Netissä on jo vuosia kiertänyt juttuja "Mikrotuesta Helvetistä" (engl. Bastard Operator from Hell). Ne ovat tarinoita joissa mikrotuki ei välitä asiakkaistaan ja joissa tämän pistää heidät tekemään kaikenlaisia typeriä asioita. Nämä tekstit ovat yleensä ottaen aika hauskoja. Esimerkiksi alkuun linkkaamani teksti on hauska - se on vähän kuin sukeltaisi psykopaatin päähän jossain komediassa.
Tämänlaiset tekstit syntyvät siitä kokemuksesta mikä syntyy kun tavallinen ihminen kohtaa tietoteknisen ongelman. Hän odottaa saavansa arkikielisen vastauksen. Kuitenkaan sellaista ei aina pysty antamaan, ihan sen takia että tietokoneet ovat aika mutkikkaita. Itse asiassa tietotekniikasta oppii, kun katsoo minkälaista helvettiä mikrotuen elämä on.
Tähän saa kätevän avun lukaisemalla "Kid's can't use computers" -julkaisun. Siinä korostuu se, että tietotukeen kohdistuu tiettyjä asenteita - ja samalla se näyttää ammattitaitoisuutta siinä miten näitä voidaan jossain määrin purkaa. "She handed me her MacBook silently and the look on her face said it all. Fix my computer, geek, and hurry up about it. I’ve been mistaken for a technician enough times to recognise the expression." Tähän ei saada yleensä mitään selkeää ongelmankuvausta, eikä heiltä saa minkäänlaisia tietoja tehtävän tekemiseen. "X ei toimi" on kaikki mitä saadaan. Lisäksi asiakkaat eivät ymmärrä teknisiä rajoituksia saati hyväksy niitä selityksiksi. Linkinkin takana koulun opettajan netti pitää päivittää, siihen pitää säätää netin vaatimat tiedot. Kouluihin on kuitenkin asetettu rajoitteita. Vika on aina tietotuessa. "The slide she was displaying contained an embedded YouTube video, and as
I have said, streaming video is blocked. I tried to explain this to the
woman, and she then patronisingly explained that it shouldn’t matter as
the video was in her PowerPoint and that was running from her USB
stick. I didn’t argue, it was really not worth my time. Instead I do
what I normally do for people and Just make it work. Using my
iPad’s 3G connection, I set up a hot-spot and download the YouTube video
using a popular ripping site and then embed the now local video in her
presentation."
Otsikko viittaa sitten diginatiiveihin. Kun joku kertoo olevansa tietotekniikanopettaja, luonteva kommentti on korostaa kuinka monet nuoret nykyään osaavat käyttää tietokoneita paremmin kuin opettajat. Moni korostaa lapsillaan olevan luontaiset ATK -taidot. Tämä onkin jostain syystä se, jota hyvin monet ajattelevat. Eikä tämä ole muuttunut ajan saatossa. Esimerkiksi minun puolisoni on diginatiivi, ja hän on opiskellut vuosia yliopistossa oman harrastuneisuuden lisäksi. Ja hän saa kuulla kuinka joku teini on parempi koska viettää kotonaan kaiken aikansa tietokoneen kanssa. Tosiasiassa kyseinen tietotekninen ihmelapsi noin keskimäärin osaa nakuttaa facebookia ja käynnistää ja pelata pelejä.
En ottanut teknisen tuen linkkaamista esiin siksi että saisin korostettua miten asiakaskokemus ja työntekijäkokemus ovat erilaisia. Sekin voisi olla avartavaa. Mutta tosiasia on se, että hyvin suuri osa ihmisistä on tietoteknisesti urpoja. Ja vielä enemmän. Teksti paneutuu ns. tietokonelukutaidottomuuteen. "The truth is, kids can’t use general purpose computers, and neither can most of the adults I know. There’s a narrow range of individuals whom, at school, I consider technically savvy. These are roughly the thirty to fifty year-olds that have owned a computer for much of their adult lives. There are of course exceptions amongst the staff and students. There are always one or two kids in every cohort that have already picked up programming or web development or can strip a computer down to the bare bones, replace a motherboard, and reinstall an operating system." Ihmiset osaavat käynnistää muutamia ohjelmia. Monen virkamiestasoisenkin ATK -taidot sekoittuvat tietoon siitä että he osaavat (1) mikä on tekstinkäsittelyohjelman nimi (2) osaavat käsitellä tekstiä sillä kyseisellä ohjelmalla.
; He ovat niin urpoja että eivät tajua miten urpoja ovat. Tämä on toki tavallista, psykologia tuntee tämän urpoudenlajin olevan yleisinhimillistä. Se on nimetty Dunning-Kruger -efektiksi, joka sanoo että jos ihminen on tarpeeksi huono, hän jotenkin ei tajua miten huono on ja pitää asiaa helppona. Tämä on toki ymmärrettävää, koska jos mummo hämmästelee teinin facebookinkäyttöä, hänellä ei ole oikein aavistustakaan siitä mitä muuta tietotekniikkaan liittyy. Ja mummo näkee miten näppärä teini on ja huomaa miten nopeasti teini oppii käyttämään tälläistä esoteerista vimpainta. Luonteva päätelmä on, että nuoret (a) osaavat tietotekniikkaa (b) joka ei ole nuorille kovin vaikeaa (c) vanhoille kuten mummolle ja opettajille se on vieras maailma johon ei ole kasvettu joten (d) loppupäätelmänä on se, että nuoret osaavat tietotekniikkaa paremmin kuin opettajansa.
On huolestuttavaa että nykykulttuurissa valtaosa asioista hoidetaan tietotekniikalla, josta kuitenkin vain marginaalisella vähemmistöllä on minkäänlaisia mainittavia taitoja tällä alueella. Tietotekniikka on vähän kuin väittely foorumeilla. Moni ajattelee että jos vain debatoi kauan, niin on oppinut jotain. Harva jaksaa opetella esimerkiksi argumentaatiota kunnolla, tai ollenkaan. Tässä mielessä kykenen samastumaan tietotekniikan opettajiin - eikä ehkä vähiten sen vuoksi että asun sellaisen kanssa.
2 kommenttia:
Kiitos että löysin oman tekstini netistä. :)
Yleensä tuonlaiset lausumat tulkitaan plagiointivihjauksiksi. En jaksa uskoa että tästä on tämän jutun kohdalla kyse. Tai tuskin on. Muistikuvia ei juuri ole. Tämä on nimittäin hyvin lyhyt ja muistilappumainen blogaus. (Ja kahden vuoden takaa!) Itse asiassa siinä määrin että en muistanut koko juttua edes tehneeni. Voin siis lähinnä vedota siihen että pyrin yleensä viitaamaan edes kohtuu asiallisesti.
Mitään kovin merkittävää ajatustoimintaa siihen siis ei olle liittynyt. Jolloin siinä voi kai sitten ehkä olla vaikutteita jostain. En tosin muista että näin olisi.
Puolisoni muisti että olin jutellut tästä aiheesta hänen kanssaan. Tosin tässä emme muistaneet onko asia niin että olin saanut häneltä kulman ylipäätään kirjoittaa tämä. Vai onko asia mennyt toisin päin. Tämä suunta on tietenkin kysymyksen kanssa kaikki kaikessa.
Itseäni kyllä yllättää. Koska tässä on mielestäni itselleni tyypillinen kieli. (Nimenomaan se tapa jolla se on huono.) Ja toisaalta se näyttää koostuvan löyhähkösti yhteensidotuista fragmenteista. Jotka ovat itselleni tyypillinen tapa väsätä asioita.
Nämä fragmentit taas ovat (a) mikrotukiviittaus alussa (b) lapset eivät osaa käyttää tietokonetta -fragmentti joka on lähteistetty referaatti toisen henkilön tekstistä jonka tuskin uskon olevan suomalainen koska hänen nimensä on Marc Scott (c) Dunning-Kruger -fragmentti.
Kun keskimmäinen on melko suoraa viittausta yhteen lähteeseen, niin suurin osa on selvästi viitteistetty johonkin. ; Toki tämä voisi johtua siitä, että nämä olisi joku muu (hypoteettisesti sinä) yhdistänyt. En kuitenkaan löytänyt yhteyksiä jossa olisi ollut Dunning-Kruger -efektiä ja Mikrotukea Helvetistä. Ja itse asiassa copy-pastetut viittaukset tuosta tekstistä eivät tuottaneet google-fu:lla hittejä. Tai tuotti utta ei sellaiseen jossa olisi tämä minun teksti.
Olisiko sinulla siis jotain ns. viitettä jonka kautta voisin nähdä miksi koet että tekstimme ovat oleellisesti samat. (Näin voi käydä. Esimerkiksi "Lumikki ja seitsemän samuraita" vaikuttaa luovalta kunnes tajuaa että niin Matti Hagelberg että
Suhtaudun plagiointiin "semivakavasti", (en nyt hirvittävän, mutta en nyt tarkoituksella yleensä viitsi kuitenkaan). Mutta olisiko tämä "muistilappuni" sittenkin niin yksinkertainen että samaan voisi päätyä helpostikin? En tiedä. Puolisoni on tietoteknikko joka valittaa samasta mistä kaikki. Joten tuskin tätä kautta mitään hirveän uniikkeja ainutlaatuisia näkökulmia on saatu. Osia on vain muutama. Pääsisältö oli Scottin tekstistä ja se on käsittääkseni "vähintään kohtuullisesti luettu juttu". Joten sitä on voinut tätä kautta yhdistää. Viite siihen tekstiin olisi kiva (etenkin kun minulla kai pitäisi olla pääsy tähän tekstiin jotta voisin sen kopsia.) En suoraan sanoen muista mitä kautta löysin tämän linkin. (Luultavasti sosiaalisesta mediasta, tunkenut feediin. Mutta muistikuvaa ei ole. Olen sen verran Matti Vanhanen kyllä että keskustadementia iskee tehokkaasti. Tai jokin muu varhaiskeski-iän dementia.)
PS. Toivon että oma tekstisi on parempilaatuinen kuin tämä. Mutta jos et löydä sitä kotikoneeltasi tai mistään ja olet iloinen että se löytyy niin "olkaa hyvä". Jos tuot tietoisuuteeni linkin jossa todella on selvää samanlaisuutta, syytän sattumaa. Tai jos se ei mielestäni ole mahdollista niin pyydän anteeksi. Pidän tätä viimeisintä kyllä melko epätodennäköisenä mahdollisuutena. Mutta takanani ei ole oikeastaan muuta kuin perusluotto siihen että yritän yleensä tehdä asiat jotenkuten välttävästi hyvin edes. Ja en itsekään luottaisi itseeni.
Lähetä kommentti