Ateistejen vaihtokampanja, jossa vaihdettiin uskonnollista kirjallisuutta pornografiaan meni. En itse käynyt vaihtamassa. Kuitenkin päädyin vapaa -ajattelijan kanssa yhteyteen tapahtuman jo päätyttyä. Hän oli tehnyt vaihdon symbolisesti, ja sainkin siksi pornolehden ilmaiseksi. Ihan vaihtamatta ja itse asiassa isommin kysymättäkään.
Pornografia ei selvästi kiinnostanut tätä ateistia, koska hän sen niin helposti vain jakoi pois. Kuten ei varmaan kiinnostanut se uskonnollinen kirjakaan.
1: Tämä tukee vanhaa oletustani, jossa pornografian pääkäyttö on machoilu. Niitä ei niinkään lueta yksinäisyydessä, kuin näytetään muille että omistetaan sellainen. Tämä teoria taas tuli armeijasta. Siellä pornolehdet kiersivät, mutta lähdön koittaessa niille oli vaikeaa löytää omistajaa. Kukaan ei suostunut laittamaan niitä laukkuunsa.
Nyt minulla siis on elämäni ensimmäinen ikioma pornolehti jonka omistusoikeudessa ei ole mitään epäselvää, ("erotica 1/2010" jos jotakuta kiinnostaa.), täytyisi vain keksiä mitä sillä tekee. Pääkäyttö, kiihottuminen, ei onnistunut. Itse asiassa tulos oli mielestäni sen verran epäattraktiivinen, että kiihotusaikomukset lehden takana tuntuivat kyseenalaisilta. Määritelmällisesti kyseessä oli siis "kova HC -lihanpiilotus", mutta oliko se siltikään pornografiaa jonka tavoitteena on kiihottaa? Heitin tämän mietinnän hiiteen, lehdellä voi tehdä muutakin.
Blogini lukijat arvannee että kävin lehden läpi kannesta kanteen ja lauseesta lauseeseen. Sille täytyy tehdä eräänlainen "ajatteluanalyysi". Heittomerkit ovat paikallaan. Sekä analysoijan että analysoitavan kohdalle sanan "ajattelu" liittäminen vaatii joustavaa määrittelyä.
Varsinainen lehti.
Lehdessä oli kuvia, jotka oli yleisesti ottaen lähteistetty pornotähden nimelle ja tämän uralle. Kuvatekstit olivat kevyesti pilailua hakevia. Esimerkiksi "Denisa - tyttö kuntoilee kahden edestä" sisältää punttisalin lavastetun kahden miehen ja yhden naisen touhut, jossa on kuvatekstejä kuten "Mutta todellisen hien pintaansaaminen kaikilta kolmelta samanaikaisesti vaatii jo huolellisempaa rytmitystä" ... "koko köörin kunto kohoaa kattoon." Koko lehden kuvatekstien sisältö oli rinnastettavissa tämänkaltaiseen. Pornografisessa lehdessä tavoitellaan selvästi jonkinlaista kapulahuumorin tasoa. Hikipedia(kin) onnistuu tässä valitettavasti yleensä paremmin.
Tarinoissa taas kiinnitti huomiota se, miten tarinoissa korostuu ulkoinen toiminta ja tabujen rikkominen. Ryhmäseksiä ja erikoisia seksuaalisuuden toteuttamistapoha pyrittiin niputtamaan yllättävän monta yhteen. Toisaalta kuvauksissa saa idean mitä tapahtuu, mutta teksti on varsin yksinkertaista. Kuvailu ei täytä montaa sanaa. Tästä malliesimerkki löytyy "Alaston pikkujoulu" -kertomuksesta jossa monisyisin lauselma sisälsi "Kumarruin hoitelemaan Jarkon kapulaa". Monimutkainen kieli näyttikin perustuvan lähinnä siihen että elimille keksittiin kiertoilmauksia ja lempinimiä. Kuvaus oli sen jälkeen aina muutamassa sanassa. Joskus lauseita toki pitkitettiin ketjuttamalla näitä lyhyitä kuvauksia pidemmiksi lauseiksi ja virkkeiksi. Kieli ei tässä kuitenkaan elävöidy.
