maanantai 2. heinäkuuta 2012

Aligmentti

Eilen kävin hieman pelailemassa roolipelejä. Peli oli nostalgiointia DD -pelimaailmalla. Koska tässä maailmassa peli on usein luolastoseikkailemista ja muistuttaa eliittipelaajista lähinnä yksinkertaiselta taistelusäännöstöltä ja strategiapeliltä kuin täysiveriseltä roolipeliltä, nousee hahmoissa tärkeimmäksi roolipelilliseksi elementiksi aligmentti.

Siksi aligmentti ei ole turha. Pelinjohtajamme toivoi että hahmot olisivat mahdollisimmal lähellä lawful good -hahmoja. Koska se tietysti tukee parhaiten klassista DD -elämystä. Pinnallinen teen hyvää ja laillista -sankaruus suoraviivaistaa peliä äärimmilleen. Tein itselleni, poikkeuksellisesti, fighter -hahmon. Päädyin tekemään hahmon joka keskittyi AC:n maksimoimiseen. Ja oli taistelullisesti erikoistunut "lakaisemaan" isoa joukkoa pieniä vastustajia. (Eli joka on tiiviisti purkitettu ja vaikeasi tapettava, ja joka ei tee maksimaalisesti vahinkoa mutta joka jaottaa hyökkäyksiä useampiin kohteisiin.) Päädyin antamaan tälle aligmentiksi ns. "True Neutralin". Tämä oli kompromissi pelinjohtajan toiveita kohden, koska muutoin olisin preferoinut "Chaotic Neutralia".

Koska pelaajaporukka on kohtuullisen kokenutta, aligmentti muuttaa pelitapahtumia enemmän kuin "statistiikka", eli hahmojen ominaisuuksien. Jos evil -hahmon väkivaltaisuutta voi ohjata vaikka halu ryöstää rahat, lawfulia rikollisen kiinnisaaminen, chaoticia kostaminen ja goodia viattoman neidon puolustus, on neutraali hahmo, etenkin true neutraalina, vahvasti itsepuolustuksellinen. On selvää että tämä vaikuttaa pelin etenemiseen huomattavasti.

Siksi pelinjohtajamme antoikin koko pelikerran ideaksi nöyryyttävän pakosarjan joka päättyi siihen että hahmoni sidottiin maagisesti taistelemaan pahuutta vastaan ; Sain toki tästä pakottamisesta itselleni melko siistin longswordin jossa on erikoisominaisuutena se, että kerran päivässä sen avulla voi haastaa yhden vihollisen taisteluun siten että miekka on juuri tätä yhtä vihollista kohden "bane". Eli se tekee kolminkertaista vahinkoa yhtä vastustaja kohtaan. Tämä on hyvin kätevää, koska sain tavallaan aseen joka tehoaa nimenomaan "loppupääkkityyppisiksi vastustajiksi kokemaani vastaan". Tässä mielessä se on hyödyllisempi kuin vaikkapa pysyvästi dragonbane ase, joka vahingoittaisi aina eniten lohikäärmeitä. Ihan siksi että luolastoissa ei välttämättä ole lohikäärmeitä. Tästä aseesta on hyötyä vain ihan aina.

Joku voisi ajatella että tämä olisi ollut pelinjohtajalta hyvin rajoittava temppu. Että hän pakottaisi pelaamaan Lawful Goodia hahmoa ja jos ei tottele, niin sitten käytetään vapaaehtoista pakkoa. Tämä voisi pitää paikkaansa jos kysymys olisi aloittelevista pelaajista. Nyt pääsen nimittäin osaksi ns. vastentahtoista sankaria. Hahmon sisäinen maailmahan on nimenomaan true Neutral, ja maaginen sidonta koskee vain ulkoista pakkoa. Tämä itse asiassa tekee toimista hyvinkin mutkikkaita. Esimerkiksi ensimmäinen asia jonka hahmoni teki oli se, että hän kävi ottamassa selvää että maaginen sidonta tehtävään olisi todella olemassa. Ja seuraavaksi mietteet menivät siihen miten asian voisi kiertää ja kahleesta vapautua. Tämä on erittäin mukava lisä kun ulkoinen toiminta on heikkojen bardien puolustamista ogreilta joilla on lemmikkisusia.

Ei kommentteja: