Kun turisti menee vaikka katsomaan Kreikan Parthenonia, riemunkirjava ei ole se määrittely jonka tämä turisti näkemäänsä liittää. Jos häneltä kysytään minkälainen temppeli on ollut aikanaan, vastaus on hyvin samanlainen. Raunio on vain ehjä, väritys on sama. Parthenon on kuitenkin aikanaan ollut värikäs. Sen seinät ovat olleet ainakin osittain maalattuja, kirkkaita värejä on käytetty.
Vuosituhannet ovat vain kuluttaneet siitä värit pois niin että niistä on jäljellä vain minimaalisia jäämiä. Erikoista kyllä, marmorin vaaleaa sävyä pidetään nykyään hienostuneena ja alkuperäisenä. Jos ostat kreikkalaistyylisen patsaan, sen pitää olla valkoinen, koska juuri se on se joka tuo siihen sen filosofisen ja kultturellin ylevän sävyn. Kreikkalainen taiteilija voisi kokea tätä jopa loukkauksena, tai että patsas olisi puutteellinen. Se olisi kuin maalaamaton talo.
Tästä on helppo huomata että ihmisillä on vahva käsitys. Aito antiikkipatsas on marmorinvalkoinen. Alkuperäisellä tavalla väritetty temppeli tai patsas koettaisiin jotenkin epäaitona.
Värit ovat kuitenkin olleet hyvin tavallisia. Syynä on muukin kuin estetiikka. Värejen käyttö on nimittäin myös mahdin osoitus. Ensinnä monet värit ovat olleet aikanaan vaikeasti hankittavia ja tehtäviä, sekä kalliita. Niiden käyttö on siksi verrattavissa kultakoristelujen käyttöön. Ja väreissä on mukana toinenkin tekijä. Maalaaminen nimittäin vaatii työtä.
Itse asiassa koristeellisen maalaamisen vaatimat työmäärät ovat usein yllättäviä. Esimerkiksi John Man kertoo "Terrakotta -armeija" -kirjassa siitä, miten armeijan valmistamisen suurin rajoite oli maali. Sotilaat olivat aikanaan olleet myös hienosti maalattuja, eivätkä savenvärisiä. Ihmiset yhdistävät värittömyyden terrakottasotureihin, ja näkevät helposti vain vain sen että sotilaita oli paljon, ja että ne olivat isoja. Ja että tämä määrä on suurin ja vakuuttavin kiinan mahdon osoitus. Nämä ovat tietysti vakuuttavia saavutuksia. Mutta maalaaminen on silti vaatinut patsaiden muuta valmistusta enemmän aikaa. Maalaamisen hitaus on isompi rajoitus kuin tarvittavien uunien tai saven tai valajien määrä.
Mankin kiinnittää huomiota siihen että turistit haluavat savenvärisiä patsaita. Aidot terrakottasoturitkin olivat ylellisesti väritettyjä, jopa siistimmin väritettyjä kuin keisarin oikeat sotajoukot. Ihmiset haluavat ostaa patsaskopiot savenvärisinä, koska sellaisia ne patsaat ovat. Alkuperäisen kaltaiseksi värittäminen poistaisi aitouden taian. Syynä on varmasti se, että nykyään patsaat ovat savenvärisiä.
Tätä kautta maalaamiseen saadaan kauneuden lisäksi lisäpontta. Maalaaminen on myös merkki siitä että voidaan. Mukana on siis myös pröystäilyn sävyjä.
Voidaankin miettiä sitä, edustaako valkoinen tai savenvärinen patsas samaa ideaalia kuin mikä ideaali näistä vanhoista kulttuureista muutenkin on. Näemme helposti ateenalaiset kreikkalaiset erityisen sivistyneinä ja hienostuneina ihmisinä. Ja että länsimaisen kulttuurin alku on ollut ikään kuin huipentuma jota vain yritetään valjusti kopioida. Mennyttä on siis glorifioitu. Takana on yleinen tapa idealisoida. Jos jokin on kunnioitettavaa, siitä tehdään helposti kaikella tavalla kaikissa alueissa kunnioitettavaa.
Ihminen vain harvoin näkee sitä että hyvin monen taideaarteen takana on ollut paitsi maalari. myös pröystäilynhaluinen mesenaatti, joka on tämän teoksen tilannut ja siitä maksanut. Taiteilijoihin halutaan tietysti liittää mielikuva köyhyydestä, ja moni taiteilija onkin ollut köyhä. Kuitenkin on samalla selvää että pröystäily ja rehentelynhalu ei vielä tarkoita että aikaansaannos olisi ruma tai "ei taidetta". Kaupallisuus ei välttämättä saastaa kaikkea mihin se koskettaa.
Aitoa antiikin henkeä kuvannee tässä hyvin sekin, että Parthenonkin oli temppelitoimintansa lisäksi myös rahavarasto. Deloksen meriliitto, ja myöhemmin Ateenan imperiumi säilyttivät siellä varojaan. Ateenaan on vain jostain syystä helpompi liittää mielikuva hengellisyydestä, temppelitoiminnasta. Rahaa siihen ei yhtä voimakkaasti liitetä. Tämän tuloksena kulttuurikokemus on yhtä lailla "valju ja vain osan näkevä" kuin näkemys temppeleiden ja patsaiden värityksestä.
Eräällä tavalla osuvaa onkin se, että juuri ne unohdetut värit liittyvät siihen unohdettuun pröystäilyyn. Aika on ikään kuin kullannut muistot ajoilta jolloin ei olla oltu edes elossa. Ja sitten menneisyys on kuin lapsuuden kesät jolloin aurinkoisia päiviä oli paljon enemmän kuin sadepäiviä. Asia tuntuu tältä, koska sadepäiviä on karsittu. Jotain on jätetty pois.
7 kommenttia:
Hmm, erittäin mielenkiintoista, tätä minä en tiennyt.
Siirtyykö siis "historian kirjoittaminen" tässä tapauksessa voittajilta nykypäivän idealisteille?
"Nykypäivän idealismin" sijasta pitäisi käyttää sanaa "hegemonia". Merkitysero on aika suuri, sillä hegemonia on tosi karkeasti sanoen "idealismi joka on tällä hetkellä übervahvasti voitolla". Tätä kautta kyseenalaistan jaottelua "voittajilta" siirtämisestä joillekin muille.
Historiahan on "voittajien kirjoittamis" -näkökannassa ensisijassa konflikti, ei siis niinkään tosiasioiden selviämisprosessi. On kuitenkin hyvä muistaa että jotkut asiat historiasta tiedetään.
Voidaan sanoa että on erotettava ainakin kronikointi ja historian tekeminen. Sodan alkuvuodet tiedetään usein. Sodan alkamissyyt sen sijaan vaihtuvat.
Historiankirjoitus on aina eräänlainen tulkintakonflikti. (Kuten muukin tiede.)
Vallitsevassa historiankirjoituksessa siihen liittyvistä tosiasioista on päästy sopimukseen. Tämä on aina sitä paljonpuhuttua voittajien historiaa. Esimerkiksi sodassa voittajat kirjoittavat sodan alkamisen syyt. Tässä on voittajan näkökanta. Tulevaisuudessa tätä voidaan muuttaa. Jos voittajat häviävätkin myöhemmin, heidän sanomisensa kyseenalaistetaan "propagandana" ja tulos on jälleen voittajien kirjoittamaa. Orwellin tapaan: "Joka hallitsee nykyisyyttä hallitsee menneisyyttä ja kuka hallitsee menneisyyttä hallitsee nykyisyyttä." Voittajallakin on "aikaulottuvuus".
Onhan siinä muutakin olennaista, mutta ei liity varsinaiseti "justiinsa tähän kohtaan".
Asiaan on myös hieman toisenlainenkin "vastaustapa".
Toisaalta on hyvä muistaa että "kansanomainen historiakäsitys" on hieman eri asia kuin "historiantutkijoiden näkemys" samasta aiheesta. Itse asiassa tämä konflikti rakensi tämän jännitteen tähän juttuuni.
Arkikäsityksessä idealisoidaan ja tehdään asioita enemmän "politiikan ja idealismin" kautta. Se on hyvin herkkä tälle. Toisaalta myös "virallinen historiantutkimus" voi ajautua ongelmiin jos vallassa on vaikka joku Stalin joka laittaa Siperiaan jos kirjoittaa väärästä. (Totalitarismissa virallinen ja arkikäsitys yritetään tietysti myös samankaltaistaa.)
Tästähän tuleekin heti ensimmäisenä mieleen (kun historiaa käsitellään) kreationistien keskivertosuosittu,
"Mutta eihän historiakaan ole tiedettä!"
Olen tähän vastannut yleensä tuolla perinteisellä, että jotkut asiat historiantutkimuksessa ovat muuttumattomia arvoja, mutta tietenkin "voittajat kirjoittavat historian".
Itse näen siinä melko lailla yhtäläisyyksiä ilmastonmuutostutkimukseen, missä vastakkaiset asemat voivat olla (ovat) hyvinkin sidoksissa johonkin poliittiseen ideologiaan. Jälleen, se data, joka tutkiessa saadaan on muuttumaton. Se taas, mitä tulkintoja siitä tehdään, on hyvinkin paljon kiinni siitä, kuka rahoittaa ja missä sattuu seisomaan poliittisella spektrillä. (Vrt. sodan alkamisvuodet ja alkamissyyt).
Onko vertaukseni järkevä?
Tuo vastauksesi on tavallaan järkevä. Kreationisti tuskin kuitenkaan ns. nielee sitä.
Takana on sana science. Sehän korostaa "luonnontiedettä". Historia ei ole luonnontiede. Se on silti tiede.
Tämän esiintuonti tekee kreationistin mielessä sotkun "entä jos mekin ollaan muunlainen tiede". Ongelmana tässäkin on tietysti se, että miksi olisi? Ihmistieteissä kun voidaan tutkia vaikka kentaureja, mutta ei väittää sitä olemassaolevaksi. (Ontologinen selitys, jos on määrittely, on myös asia johon viitataan. Pitääkö siis varoa peikkoja kun menee maitokauppaan?)
Kreationisteilla puutteita on ainakin tutkimuskohteen rajauksessa ja tunnistettavuudessa. He käyttävät sanaa "äly" ja "suunnittelu". Koska niitä tutkitaan arkeologiassa. Mutta heillä sanojen sisältö on ihan erilainen, laajempi ja epämääräisempi. Sitä halutaan soveltaa aivan eri paikoissa. Tätä laajennuksen sopivuutta ei todisteta tai perustella vaan oletetaan. (Tosin oikeasti ei ole tutkimusta, eli ei edes aidosti sovelleta!) [lisää tuhat sivua ranttia mielessäsi.]
Tosiasiassahan kaikki tutkimus on eräällä tavalla historiantutkimusta. Tutkimus on aina tehty ennen nykyhetkeä. Ja havainnoinnissakin fotoneissa on viivettä, joten näemme auringon "minuutteja menneisyydessä". Ja naapurimmekin sekunnin rippusen menneisyydessä.
Oma suosikkistrategiani on kuitenkin "ilkeämpi". "Okei, et hyväksy historiallista tutkimusaineistoa". Vedä siis VC:stä alkuseurakunnan käyttäytymisiin vetoamiset. Ja se, miten Jeesus on historiallinen henkilö. Jos historia ei ole tiedettä, ei noihin viittaamisella voi olla mitään arvoa..
Asia on harvinaisen selvä.
Kuitenkin kiinnostaa tietää, miten yleensä vastataan argumenttiin:
"..Jos historia ei ole tiedettä, ei noihin viittaamisella voi olla mitään arvoa.."
Ei mitenkään. Ne ohitetaan, tai sitten selitetään että ne on sittenkin tiedettä.
Mikä on ekvivokaatio: Tiede vaihtaa "sciencen" ja luonnontieteen ja laajemman tieteenkäsityksen välillä. Toisaalla tilanne on se, että "Luonnontieteet ei tunne historiaa eli historia ei ole lainkaan tiedettä." Toisaalta heille "arkeologia ja historia on tieteitä koska niitä opetetaan yliopistossa". Kysymys on vain siitä, helliikö heidän maailmankuvaansa vai ei.
Jos historia ei ole tiedettä, esitys siitä että "älyn tutkimus on tiedettä kun arkeologiassa niitä tutkitaan" on humoristinen kombo. Mutta ei harvinainen. Mutta huvittava. Mutta ei harvinainen... jatka ad infinitum.
Yhtä huvittava kuin SETI etsii älyä, mekin filtteröimme, eliminoimme sattuman ja lain. Unohtuu vain se, että SETIn etsimät kapeakaistaleiset signaalit on äärimmäisen lainomaisia signaaleja. Jos eliminoit kaikki lait, miten helvetissä jäljelle voisi muka jäädä lainomaista?
Vaikenemisen ja terminvaihtelun jälkeen alat jossain vaiheessa sitten vaan alat saamaan syytöksiä "miksi keskustelet, saat olla darwinisti, muta millä oikeutat julkisen väittelyn, jokuhan voi vaikka kääntyä poisu skosta". Jossain viheessa tulee mahdollisesti tappouhkauksia. (Tosin kaikki ei ole saanut vaikka on vuosia ollut kuvioissa. Minä olen. Käynyt huono mäihä. Mutta tämä huono mäihä on kuitenkin selvästi olemassaoleva tapahtumavaihtoehto.)
Lähetä kommentti