"So, yeah. This is, most definitely, not an okay tip to leave, Bible belters and tract leavers. If you want to leave this AND leave them a tip for their exceptional service, then whatever floats your boat. But in all honesty, do you think that Jesus would have done something this shady and shitty? Tricking someone into thinking they were getting money, when in reality you were handing them a piece of meaningless paper, which in and of itself is essentially lying? Congratulations. You have accomplished the opposite of what you set out to do. The server now hates your religion even more than they maybe used to."
Ei voi kuin miettiä sitä, miten samastumiskyvyttömiä empaattisiksi ja paremmiksi ja syvällisesti etiikkaa miettivät tietyntyyppiset kristityt toistuvasti paljastuvat. Uskoisin, että syynä on hybris. Se on vahvasti liitoksissa esimerkiksi Eric Hovindin näkemykseen tietämisen ja teistisen maailmankuvan suhteesta. Kristytyt ovat ottaneet tiukan suhteen Totuuteen, ja erimielisyys ei koskaan tarkoita heidän erehtymistään. Sillä he omasta mielestään kysyvät "Eric Hovindin "X" -mieheltä, kaikkitietävältä Jumalalta. Vastaukset ovat siis ikään kuin suoraa tietoa johon empiria ja kaikki ihmistiede on vain rajallista ja epätäydellistä ja huonoa ja väärää.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä. Tietämättömyys ja riittämättömyys ovat nöyrän kristillisiä hyveitä. |
On merkittävää, että jos "X -mies" (joka esiintynee esimerkiksi sanassa Xmas) todella tarjoaisi tietoa, ei Saatanalle tarvitsisi myydä mitään. Ja tämä johtaakin hyvin erikoiseen asiaan jota on syytä muistuttaa aina silloin tällöin. Se on se, että skientistejä syytetään hybriksestä, mutta tosiasiassa humanistit ja uskovaiset ovat maailmankuvakeskeisyydessään hybriksen ytimessä. Ja lähes kaikki tieteen rajallisuuskritiikki ja skientistien moittiminen on valittamista siitä että skientismi ei milloinkaan eikä mitenkään voi täyttää hybriksen vaatimaa ehdottomuutta, jota ilman humanisti tai uskova itse ei voisi hyväksyä sitä. Ja jotenkin tämä on tieteen eikä heidän oman asenteellisen maailmankuvahössöttelynsä ongelma. "Tiede on niin rajallinen" on käytännössä slogan joka viittaa siihen että kertoja sairastaa tämänlaista hybrispöhöä, joka syyttää vastapuoltaan hybrispöhöstä. Eric Hovind on "X -mies" varmuusargumentteineen tästä hyvin tavanomainen esimerkki uskovaisten maailmasta.
Myy sielusi, niin saat kaiken! Armolahjoja, ikuisen elämän, Totuuden X -miehen kautta. |
Siihen kuuluu oleellisesti luottamus tarinaan. Ja merkittävää kyllä, tässä hybrismaailmassa menestystä ei nimeomaan nähdä faustisena saavutuksena. Kaikkitieto kun johtaa suureen varmuuden tunteeseen. Uskovan varmuus on hänelle itselleen tietoa. Kokemuksen syvyys ja tiedon aitous sekoittuvat. ; Tämä johtaa siihen, että oikeaoppisuus asettuu kaiken ytimeen. X -mieheen nojataan siten että anekdootit arvioidaan tosiksi ja eitosiksi sitä kautta ovatko ne "oikeaoppisia". Harhaoppiset näyt ovat valehtelua tai Saatanan petosta tai aivovammaa. Tämä on selvää kun katsoo vaikka Pasi Turusen analyysiä eräästä kuolemanrajakokemuksesta. "Tohtori Eben Alexander suhtautuu kokemukseensa yllättävän naivilla herkkäuskoisuudella. Hänellä ei ole pienintäkään epäilystä siitä, että hänen kokemuksensa oli todellinen. Yhtäältä tämä johtuu varmasti siitä, että kokemus itsessään on ollut voimakas. Muuttihan se entisen ateistin kertaheitolla uskomaan henkimaailman todellisuuteen."
Vastaava tilannehan on esimerkiksi minulla vastassa aina kun kuulee minkä tahansa ihmeparanemiskertomuksen uskovaiselta. Näitä tunteita ei oteta koskaan kovin vakavasti.
1: Toki olen ihmeissäni että Eben Alexanderin tarinan todenmukaisuutta ei missään vaiheessa saa kyseenalaistaa. Puhutaan aivotoiminnan mittaamisesta osoituksena että kyseessä ei ole aivotoiminnan häiriö. Ei kuitenkaan puhuta valemuistoja rakentavasta heräämisen jälkeisestä kognitiosta jona aikana ihmeistä on tietysti esimerkiksi kerrottu. Eikä puhuta siitä onko aivotoiminnan puute sama kuin vihje kohteen valehtelusta ja luikurista - etenkin tämän pitäisi tulla mieleen kristitylle jos tarina on kristinuskon vastainen. (Tosin on kyseenalaista onko ruumiistairtautuminen yhtään mitään muuta kuin kristinuskon todellisuuskäsityksen kumoaminen tai vähintään kristinuskon vastainen tapahtuma.)
2: Lisäksi ihmettelen kovaa dikotomiaa "emme tiedä naturalistista ratkaisua" ja tästä tehtyyn aukkojen Jumala -malliseen päättelyvirheeseen. Siitä että emme tiedä, ei voida vetää päätelmää että tiedämme sen johtuvan henkimaailmasta. Tämänlainen kategoriavirheiden ja ristiriitojen varaan rakennetulla dualismilla on liikaa tilaa nykyaikana. Turunen saakin siksi edustaa tämän hetken muodikasta uskovaisten aatevirtausta. Hän demonstroi "faustisten kristittyjen" asennoitumistapaa.
Näkisinkin, että puheet nöyryydestä ja hyvän ja pahan tiedon puusta nauttimisesta näkyvät parhaiten näissä kristityissä. He kun ovat niin varmoja totuudestaan, että rahapetoskin tuntuu heistä enää kätevältä tempulta. Sillä heillä tarkoitus pyhittää keinot. Ja he tietävät sekä Tarkoituksen että Keinot, koska heillä on spesiaaliyhteys "Hovindin X -mieheen".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti