Ja koska pihvi ja kana ei itse asiassa näytä pöydässä enää kovinkaan eläimeltä, on ruuan takana olevat konkreettiset asiat monille hyvinkin abstrakteja. On selvää, että tällä on vaikutusta itse toimenpiteen hyväksymiseen. Tai vähintään se muistuttaa siitä että olipa oma syömisratkaisu mikä tahansa, siihen liittyvät eettiset seikat on hyvä prosessoida jotenkin. Sitten voi edes sanoa että valinta ja elämäntapa ovat harkittuja.
1: Itse muistan että kun kävin Kiteellä teurastus & lihanleikkuukurssilla, se oli kaiken kaikkiaan hyvin kasvattava kokemus. Se kasvatti kontrastin elävän ja kuolleen kanssa ja muutti näkemykseni kertaheitolla joksikin joka korostaa eläimen elämän laatua ja kuolintavan nopeuden ja huomaamattomuuden merkitystä. Näin että teurastamoissa on Pratchettin "Discworldin" Kuoleman etiikkaa ; Hän ei ole julma, vaan osa luonnonjärjestystä. Ja hän varmistaa sen että ei ole julma käyttämällä hyvin hyvin terävää viikatetta.
2: Tosin onko hyväksyminen sitten minkäkinlaista on melko epäselvää. Sillä kasvissyönnin eettisyyttä korostava luontonäkemys on urbaani ~ vaikka kaupunkilaiset, jotka ostavat lihaa abstraktian pihvinä suojakaasussa eivät ole nähneet lehmää, maalaiset suhtautuvat eläinten kuolemaan yleensä mutkattomammin. Syynä on se, että kaupunkilaisilla on lemmikkieläimiä, ja lehmät samastetaan niihin. Näin ollen ajatus siitä että kaupunkilainen olisi etääntynyt luonnosta voikin johtaa päinvastaiseen tulokseen kuin mitä tästä yhdestä kohdasta voisi arvata.
Tässä ei tietysti puhuta vielä lainkaan edes eläimen elämän arvosta. (Onkin hyvä huomata miten "eläin" -sanassa on monta kirjainta yhteistä sanan "elämä" -kanssa.) Onkin tavallista että Eläimien kohdalla ei katsota kuolemista, vaan enemmän sitä elämäpuolta. Tätäkin on hyvä miettiä.
1: Ja aion tehdä tämän, vaikka samalla selviää että miksi en ole kasvissyöjä ja miten pidän eläinten syömättömyysperusteluja suoraan sanoen omituisina, jonain joiden ymmärtäminen koherentin mielen tulokseksi on tulkita ne keinotekoisina ad hoc -heittoina jotka tehdään presuppositionistisesti siten että ensin on päätetty johtopäätös ja sitten valitaan mitä tahansa jotta tähän päädytään.
On kenties oleellisinta aloittaa spesismistä. Useinhan tässä korostetaan sitä, että ihminen on ihmiskeskeinen ja erottaa itseään turhaan eläimistä. Näin ihminen voi esimerkiksi korostaa omia erityispiirteitään joksikin oikeutukseksi, miksi he ovat paremmassa asemassa kuin jokin toinen laji. Tässä spesismissä on siis kysymys siitä että - jokaikinen eläin on ainutlaatuinen, eikä tässä ainutlaatuisuudessa ole mitään ainutlaatuista - joten minkä tahansa yksittäisen lajin oikeutus voidaan selittää eettisesti jos vain saadaan valita kriteerit vapaasti. Tämä on tavallaan hyvä puolustus, koska ihmisellä on kyky kärsiä tuskaa kuten monilla eläimilläkin. Ja tämä onkin hyvin oleellinen ja käytetty lihansyönninvastustamisen argumentti. ; Kuitenkin myös kasvissyönnin kohdalla on kysymys nimenomaan spesismistä ; Tässä nostetaan sellaiset piirteet kuten tietoisuus oleelliseksi. Tämä valinta on inhimillisten mieltymysten kautta tapahtuva ; Ihminen nostaa tuskantuntokyvyissään samastumiskokemuksia eläimiin ja näin eläimiin halutaan laajentaa ihmisten oikeuskäsityksiä. Kuitenkin voidaan sanoa että tässä unohdetaan se, että kasvit ovat hyvin avuttomia ja puolustuskyvyttömiä eliöitä. Niiden elämä ei ole mitenkään automaattisesti huonompaa. Ja jos tietoisuus kelpaa kriteeriksi olematta mitenkään olennaisen keinotekoinen, huomataan että spesismi onkin ihan pätevä tapa ajatella, eikä tätä voida oikein kieltää lihansyöjienkään spesistisissä näkökulmissa.
1: Argumentatiivisesti olen esimekriksi kohdannut perustelun joka nojaa Westermarckin etiikkanäkemykseen. Hänen mukaansa etiikka lähtee alkeellisimmillaan egoistisesta itsesuojelusta, laajenee nepotismiksi ja yltää lopulta koko ihmiskuntaan. Lihansyöntiargumentissa ajatellaan että laajentamista olisi vain jatkettava eläimiin asti! Eläinten oikeudet olisivat siksi ihmisten oikeuksia.
Tätä esitettyä vastaan puolustuksena on usein se, että kysymys on mahdollisuudesta luonnolliseen elämään. Se, että eläimelle annetaan turva ja ruoka ei tässä ole mikään riittävä, eikä edes etologiset onnellisuustutkimukset toimi, koska luonnollinen elämä vieraantuu eläimeltä ; Näin eläintä ruokitaan ja lämmitetään mutta nämä perustarpeet antamalla riistetään eläimiltä ikään kuin "Maslown tarvehierarkian ylemmät portaat", eli eläin alistetaan hedonistiseen elämäntapaan jossa ei ole autenttisuutta ja mielekkyyttä koska eläin pakotetaan elämään luonnotonta elämää. Tässä kuvassa on siis ytimessä se, että ihminen ylläpitää luonnollista elämäänsä ja pakottaa eläimet irti omasta luonnostaan kohti keinotekoista vankilaa joka riistää niiltä hyvän elämän.
1: Kuitenkin eläimen elämänlaadun kohdalla on huomattava omituinen mutta oleellinen seikka ; Haidt muistuttaa kotieläimensyöntiajatuskokeessaan, että ihmiset ajattelevat syömisessä "ex poste/ex ante" -ajattelulla. Lemmikin syömisessä nähdään olevan jotain kammottavaa - joka vaikuttaa siinä että urbaanit ihmiset vastustavat lihansyöntiä, toisin kuin maalaiset joille lehmä on mutkattomammin osa luonnon suurta ketjua (ravintoketjua). Näin ollen ajatus siitä että mahdollisuus mielekkääseen elämään olisi oleellinen ei voi pitää paikkaansa. Ihmiset pitävät tuntemattoman eläimen syömistä parempana, kuin sellaista jonka elämän mielekkyys on vahdittua. (Olen itse harjoittanut tätä täsmälleen samaa.)
2: Tosiasiassa ihminen ei elä luonnollista elämää. Ihmiselämässä hyvin monikin asia on itse asiassa keinotekoista. Olisikin hauskaa miettiä keskituloisen valkoihoisen konttoriorjan vapautusrintamaa ; Työpaikkojen pienet karsinat joissa ihmiset viettävät ilman exel -taulukkoa kummempaa virikettä eivät ole mitään luonnollisen autenttisen elämän riemuvoittoja. Kuitenkaan harva näkisi eettisenä vaihtoehtona sitä että kaikista tehtäisiin metsästäjä-keräilijöitä keihäineen.
Luonnollisen elämän vastustamisen voimakkuus nousee kuitenkin kenties parhaiten näkyviin metsästyksessä. Luonnossa on petoja, joten lihansyönti on osa luonnonjärjestystä. Siksi jos meillä on jänis, joka elää vapaana luonnossa, se elää luonnollista elämää ja sillä on mahdollisuus siihen. Kuitenkin lihansyönnin vastustajat eivät yleensä ole kovinkaan suopeita metsästämistä kohtaan ; He vertaavat sitä murhaamiseen. Vaikka metsästyksessä eläimellä on mahdollisuus päästä pakoon - metsästäjät ovat tehokkuudeltaan yllättävän paljon "odottelevia, palelevia - ja jos hyvin käy niin viinaa juovia" kuin raatoja tehtailevia tappokoneita. - ja metsästetty eläin elää luonnollisen elämän ennen kuolemaansa, metsästämistä ei pidetä hyvänä. Tässä nähdään yleensä metsästäjän aktiivinen rooli erityisen raskauttavana panoksena. Jos ihminen ei metsästä, hän voi paeta siihen että "hän ei ymmärrä eikä tiedosta", jolloin häntä katsotaan opetettavana ja hieman säälittävänä olentona. Jos metsästää, on tehnyt tietoisen ja epäeettisen ratkaisun.
1: Voidaan jopa sanoa että he omakohtaisen perstuntuman pohjalta he suhtautuvat minuun oleelliseti eri tavalla kun luulevat että olen "urbaani kaupunkiveikko joka ostaa lihaa tietämättä mitä eläimille tapahtuu" ja tajuavat että "on kaveri, joka on teurastanut eläviä eläimiä, ajanut ne kahti vannesahalla, nylkenyt ne ja sanonut kokemuksensa olevan että ei ole koskaan puolustanut teurastusta niin vahvasti kuin kokemuksen jälkeen. Ja että lihanleikkuuprosessi on jokin, joka herättää lähinnä yhden tunteen. Nälän." Tässä ytimessä onkin se, että ignorantti pahanteko ikään kuin sallitaan, ja kun tiedostamisesta ja kokemuksesta ei seuraakaan "oikeaa mielipidettä" sitä ikään kuin muuttuu kertaheitolla ytimeltään pahaksi ja turmeltuneeksi olennoksi.
___1.1: Olen huvittunut kun näen minkälaista kakomista tämän esiintuominen nostaa. Olemukseni riisitikkumaisuus ja muukin hippimäisyyteni luo vääriä odotuksia jotka on aina ilo rysäyttää, muistutukseksi siitä että ennakkokäsitys on yksi "tapa vangita ihminen määritelmään jonka on itse luonut" kuten "fenomenologiaan/samastumiskäsitykseen yllättävän usein taipuvaiset" voisivat sanoa. Ja koska eläinten oikeuksista puhutaan usein nimenomaan näiden käsitteiden kautta, on tämä tietysti oleellista tuoda esiin. Minä en näistä metodeista välitä, mutta jos nämä on ottanut perustakseen, niin saavuttaakseen edes minimikunnioituksen minun silmissäni, on harjoitettava valitsemaansa metodisettiä mihin tahansa ne sitten vievätkin.
Jäljelle jää karkeasti ottaen se, että kun puhutaan kasvissyönnistä, nimenomaan siitä joka oikeutetaan eläinten oikeudella, ei ole oikeasti kysymys eläinten hyvinvoinnista vaan siitä että eläin on symboli jollekin jota kasvissyöjä itse kokee. Eläin ei silloin itse asiassa samastu edes lemmikkieläimiin, vaan itseen. Se, mitä vastaan nämä ihmiset taistelevat kertovatkin eniten siitä miten he kokevat yhteiskunnan kohtelevan itseään väärin. (Tämä transferrenssi selittänee sen mieltymyksen samastumispohjaiseen perusteluun ja fenomenologiaankin.)
Joku voisi sanoa että tämä tarkoittaa samaa kuin se, että kasvissyöntikulmat olisivat turhia. Väitän että tämä on kenties huonoin tässä blogissa esitelty väite. Sillä tosiasiassa se, että ihminen voi pahoin ja jotenkin prosessoi tämän pahan olon ja esiintuo sen, on oikein käsiteltynä arvokas tietopaketti. Jokin jolla yhteiskunnasta voidaan tehdä pahempi. Tässä voidaan onnistua siten, että huomio siirretään eläinten hyvinvoinnista (joka on vain vertauskuva) ihmisten hyvinvointiin (joka on se jonka takia vertauskuvaa tarvitaan). Syyttäkää minua vain spesismistä, mutta näen että tämä ihmisten hyvinvointikohta on hyvinkin tärkeä. (Niin kauan kun kasvissyönnistä ei tule jotain julistamis-toisille pakottavaa elämäntapaa sitä tulee kohdella ajattelunvapauden kielellä.) Siksi näenkin eläinten hyvinvointikielen arvokkaana apuvälineenä kun mietin sellaisia teemoja kuin hyvä elämä, ihmisen hyvä elämä.
"Sitä on mitä syön" ja roolittamisen kautta. Sitä on ihmisen
11 kommenttia:
"Ja jos tietoisuus kelpaa kriteeriksi olematta mitenkään olennaisen keinotekoinen, huomataan että spesismi onkin ihan pätevä tapa ajatella"
En oikein näe, miksi. Perusarvot ovat sitä mitä ovat, esim. utilitarismi. Sitten kasvissyöjä voi todeta, että eläimillä on tietoisuutta kokea kärsimystä, joten miksi oikeus kärsimyksen välttämiseen (ja velvollisuus olla tuottamatta sitä niille) rajoittuisi vain ihmisiin? Se, jos ja miksi tietoisuus liitetään perusarvoihin, on täysin irrelevanttia.
Ryhmittäin tarkasteltuna eläinten tietoisuus on selvästi erilaista kuin ihmisten, mutta moraaliset perustelut saadaan parhaiten esille vertailemalla esim. syvästi kehitysvammaista ja kieletöntä ihmistä simpanssiin. Nämä tapaukset eivät olekaan henkisesti niin erilaisia (jos tämä jonkun mielestä loukkaa ko. kehitysvammaistapauksia, on vika loukkaantujan suhteessa simpansseihin). Näin saadaan lihansyöjältä esille hänen useimmiten egoistislähtöinen ajattelunsa, jossa arvoa annetaan samastumisen perusteella. Humanismi on muuttanut sosiaalisesti hyväksyttävien rajanvetojen tekoa niin, että ryhmien välinen raja piirretään oman heimon tai rodun sijasta nyt lajiin, mutta perusajatus pysynyt samana. Useimmat eivät kuitenkaan halua myöntää kannattavansa tällaista samastumisperustelua, joissa tapauksissa argumentti tuo esille sen mihin pyrkiikin.
"Lihansyöntiargumentissa ajatellaan että laajentamista olisi vain jatkettava eläimiin asti! Eläinten oikeudet olisivat siksi ihmisten oikeuksia."
Itse olen kuullut argumentin vain utilitaristishenkisessä muodossaan; monet kun pitävät kärsimyksen tuottamista jo sinänsä pahana. Näin kyse ei välttämättä ole samaistumisesta eläimiin, vaan oman arvomaailman johdonmukaisesta soveltamisesta, jolloin ko. egoismilähtöisestä ajattelusta ainakin osin luovutaan. (Enkä usko, että kukaan vaatii kirjaimellisesti samoja oikeuksia (äänioikeus jne.) muille eläimille kuin ihmisille.)
"Perusarvot ovat sitä mitä ovat, esim. utilitarismi."
Pardon mine kalsarit. Utilitarismissa ei ole yhtään mitään perusarvoja pohjalla. Utilitarismissa tavoitellaan maksimaalista hyötyä, mutta se ei itse asiassa kerro mikä tämä "hyöty" on. -Utilitarismi ei siis pidä sisällään mitään perusarvoja vain strategian. Kirjoitinkin tästä aiheesta aiemmin ; Utilitarismin soveltaminen on kätevä keino piilottaa asenteellisuudet.
Olen erittäin pahoillani jos rajoitat keskustelun vain siihen "minkä olet itse kuullut" ja esität sen ikään kuin argumenttina?
Tässä jutussa käsittelin montakin erilaista argumentaatiopohjaa. Pääpointtini oli nimenomaan argumentaatiokombo. Sinä näytät näkevän sen yksittäisinä iskuina. Mainitsemasikin meni "vähän niinkuin siinä ohessa". (Olisi kohtuutonta vaatia että blogauksessa olisi mainittu erikseen joka ikinen luonnonsuojeluteoria, mutta tässä on pohjalla useampia kuin osaat kenties kuvitellakaan, eksplisiittisesti ei ole mainuttu kuin pari) Siksi selvennänkin.
Utilitaristinen sovellus perusoletuksella "kärsimys on paha" on sisäisesti konsistentti, mutta niin on sisäisesti konsistentti se perustelu jossa ihminen ja eläin erotetaan toisistaan. (Eläimellä ja ihmisellä on eroja, jokainen laji on uniikki eikä tässä ole mitään ihmeellistä.) Tämä on spesismiä ja luonnonsuojeluihmiset vastustavatkin ihmisen eettistä erikoisasemaa inhimillisessä lainsäädännössä (jota oikeudet aina ovat) vastustavat tätä koska se on spesismiä. Kärsimys on kuitenkin pohjimmiltaan yhtä mielivaltainen, sekin vaatii spesismiä. Kärsimys koetaan pahana, koska kärsimykseen on samastumiskokemus, oma kärsimys ajatellaan pahaksi ja tämä yleistetään eläimiin. Tietoisuudella ja tuskan tuntemisella on siksi spesistinen pohja. Näin ollen se kritiikki jolla lihansyöjiä vastustetaan muuttuukin joksikin josta ei itsekään selviä. Jos "leo luonto" voi sanoa "perusarvot vain ovat" niin täsmälleen saman voi sanoa lihansyöjäveikkokin.
Luonnonsuojeluteema on "sisäisesti konsistentti" (minusta ihan paskan sama, sisäisesti koherentti voi nimittäin olla herttileijasen tyhjänpäiväinen ; Silloin kun se vetoaa, ei perustele).
Itseäni inhottaa se, että itse olen "luonnonsuojeluveikko". Dissaan kuitenkin ihan kybällä monissa viherpiiperryspiireissä olevaa hengellis-uskonnollista näkemystä asiaan, jossa ei käsitellä eläimiä (etologia, eläinten hyvinvointi) vaan ihmisiä (eläinten oikeudet, kuten vapaus joka on ihmiselle tärkeä mutta jonka merkitys eläimelle on hyvinkin lajikohtainen.) Samaan syssyyn tulee sitten kaikenlainen sälä, kuten homeopatia. Ja karhukin latistetaan uskonnolliseksi symboliksi sen sijaan että kunnioitettaisiin karhua eläimenä - saati että karhusta tiedettäisiin mitään.
Enkä ymmärrä miten "johdonmukainen ajattelu" ja "egoismi" sulkisivat toisensa pois. Kun katsoo sitä miten luontoliike liikkuu esittelemällä irrelevanttiuksia, on selvää että se ei ainakaan tosiasioihin nojaa. Sitä vapautetaan minkkejä tarhoista luontoon kuolemaan tai tekemään valtavaa ekotuhoa (vaihtoehdot ovat tämä) ajatellen että tässä on kysymys vapautuksesta ja vapaudesta.
Tämä ei toki koske ihan kaikkea luontotoimintaa. Mutta osaa koskee, ja uskon että jokainen lukija on sellainen että osaa kyllä erottaa sovelluspiirit toisistaan. Ja toisaalta emootioihinhan sitä vetoaa avuttomuuden periaatekin. - Uskoisin että vaikka moni pitääkin tämän periaatteen soveltamista "koherenttina" ja jopa perusteltuna, niin se ei kyllä suoraan sanoen tarkoita sitä, että edes kaikki luonnonystävät olisivat sitä mieltä että eläin on kasvatetun suojan alla. (Näkemyshän on sellainen että esimerkiksi feministit taistelee siitä onko tämänlaiset käytänteet "naiset ja lapset ensin pelastusveneisiin" arvostamista vai arvon alentamista.)
Muistan esimerkiksi sen, minkälaista kinaa oli aiheesta "pupu vai köyhä nälänhätälapsi". Eräs henkilö kun sanoi että pupulla on suuremmat oikeudet elää, eikä afrikan nälkäkuolevalla ole lupaa murhata viatonta söpöä eläintä ruuakseen, vaikka hänellä ei olekaan hirveästi vastuuta siitä että maailman epäreiluus on hänet ajanut epätoivoiseen tilanteeseen. Tämä jakoi mielipiteitä yllättävästi.
Ja olen pahoillani, mutta tuo Westermarckiin vetoaminen ei tosiaan ollut minun keksintöni. En olisi jaksanut kehittää mitään tämänlaista itse.
” Utilitarismissa ei ole yhtään mitään perusarvoja pohjalla.”
No puhuttakoon sitten etiikasta, jossa kärsimyksen tuottaminen nähdään pahana ja jossa hyödynnetään utilitaristista ajattelua.
” Olen erittäin pahoillani jos rajoitat keskustelun vain siihen "minkä olet itse kuullut" ja esität sen ikään kuin argumenttina?”
En oikeastaan, mutta kuten ilmeistä, en ole lukenut etiikan kirjallisuutta, joten lähden liikkeelle muista tietolähteistäni (mikä onkin ainut järkevä tapa; asia erikseen on, tulisiko minun puhua aiheesta jos en ole lukenut etiikan kirjallisuuden tekstejä).
” niin on sisäisesti konsistentti se perustelu jossa ihminen ja eläin erotetaan toisistaan.”
Totta kai. Jos joku sanoo lähtevänsä liikkeelle pelkästään ryhmäjaoista, jotka määrittelevät moraalisen arvon binäärisesti, ei voi muuta kuin todeta ettei puhujien arvoilla ole yhtymäkohtaa ja hajaantua, oli ryhmäjako sitten jako ihmiset vs muut tai valkoihoiset vs muut ihmisrodut (olkoonkin, että nykyään ihmistyyppien välisiä rajatapauksia on elossa).
Tarpeeksi monet ihmiset eivät kuitenkaan lähde liikkeelle ainakaan pelkästään a priori -ryhmäjaotteluista, jolloin argumentti lajien samankaltaisuuksista kannattaa esittää: näissä tapauksissa se paljastaa arvojen ristiriitaista soveltamista tai arvojen välisiä ristiriitoja.
” Kärsimys on kuitenkin pohjimmiltaan yhtä mielivaltainen, sekin vaatii spesismiä. Kärsimys koetaan pahana, koska kärsimykseen on samastumiskokemus, oma kärsimys ajatellaan pahaksi ja tämä yleistetään eläimiin. Tietoisuudella ja tuskan tuntemisella on siksi spesistinen pohja.”
Ei se vaadi spesisimiä, vaikka se liittyisikin nimenomasesti omaan kärsimyksen kokemukseen (jolloin se liittyisi egoismiin). Arvot voivat kuitenkin olla liittymättä samastumiseen ollenkaan, vaikka useimmiten se liittyy.
Tai jos tarkoitit yhteisellä pohjalla sitä kausaaliketjua, joka oletettavasti on aiheuttanut kärsimystä ja tietoisuutta korostavan moraalikäsityksen synnyn, niin näen sen irrelevanttina normatiivisesta näkökulmasta käsin.
” Dissaan kuitenkin ihan kybällä monissa viherpiiperryspiireissä olevaa hengellis-uskonnollista näkemystä asiaan, jossa ei käsitellä eläimiä (etologia, eläinten hyvinvointi) vaan ihmisiä (eläinten oikeudet, kuten vapaus joka on ihmiselle tärkeä mutta jonka merkitys eläimelle on hyvinkin lajikohtainen.)”
Niin minäkin, tuolla ”oikeus olla kokematta kärsimystä” vain uudelleenmuotoilin oikeusmuotoon sen väitteen, että eläinten hyvinvoinnista tulisi pitää huolta (estämällä hyvinvoinnin selkeä puute eli kärsimys).
En tarkalleen tiedä mihin viittaat ”luontoliikkeellä”, mutta teknokratian symppaajana olen todennäköisesti samaa mieltä sen irrationaalisuudesta.
Itsehän en ole oikein ollenkaan "teknokraatti", olen korpikepulainen korkkiruuvijuntti ja tätä voi olla vaikeaa nähdä vain siksi että elän kaupungissa (taloudelliset-työpaikalliset jne. syyt). Pointtinani on nimenomaan se, että utilitaristinen kärsimyksenminimointietiikka pitää sisäänsärakennettuna spesismisyytöstä.
Se voi mennä läpi jos ja vain jos ihmisen tietoisuuden erilaisuus suhteessa eläimiin ei ole vain peruslähtökohta, "perusarvo", kuten sanot. Etiikan perustelun pohjaongelmaksihan voidaan nähdä se, että kun törmätään itseisarvoon, saadaan perusteluksi "no koska". Siihen asti ne ovat vain välinearvoja, jotka taas oikeutetaan siksi että ne tuottavat itseisarvoja.
Koska kärsimysetiikassa korostetaan eläimen samanlaisuutta ihmisen kanssa, on kyseessä "vain laajennettu spesismi". Toki sitä voi olla konsistentti ja johtaa mielipiteitä ja ristiriitoja esiin, mutta ne nousevat siitä että toisen vetoamukset olisivat "vasta välinearvon kohdalla" ; Jos spesismi on olennainen lihansyöjän kohdalla, sen kohtaaminen on koherenssiperiaatteen mukaan pakko käsitellä myös kasvissyöjien kohdalla.
Kasvissyönnin perusargumenttina näyttää olevan se, että luontoaiheesta noustaan "minusta lihansyöjät ovat epäeettisiä" tasosta yleistettyyn normatiiviseen tasoon, kuten "kaikkien pitäisi lopettaa lihansyönti" tai "teurastus on murhaamista". = Silloin viitataan että kyseessä olisi argumentaatio eikä vetoaminen. Minusta kyseessä on vain vetoaminen, ei argumentaatio ja haluan nostaa vain tämän esiin.
Toisin sanoen luontoliikkeen spesismi nousee ajatuksesta jossa itseisarvojen sijasta maailmankuvien erot ovatkin neuvoteltavissa oleva asia. Ja kun spesismiargumentaatio nousee esiin (ja vieläpä muodossa "voidaan nähdä spesisminä" eikä suinkaan eliminoida joka ikistä vaihtoehtoa) ja sitä pidetään oleellisesti tuhoisana, on samaa sääntöä sovellettava heihin itseensä. Tässä ei selvästi onnistuta, joten ajattelu on sisäisesti epäkoherenttia. (Toiset sidotaan sääntöön josta itse ei onnistuta, mutta toisille tämä on tuhoisaa mutta omalla kohdalla se ei haittaa.) Kaksoisstandardi kertoo siitä että koherentisoinnissa ei olla onnistuttu. (Ainakaan tämän yhden argumentaatiotyypin kohdalla. Moni sekoittaa "yhden argumentin epäonnistumisen" "kaikkien aihetta koskevien argumenttien epäonnistumiseen". Me emme tietenkään tee näin!)
PS: Minunkin näkemykseni vetoaa siihen "elävään perinteeseen" eikä pelkkään luettuun kirjaviisausetiikkaan aiheesta. Westermarck -perustelu onkin jotain johon en voi antaa viitettä, koska olen törmännyt siihen "ns. livenä".
Minullahan on se tilanne, että haluaisin olla kovasti "Leo Luonto", mutta asian ympärillä oleva liikehdintä on joko aktivismia jonka piirissä tehdään kaikkea ekologisesti tyhmää. Tai sitten se on uskonnollis-hengellistä höpöhöpöä, jossa ytimessä on ensi sijassa elämäntapa. (Luontoliike on kuin entinen rauhanliike, ytimessä on lähinnä vallitsevan yhteiskunnan yleisluontoisempi vastustus, se ei rakenna vaan on ytimeltään denialistinen.)
Toki Suomessa on asiallisiakin toimijoita. Itse kananttamaani ekologialla (luonnon tapahtumat, ravintoketjuista ilmastoon, elollisesta elottomaan luontoon ja niiden vaikutuksiin) ja etologialla (eläinten käyttäytymistutkimus) perusteltua eläinten hyvinvointikantaa (ei saa sekoittaa "eläinten oikeuksiin") näkökulmaa on esimerkiksi Ilkka Koiviston kautta kuvioissa.
Hupsuinta on tietysti se, että tässäkin on taustalla itse asiassa utilitarismia ja kärsimyksen poistamista. Arvoja ei kuitenkaan rakenneta tässä minkään fenomenologisen itsereflektion kautta (menetelmänä samastumis-egoistinen). Kysymys on pohjimmiltaan siitä että en järin arvosta tämän "eläinten oikeuksien" metodiikan soveltamista tässä kontekstissa. (Tämä ei yllättäne juuri ketään minut tuntevaa. Olen henkeen ja vereen "metodisti". En kannata välttämättä mielipiteitä, vaan enemmänkin kannatan tiettyjä perustelutapoja ja perusteluasenteita.)
"Pointtinani on nimenomaan se, että utilitaristinen kärsimyksenminimointietiikka pitää sisäänsärakennettuna spesismisyytöstä."
Jos katsotaan faktuaalista mekanismia joka kärsimyksen valinnan perusarvoksi on oletettavasti aiheuttanut, on egoismi paras ehdokas, kuten jossain taisitkin todeta (ei siis spesismi, enhän tiedä ovatko muut ihmiset edes tietoisia. Länsimaisessa filosofiassa ihmiskuntaa pidetään liian itsestäänselvänä kokonaisuutena humanistisen ajattelun seurauksena).
Väitän kuitenkin edelleen, että normatiivisen tarkasteluni kannalta arvovalinnan faktuaalisesti aiheuttaneella mekanismilla ei ole väliä. Asia on analoginen siihen, jos logiikassa pohditaan "oletetaan, että kuu on juustoa. Tällöin..." (en kuitenkaan halua viedä analogiaa logiikkaan liian pitkälle). Normatiivinen arvorakennelma itsessäänhän on periaatteessa tyhjyydessä leijuva abstraktio, vaikka käytännössä aina sitä sovelletaankin tosielämään liittyvillä tekijöillä, kuten emootioilla, peukalosäännöillä jne.
PS: En varsinaisesti ole kasvissyöjä, vaikka olen sellaiseksi harkinnut kokopäiväisestikin ryhtyä.
Näyttää kovasti siltä, että sinulla on jonkinlainen riemu nähdä minut poliittisesti vaikuttavana. Minulla on toki poliittiseksi nähtäviä mielipiteitä, mutta autistina en jaksa vähääkään välittää siitä ovatko toiset samaa vai eri mieltä.
Spesismistä ; Mietipä uudestaan spesismi on eräänlaista egoismia. Tai oikeastaan, jos perustelet spesistisesti vedät helposti "kotiin päin", pidät ihmistä erityislaatuisena joko antamalla vallan hallita luontoa tai vallan päättää eläinten puolesta eläinten arvon. Ja toisaalta jos olet egoisti ja eläinten asialla, joudut levittämään asennetta jolloin käsissäsi on spesististä argumentaatiota. Taustavoimana on jo sekin että (niissä alan teknisissä kirjoissa, kuten Vilkan tuotannossa vilahtelee) on fenomenologiaa ja itsereflektion kautta tuotettua ajattelua.
Ja lisäksi olen suoraan sanoen huvittunut että tulet selittämään minulle "kuu on juustoa" selityksiä muistuttaen miten maailmankuvia koherentisoidaan ja miten asiat lillivät ilmassa. Rehellisesti sanoen, jos olisit tutustunut blogini aiheen parissa tehtyihin kirjoituksiin, tajuaisit että olen (a) tehnyt vastaavat selitykset aiemmin (b) tehnyt ne myös argumentatiivisesti paremmin sen sijaan että käyttäisin tuntemistani vielä jollain tavalla kelvollisista perustelumenetelmistä heikointa, analogiaa (c) olen sen kohdan kanssa samaa mieltä.
Yksilön maailmankuvassa normatiivinen arvorakennelma itsessäänhän on nimenomaan se mainitsemasi "tyhjyydessä leijuva abstraktio, vaikka käytännössä aina sitä sovelletaankin tosielämään liittyvillä tekijöillä, kuten emootioilla, peukalosäännöillä jne."
Luontojärjestelmässä kohdalla on mallin sisäinen hegemonisuus ; Vastapuolelle ei anneta lupaa "lilliä abstraktiona" vaan esimerkiksi spesismistä - kuin myös egoismista - moittiminen on jotain josta nimenomaan lihansyöjiä syytetään toistuvasti.
Ja malli on monin paikoin sen verran tiukkapipoista, että ongelmia on eniten juuri minunkaltaisilla ihmisillä. Eli ihmisillä jotka eivät ole teknokraatteja vaan jolla on positiivinen ajatus luontosuhteesta. Mutta joka ei ole valmis tai halukas ottamaan osaa kaikkeen "hengelliseen luonnollisuuslifestyleen". Tämänlaatuinen näyttää olevan luonnonystäville se suurin kauhistus. Paatunut teknokraatti olisi edes se "ymmärrettävä vihollinen", se johon on totuttu.
Moni kammoaa kaltaistani väliinputoajaa, joka ei puhu siitä onko "vapaus eläimelle arvo" vaan alkaa puhumaan yksittäisistä lajeista ja niiden vaelluskäyttäytymisistä ja viittaa niissä etupäässä etologisiin tutkimuksiin eikä esimerkiksi "petoksen fenomenologiaan" (lihansyönti on väärin koska sian hoitaja pettää eläintä - petos on pahimmillaan hyvässä hoidossa kun teeskennellään ystävää mutta oikeasti lyödään puukolla kurkkuun. Ja kyllä, tämä on tullut "kadulla vastaan").
Kenties sinulla onkin jotain kokemuksia tästä? Jos alat pyörimään vegaani-aktivistiporukoissa, niin selitäppäs huviksesi niistä teknologiamyönteisistä ajatuksistasi. Kuulet hyvin pian siitä että teknokraatit murtuvat sisäiseen ristiriitaan kun he tuottavat laitteita jotka valvovat laitteita, mutta tämä uusikin laite pitäisi valvoa. Hyvin helposti nimittäin käy niin, että pian saat kuulla kunniasi totaalisen epärationaalisena kerettiläisenä. Huomaat että kysymys ei ole enää siitä että on jokin mielipidesetti joka on tietyllä tavalla kallellaan ; Sitä on otettava kaikki tai ei mitään. Yht'äkkiä huomaat olevasi aivan kuin fundamentalistikristittyjen parissa ; Joku sanelee mikä on oikea mielipidesetti abortti-eutanasia-homoavioliitto-naispappeus -linjalla.
Luontopuolella mukana on esimerkiksi lihansyönti-kettutarhaus-vaihtoehtohoito -setti.
Ehkä minun ymmärtämiseni helpottuisi jos jaottelen maailmankuvat ikään kuin vaiheittain:
1: Sisäisesti epäkoherentti maailmankuva sopii mielipiteenvapauden maailmaan. Tällä ei kuitenkaan ole "rationaalista oikeutusta", ja siksi esimerkiksi itse annan itselleni luvan nauraa näille maailmankuville ja olla ottamatta niitä vakavasti (mielipiteenvapaus koskenee minuakin). Tämä koskee sekä tiedettä että etiikkaa ; Kaksoisstandardi on ristiriita etiikassa, ja tätä pidän epäreiluutena. Samalla muistan että Suomen ihana valtio antaa kusipäiden elää. (Mikä huojennuksekseni koskee itseänikin.)
2: Maailmankuva on sisäisesti koherentti. Tällöin se voi vedota. Kuitenkin tämä on enemmänkin "minimitaso" kuin "kunnon saavutus". Esimerkiksi itsekriittisyys ei seuraa koherentisoinninhausta. Eräässä mielessä Batmanin maailma on sisäisesti koherentti, mutta silti sanomme sille että "so what?". Näin ollen maailmankuvan koherenttius on enemmänkin yksilöllinen normi. Kirjoitinkin aiemmin esimerkiksi Jamie Whyteen viitaten, miten aborttikeskustelussa "pro choise" ja "pro life" ovat keskenään totaalisen erimielisiä ja molemmat ovat koherentisoineet näkemyksensä. Tällöin paremmuusvertailu muuttuu pakotetusti petitio principii tilanteeksi. Minua tämänlainen keskustelu ei innosta, ja paremmusjärjestelyhän on tämän jälkeen vain mieltymyksiä ja valintoja. Minua ei politiikka kiinnosta eikä minua ole asetettu huostaanotettavaksi, joten nämä tällä strategialla keskustelevat ihmiset voivat minun puolestani mennä vaikkapa raiskaamaan ihan yksinään omia aivojaan. En naura heidän maailmankuvalleen, mutta voi nostaa esiin sen väistämättömän epäloogisuuden mikä tapahtuu kun yksityisestä tehdään poliittista. Eli oma abstrakti verkko yritetään pakottaa muille.
3: Kun asiasta voidaan todella neuvotella, kyseessä on jo kahden itsekritiikkiin kykenevän tahon välinen debatti, jolloin voidaan alkaa tuijottamaan esimerkiksi "falsifioimiskriteerejä ja niissä onnistumisia" (anteeksi karkeistus ja latistus fallibilismiin jota en sellaisenaan itse edes kannata) - ja muita vastaavia. Tällöin kyseessä on totuuden etsintä, asioiden selvittäminen. Jokin jota minä pidän hedelmällisenä, mielekkäänä ja jonain johon haluan omaa aikaani tuhlata. (Muut voivat tehdä muutoin ja pitää muunlaista hedelmällisenä - mutta heillä ei ole eettistä velvollisuutta eikä juridista oikeutta pakottaa minua käyttämään omaa aikaani paskanjauhantaansa.)
”Näyttää kovasti siltä, että sinulla on jonkinlainen riemu nähdä minut poliittisesti vaikuttavana.”
En, eikä näytä. Minua pelottaa, että teet liian pitkälle meneviä oletuksia minusta.
”spesismi on eräänlaista egoismia. Tai oikeastaan, jos perustelet spesistisesti vedät helposti "kotiin päin", pidät ihmistä erityislaatuisena joko antamalla vallan hallita luontoa tai vallan päättää eläinten puolesta eläinten arvon. Ja toisaalta jos olet egoisti ja eläinten asialla, joudut levittämään asennetta jolloin käsissäsi on spesististä argumentaatiota.”
Korjaa jos ymmärsin tämän väärin: Eläinten asiaa ajava animalisti laajenta egoistisperäisen tietoisuuskriteerin käytön eläimiin, jolloin niiden moraalinen huomioitavuus kasvaa. Tämä on kuitenkin typerää, koska tietoisuuden korostaminen on olennaisesti spesististä asennetta, peräisin ihmisen halusta laajentaa itsensä eduksi tekemänsä spesistiset arvot itsensä ulkopuolelle.
Tällä tapaa ajateltuna spesismi(/humanismi) on egoismin sukua, kuten myös animalismi. Voin vetää kotiinpäin pitämällä itseäni/sukuani/valkoista rotua/ihmiskuntaa/nisäkkäitä erityislaatuisena, ja näin antaa oikeuden alistaa muita ihmisiä/ei-sukulaisia/muita rotuja/muita eläimiä/muita selkärankaisia. Moraalisen arvon antaminen eläimille ei tässä vaikuta olevan sen kummempaa kuin se, että valkoihoiset päättivät lopulta antaa moraalisen arvon tummaihoisille.
Jos tietoisuuden korostaminen nähdään egoismilähtöisenä, niin silloin noita ryhmittelyjä voidaan ajatella vyöhykkeinä, jossa koettu etäisyys itsestä kasvaa asteittain, ja etäisyys on määrällisesti erilainen mutta laadullisesti samanlainen. En tiedä onko tämä Westermarkin argumentti, mutta se vaikuttaa perustellummalta kuin lajiluokitteluun juuttuminen.
Ryhmittelyn voi toki tehdä kahdella tapaa:
(1) Sen perusteella, mihin yksilö identifioituu. Egoa lähellä olevassa vyöhykkeessä voi yhtä hyvin olla ”eläimet, poislukien muut ihmiset paitsi minä”. Tässä kiista päättyy siihen, että spesisti sanoo samastuvansa vain ihmisiin ja animalisti (myös) eläimiin. Molemmilla on käsissään egoistista argumentaatioita.
(2) ”Samastumisetäisyyden” sijasta tieteellä (etologia jne.) perustelluilla arvioilla tietoisuuksien samankaltaisuuksista. Tällöin muodostavat tietoiset oliot liukuvan jatkumon (tai n-ulotteisen avaruuden, riippuen tarkastellaanko "tietoisuutta yleensä" vai joukkoa piirteitä), johon johonkin kohtaan uppoaa myös luokitelma lajin mukaan, joka taas on kädellisten aliavaruus jne.
Jos moraalini kerran lähtee egoismista, laajennan sitä mieluummin tieteen kuin identifikaation perusteella. Alkuperäinen pointtinihan oli, että ”vain ihmisillä on arvoa – eipäs, kun myös eläimillä” oli perusarvostatuksensa takia eettisen keskustelun päätepiste, mutta jos keskustelu kerran laajennetaan eettisen asenteen alkuperään, egoismiin, niin lienee parasta myös tarkastella egoismin laajennusaluetta ja moraalisen arvon heikkenemistä empiirisesti, ei a priorisilta kuulostavilla lajiluokituksilla.
Nähdäkseni tällainen ajattelu (jonka virheellistä spesismin väärinkäyttöä en ole ymmärtänyt) tekee lehmistä vähemmän arvokkaita kuin ihmisistä, mutta kvantitaavisesti, ei laadullisesti.
Kiitos vastauksestasi. Kyllä, onnistuit kuvaamaan Westermarckin esitystä selkeämmin kuin itse onnistuin (mikä ei ehkä liene vaikeaa, en ole tunnettu yksinkertaisen selkeästä ymmärrettävyydestä tai muista valistaja-kirjoittajien ihannetaidoista, mutta tämä ei tietysti estä sitä muotoiluasi olemasta hyvä.)
Kysymys on nimenomaan siitä että Westermarckin maailmassa etiikan maailmaa laajennetaan. Egoismista Nepotismin kautta globaaliin humaaniin maailmaan. Eläimet voidaan todellakin nähdä laajentumana.
Pointtini onkin oikeastaan siinä, että tässä on kysymys nimenomaan spesismin laajentamisesta. Ja kyllä. Kysymys muuttuu rajanvetokysymykseksi. Ja väitän että tämä tekee rajanvetopaikasta jotain jota käytännössä lähestytään maailmankuvan sisältä. "Yhteinen pohja" on korkeintaan siinä että hyväksytään aste -erot. Eksaktin paikan asettaminen taas on.
PS: Olen hyvin pahoillani. Luokittelen ihmisiä. On pakko. Ainut keino pysyä messissä. Jos et pidä luokista, anna lisää informaatiota. Ja tiedän, tämä on kammottavaa. Mutta toisin kuin normaalille ihmiselle, minulle ihmiskommunikaatio on vähän kuin pakosti "mekaanista", autismia nääs. Tänään vaivasin töissä pomoa tervehdyksistä ja ilmeistä niissä. En tajunnut vitsiä. Näiden estämiseen tarvitsee rakentaa arvauksia ihmisen maailmatyypistä ja soveltaa niitä ankarasti. Tie on huono, mutta se on minulle ainut mahdollinen. Jos et kestä tämänlaista, suosittelen toista tietä koska juuri tätä minulla valitettavasti on vain tarjota. Meno ei ole parasta eivätkä maisematkaan kauneimpia.
Lähetä kommentti