Ylläoleva Liikenneturvan "Hyppy" -mainos muistuttaa fysiikan perusasioista. Siitä, että kolari on teknisesti ottaen samanlainen äkkipysäys, joka seuraa hyppäämisestä. Tornin korkeus antaa hyvin konkreettisen referenssin sille, miten 60 kilometrin nopeus on yllättävän voimakas. Hyppy olisi suoranainen itsemurha.
Videon takana on hyvä muistutus siitä, miten ihmisten pelot eivät ole kovin realistisia. Pelkäämme lentokoneella lentämistä enemmän kuin autolla ajamista. Toisaalta pelkäämme hyppyä, mutta kolari vain 60 kilometrin nopeudella tuntuu vain vähän pelottavalta, ja vasta ylinopeuden kohdalla ne alkavat tuntumaan ahdistavilta.
Paitsi kenties jos on pelannut paljon "Assassins Creediä" ja on luonteeltaan fantasian ja toden sekoittava. Siinä harrastetaan Leap of Faitheja. Niitä ei toki tehdä betoniin vaan heinäkasoihin. ; Tämä on sinänsä oleellista, sillä hyvin usein pelit suhtautuvat vähättelevästi taisteluvammoihin, mutta putoamiset ovat hyvinkin vakava asia. AC -pelisarja luottaa heinien pehmeyteen.
Kuitenkin, kuten liikenneturva varoittaa, hypyt ovat aivan käsittämättömän vaarallisia. Normaali putoamiskiihtyvyys on 9.8 m/s2. Mutta AC:n hypyt ovat jotain aivan käsittämätöntä. Ne pyörivät nimittäin ulottuvuuksissa joissa on pakko hieman käsitellä rajanopeutta. Siinä on kysymys ilmanvastuksesta. Jossain vaiheessa putoaminen on niin nopeaa, että "putoajan kokema tuuli" eli ilmanvastus on niin voimakas että se hidastaa putoamista. Kun nopeus on niin kova että ilmanvastus, joka kasvaa nopeuden kasvaessa, on yhtä kova kuin maan vetovoima, putoaminen ei enää kiihdy. Tätä korkeammalle meneminen ei siis enää pahenna putoamisen kovuutta.
Tämä ilmanvastuksen vaikutus on oleellinen tekijä esimerkiksi laskuvarjon toiminnalle. Ja tämä muistuttaa siitä, että muoto vaikuttaa. Ja ilmanvastuksen kannalta ihmisellä ei ole yhtä muotoa. Jos ihminen putoaa jalat suorana ja kädet pitkin ruumista, on ihminen aerodynaamisempi ja putoaa siksi nopeammin. AC:ssa kuitenkin hypätään kädet levällään, joten putoaminen hidastuu. Itse asiassa AC:n hyppyasento on todennäköisesti haettu
Tämä auttaa. Sillä kun katsotaan laskuvarjohyppääjiä, tiedetään että rajanopeus on noin 56m/s ~ 200 km/h. Tätä kautta voimme "reverse engineerata". Kun kenties tavallisesti ensin annetaan numeroita ja siitä saadaan rajanopeus, on meillä tällä kertaa käytössä rajanopeus ja vakioita joita muuten tunnetaan;
V = V0 tanh(T/T0) ja X = X0 log( cosh(T/T0) )
V lähestyy V0 asymptoottisesti.
Jotta T = T0, V on 3/4 rajanopeudesta.
Tässä vaiheessa on pudottu noin 136 m
Jos putoaminen on tätä korkeampi, voi pudotusta saman tien nostaa kilometrejä ja nauttia näköaloista..
Ylläoleva pyörittely on tietysti siitä hankala, että ilmakehä ei ole vakio. Korkeammalla ilma on ohuempaa. Joten tosiasiassa hyvin korkealta pudotessa saavutetaan rajanopeus ja putoamisen jatkuessa putoaminen jopa hidastuu. Sillä ei ole tietysti väliä, koska rajanopeus on joka tapauksessa niin kova, että se on hengenvaarallista. Kiihtyvyyden trendi ei tapa, vaan se äkkipysäys. Ja joka tapauksessa tiedetty impakti on varmasti melko lähellä laskuvarjohyppääjistä opittua. ; AC:ssa hypitään korkealta, mutta huippunopeutta ei kohdata. ; Jos otetaan AC III korkein hypättävä paikka, Bostonin Old North Church, se on 53 m. Muissa peleissä on hyppyhaasteita veteen, jotka ovat tätä korkeampia. AC II hypätään Campanile di Giottosta, joka on 84,7 m.
1: Lisäksi pelisarjassa on korkeushyppyhaasteita veteen. On omituista, että vesi toimisi oleellisesti vaikka nurmikkoa paremmin. Vesi on siitä hankala elementti, että kovilla nopeuksilla se käyttäytyy enemmän kuin betoni. Pienillä nopeuksilla se joustaa, mutta esimerkiksi luotien ampuminen veteen ei toimi ; Suurella nopeudella menevät luodit menevät muruiksi veteen osuessaan ; on järkevämpää vaikka ampua jousella veden alla piilotteleevaa. AC II hyppy veteen 25 metristä kertoo kuitenkin siitä että veteen tehtävät hypyt ovat pelissä matalampia kuin muut hypyt. Ja itse asiassa tämänlaiset haasteet ovat vielä mahdollisuuksien rajoissa, joskin älyttömän vaarallisia. Mutta kun AC:n hahmot ovat selvästi maailmanluokan treenattuja atleetteja, tästä voi antaa "tarinallisista syistä" myötäsukaisen katseen.
Mutta jos arvioimme vaikka vähemmän vaarallisen Old North Churchin avulla: Putoamisaika (t) arvioidaan korkeutta (h), rajanopeutta (V0), gravitaatiota (g) hyväksikäyttäen kaavalla:
Putoaminen 53 metristä arvioimamme ilmanvastuksen kanssa kestäisi 3.31 s. Putoamisaikaa(t) taas voidaan käyttää hyväksi jos haetaan nopeutta törmäyshetkellä (Vt):
Nopeus tornista hypätessä on 105 km/h. Eli hurjasti enemmän kuin Liikenneturvan varoitteluvideossa. Tämä asettaa tiettyjä vaikeuksia heinäkasalle. Ja tässä kysymys ei ole enää pelkästä pehmeydestä. AC:n heinäkasat ovat melko matalia, korkeintaan 1,5 metriä korkeita, ja usein hyppyalustana toimivat heinäkärryt ovat vielä matalampia ja niissä on puukehikot ja kaikkea. Heinän täytyisi hidastaa impakti tällä matkalla vaarattomaksi. Tälli olisi aivan uskomaton; G -voimilla ei leikitä ; Jos ajaisit autolla 100km/h nopeudella päin paksua tiiliseinää, ajaisitko mielelläsi ilman turvavöitä jos väliin laitettaisiin puolitoistametrinen heinäpaali? AC:n maailmassa hypättäisiin mielellään. Sillä assassiinit muistavat turvallisuussäännöistä lähinnä sen järvissäuimista koskevan nyrkkisäännön, jossa kehotettaan tietämään mihin hyppää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti