"ihmiset suhtautuvat käyttöohjeisiin kahdella tapaa. bottom up -tyypit alkavat käyttää heti tuotetta, sillä heillä ei ole kärsivällisyyttä lukea ohjeita. top down -tyypit haluavat ymmärtää asiat ennen kuin alkavat käyttää laitetta. tätä ohjeiden laatijat eivät aina muista. he kirjoittavat ymmärtäjälle."
(Unkuri, "tekno-skeptikko")
Ylläolevassa lainauksessa "Unkurin" Meri ottaa kantaa käyttöohjeisiin. Käyttöohjeet ovat tavallaan osa esinettä ja tavallaan ei ole. Itse olen vahva käytettävyyden kannattaja. Siinä korostetaan sitä, että käyttöjärjestelmä jotenkin latistaa lateraalista ajattelua ja ajaa ihmisten intuitiot käyttämään esinettä juuri tietyllä tavalla ja oikein. Näin ei tarvita harjoittelua ja esinettä voidaan vaan ruveta käyttämään.
Minä en koskaan lue käyttöohjeita. Unkuri taas kertoo olevansa enemmän niitä jotka lukevat ensin käyttöohjeet. Unkurista ongelmana näyttää olevan se, että käyttöohjeet on kirjoitettu juuri niille jotka eivät koe niiden lukemiseen tarvetta.
1: Poikkeuksena tässä lienee minun puolisoni joka on kova lukemaan käyttöohjeita. Hänelle ajattelutapa lienee sen verran tuttu että käyttöohje ei rasita muistia hirveästi. Minun kohdallani pieni työmuisti asettaa suuria rajoitteita ja tämä taatusti lisää vastenmielisyyttäni käyttöohjeita kohtaan. Jos esine on uusi, niin haluaisin tehdä muuta kuin antaa itselleni useita varttitunteja lukemisaikaa ennen kuin pääsen tekemään sitä mitä pitää, eli käyttää sitä esinettä. (Luen varttitunnin pyrskäyksissä, pidemmät yhtäjaksoiset pätkät ovat liikaa.)
Hupaisaa on tietysti se, että minun asennettani voidaan helposti pitää anti-intellektuellina ja unkurin (tai puolisoni) tapaa jotenkin sivistyneempänä. On toki selvää että esiopettelu on lukutaidon käyttämistä. "Words, Ideas and Things" -blogissa muistutetaan kuitenkin että eri ihmisillä on erilainen tapa oppia. Ja tämä ei ole sitä "erilainen oppija" -saivartelua jossa ns. "hidas ja huono oppija" vain uudelleennimetään. "Active learners prefer to immediately do something with a new concept. While this can be hands-on application of a practical subject, active learning can also apply to abstract topics if a person immediately wants to rephrase, explain it to someone else, or try to come up with new examples. Reflective learners may still engage in all of those activities, but the key difference is that they first want some time to mull it over for themselves. Active learners are eager to try out new concepts before they "get it," while reflective learners want to feel they have a decent grasp of the concepts before putting them to use." Eli on aktiivista oppimista joka perustuu harjoitteluun ja tekemiseen ja reflektiivistä oppimista joka perustuu valmistautumiseen ja pänttäämiseen. Näissä ei ole paremmuuseroa, vaan eri ihmiset oppivat keskenään hieman eri tavoilla ja eri asenteilla.
Onkin selvää että esimerkiksi tämä blogini on käytännössä vain keino jolla toteutan aktiivista oppimista. Näin ollen suhtautuminen käyttöohjeisiini liittyykin muuhunkin kuin pelkästään (myös ehdottomasti kannattamaani) voimakkaaseen käytettävyyskannanottoon, jossa otetaan perusnäkökulmaksi se, että käyttäjä ei tee asioita väärin vaan koodarit ja designerit tekevät paskoja käyttöliittymäratkaisuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti