SCNT -lähtöisten" ihmisien tappamisessa ei ole kysymys itsemurhasta vaan siitä että nämä eivät olisi "oikealla tavalla ihmisiä". - Tai sitten kohtuun laittaminen muuttaisi kaiken ja kohtuun liittäminen on se ratkaiseva ero. Jolla argumentein "katumuspillereissä" ei taas pitäisi olla mitään ongelmaa.

Ei kommentteja: