perjantai 11. kesäkuuta 2010

Jos täytätte mun lasini.

Vanhassa Tapio Rautavaaran laulussa "Rosvo -Roope" sanotaan "Jos täytätte mun lasini, niin tahdon kertoa surullisen tarinan, joll ei oo vertoa." Minä taas laulan "Jos täytätte mun lasini en ala laulamaan." Toiminta on kääntynyt päälaelleen, kukaan ei nykyään halua kuulla yksilöitten surullisia tarinoita baarissa.

Moni uskoo että uskonnoissa on tehty vähän samanlainen täyskäännös: Uskonto ei ole yhtään sama vaan kääntynyt vanhaksi peilikuvakseen. Helvetti, tulikivi, syntisyyden muistuttaminen ja kirkon toiminta moraalisena ohjaajana ja etiikan suunnannäyttäjänä on vaihtunut siihen miten on kivaa, mukavaa ja hyvää elämää olla uskossa.

Usein uskovaiset ja ateistit ovat hyvinkin erimielisiä monista asioista. Tässä on kuitenkin jotain joka näyttää yhdistävän yllättävän paljon. Uskonnon rappioon uskotaan hyvin laajasti. Otan pari esimerkkiä:
1: Jehovan Todistajien "Vartiotorni" (1 kesäkuuta 2010) sisältää laajan teeman "Mitä on tapahtunut synnille". Sen sisällä kauhistellaan sitä miten "Vanhat peruskäsitteet synti, katumus ja sovitus on hylätty, ja suosittua on terapeuttinen puhe itsetunnosta ja itsen rakastamisesta." Syytteen alla on monikulttuurinen yhteiskunta, jossa emmitään ottamaan kantaa siitä mikä on oikein ja mikä väärin, ja että omia näkemyksiä ei tule tuputtaa. Muun uskotaan olevan poliittisesti epäkorrektia. Vartiotornin mukaan tämä on uskonnon hukkaamista ja rivien välistä voi lukea moitetta sensuurista. "Synnintunto on hävinnyt". Lehti tekee jopa seuraavanlaisen rinnastuksen siitä mitä nykyajan ihminen ajattelee: "Sellaiset ihmiset kuin Adolf Hitler ja Josif Stalin ovat saattaneet tehdä syntiä, mutta me muut olemme olosuhteiden uhreja."
2: Suomessa tavallisempaa kristinuskon linjausta seuraava Tuplis lausuu saman asian seuraavasti: "Kirkon tehtävä on näyttää yhteen tiettyyn suuntaan ja toimia suunnannäyttäjänä eikä seurailla lampaan lailla trendejä." Tämä lampaan lailla seurailu on hänestä "kerettiläistä".
3: Täsmälleen saman mielipiteen saa Arhi Kuittisen puolelta: "Saarnojen raaka syntipenkki vaihdettiin nöyrää kansalaista ja kirkon palveluksia käyttävää jäsentä ylistävään armoistuimeen - kun huomattiin yhteiskunnan lipuvan kirkon syyllistävän vallan ulottumattomiin katkerien piispojen näpeistä."

Itseäni tässä kiinnostaa astetta enemmän se, miten moraali on nykykulttuurissa medikalisoitu. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhassa maailmassa syntiä kutsuttiin pahaksi. Sittemmin kulttuurissa on vaikuttanut erilaisia teemoja. Näistä osa maistuu suorastaan Nietzscheläiseltä - hyvä ja paha nähdään valtapelinä ja tätä pidetään pahana asiana. Siksi sen on korvannut psykokulttuuri, jossa psykologian termejä lainaten saadaan tuomita muita ihan vanhaan tapaan. Se, mikä oli ennen pahaa, on nyt sairaus. Syntiaikaan asian poistamista, tietynlaista käytös ja toimintamallia, perusteltiin suojelulla, nyt sairausaikaan sama tehdään parantamiseen vedoten. Sisällöt ovat hyvinkin samoja.
1: Toki jo Platon esitti että eettinen toiminta ja mielenterveys sopivat yhteen, mutta vasta nykymaailmassa toimitaan kuin ne olisivat sama asia. Itseäni on ihmetyttänyt etenkin "jutuissaan vasemmistolaissävytteinen kukkahattutäteily", jossa erilaisista asioista huolestutaan. Nämä aiheet ovat hyvin samanlaisia kuin ne, joita kristinuskon aikana pelättiin. Vaihtaisivat puheensa saman tien synniksi, niin huomaisivat sen miten sairaudeksi tuomitaan yhtä "tyhjästi" kuin syntiaikaankin. Olen toki vinoillut tästäkin aikaisemmin.

Joku uskova toki on yllä olevia vastaan ja muistuttaa että armokin on kristillinen normi. Minä kuitenkin olen pikemminkin muistuttamassa siitä miten terapeutit ovat ikään kuin napanneet vanhoja pappien tehtäviä. Synnintunto on sanana unohduttu. Asenteet ja arvomaailma sen sijaan ovat säilyneet yllättävän vahvasti samoina - ainoastaan termit on vaihdettu.
1: Hamilon "Älkää säätäkö päätänne - häiriö on todellisuudessa" jopa näyttää konkreettisiin tapauksiin viitaten miten esimerkiksi kriisiterapiassa käytetään erilaisia symboleja, kuten kynttilöiden sytyttämisiä, tavoilla jotka on lainattu uskonnollisista rituaaleista, ei psykologiankirjoista.

Vanha armo on "hyvää itsetuntoa" ja "onnellisuutta". Uskontojakin on myyty kautta aikoin pelastustoivolla. Tässä kohden ero vanhan ja uuden välillä on toki astetta suurempi kuin "pahuuden" ja "sairauden" välillä. Fantasiat ovat toki "pienentyneet" tai ainakin tulleet konkreettisemmiksi. Olennaista on että samat asiat ovat toivottavia ja vastemielisiä. Toivottavuus vain tuo onnellisuutta ja tervettä mieltä eikä paratiisia. Ja pahuus onnettomuutta, rikkinäistä ja epätyydyttävää elämää eikä ikuista Helvetin piinaa.

Eli uskallan varsin hyvin sanoa että ne, jotka puhuvat synnintunnon katoamisesta, eivät näe käsitteitä kirjaimilta. "Tunto" on ennallaan, ja toimintatavat ja pyrinnöt hyvin samankaltaisia. Määritelmien kirjaimet ja niihin liitetyt tarinat ovat vain muuttaneet muotoa. Käytännön tasolla asioilla ei ole mitään eroa, kaikki ero on epäkonkreettista, tarinallista.

Kirkon ja terapeutin ero on siinä että kirkko täyttää minun lasini (joskin pienen) jos sinne menen. Jos terapeutti antaa minulle brandyä, voisin harkitakin sitä että vierailisin siellä. Mutta en silti kertoisi omaa elämäntarinaa jolle ei ole vertoa. Jätän ripin katolilaisille!

5 kommenttia:

Tupla-J kirjoitti...

Suvaitsevaiset (kirkolliset) piirit sekoittavat keskenään armon ja lempeyteen puetun välinpitämättömyyden eli kaiken sallimisen.

Ei synnistä voi saada armahdusta jos ei kadu ja tiedä toimineensa itse väärin. Olennaista on yksilön kokema vastuu tekemisistään ja valinnoistaan.

Medikalisointi sysii vastuun aina jonnekin muualle kuin ihmiseen itseensä, eikä se ole kestävä ratkaisu yksilön saati yhteiskunnan suhteen.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Medikalisointi on tekosyy. Tosiasiassa tyypit haluaa olla moraalisesti korkeammalla, nähdä itsensä "parempina ihmisinä". Samalla tavalla kuin uskonnossakin tehdään.

Medikalisoinnissa sairas on sairas. Tähän sovelletaan tuomitsemisdiskurssin sijaan toiseuttavaa säälidiskurssia. Tässä on tärkeää erottaa sääli myötätunnosta, kenties avain tähän löytyy sinulta, sitä värittää "antisosiaalisuus".

Strategiana on aivan yhtä tehokas - lue vaikka mitä vain ryhmäpainetutkimuksia. Uskovana et vain hyväksy tarinankerrontatapaa, tartut taustatarinaan etkä näe käsitteitä kirjaimilta. Valta hallita ruumista, käyttäytymistä ja tuomita ajatuksia ovat samat.

Muutoksiakin on ajassa. Jotain on ennen tuomittu mitä nyt ei. Nimittäin homoseksuaalisuus- ja aborttikysymyksessä. Eivät ole konkreettisesti koskettanut minun elämänvalintoja kumpikaan noista. Toki tunnen homoseksuaaleja mutta en ole homo. Ja tiedän abortin tehneitä, mutta omaa lasta ei ole (olemassakaan tosin ei abortoitukaan).

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Minusta sinulla on melko vahva tapa ottaa asiat kirjaimellisesti.

Kun subjektiiviset tuntemukset joita ei voi testailla jätetään pois, on asioita lähestyttävä retorisina strategioina. Tässä vakuuttamista käytetään vakuuttamisen vuoksi - ei välttämättä siksi että esittäjät ovat manipuloivia paskiaisia vaikka sekin on mahdollista - vaan siksi että vain ne vaikuttamisen välineet jotka tehoavat saavat suosiota, eli ne nähdään isommissa mittakaavoissa.

Anarkisteilla on "luuseriasenne", ei siksi että anarkismi tekisi heikoksi, vaan siksi että tälläistä tarvitaan jotta voimakkaammat keinot "saataisiin hyväksyttäväksi". Heikkouden sijasta yritetään puolustaa "vahvuutta" ja "vallankäyttöä". Anarkismi ei siis tee heikoksi ja vallankäytön kohteeksi vaikka pintatasolla ilman tulkinnan taitoa se voisi siltä näyttää.

Samoin uskonto yhteiskunnan tasolla on vain sitä miten toimintaa ohjataan. Uskonto korostaa tahtoa, jolla syntiä kadutaan eikä yritetä uusia. (Voi kiihottua nähdessään pornoa vahingossa mutta ei hakeutua avoimesti pornon ääreen, eikä tarkoituksellisesti pitkittää kiihotustilaa koska ei tahdo tätä.)

Medikalisoinnissa korostetaan terapeuttista eheyttämistä jossa ajattelutavat ohjataan tietynlaisiksi. Käytöstä halutaan muuttaa.

Ja ennen kaikkea : Terapiassa olevan päälle on itse asiassa kasattu paljon vastuuta: Terapia toimii, se että potilas ei parane kertoo siitä että hän ei ole saanut tarpeeksi terapiaa tai yrittää taistella terapiaa vastaan eikä tee kuten terapeutti toivoo.

Tupla-J kirjoitti...

Medikalisointi on tekosyy. Tosiasiassa tyypit haluaa olla moraalisesti korkeammalla, nähdä itsensä "parempina ihmisinä". Samalla tavalla kuin uskonnossakin tehdään.

Niinpä. En minä oikeasti ole näin huono ihminen, se johtuu vain sairaudestani. Ei ole minun syyni.

Meillä kaikilla on ristimme. Ei se vie valinnanvapautta eikä vastuuta.

Minusta sinulla on melko vahva tapa ottaa asiat kirjaimellisesti.

On, joo. Joskus juutun liikaakin siihen, mitä ihminen on kirjoittanut, vaikka ymmärtäisinkin, mitä hän on tarkoittanut.

Heikkouden sijasta yritetään puolustaa "vahvuutta" ja "vallankäyttöä".

Pyrkimys hankkia ja käyttää valtaa on itsessään varsin selvä heikkouden osoitus.

Samoin uskonto yhteiskunnan tasolla on vain sitä miten toimintaa ohjataan. Uskonto korostaa tahtoa, jolla syntiä kadutaan eikä yritetä uusia.

Tuo pätee lähinnä kristinuskoon, mutta joo, aika pitkälle noin.

Medikalisoinnissa korostetaan terapeuttista eheyttämistä jossa ajattelutavat ohjataan tietynlaisiksi. Käytöstä halutaan muuttaa.

Ehkä teoriassa. Käytännössä olen havainnut ihmisten nakkaavan pitkät vastuulleen käytöksestään ja toteavan ”en voi, minulla on X”. Korjaustoimenpiteinä vedetään lääkkeitä eikä mietitä omaa toimintaa yhtään enempää kuin siihenkään asti, näin rumasti sanottuna. Sitä minä medikalisaatiolla tarkoitin.

Ja ennen kaikkea : Terapiassa olevan päälle on itse asiassa kasattu paljon vastuuta: Terapia toimii, se että potilas ei parane kertoo siitä että hän ei ole saanut tarpeeksi terapiaa tai yrittää taistella terapiaa vastaan eikä tee kuten terapeutti toivoo.

Terapiassa ei kyse ole enää vastuun ulkoistamisesta, vaikka se ei sinänsä annakaan mitään motiivia kantaa sitä.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Minä käytän tietty virallisia määritelmiä medikalisoinnille, joten ymmärtäminen voi horjua jos säätää omia.

Emme oikeastaan ole kovin erimielisiä.

Fundamentalisti voi oikeuttaa entiset pahat tekonsa katumisella samaan tapaan kuin joku selittää että "ei voi mitään kun on diagnoosi". Nykyinen käytösvamma voidaan uskovaisen puolelta oikeuttaa "tarkoitus pyhittää" -tiellä.

Itse esimerkiksi treenaan juuri niitä asioita joissa olen "diagnostisesti huono". Ei ole minulle tekosyy.

Ulkopuolisille ollaan helposti tuomitsevia ja itselle armeliaita, olipa uskova tai ateisti. Lake Wobegon -effect koskee jokaista immeistä.