Tunnetiloja ei tarinoissa juurikaan kuvailla - paitsi paikanvaihdosten ympärillä. Sillä tarinoissa täytyy tietysti saada seksi alkamaan eri paikassa ja asennossa - ja jopa kokoonpanossa - kuin mitä lopputilanteessa käy. Tämä muutos selostetaan sisäisillä tiloilla joita seksuaalisen aktion kohdalla taas ei kuvata, koska on kiire niputtaa ulkoista toimintaa kertovia muutaman sanan virkkeitä. Toisin sanoen seksin kuvaus jää pintatasolle, mekaaniseksi toiminnaksi.
Eikä siinä vielä kaikki: Muutenkin seksuaalinen toiminta oli varsin tiivistettyä, eli asennosta toiseen siirtyminen jatkuvasti oli jotenkin olennaisen tärkeää. Nelisanat vaihtuivat erilaiseksi. Tämän voisi korvata algoritmilla. Kuvauksen mekaanisuus, yksinkertaisuus ja tunteiden ignorointi on varsin esineellistävän makuista.
En malta olla tekemättä rinnastusta: Romanttisissa naisille suunnatuissa höpösarjoissa - joita ei yleensä lasketa pornografiaksi kuten miestenlehtiä - on usein mekaanisesti suorasukaisempia ja tarkemmin kuvattuja kohtauksia. Niissä lauetaan usein samanaikaisesti. Tässä pornolehdessä suosiossa taas tuntui olevan se, että nainen laukeaa ensin normaalissa penetraatiossa, jonka jälkeen mies laukeaa naisen päälle.
1: Kuvallisessa ilmaisussa tätä selitetty sillä, että se ei ole huijausta. Miehen orgasmia ei ikään kuin voisi näytellä joten sen näkeminen johtaisi todisteeseen siitä että on koettu jotain aitoa. Tekstissä tämä on vaikeampi selittää, koska siinä voidaan kirjoittaa mitä vain ja tämä on "yhtä aidosti läsnä", ne "tiedetään ja nähdään".
Ihmettely pornon suosiosta.
Tämä herättää minussa vahvan ihmetyksen siitä, mikä lehden jutuissa sitten kiinnostaa? Näitä tehdään paljon joten kysyntää on. En haluaisi jäädä "sosiaalisen machoilun tielle", jossa porno myydään eri tarkoitukseen kuin missä sitä käytetään. (Siis vähän kuin se hieromiseen tarkoitettu laite jota "Sinkkuelämä" -TV -sarjassa käytetiin vibraattorina.) Ajattelin hakea muitakin syitä.
Mieleeni tuli muutamia mahdollisia syitä. Otan esille vain ne, jotka näyttävät minut itseni lukijana huonossa valossa. Se estää hienohelmaista nenännirputtelua jossa oma halpamaisuus ja ylenkatse muutetaan moraaliseksi ja älylliseksi ylivallaksi.:
1: Kuvauksen puute jättää tilaa mielikuvitukselle. Eli sanomaton ei tarkoita olemassaolematonta, vaan joku voi fantasioida tilanteen yksityiskohdat mielessään mielikuvituksensa avulla halutuikseen. Tämä tarkoittaa sitä että olen mielikuvitukseton enkä tiedä mitä haluan. Siksi vaadin lisää ja monimutkaisempaa kuvailua, kenties jopa viipyilyä. Taitava pornon osaaja taas osaa fantasioida ja osaa rakentaa novelleihin tarkoituksellisesti aukoiksi jätetyt alueet sofistikoituneiksi.
2: Kuvaus sisälsi tabuja, joiden kohtaaminen järkyttää lukijan pois hegemoniastaan. Eli porno on kiinnostavaa, koska siinä on "yleisesti kiellettyjä ja pahana pidettyjä asioita". Kielletyn hedelmän himo iskee. Tätä kautta oma reagoimattomuuteni johtuu siitä että olen paatunut. Minlla ei ole herkkiä tabuja ja sen vuoksi en järkyty kimppaseksistä - ja tämän todistaa se että voin lähestyä kuvasarjaa kylmän analyyttisesti ja katsoa jotain ajattelun luokitelmia ja jotain "hemmetin lauseenvastikkeita". Paatuneisuus taas tarkoittaa usein joko/sekä tottumusta tai/että eettisten elämänarvojen puutetta.
Ajatus lajityypin itseironisuudesta.
Lehdestä löytyi kuitenkin jotain vähän hyvääkin. Ammattipornonäyttelijä Nikki Bentin haastattelussa. Siinä tehdään katsausta pornon ilmaisukanavien keskittymisestä ; Internettiin meneminen ei tarkoita välttämättä samaa kuin laadun notkahdus. Haastateltu on ilmeisesti keskittynyt tekemään juonellisia elokuvia, ja vaatii isoa palkkaa jotta voisi varmistua että pornossa olisi muutakin sisältöä kuin porno. Mutta sitten koko ajan tuntuu kuitenkin että kyseessä on eneisijassa promootio, jossa tulevaa tuotetta vain kehutaan. Muutenkin haastattelu on varsin erikoista luettavaa, koska pornotähti ja oikea ihminen lomittuvat haastattelussa siten että on täysin mahdotonta sanoa kumpi on kumpaa. Haastateltu on tälläistä selvästi tarkoituksella ja haastattelijakin tämän surrealistisen lähestymistavan ymmärtää.
Toisin sanoen pornografiassa on kuitenkin jotain itseironian sävyjä. Se näkyy siinä miten novellit keskittyvät laadukkaimmillaan keksimään ihmeellisiä synonyymejä sukupuolielimille ja eritteille. Samoin kuvateksteissä selvästi haetaan vitsinpoikasia. Ja pornonäyttelijäkin häivyttää toden ja sepitteen rajat. Lehdestä jää siis kankean ja pinnallisen kerronnan lisäksi käteen itseironisuus. Jälkimmäinen ei ole välttämättä niin huono asia.
Ajatus pornografian potentiaalista.
Pornografian potentiaalisuus on tästä huolimatta melko selvä asia: Seksuaalinen kanssakäyminen ja kiihottuminen ovat tunteita. Niiden kirjaamisen tulee olla mahdollista. Oivaltavuus yhdistettynä seksuaalisuuteen ei ole sekään mahdotonta. Tätä kautta pitäisi kenties puhua filosofisesti lähestyttävästä ideaalipornosta jota tavoitellaan kirjoittajanlahjoilla. Ja tutkittavasta reaalipornosta joka näkyy julkaistuissa lehdissä, jotka ainakin tämän yhden lehden pohjalta ei kovin hyvin näitä ihanteita täytä.
On hyvä muistaa mistä puhuu, koska jos puhuu pornon ideaalista puhuu eri tasolla kuin se joka puhuu ilmiötasolla. Jos puhuu pornosta ilmiötasolla ei voi unohtaa "empiirisyyttä", eli lehti on kaivettava kauniiseen käteen.
1: Tosin minäkin tein tämän jutun aika kevyesti, yhden lehden pohjalta. Kertooko kioskista saamani romantiikkahömppä kaiken ihmissuhteita käyttävästä fiktiosta kirjallisuudessa? Epäilen että ei!
Aktivistinen loppukaneetti.
Valitettavasti minun ongelmani on nyt se, että mitä hemmettiä minä teen tuolla pornolehdellä. Sen voisi kristittyjen vastatempauksesa vaihtaa 9.6. "Uuteen Testamenttiin". Mutta minulla on jo sellainen. Eikä "Uusi Testamentti" ole edes itseironian kauttaaltaan läpitunkemaa.
Pornolehti ilmiönä oli minulle sentään uutta ja opettavaista. Nyt tiedän sen että en ole valmis maksamaan latin latia tälläisistä julkaisuista. Eli opin jotain. Raamatun kanssa tiedän jo valmiiksi että en halua maksaa, kun ilmaiseksi joka paikasta kuitenkin niitä saa. Halutessaan.
1 kommentti:
Tuhlasin kerran antikvariaatissa jonkun latin pornolehteen. Sattui olemaan Oklahoman pomminpossauttajan Timothy McVeigh'n haastattelu. Ilmeisesti mikään muu lehti ei suostunut haastattelemaan ?
Pornolehdessä voi siis olla monenlaista ainutlaatuista infoa.
Lähetä kommentti