lauantai 22. maaliskuuta 2014
Miksi "Majora's Mask" on niin kammottava/häiritsevä?
"The Legends of Zelda : Majora's mask" on periaatteessa lasten peli. Se on kuitenkin käsittämättömän omituinen. On oikeastaan makaaberia jos lapset pelaavat sitä. Se käsittelee mitä todennäköisimmin kuolemaa ja surun viittä vaihetta. Mutta vaikka et osaisi mitään psykologiasta ja filosofiasta, niin peli olisi silti samalla tavalla omituinen. Peli ei välttämättä paljasta kaikkea synkeyttään, mutta tietty kauheus jää jäljelle. Ja on oikeastaan hieman vaikeaa sanoa miksi. Se on visuaalisesti pelottava. Mutta siinä on ihan lasten peleihin sopivia liioiteltuja kasvoja, vihreää ruohoa ja vastaavaa. Pelissä pääelementti koskee maskeja ja maskit ovat hauskoja leikeissä. Se, että lopulta päätyy kuuhun pelaamaan lasten kanssa hippaa ei ole pelottavaa.
Paitsi että se on. Asiaa on lähestyttävä kauhun kautta. Stephen King on jakanut kauhun kolmeen osaan tavalla joka tiivistyy lyhyeen lainaukseen. "The 3 types of terror: The Gross-out: the sight of a severed head tumbling down a flight of stairs, it's when the lights go out and something green and slimy splatters against your arm. The Horror: the unnatural, spiders the size of bears, the dead waking up and walking around, it's when the lights go out and something with claws grabs you by the arm. And the last and worse one: Terror, when you come home and notice everything you own had been taken away and replaced by an exact substitute. It's when the lights go out and you feel something behind you, you hear it, you feel its breath against your ear, but when you turn around, there's nothing there..."
Jos "Majora's Mask" on kauhua, se ei ainakaan ole Gross-out eikä Horror -mallinen. Siinä on toki muumioita ja luurankoja, mutta näiden kuvaamistapa on sen verran koominen että näitä ei voi ottaa vakavasti. Terror on sitä omituista kauhun laatua jonka ytimessä ei ole irtopäät ja epäkuolleet. Tämänlaatuisessa kauhussa on esimerkiksi syy sille miksi pelleistä saa hyviä kauhuefektejä. Ja "Majora's Mask" on saavuttanut selvästi tämän tason. "Rely on Horror" -sivusto arvelee, esittää että Majora's Mask herättää kauhuntunteita kahta kautta. Sen visuaalinen ilme menee ns. uncanny valleyyn. Tämä on omituinen ihmisten mieltymys ihmisenkaltaisiin asioihin. Mutta jos ne ovat hyvin mutta eivät täysin ihmisenkaltaisia, ne järkyttävät meitä. Ja pelin aikapalkki korostaa sitä että tehtävissä on aina aikaraja. Peli mainitaan pelottavaksi vaikka sitä ei voi laskea kauhupeliksikään.
Tietyssä mielessä uncanny valleyn pelko perustuu juuri siihen että asiat ovat tavallisia mutta kuitenkin omituisia. Ne voivat olla vaarallisia. Tai eivät. Terrorin ytimessä on kognitiivinen dissonanssi, joka virittää ihmisen mielen orientaatiotilaan, tilaan jossa ollaan valppaita ja otetaan asioista selvää. Tämän vuoksi oudot hyypiöt ovat creepyjä. Tämän vuoksi ideaalikasvoista tehdyt maskit voivat olla todella häiritseviä. Maskien itse asiassa tiedetään liittyvän uncanny valleyyn.
Itse asiassa Majora's Maskissa on kaksi yhteenosuvaa elementtiä, jotka ajavat sitä vahvasti kohti uncanny valleyta. Ensimmäinen on se, että se on kuitenkin kohtuullisen vanha peli. Se on ajalta jolloin grafiikka ei ollut nykyajan silmiin vielä hirvittävän siistiä. Näin tekniset rajoitteet itsessään lähentävät "realismiin pyrkineitä" kohti uncanny valleyta. Samoin maskien valinta itsessään on jotain joka ajaa visuaalista ilmettä kohti kauhua. Luultavasti nämä valinnat on tehty tiedostaen. Mutta tämä ei ole edes välttämätöntä. Synkästä aiheesta huolimatta peli olisi voitu tehdä ilman että se olisi terrorin läpitunkema. Mutta jos valinnat on tehty tietoisesti, ne ovat hyvin tarkoituksenmukaisia. Ne tukevat tarinaa, joka sekin on melko creepy.
Tunnisteet:
kauhu,
King.S,
kognitiivinen dissonanssi,
orientaatio,
outo,
pelko,
tietokonepeli,
uncanny valley,
YouTube
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti