maanantai 1. marraskuuta 2010

Kamarineitoja ja sivupotkuja.

Tarinoissa - olivatpa ne kirjoja, elokuvaa tai televisioviihdettä - on usein koomisia sivuhahmoja (sidekick) ; Sankaria "komppaa" jonkinlainen maanläheinen ja rehevän mehevä hahmo. Esimerkiksi oopperassa naispuolista sankaria, primadonnaa, tukee subretti, joka on usein rooliltaan palvelustyttö -itse asiassa subretin nimi roolina tulee ranskan kamarineitoa tarkoittavasta sanasta soubrette - tai muuta rahvasta. Yleensä subrettia kuvaa vilkkaus ja kekseliäisyys. Rooli on koominen tapahtumien kulun ohjaaminen.

Koominen hahmo tietysti keventää tarinaa ja voi tasata jännitystä. Näin elokuvaa seuraavien tunteisiin ja odotuksiin saadaan rytmiä.

Ohjaamisen lisäksi koominen sivuhahmo voi korostaa sankarin erinomaisuutta. Epäonnistuva ja toilaileva sivuhahmo tarjoaa sankarille keinon näyttää etevyytensä. Tarina ikään kuin näyttää että sankarin tekemät asiat ovat vaikeita. Tällöin sivuhahmon hölmöys nousee helposti arkielämän nokkeluutta ja suorapuheisuuden sijalle ja antaa roolille ylenkatseellisen säväyksen.
1: Toisaalta sankari pääsee samalla näyttämään eettisyytensä suhteessa itseään heikompiin, joten se on hahmon luonteen kuvauksen kannalta oleellista. Hahmon hyvyys ja avuliaisuus nousevat esiin. Tällöin ylenkatse voi olla pienempää. Toisaalta tämä voi jopa johtaa hyvinkin typeriin sivuhahmoihin, koska he ikään kuin korostavat entisestään sankarin hyvyyttä.

Markus Kajon "Kettusen paluu: Ihmisen käsikirja" kertoo että suomalaisissa elokuvissa on aina subrettipari : "Subrettipari on sitä varten, että myös rumat, vanhat, lihavat ja murretta puhuvat voivat samastua johonkin hyvään henkilöön elokuvassa (eivätkä vain roistoihin ja nilkkeihin ja niihin, joilla on saastainen mielikuvitus & saastaiset teot). Elokuvasäätiö on säätänyt sen niille." Tämä oivallus tuokin koomisiin sivuhahmoihin toisen osan : Heihin samastutaan, mutta oleellisesti eri tavoin kuin sankarirooleihin. Koomisista sivuhahmoista pidetään. Mutta pikkupoikien supersankarifantasioihin he eivät pääse. Sankari tarjoaa ideaalin, ja sivuhahmo tuo mukanaan tuttuuden jotta ideaali ei tuntuisi liian vieraalta.

Toisaalta koomiset sivuhahmot ovat usein tärkeässä roolissa tarinan etenemisen ja ymmärtämisen kannalta. Tämä korostuu silloin kun koomiset sivuhahmot "kulkevat pareittain" - kuten hyvin usein onkin. Tällöin he toimivat ikään kuin kommentaattoreina, jotka keskustelevat ja väittelevät tapahtumista ja ennakoivat tulevaa. Sankareiden - tai "pahisten", sillä myös heillä on hyvin usein koominen apulainen tai apulaispari - toimintaa arvoidaan tarinan sivusta menemättä kuitenkaan tarinan ulkopuolelle. Kun neljäs seinä ei rikkoudu, samastumiskokemus ei mene rikki mutta asiaa voidaan käsitellä ulkopuolisemmin. Näin tarina selkeytyy komediallisin keinoin, kun sidekickpari keskustelevat tilanteesta ja hämmennyksestään. Näin esimerkiksi sankarin tekemä valinta saa kontekstin, kun tekoa arvioidaan sivuhahmojen kannanottojen kautta.
1: Pareittain komiikka on myös interaktiivista. Kaksi hupsuttelijaa käsittelevät asioita keskenään jolloin saadaan esiin uusia humoristisia tasoja.

Yllättäen koomisten hahmojen käyttö vaikuttaa pelkästään pöntöltä, ja kyseisissä jaksoissa ei aina tunnu olevan "päätä eikä häntää". Kuitenkin niiden ongelmana ja riskinä on nimen omaan yliselittäminen ja alleviivaaminen. Tällöin tulevaisuuden tapahtumat osataan ennakoida.

Ei kommentteja: