1: Silloin kun aloitin, oli vielä jäänteitä vanhasta hengestä ; Kritiikin alla olivat esimerkiksi horoskoopit, kummitukset ja avaruusolennot. Nämä lähestymistavat olivat usein hyvin teoreettisia eivätkö kovin henkilökohtaisia. Itse asiassa voidaan sanoa että vaikka skeptikoiden aiheet olivat arjessa mukanaolevissa ilmiöissä, niiden aiheisto ja näkökulma oli kuitenkin hyvin kaukana arjesta. Asiat olivat teoreettisia. ; Näin ollen skeptikot olivat hyvin "teoreettisia".
2: Murroskautena ID - ja kreationismi nousivat hieman yllättäen skeptikoiden aihepiiristöön ; Ajatus siitä että uskonto olisi skeptikoiden kritiikin alla jakoi mielipiteitä hyvin vahvasti. (Sittemmin skeptikoista irtautui empiriakeskeinen uskontokritiikki, uusateismi, jota osa pitää synonyyminä skeptismille, mutta ne ovat kuitenkin vain toisilleen läheisiä.) Näissä kohden aiheet etääntyivät arjesta mutta olivat yhä näkökulmiltaan teoreettisia.
3: Sittemmin skeptismi näyttäytyy yllättävän vahvasti nimenomaan vaihtoehtohoitojen ja vastaavien parissa. Skeptismi alkoi olemaan hyvin lähellä arvokeskusteuaiheita, ja se on aiheissaan ja sisällöissään ja näkökulmissaan hyvinkin konkreettinen. Tämä on tehnyt skeptismistä hyvin arjessa mukana olevaa, ja tätä kautta liike on politisoitunut erittäin vahvasti.
Tämä muutos on ollut itselleni hieman ikävä. Tosin monen mukaan skeptikkoliike on tätä kautta muotoutunut joksikin jolla on vihdoin jotain merkitystä. Että skeptikot paljastavat huijareita ja koijareita ja toimivat ikään kuin taiakuskon parissa toimivina "kuningaskuluttajina". Kritiikille nähdään aihetta koska lähes kaikkea muuta tuotetta valvotaan ja kritisoidaan. Mutta jos skeptikkojen aiheisiin tarttuu kritiikillä, sitä tuolkitaan ilkeäksi. Ja näin skeptikoiden rohkeutta tarttua näihin asioihin voidaan jopa ylistää.
Muutokset eivät ole olleet satunnaisia. Tästä saa hauskan kuvan lukemalla "unkurista" sitä miten maailma on hänen mukaansa muuttunut. Aikaisemmin neuvoa on haettu esimerkiksi filosofeilta. Mutta nyt näkökulma on kuluttajakeskeistynyt. "nyt on blogi; vaikkapa sellainen kuin kemikaalikocktail, kemikaalikimara ja kulutusjuhla, jotka kaikki ovat kuluttamiseen keskittyvä blogeja. kuluttajatietoisuus ja kuluttajien suojelu ovat hyveellisiä arvoja. tiedot kuluttajien kulutustottumuksista hyödyttävät tuotteita valmistavia ja markkinoivia myyjiä. oletamme, että tämä tieto ohjaa myyjäosapuolta tarjoamaan vain hyviä tuotteita. samoin kuluttajia voitaisiin suojella “pahoja” kauppiaita vastaan."
Toisin sanoen skeptikkoliike on nähtävissä tieteen popularisointiin keskittyvänä toimintana jonka retoriset menetelmät mukailevat aina ajan henkeä. Tämä on toki sinänsä ymmärrettävää, että jos asiaa yritetään selittää ihmisille, on teksti ja viesti kohdennettava jollakin tavalla heille. Kuitenkin itse olen tästä skeptikoiden "kaupallistumisesta" hieman pahoillani. Ehkä syynä on se, että olen "kunnon konservatiivin tapaan" jäämässä ajassa jälkeen, pikkuhíljaa, huomaamatta.
Toisaalta se kertoo myös siitä että yhteiskunta on muuttanut suhtautumistaan tieteeseen ja tieteellisyyteen yllättävän runsaasti ; Pseudotieteiden kohdalla vastaavaa muutosta ei kuitenkaan ole havaittavissa. Pikemminkin näyttää siltä että ne mukautuvat yllättävän huonosti vallitseviin aikoihin. Siksi tietyt aiheet tulevat muotiin ja katoavat muodista muotoaan muuttamatta. Skeptikot sen sijaa ovat ja pysyvät, koska he mukautuvat vallitseviin muuntuneisiin olosuhteisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti