Kun tietokonepelejä lähestytään teoreettisesti, on tavallista lähestyä asiaa siten, että peli tarjoaa sarjan ajattelua tai refleksejä vaativia haasteita, jotka voivat vaikeutua pelin edetessä. Haasteet voivat syntyä toisista pelaajista, tai olla puhtaasti "ohjelmassa olevia algoritmeja". Pelaaja taas on interaktiossa pelin kanssa, ja tätä kautta hänellä on pelimaailma jonka manipulointiin hän tavallaan ryhtyy ja jossa hän ajan kanssa kehittyy.
Kun pelistä saatuja tietoja ja taitoja käytetään tehokkaasti, syntyy onnistumiskokemuksia. Tämä on kivaa. Saamme endorfiineja abstraktista maailmasta, jossa on plasmakivääreitä eikä sitä tylsää seksiä jota arkielämä on pullollaan. Tai siis... Pahimmillaan hauskasta tulee pelihimo, josta taas tulee pakkomielle, jolloin syntyy aktiivipelaajia. Heille pelaaminen on kuin toinen työ. Heistä tulee usein taitavia. Se, että pelaaja selviää kovista haasteista joiden läpäiseminen on epätodennäköistä muille, on pelitaitoa.
Monesti pelissä tarvitaan myös optimointia. Tämä on tavallista etenkin strategisisssa peleissä joissa rakennetaan hahmoa. Esimerkiksi monissa MMORPG -peleissä hahmon statistiikan kehittäminen juuri sopivaan tehtävään on tärkeässä osassa. Optimointi on sitä että tunnetaan pelimaailma ja tätä kautta tehdään järkeviä valintoja joita kautta haasteiden vaikeustaso romahtaa. Tätä ei pidetä usein huijauksena vaan järkevänä pelaamisena. Vaikka sitä kautta saadaan asia joka on toiselle pelihahmolle epätodennäköisesti ratkeava, todennäköiseksi.
Kuitenkin on olemassa myös pelaajia, joiden taito perustuu ohjelmointivirheisiin. Useissa peleissä on bugeja ja häiriöitä. Ja tätä kautta voi syntyä omituisia porsaanreikiä. Nämä tuntien peliin saa epäreilua etua jossa kysymyksessä on vain ja ainoastaan se, onko tälläinen pelissä oleva "pelitasapainovirhe" tiedossa vai ei, ratkaisee potin. Kovakaan pelaaja ei välttämättä piekse bugiaukon käyttäjää. Näiden aukkojen käyttäminen on usein mekaanisesti helppoa, joten niiden käyttöä pidetään usein huijauksena. Vaikka toisaalta tälläisen aukon löytäminen voi vaatia laajan pelitodellisuuden tuntemisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti