Kuten jotkut ehkä tietävätkin, olen joutunut pitämään taukoa "maksullisissa käymisestä". Eli en ole maksanut ja käynyt miekkailemassa. Syynä on julmasti raha. Tässä olennaisena osana ei ole ollut se raha, joka menee kurssimaksuihin, vaan se raha, joka menee kun menen kurssille enkä töihin. Tämän takia joudun rytmittämään, eli välistä treenataan rahan kanssa ja välistä säästetään rahaa jotta voidaan tehdä näin.
Tämä ei toki ole lopettanut harjoittelua, olen hionut toistolla omia perusvirheitä, ja tätä voi tehdä melkein missä vain. Tähän tarkoitukseen liittyen otatutin hieman valokuvia. Niistä kun näkee asioita joita ei muuten huomaisi.
Niistä näkee kaikenlaisia asioita. Oikeasti osa miekkailutaidosta on nähdä toisen heikkoudet ja pienet virheet ja käyttää niitä hyväkseen. Tämä on tietysti vaikeaa, ja esimerkiksi minä olen siinä aika huono. Mutta se ei tarkoita että en näkisi jotakin. Etenkin jos tiedän valmiiksi asioita, mitä pitää katsoa, jotka ovat erityishuolen alla.
Malliesimerkin saa ylläolevasta kuvasta. Asian helpottamiseksi olen laittanut viereen kuvat manuaaleista, jotka viittaavat tuohon asentoon. Niistä näkee sen, mitä on lähdetty toisintamaan. Valitettavasti laittamassani kuvassa ei näy jalkoja, syynä on tilanpuute. Etäisyyden vuoksi kaikkea ei saa kuvaan mukaan. Toki jalkojen järjestys voisikin olla vaikeaa: Esimerkiksi ylempi kuva näyttää, miten manuaaleista on joskus vaikeaa nähdä onko oikea vai vasen jalka edellä. Uskallan vakuuttaa jaloistani sen verran, että ne ovat oikeinpäin. Ja että asentoni niiden osalta on hieman liian leveä. (Minulla on pitkät jalat ja ylikompensoin olemassaolevia etujani tässä suhteessa.)
1: Jalkojen järjestykseen on muistisääntö. Kädet ja hartiat eivät mene "ristiin", eli jos jalka on takana, sen puoleinen hartia on yleensä takana. Syynä on sama, minkä takia takakädellä lyödessä hartiat kääntyvät mukana, mutta etukädellä hartiat eivät käänny. Jos asian tekisi toisinpäin, käsi menisi eteenpäin etuosaltaan, mutta hartiat vetäisivät sitä taaksepäin, jolloin sitä tavallaan tekisi työtä omaa työskentelyään vastaan. Näin kärsisi voima ja nopeus ja etäisyys.
Kuvasta huomaa hartioista sen verran, että asento on hieman jäykkä. Tämä tapahtuu toki helposti asennoissa, jossa kädet ovat joko koholla, tai suorassa. Tässähän buckleria pitävä käsi on suorassa ja toinen koholla. Ryhtini ja tasapainoni on parantunut menneeseen nähden. Ennen olen ollut enemmän etukenoinen. Tämä on tietysti hyvä asia.
Selvin kuvassa oleva virhe on kuitenkin pää. Kuten varsinkin alemmasta, Talhofferin, kuvasta näkee on pään oltava ryhdikäs. Minulla taas pää on selvästä liikaa "otsa edellä". Pääni roikottaa kuin kalkkunalla. Katse on toki eteen, mutta kulmien alta. (Etukenossa oleva ja luimistava pää tosin näyttää paremmalta ja vaarallisemmalta kuvissa, ja siksi sitä näkee esimerkiksi ninjaelokuvissa.)
Moni voisi ajatella, että tämä on pieni asia. Se ei kuitenkaan ole. Syynä ei ole se, minkä silmiin voisi liittää helposti. Eli näkeminen. Näen "riittävän hyvin" luimustakin. Syynä on tasapaino. Sillä pää ei ole vain pää. Se on paino, joka kiinnittäytyy selkärankaan. Sen asento vaikuttaa hyvin laajasti liikkuvuuteen. Itse asiassa aikaisempi etukenonikin on johtunut juuri tästä : Olen katsonut maahanpäin, joka on vaikuttanut selkärankaan, joka taas vaikuttaa siihen, miten jalkojen on toimittava. Näin vaikutukset siirtyvät askeltamistapaan saakka.
Huolimaton voisi sanoa että kädet ovat väärin, koska miekka on aivan erilaisessa suhteessa käsiin ja kilpeen, kuin kummassakaan kuvassa. Tähän on kuitenkin yksinkertainen ratkaisu. Manuaaleissa on käytetty yhden käden miekkaa (arming sword). Minulla taas on käytössä pitkämiekka (longsword), joskin lyhyemmästä päästä sen jatkumoa. Kun käyttää "puolentoistakädenmiekkaa", sen terä on käytännössä aina pidempi kuin yhden käden miekka. Tässä suhteessa voisi ajatella että kyseessä on virhe, olen kuitenkin liian köyhä jotta voisin keräillä tarpeita jokaikiseen variaatioon. Näin tulee parempaa käsilihastreeniä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti