sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Mandariinit housuissa

Systomykoosin taideaiheisessa blogauksessa oli pieni yksityiskohta, joka kiinnitti huomioni. "Joistain tieteen tutkimustuloksista voi olla teknologista tai vastaavaa hyötyä, mutta mitä marginaalisimmille alueille mennään, sitä hämärämmältä tulosten käytännöllinen hyöty vaikuttaa. Mitä hyötyä on löytää uusi alkuluku, tai huomata että Joycen saksankielisissä teoksissa käytetään enemmän substantiiveja kuin verbejä, tai että kaksi prosenttia naisista pitää miesten haarat levällään istumista naisia alistavana?" Tällä on tietysti yhteyksiä Husserlin huomioihin, joista kirjoitin hyvin tuoreesti.

Otankin tällä kertaa esiin sen (pun intended), mitä naiset näkevät miesten haaroissa (kuin samoin). Tässä on kyseessä hieman sama kuin ns. homosaatiokeskustelussa. Olen ihmetellyt, miten monilla heteroseksuaaleilla on niin kova kiinnostus homoseksin näkemiseen, että heillä on jonkinlainen homotutka, jolla he tunnistavat että onko joku homoseksuaali tai edustaako hän abstraktimpaa homoseksuellismia. Itse olen tässä suhteessa hieman kuin "South Parkin" lippujakson lapset, jotka eivät huomaa että lipussa on hirtetty musta mies jonka ympärillä on iso joukko valkoisia riemuitsevia ihmisiä, ja puhuvat siksi vain kuolemantuomiosta eivätkä rasismista. En ymmärrä miksi minua pitäisi homottaa niin paljon, että kiinnittäisin huomiota muunlaisten ihmisen seksuaaliseen suuntautumiseen, kuin (a) joiden kanssa itse haluan harrastaa seksiä (b) jotka haluavat harrastaa seksiä minun kanssani.

Minun on hyvin vaikeaa nähdä sitä, miksi "jotkut naiset" todellakin näkevät haara-asennossa istuvien miesten asennossa vain sen mulkkuasian. Luultavasti tässä on takana hieman samantapainen ilmiö, mikä oli "Tämä päivä" -blogin puolella esillä. Nainen ei elä miesten kokemusmaailmassa, joten hänen tulkintansa ovat mieheydestä vieraantuneita. "Eberhardt on sekoittanut oman ärtymyksensä miesten iskuyrityksistä siihen miten miehet joutuvat tekemään niitä iskuyrityksiä kumppania etsiessään. Heitä harvemmin isketään. Jos iskettäisiin, heillä tuskin olisi niin suurta intoa yrittää itse iskeä naisihmisiä." Tässä voitaisiin puhua niukkuuden ja runsauden tematiikasta.
1: Ehkä neutraalimpi kulma löytyy siitä, miten "Kaikki rakastavat Raymond" -sarjassa Robert kertoo arvostavansa vanhempiensa vähää rakkautta enemmän kuin Raymond, koska Raymond kokee saamansa runsauden vanhempiensa harrastamana häirintänä. Robertin silmiin Raymond on ikään kuin suklaatehtaan liukuhihnan päässä mässyttämässä ja valittamassa siitä, että maha on kipeä. Robert sen sijaan osaa arvostaa suklaata, koska hän saa vain niitä murusia joita Raymondilta tipahtaa lattialle. Samalla sarjan vanhemmat ovat ahdistavia ja tunkeilevia. Molemmat ovat sekä oikeassa että väärässä.

Väittäisin, että haara-asennon ahdistelevuudessa on sama kuin naisten iskennässä. Naisten iskentä voi olla osana "miehistä metsästyskulttuuria" samalla kun naiset tulkitsevat kaiken muunkin, sellaisen ei sellaista olekaan, vain tästä näkökulmasta. Tämä taas on liian reduktiivista. On ikävää jos mies biologisena sukupuolena redusoituu seksuaalipalveluja tarjoavaksi kikkeliksi.

Itsekin ymmärrän että haara-asentoon liittyy aggressiivisia metaforia. Tilankäyttö on vallankäyttöä. (Kertokaa tämä naisten shoppailukasseille ja käsilaukuille!) Itse muistan kuinka erään kerran Seinäjoelta tullessa samaan junavaunuun tuli kookas, lihaksikas ja sikaniskainen öykkäri, joka istui samaan penkkiin. Pian hän istui haarat levällään ja tunki minua seinää vasten. Pian tätä seurasi suora käsky minun, paikkaan aiemmin istuneen, poistua paikalta. Runnominen oli melko kovaa. Haara-asentoa voidaan käyttää miehisen substanssin korostamiseksi, siksi että isojen lihasten lisäksi olisi myös isot pallit. Ja iso asento lisää uhkaavuutta ja vie tilaa. Taatusti osa haara-asennoista on vallankäyttöä.

Toisaalta palleissa on toinenkin puoli. Kyseinen öykkäri haara-asennossaan tarjosi muniaan ikään kuin ulkomaailman nähtäviksi. Naiset näkevät tämän varmasti jonkinlaiseksi yritykseksi hakea maskuliinisella mahdilla hurmausvoimaa. Tai jos ei hurmaantumista niin ainakin seksiä. Jos joku tulee hieromaan muniaan naamasi tai näyttelee niitä sinulle, tässä on selkeitä viestejä. Näin ollen etumusahdistelussa on selvästi ahdistavan paljon perää - ainakin joskus.

Ja tästä näkyvyydestä päästään siihen kulmaan joka on naisille melko vierasta. Nimittäin se, että pallit eivät ole mitään terästä. Itselläni kävi, luonteelleni tyypillisesti, mielessä murtaa kyseisen miehen maskuliinisuus pysyvästi. Se olisi ollut helppoa, koska, no, hänen haara-asentonsa jätti hänet tuolia vasten asentoon jossa (a) torjunta on hyvin vaikeaa (b) väistäminen on istualtaan käytännössä mahdotonta (c) no, ne ovat pallit. Penkkiä vasten murjottavissa tavalla jossa joustoa ja pelastustilaa näille pampuloille ei yksinkertaisesti löydy. Ja pallit eivät niin paljoa moukuttamista tarvitse. Vaikka em. mies varmasti nostaisi minut yhdellä kädellä ilman isoja muiden lihasten käyttöä, muniin ei voi kehittää harjoittelemalla vastaavaa kestovoimaa. Jätin toki nämä ideat toteutumatta, koska tein myös riskianalyysin ja päättelin että kyseinen sikaniska ei ollut vankilatuomioni arvoinen. Kaksintaisteluun kun tarvitaan kaksi herrasmiestä. Ja ainakaan hän ei ollut herrasmies.

Ja munat ovat se syy miksi miehet kusevat seisaaltaan ja istuvat haara-asennossa. Naisten on hyvin vaikeaa käsittää tätä ja hekin saattavat tunkea itselleen tilaa. Ja heitäkään vastaan palleja ei ole harjoitettu rusennusta kestäviksi. Intentioilla ei ole väliä, vaan puserrusmekaniikalta. Naiset usein kyseenalaistavat tämän selittämällä että, "kuinka isot ne muka voivat olla". Tämä on yritys siirtää puheenaihe syrjään. Käytännössä niin pieniä palleja ei olekaan, että sillä ei olisi väliä. ; On muistettava, että jalat ovat lantiossa kiinni. Jalkojen kulman kasvatus nostaa tilaa vähintäänpolviin asti. Niin kauan kuin luut eivät ole taipuisaa kumia,  tämä on fysiikan pakottama tilanvienti.

Toki luonto tarjoaa testiin
kaikenlaisia hedelmiä.
(Kuulostaa paremmalta italiaksi.)
En lähde tässä syyttämistielle, vaan ehdotan jokaiselle naiselle mahdollista tapaa ymmärtää tilannetta. Miehille saatetaan tuottaa samastumisvoimaa raskaana olevia naisia kohtaan siten, että miehet kantavat mahan päälle sidottuja raskaita juuttisäkkejä ja vastaavia. Ensin mieleeni tuli että naiset voisivat kantaa pöksyissään kananmunaa. Opettaisi tiettyä varovaisuutta. Sitten mietin että kananmuna tuskin vastaa kokoa tai seurauksia kovin hyvin. Indikaattori olisi vahva, mutta liioiteltu. Munat eivät kestä minkälaista tahansa rusentelua, mutta jos ne olisivat kananmunat, ei kukaan mies käyttäisi housuja tai kävisi töissä tai kulkisi junalla ikinä. Tilalle on otettava parempaa. Omenat ovat liian kovia ja suuria. Päädyin ajatukseen mandariinista. Ideana olisi pitää mandariini ehjänä. Jos housut sottautuvat mehusta, on puserrusta liikaa. Kokokin on uskottava, ei tarvita mitään mahtipalleja - päinvastoin, vaatimattomammillakin pääsee kokoluokkaan . Näin jalkojen asennoille saadaan realistisesti - jopa kokeilevien naisien kannalta reilusti ja anteliaasti - uskottavat toimintaehdot. Tästä puuttuu kipuaistimus, mutta nöyryyttä syntyy housuja sotkemallakin.

Tämän kokeilu vaikka viikon verran saattaisi tuoda naisille esiin viisautta ja kokemusta, jonka jälkeen he lakkaisivat heittämästä kikkelinkokovitsejä ja näkemällä haaruksissa pelkästään valtaa ja seksuaalisia valloitusyrityksiä. Homosaatiota joka paikassa näkeville en ole vielä keksinyt vastaavaa käytännön koetta tai sopeuttavaa, reflektioita kummuttavaa ja adaptoivaa kikkakutosta. Tosin en usko että kukaan feministi joka näkee haaruksissa vain valtaa olisi riittävän rohkea yrittääkseen todella tätä mandariinitempausta. Heiltä puuttuu yleensä kyky heittäytyä tälläisiin. He vaativat mukautumista vain muilta, eivät omilta käsilaukuiltaan.

Ei kommentteja: