sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Mutta olet silti ärsyttävä rusina

Unkurissa kirjoitettiin siitä, miten joskus lapset käyttäytyvät maailmassa äänekkäästi ja häiritsevästi. Tämän kritiikki taas nostaa usein tunteita. Monet ovat sitä mieltä että tämänkaltaisten asioiden ääneen sanominen on lastenvihaamista. Ongelma on kuitenkin usein muualla kuin lasten vihaamisessa. Kohteena voivat olla vanhemmatkin "miksi lähiomainen ei tarttunut pitkästynyttä kaveria kädestä ja rauhoittanut häntä, vienyt ulos leikkimään ja selittänyt hiljaisuuden tarpeellisuutta? jeesus on sanonut, että antakaa lapsien tulla minun tyköni. ehkä ei kuitenkaan matteus-passioon." On eri asia vihata yksilön tekemää suoritetta kuin vihata koko kyseistä ihmisryhmää. On eri asia inhota tapahtumaa kuin sen aikaansaanutta lasta. Mutta "vanhempien vihaaminen" ei tietysti ole yhtä käytännöllinen vedottava.

Toinen vastaavanlainen asia on naisten vapautuminen. Joskus tapaa naisia jotka käyttäytyvät varsin röyhkeästi. Kun nainen käyttäytyy kuin pahin aggressiivinen koulukiusaaja ei tähän toimintaan saa puuttua koska vihaa naisten vapautumista. Tämälainen nainenhan on vahva ja siksi jos heidän huono käytöksensä kiinnittää huomiota ei kriitikko voi olla oikeastaan muuta kuin sovinisti (tai sovinistisia arvoja ajava patavanhoillinen nainen, mikä ei koske minua vaan muita). Tässäkin unohtuu että emansipaatio on hyvä asia, mutta emansipaatiota ei voi oikein käyttää muiden tallaamisen oikeutuksena. ; Jos mies olisi "emansipationaarinen" tällä samalla tavalla sitä kutsuttaisiin naisten ja kanssaihmisten alistamiseksi. Sitä toki tapahtuu - ja se on kauheaa ja vastustettavaa - mutta periaatteessa koko emansipaatiokäsitteen ideana on juuri se, että tämänlaiset asiat nostetaan esille ja puretaan ja poistetaan. ; Vapautumisidean tavoite ei ole se, että nähdään muiden olevan sortavia ja käytetään tätä lupana sortaa itsekin. Eli ei tavoitella maksimaalista tilannetta jossa kaikki tasa-arvoisesti sortavat toisiaan (josta seuraa vahvimman laki ja anarkia) vaan jossa ketään ei sorreta.

Sitten on tietysti perussuomalaiset. He ovat nostaneet toki arvokkaasti esille teeman nimeltä sananvapaus. Sen viholliseksi nähdään ennen kaikkea poliittinen korrektius joka on heille pelkkä sensuuriaktio. Kuitenkin usein tästä seuraa myös se, että jos perussuomalaisten toimintojen röyhkeydestä huomauttaa, on ainoana vastareaktiona se, että haluaa vain ajaa poliittista korrektiutta ja hyssyttelyä ja sensuuria. Toki poliittisen korrektiuden ilmapiiri ja sen murtaminen on asiana hyvin arvokas ja on hyvä että sitä kannatetaan. Mutta kysymys on tässäkin siitä että yksilöiden käytös ja ryhmän kannattama yksittäinen ajatus ovat hieman eri asia.

Teknisesti ottaen tilanne on sama kuin muussakin. On hyvät tavat. Ne eivät ole käskyjä vaan suosituksia. Siksi vapaa yhteiskunta esimerkiksi demokratiassa tarkoittaa sitä että mustaihoinen mies voi äänestää valkoista ylivaltaa ajavan rotuerottelun puolesta, eli ajaa vaikka sitä että mustilla ja valkoisilla on eri paikat busseissa ja että mustat eivät pääse kaikkiin paikkoihin koska ne on tarkoitettu "paremmille ihmisille". Tämä on vapautta. Mutta se että vapaus antaa luvan ei silti muuta sitä kohteliaisuuskysymystä. Vapaus tarkoittaakin sitä että yhteiskunta ei tapa siitä että on rääkyvä lapsi, telaketjuvaihteelle pompahtanut nainen tai vihapuheinen perussuomalainen. Mutta hyvät tavat tarkoittavat silti sitä että näihin kaikkiin liittyy kusipäisyyttä. Älkää siis herran tähden yhdistäkö sitä että oikeutatte hyviksi tavoiksi rääkyviä lapsia lapsilla, telaketjufeministejä naisten oikeuksilla tai vihapuheista perussuomalaista rauhallisesti keskustelevilla perussuomalaisilla. En väitä että näitä ei ole. Väitän että ne ovat irrelevantteja. Hyvien tapojen muistuttaminen ei ole sensuuri. (Mikä ei toki saa johtaa siihen että sensuuriaktioita tehdään hyviin tapohin vedoten. Kysymys olisi samasta kategoriavirheestä.) Kun muistutatte vapauksista ja oikeuksista niin muistutan vain, että hyvä, sinulla on lupa olla tuollainen. Mutta olet silti kusipää. - Ja niin olen minäkin kun näin sanot, mutta eihän se saanut olla este sinunkaan kohdallasi. (Ehkä tässä kannattaa olla vain metsä joka vastaa kuten huudetaan. Ja ehkä oikeutan tällä oman kusipäisyyteni.)

Ei kommentteja: