and now he fits in tiny can"
("Ancient Domains Of Mystery", one random tombstone)
Not valiant man. in a tiny can. |
Miekkakoulumme perusopettamisen ideana on se, että taidot karttuvat tekemällä töitä. Näin ollen salilla ei kannusteta erityisen voimakkaasti virheistä rankaisuun. (Toki esimerkiksi punnerruksia ja muita on tarjolla tällä rintamalla.) Ideana on se, että kannustaminen innostaa käymään seuraavilla tunneilla kun taas rankaisu helposti vähentää tätä.
Tämä näkemys on varsin hyvin perusteltu. Daniel Kahneman on nimittäin huomannut että kouluttamisessa on tarjolla intuitiivinen näkemys joka perustuu ihmisen normaaliin sosiaaliseen toimintaan. Tässä mallissa rangaistaan huonosta käytöksestä. Tämä on myös jotain jota kokemus usein vahvistaa : Sillä kun kehut oppilasta siitä että hän suoriutuu oikein hyvin, hän toimii seuraavalla kerralla heikommin kuin tämä kehuttu suoritus. Ja kun haukut jonkun oppilaan erityisen huonon suorituksen, hän tekee seuraavan kerran paremmin. ; Kahneman korostaa että tämä johtuu siitä että ihmisten tapa katsoa maailmaa on perverssi. Tämä luonteva ja pikapalautteen pohjalta saatu responssi johtaa nimittäin vääränlaiseen toimintaan. Tutkimukset nimittäin näyttävät että on taidon kannalta rakentavampaa kannustaa kuin torpata. Ihmiset oppivat nimenomaan kannustavassa ympäristössä. Negatiivinen moite ei kehitä taitoja yhtä nopeasti.
Kuvassa olevaa ääliötäkin kannattaa kehua. Sillä vaikka haukkuminen on itselle kivaa, kannustettu ääliö maksaa seuraavastakin oppitunnista. Ja saattaa kenties oppia jotain. Mahdollisesti myös tapoja. |
Kahneman näkee tähän taustalle perussyyksi sen, että ihmiset seuraavat intuitiivista malliaan ja hakevat sille vain vahvistusta. Näin ollen yllä oleva alleviivattu hahmo on siis se, mitä todella nähdään tapahtuvaksi. Mutta tämä ei valitettavasti johdu siitä, että rankaisu toimisi. Syynä on se, että suoritus on aina kahden elementin tulos ; Suorituksessa on aina taitoa ja sattumaa. Tarkalleen ottaen tämä tarkoittaa sitä, että kun ihminen tekee jotain, hän ei ole kone joka tekee asiat täsmälleen samalla tavalla. Toiminnassa on aina hajontaa. (Taidon kehittyminen on sitä että taito kasvaa ja hajonta pienenee mutta virheiden huomaamistarkkuuskin kasvaa. joten hajonta on aina taidon käyttäjän kehittämisen kontekstissa relevantti ilmiö.) Ja koska hajonta on tuuria, se noudattaa tilastollisia lakeja.
Kun ohjaaja kehuu hyvin tehdyn suorituksen vuoksi, se on käytännössä aina kalibroitu jotenkin oppilaan yleiseen taitotasoon. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvää työtä suorittanut oppilas on tehnyt itselleen keskivertoa paremman tuloksen. Se, että seuraavakin olisi keskivertoa parempi on tietysti epätodennäköistä. Se on mahdollista, mutta koska hajonta on vahvasti "epätodennäköisen hyvän puolella" on tämä todennäköisyys selkeästi alle 50%. Eli on todennäköisempää että seuraava on huonompi kuin parempi tai yhtä hyvä. ~ Jos heität "standardi nopalla" 5:sen, se on hyvä heitto ja on toki mahdollista että seuraava on 6, mutta tosiasiassa kahden kolmasosan todennäköisyydellä heitto on huonompi kuin heitetty ; Noppahan ei tiedä että mitä aikaisemmin on heitetty, mutta tässä aikaisemmin heitetty tulos asettaakin riman seuraaville tuloksille, joten "yhtä hyvin tai paremmin" onnistuminen on sidottu edelliseen noppaan. (Tämä ei siis ole sitä taikauskoa jossa uskotaan että "kun nyt heitin 5:sen niin seuraavan täytyy olla huono tulos koska onni tasataan". Perustana on nimenomaan se, että nopanheitoilla on aina se sama ja tietty hajonta heitosta riippumatta.)
1: Sama koskee tietenkin myös huonoja tuloksia. Jos joku epäonnistuu haukkumisen arvoisesti, hän alittaa keskiarvonsa. Tämä johtuu hajonnasta, joten on epätodennäköistä että seuraavakin olisi yhtä huono tai huonompi.
Jos siis ihmisellä on haukkumisteoria, hän saa siihen helposti vastinetta. Ongelmana on se, että taito muuttuu paljon hitaammin kuin hajonta. Joten ne erot jotka suorituksessa nähdään johtuvat tuurielementistä eikä taitoelementistä joka kohentuu pikku hiljaa siellä taustalla. (Pitkällä jänteellä katsoen oppilas itse asiassa suoriutuu keskimäärin itseään paremmin useammin kuin itseään huonommin. Mutta tämän trendi on niin hidas että ihmisen tarkastelutarkkuus ei yleensä kykene tarkastelemaan tätä kovinkaan hyvin.)
Tosin se, että suoritus = taito + tuuri johtaa myös toiseen ongelmaan. Se on "näennäinen taito". Nassim Taleb korostaa että tämänlaista löytyy opportunistisissa talouselämän seikkailijoissa. Taleb korostaa että isoimmat rahat liikkuvat usein riskienottorintamalla. Onnistuminen tuottaa suuret voitot mutta tappion mahdollisuus on suuri. Hän selittää että erottava elementti luusereiden ja voittajien välillä on yleensä tuuri. Ja että tästä seuraa "Casanova -ilmiö". Taleb nimittäin huomauttaa että talouselämään on paljon tunkua. Voittajia on sen sijaan vähän. Voittajiksi nähdään sellaiset jotka ovat onnistuneet monta kertaa peräkkäin. Tämä ei kuitenkaan riitä samaksi kuin se, että pääteltäisiin että kyseinen ihminen on taitava tuossa asiassa.
Tilanne on pikemminkin niin, että jos otetaan useita tuhansia ihmisiä, joille annetaan kolikko. He saavat heittää "kruunaa ja klaavaa". Jos kolikonheitosta tulee kruuna, he pääsevät seuraavalle kierrokselle. Jos klaava, he menettävät kolikkonsa jotka jaetaan seuraavan kierroksen osallistujille. Tämän jälkeen heitetään noppaa uudestaan. Ja jälleen kruuna ja klaava määräävät voiton ja tappion. Jokainen kierros puolittaa joukon, mutta samalla voittajien voittomäärät kasvavat runsaasti. Lopulta jäljellä on vain muutama ihminen jotka ovat voittaneet muiden rahat. Ja tämä on tehty useilla peräkkäisillä suoritteilla joissa jokaisessa on ollut riski. Tämä ei tee heistä taitavia kolikonheittäjiä joilta pitäisi kysyä konsulttiapua kolikonheittoon. He ovat vain onnekkaita. (Eikä siinä mielessä että heillä olisi jokin ominaisuus joka takaisi että he seuraavalla kerralla saisivat kruunan eivätkä klaavaa.) Ihmiset kuitenkin helposti ajattelevat että usea onnistuminen olisi sama kuin todiste siitä että takana ei ole ihmettä.
1: Tämä on muuten takana myös useissa ihmekertomuksissa. Ihmiset katsovat että "onpa epätodennäköistä että tuolle yhdelle tietylle ihmiselle on käynyt epätodennäköinen asia A+B+C. He eivät mieti että "kuinka todennäköistä on että ihmiskunnassa on edes yksi ihminen jolle olisi käynyt A+B+C ihan tuurilla. Todennäköisyysarvio yhden otoksella ja kuuden miljardin otoksella ovat aivan eri luokissa. Tämä on myös syy sille miksi globaalisti löytyy todella suuria ihmeitä kun pienemmässä piirissä uskovat ovat kokeneet jotain todennäköisempää. Tämä on tilastollisesti odotettavissa ; Ihmekertomukset kun ladotaan tositapahtumista ja käytetty otos määrittelee odotusarvon sille miten suuria ihmeitä on odotettavissa ihan sattuman kautta. Molemmissa kasautunut suoritus nähdään siis muuksi kuin tuuriksi. Tämänlainen pseudorationaalisuus koijaa ihmisiä. Kahneman selittäisi että tämänlainen ihminen on nopean ja vaivattoman mutta heikkolaatuisen päättelyjärjestelmän vietävissä. Eli he eivät ole älyllisesti epärehellisiä (tai edes valehtele ihmekertomuksesta joka muuten on sekin hyvä ottaa huomioon arvioissa) vaan älyllisesti laiskoja. (Joka on minun silmissäni suurempi pahe. Tyhmyys on kuin vamma jolle ei mahda mitään. Laiskuus on sitä että tekee tahallaan huonosti.)
Talebin mukaan sama pätee pörssikeinottelijoissa. Ihmiset näkevät menestyjät, mutta eivät muista kaikkia niitä jotka ovat joskus yrittäneet pörssissä päästäkseen rikkauden makuun.
Näin ollen taitokysymyksissä on hyvä muistaa se, että haukkumisen sijasta keskittyy harjoitteluun (jossa on toki oltava palautejärjestelmä jotta voi kehittyä, mutta sen pitää kannustaa pitkäjännitteiseen työhön eikä lyhytjänteisiin emootioiohin.) Lisäksi on hyvä tarkistaa että haettu asia on todellakin taito jossa voi kehittyä.
27 kommenttia:
Olen eri mieltä opettajan haukkumisesta/kehumisesta. Harjoittelijat ovat yksilöitä joilla on oma maailmankuvansa luuloineen kaikkineen. Opettajan rooli ei minusta tule olla heidän maailmankuvaansa vaan harjoittelun tuomaa muutosta tukeva. Kehu tai haukku toimivat eriaikoina, eri ihmisillä eritavoin. Siksi ei kannattaisi vetää linjoja palautteen toimintatavasta
Mikä asia vaikuttaa tuntevatko opettaja ja oppilas toisiaan. Jos opettaja oppilassuhde on asiakas vs. palveluntarjoaja tahi potilas vs. parantaja-auktoriteetti. Taidon kehityksessä ei ole rajaa mutta harjoittelun ja kehittymisen hyötysuhde vaihtelee.
Nyt trivialisoit minusta liikaa...
Eli opettajan ja oppilaan välille on synnyttävä "suopeuden silta" joka mahdollistaa taidollisen vuorovaikutuksen esim palautteen....
Ponnistelu lähtee oppilaasta, eikä opettaja voi yritystä ja halua harjoitella häneen kaataa. Kannettu vesi ei pysy kaivossa. Tämän olen itse omakohtaisesti todennut sekä oppilaan että opettajan (ei kun kokeneemman edistyneemmän) roolissa.
Palaute on aidosti mahdollista vasta, kun oppilas on kykenee falsifioimaan omaa tekemistään...
Kenties trivialisoin vähän, mutta en riittävän merkittävästi. Tämä juttu käsittelee nimenomaan hyötysuhdetta. Kaikki harjoittelu kehittää, mutta paras hyötysuhde tapa ei ole se "kokemuksen vahistama illuusio" moitteeseen perustuva.
Regression toward the mean on ihan hyvä konsepti. Ja opettamisessa on menetelmiä joista toiset toiomivat paremmin kuin toiset eivät. Ilman tätä ei olisi mitään kuluttajien ammattitaitoakaan. Kahneman lienee tässä varsin hyvä lähde.
Itse asiassa Kahneman varoittaa kahdenlaisesta tilastoharhasta. Ensimmäisessä trivialisoidaan. Eli yksilöllisyyden nähdään tuhoavan yleiset suuntalinjat. Näen että sinä teetä tätä. Toinen on se, että kaikki latistuu vain keskiarvoksi, jolloin tilastosta tulee stereotypia. Näet että minä teen tätä.
Innostuksessa ei kanenttu vesi kaivossa pysy. Ahkeruutta ei voi tuoda. Eikä tietoa voi kaataa päähän, ihmisen voi vain ajaa tiedon äärelle. (Ja taidon.) Mutta sen voi tuhota, helpostikin. Pääasoa onkin että ei lannista.
Mun mielestä ei ole edes järkeä puhua "toimivasta koulutuksesta", koska se redusoi kaiken pohjimmiltaan vain pelkkään työhön. Kouluttajan ammattitaito on tärkeä ja tässä on haettava yleisiä suuntalinjoja ja vastaavia. Tämä VOI NÄYTTÄÄ stereotypioinnilta. Mutta tarkasti katsoen ei.
Pedagogiikka on taito.
Ja koska se on taito, täytyy ohjaajankin kyetä falsifioimaan tekemisiään. Kahnemanin regressio keskiarvoa kohti onkin itse asiassa juuri tästä seuraus : Vahvistusharha ajaa ihmiset uskomaan rankaisuun, koska he eivät kokeile muuta. Näin "vuosien kokemus" vahvistaa harhaa. Koska variaatio jonka he näkevät seurauksena on pääosin ellei kokonaan "tuurista johtuvaa vaihtelua".
Nähdäkseni ohjaajan kyky kyetä falsifioimaan on ohjaamisen edellytys. Oppilaan ja ohjaajan ero on sekä laadullinen että määrällinen. Ja ohjaajakin on oppilas jossain toisessa viitekehyksessä -> hänellä on ohjaaja or usea
Omassa harjoittelu perinteessä - jos ohjaaja ei itse harjoittele vakavissaan, hän ei voi ohjata eikä tuomaroida. Eli harjoittelun lopettaminen jossain pisteessä "ruunaa" saavutukset
Niin ja lisäksi on variaatiota jos opiskelee "hyödyn" tahi "taiteen" vuoksi..
Meillä taas on kysymys enemmän "vertaisarvioinnista" ; Kouluttajat arvioi toisiaan ja käyvät sisäisiä kamppailuja. (Mitään turnauksiahan koko lajissamme ei ole.)
Eli opettaja joka ei käy kiertueilla, vierailemassa muiden harjoittajien kanssa, osallistu rekonstruointidebattiin, tee tutkimusta... niin tämä passiivisuus "ruunaa" saavutukset.
Katsoin asiaan liittyvän olennaisen sitaatin ihan sinua varten. "Thinking Fast and Slow", sivu 175. "... an important principle of skill training : rewards for improved performance works better than punishing of mistakes. This proposition is supported by much evidence from research of pigeons, rats, humans and other animals."
Nähdäkseni kouluttajan tärkein tehtävä on se, että hänellä on tarkka näkemys siitä mikä toimii ja mikä ei. Johon liittyy kyky kriittisyyteen sekä itsekriittisyyteen. (Koettelu ja kokemus ja kokemusten koettelu "kasvavat yhteen".)
Toki tässä on hyvä huomata että kuvaamisessa on aivan eri asia haukkua että "älä tee noin" kuin korjata virheet sanomalla vaikka että "nosta käsiä". (Mikä on pieni muistutus itselle. Yleensä olen pitänyt etäisyyttä hyvin. Olen välttänyt painia ja muuta koska se on heikoimpia puoliani. Nyt olen kuitenkin saanut lihasmassaa muutamassa kuukaudessa nopeasti 7 kiloa. Ja tämä on tehnyt sen, että uskallan astua vahvemmin bindeihin. Tämä on laskenut perusasentojani siten että reach on kärsinyt. Tästä ei kannata huomauttaa muodossa "älä laske käsiä noin alas" vaan "nosta käsiä". On informatiivisempaa kertoa mitä pitää tehdä kuin mitä ei tehdä. Tosin joskus on tosi hyödyllistä jos on jumissa jonkun virheen toistossa jos kouluttaja vain sanoo "Don't do it." En tiedä miksi se toimii mutta se toimii.)
Jos Falsifiointi on teorian korjaamista, se ei vaadi "rankaisua" niin olemme samoilla linjoilla. Jos taas pidät moitetta suurempana voimana, niin sitten meillä on suuri ja syvällinen koulukuntaero tässä. (Mikä ei ihmetytä. Tämä ja synnynnäisen talentin rooli herättävät aina syviä erimielisyyksiä. Itse luotan että talentti on vaikutukseltaan yllättävän pieni. Tämä näkyy siinä miten alkeiskurssilaisten heikoimmat ja vahvimmat eroavat. Eroja on, mutta parhaatkaan aloittelijat ei ole erityisen superisti hyviä. Tämä pieni ero kuitenkin on helposti motivaatio jatkaa harjoittelua ja innostaa keskittymään siihen. Eli olen tässä jonkinlainen "välissäroikkuja" kahden äärinäkemyksen välillä. Meidän koululla ei yleisesti hirveästi luoteta talenttiin vaan työhön joten olen tässä silti erimielisenä vähemmistönä..)
Ei sillä ole väliä, että harjoitteleeko hyödyn vai taiteen vuoksi. Variaatio ei lakkaa olemasta, vain se mitä tavoitellaan muuttuu. Suoritus on yhä taito + variaatio. (Ja tämä testataan helposti laittamalla tekemään samantapaisia asioita ja katsotaan miten suorituskerrat eroavat toisistaan.)
Parempi ilmaisukin tulee harjaantumisella. Ja variaatiota on, koska ei pensselinvedotkaan ole keskenään identtisiä (etenkään jos ei ole paljoa maalannut).
Tosin näkisin että huutamisella on paikkansa armeijassa ja itsepuolustuksessa. Sillä kuten Windsor on asian sanonut "You become couragious by doing couragious acts." Niillä harjoitellaan tavallaan "ihan toista taitoa", kuten pelonsietoa.
Falsifiointi on ohjaajalle aivan olennaista jos ajatellaan oppimista prosessina eikä projektina. Oppilaan ohjaus on tällöin osa ohjaajan omaa ponnisteluaan edistyäkseen ja tosiaan oppilaan oma kehitys vain osa ohjaajan tavoitteista. Tietysti ”pro bono” koska ohjaajan edistyminen ei tässä tapauksessa ole oppilaalta pois. Päin vastoi kantaa oppilasta pidemmälle jos, ja jos oppilas jatkaa opiskelua. Jos taasen ajattelee taidon opettamista josta ohjaaja hyötyy jollain subventiolla ja oppilas hyötyy omaksumalla taidon jota soveltamalla saa esim. elantoa tahi jonkun ammattikunnan pätevyyden. Tällöin tietotaito pimittämällä tai säännöstelemällä ohjaaja pitäisi yllä osaamishierarkiaa jonka voisi realisoida maksuna opetuksestaan.
Oman opetuslinjan tavoite ei ole taloudellinen vaurastuminen vaan ohjaajan välittämä tieto on utilitaristista perinteen ja taidon välitystä.
Kysyin täsmennystä siihen mitä "falsifiointi" tarkoittaa tässä yhteydessä. Sillä terminä se viittaa yleensä lähinnä itsekriittisyyteen ja kykyyn kritisoida muiden teorioita ja näkemyksiä. Kritiikki ei kuitenkaan ole sama asia kuin rangaistus.
Tämä taas on tärkeä tämän blogauksen sisällön kannalta. Sillä kommenttisi näyttävät ohjautuvan sivuraiteille. Tämä on yleistä jos puolustettavana on näkemys johon kohdistuvan kritiikin haluaa enemmänkin ohittaa kuin kieltää. (Mitä en toki toivo tai odota sinun tekevän, täsmennys siksikin että pääsen samalle sivulle.)
Toiminnan korjaaminen ei välttämättä vaadi moitetta vaan enemmänkin ohjausta parempaan suuntaan. (Usein ohjaus on lisäksi tehokkaampaa koska se että sanoo "älä tee noin" ei ole sisällöllisestikään yhtä informatiivista kuin täsmennys siitä mitä pitää tehdä.)
Se, mistä tässä puhuin on nimenomaan se, että klassinen koulutus tuppaa panostamaan siihen että huonosta suorituksesta moititaan. Mutta tämä ei Kahnemanin mukaan anna oppimistutkimuksissa yhtä hyviä tuloksia kuin positiivisemman kautta lähestyminen.
Kun otetaan pragmaattinen oppilaan taitojen kehittyminen mittariksi on oikeastaan aivan yksi ja sama katsooko oppimista prosessina vai projektina. Sillä oppilaan hyvä kehittyminen sopii hyvin molempiin näistä malleista. Itse asiassa leikittelen ajatuksella tässä tekstissä : Osa teksteistä on humanistis-filosofista itsekasvua jota on ryyditetty välivitsien näköisillä karkeuksilla joissa korostetaan sitä että "tämä on myös liikeyritys". Meidän miekkailukoulumme on "voittoa tuottamaton", eli se saa jotain valtion (kulttuuri/historia/jotain sinne päin)tukia jotka kieltää tulojen tuottamisen. Kaikki minunkin tuntimaksut menevät siis paikkojen huoltoon, uusiin maskeihin ja vastaaviin. (Olen siis karkeampi kuin koulu jossa käyn oppilaana.)
Minusta ”falsifiointi” on yläkäsite jota ei voida määritellä sanoa onko se kannustus vai rangaistus. Se voi olla samanaikaisesti molempia, toista tai ei kumpaakaan. Kuitenkin jos falsifiointia ei ole, ei ole palautetta. Huomaa että kannustusta tai rankaisua voi olla ilman palautetta, ilman onnistumista tai epäonnistumista, ilman ponnistelua jne…
Ylipäätään koko porkkana vs. keppi ajattelu on erittäin dualistista. Voi olla muitakin palautteen lajeja kuin kannustus tai rankaisu. Että taidon oppiminen olisi ehdollistumista joka saadaan aikaan palkinto/rangaistus toimilla. Behaviorismiä tylpimmillään.
Ajatelma: Jos palaute annetaan koanina. Jos palautteensaaja ottaa tämän joko kannustuksena tai rangaistuksena, onko hän metsässä? Minä hän ottaa palautteen. Toimiiko/harjoitteleeko hän kehujen toivossa rangaistusta vältellen?
Minun nähdäkseni rangaistus voi olla ennemminkin että palautetta ei anneta. Olen nähnyt tällaisia tilanteita jossa ohjaaja suivaantuu siitä että oppilas ei kuuntela ja lopettaa palautteen antamisen (voi kyllä sanoa ”hyvä, hyvä”, jotta oppilas on hiljaa eikä häiritse)
”…. Miekkakoulumme perusopettamisen ideana on se, että taidot karttuvat tekemällä töitä. Näin ollen salilla ei kannusteta erityisen voimakkaasti virheistä rankaisuun….”
Nähdäkseni haetaan metodia jossa pyritään kasvattamaan harjoittelijan omaa kykyä punnita, siis falsifioida tekemisiään. Tämä ei kuitenkaan ole Münchhausen-toimintaa jossa harjoittelija nostaisi itsensä osaamattomuuden ja tietämättömyyden suosta omista hiuksistaan. Taito tarvitsee perinteen, välittävän tahon ja harjoittelun…
Vastasiko paremmin?!?
Näin ymmärsinkin falsifioinnin tarkoittavan. Tällöin kommenttisi eivät ole kritiikkejä tälle esittämälleni tekstille eivätkä vihjaa että olisin oikonut jossain tarpeettomasti.
hko Sokraattinen "vittuilu" tähän: "Kahneman näkee tähän taustalle perussyyksi sen, että ihmiset seuraavat intuitiivista malliaan ja hakevat sille vain vahvistusta." siis rankaisua vai kannustusta?
"Kahneman näkee tähän taustalle perussyyksi sen, että ihmiset seuraavat intuitiivista malliaan ja hakevat sille vain vahvistusta." siis rankaisua vai kannustusta?
Väärin aseteltu kysymys, ja tämän muotoilu oikein on peräti oleellinenm koko kirjoituksen ymmärtämiseksi.
Kahneman (käyttäytymisen ja valitsemisen psykologi, Nobelisti) korostaa, että kouluttajat ajautuvat helposti "kokemustasoiseen" virheistä rankaisemiseen keskittyvään tapaan koska ihmisillä on lajityypillisesti tapana palkita hyvästä käytöksest ja rangaista väärästä. Ja koska "regression towards mean" johtaa siihen että kehutun jälkeen tulos huononee ja moititin jälkeen paranee, ajatellaan että kehu ei auta.
Mutta jos haukkuisivat onnistumisen jälkeen tai kehuisivat epäonnistumisen jälkeen, niin tulos seuraavassa suorituksessa olisi kuitenkin samansuuntainen. Mutta ei tule ihmisten mieleen tämä. Ja siksi ihmisten palautteenantojärjestelmä helposti vääristyy. Ajatellaan vaan että kehu ei auta, kun seuraava suoritus on "vennompi" ja haukku auttaa kun seuraava suorite on "vihmerämpi" eikä ajatella että toiminnassa on variaatiota koska ei ihmiset kykene mekaanisesti tekemään asioita ihan samalla tavalla peräkkäin.
PS. Itse esittäisin koaniksi muotoiltuun sen, että opettajan epöselvyys ei tarkoita sitä että oppilas ei tulkitsisi jotenkin. Oppilaan tulinta on se, joka ratkaisee. Näin ollen koan on huonompi kuin kannustava ohjaus, kun taas koan on parempi kuin moite.
PSPS. Toki koulutus on muutakuin kuin palautteenantoa, behavioristista palkkiota ja rangaistusta. Mutta ne ovat osa toimivaa koulutusta. Ilman niiden käyttöä ei mennä hyvin.
Ajattelun ammattilainen blogissa oli mielenkiintoinen teksti tarvehierarkiasta.
Siihen viitaten palautteen tulkinta lienee olennaisesti eri jos yksilöllä on ns. "sisäinen motivaatio" oppia ja harjoitella. Vittuilukin voi toimia tällöin rakentavana palautteena. Jos taas motivaatio rakentuu ulkoisille tarvehierarkioille tai palkitsemis vs. rankaisulle. Palautteelle ollaan krantumpia. Varsinkin jos se ei hivele...
http://ajattelunammattilainen.fi/2012/11/26/mika-ihmista-liikuttaa/#comments
Mukavaa että on herättänyt ajatuksia. Myötäkarva ei välttämättä herätä, mutta ahkera vastakarvassaolo taatusti tarkoittaa tätä.
Luin Järvilehdon tekstin. Hänellä oli toki erikoinen tapa ottaa yksittäistapaukset pääsäännön edelle ; Mandela ja vastaava tosiaan toimii "Maslown tarvehierarkiaa vastaan". Mutta tämä ei estä sitä että valtaosa ei toimisi täten.
Mutta tämä ei oikeastaan ole relevanttia. Sillä nähdäkseni Järvilehdon teksti ei käsittele palkitsemista ja rankaisemista. Eikä se itse asiassa käsittele myöskään taidon määrää. Vaan onnellisuutta.
Nähdäkseni jo alun lause kertoo tämän ; "Taloustieteen ja politiikan päätöksenteko perustuu klassiseen ajatukseen siitä, että ihminen pyrkii kohti palkintoja ja välttelee rangaistuksia. Toisin sanoen, ajatellaan, että ihmisen perimmäiset motivaatiotekijät ovat ulkoisia. Nykytutkimus osoittaa, ettei tämä käsitys pidä alkuunkaan paikkaansa." Sekä kiitos että rankaisu ovat ulkoisia ohjausvälineitä.
Hän ei tarkastele taitoa vaan onnellisuutta. Testattavana oleva näkökulma ei ole rangaistus-palkitut vs. eirangaistus-palkitut vaan "Sisäismotivoituneet siis arvostivat vapautta, osaamista ja yhteyttä toisiin. Ulkoismotivoituneet puolestaan arvostivat rahaa ja mainetta." ja sitten ei katsottu sitä miten laadukkaasti onnistuttiin ja epäonnistuttiin ja vastaavia tilastollisia yhteyksiä vaan katsottiin onnistumisten vaikutuksia. "Sisäismotivoituihin päämääriin päässeiden elämänlaatu oli lisääntynyt radikaalisti. Samaten vastaavuus negatiivisten tunteiden, ahdistuksen ja stressin kanssa oli voimakkaasti käänteinen. Sisäinen motivaatio siis lisää merkittävästi hyvinvointia ja vähentää huonovointisuutta.
Ulkoisesti motivoiduihin päämääriin pääseminen ei puolestaan lisännyt koettua hyvinvointia lainkaan. Mutta hulluinta on, että niillä, jotka tosiaan saavuttivat haluamaansa rahaa ja mainetta, huonovointisuus lisääntyi!" Tästä en taatusti ole erimielinen.
En vain näe yhteyttä miten tässä voitaisiin soveltaa valmentajan kehumiseen ja moittimiseen, vaikkapa sitä miten miekkakoululle saapuvat ihmiset joilla yleensä on sisäinen motivaatio oppia taitoa tai jotain kulmaa siihen (vapaaehtoinen tuleminen salille kertoo tästä jo, eikä siellä ole lapsia ollenkaan niin ei vanhemmatkaan pakota).
Et ole toki ainut jolla on vastakarvaa Kahnemankeskeisyyteni kanssa. Luulenkin että Kahnemanin näkemyksessä pahinta on se, että se on psykologinen teoria. Mutta se ei oleellisesti ole sellainen teoria kuin mitä tavallisesti käytetään. Hänellä tehokkuus kun on oikeastaan pääasiassa argumentoitu havaittuna korrelaationa.
Eli vastakkain ovat ryhmät joissa kiitetään onnistumisista ja jossa rankaistaan epäonnistumisista. Rankaisua ylikorostetaan monien kouluttajien parissa ja Kahneman tarjoaa tälle ajatusvirhettä. Psykologinen bias joka rakentuu elämänkokemuksesta siksi että ihmiset eivät ajattele niin hyvin kuin voisivat. (Syy-yhteys perustellaan tilastolla kun taas se, miksi moni kouluttaja ei ammatinharjottamiseen panostamisesta huolimatta hyväksy tätä selitetään psykologisella puolella. Tämä ei ole ihme sillä Kahneman on keskittynyt nimenomaan itselleni rakkaaseen aiheeseen, eli siihen millä tavoin ihmiset ajattelevat "lajityypillisesti väärin" eli Dan Arielya lainaten olemme "predictably irrational".)
Itse olen toki sen verran peruskiukkuinen että kokisin rankaisun varmasti itselleni palkitsevana, mutta tätä pidän pääasiassa yhtenä syynä miksi minun ei pitäisi ryhtyä kenenkään kouluttajaksi ikinä missään.
Psykologia, tuo poikkeuksien tiede, on siitä ikävä että samanaikaisesti pätevät tilat jotka arkijärki kokee vastakohdiksi (a) yleissääntöjä voidaan tehdä eli on yleisiä ohjenuoria joiden kautta voidaan saada yhteyksiä (b) mutta ne eivät ole aivan 100% varmoja, eli eivät toimi joka ikiseen yksilöön
Lisäksi täsmennän hieman sitä Kahneman -hyväksymisvaikeutta (muillakin kuin sinä ja kenties vielä enemmän heillä)... Normaalisti ihmiset selittävät psykologiaa siten että vaaditaan intentio. Eli kun on annettu selitys joka vetoaa selitettävän ihmisen tai ihmisryhmän (tässä tilanteessa oppilaan/oppilaiden) ihmiset ovat tyytyväisiä. Kahhemanin tapa on kuitenkin aina se, että otetaan lössi ihmisiä ja etsitään niistä tilastollisia korrelaatioita. Jos saadaan tilastollisesti merkittävä yhteys, mitään intentiota selityksessä ei välttämättä edes tarvita.
Toki intentio voidaan usein kaivaa. Esimerkiksi tässä kohden takana on vahvistusharha. Intentiothteys voidaan liittää jatkotutkimuksessa ja se tarkentaa syitä ja mekanismeja miksi asia toimii niin kuin se toimii. Mutta selitys toimii myös ilman tätä tasoa. Suhde intentioon on siis hyvin paljon totutusta poikkeava. (Sanon tähän vain että Perkeleen Aristoteles. Hän oli toki fiksu kaveri, mutta teki oleellisia virheitä hän myös. Eikä siinä mitään mutta käytännössä länsimaiden kulttuuri on ylisuuresti rakennettavissa Aristoteleen, Platonin ja Jeesuksen käsittelyssä. Aristoteleen syytä on intentiohegemonia, jota nykyinen postmodernismi peräti vahvistaa vaikka on olevinaan niin helvetisti hegemonioita vastaan..)
Itse asiassa Järvilehto näytti että oma kantani joka oli "seuraavan tunnin käyminen" ja taidon kehittäminen on itse asiassa maksimaalista panostusta sisäiseen.
Perinteinen "kitaratunneille pakottamisen strategia" toimii enemmänkin vain jos laiskottaa väliaikaisesti, eli sisäinen motivaatio on "lomalla" (mikä tulee varmasti jokaiselle pidempään tekevälle joskus vastaan). Moite ei tunnu kivalta ja on pelkkä ulkoista motivaatiota. Eli jotain jota Järvilehto ei nimenomaan kannata.
Tämä näkyy koko hänen pääteemassaan. Esimerkiksi hän selittää positiivisesta ajattelusta siten että se "kannattaa aina". Hän korostaa juuri sitä miten kannustus sisäiseen motivaatioon on se pointti menestyksessä ja kaikessa.
Näin ollen olin peräti hieman ihmeissäni miten onnistuit löytämään Suomesta suunnilleen sen kaikista positiivisimman kannustuscoachaaja -ihmisen korostamaan minunlaisen perusnegatiivisen änkyrän ikään kuin "olevan väärässä kun on liian kannustava". (Sori että tuossa vähän karkeasti ylimitoitin sanomisesi, poista toki Tuomolisä.)
Itse olen esimerkiksi aikanani jopa kritisoinut Järvilehtoa siitä että hän on yltiöoptimisti. (Sittemmin päättelin hänen olevan ns. parantumaton yltiöoptimisti.)
Esimerkiksi hänen ajattelussaan on USA:n oikeiston mentaliteettia ; Sitä "Jos et ole menestynyt et ole yrittänyt tarpeeksi, ja jos lannistut kun olet yrittänyt ja mokannut niin ole optimisti ja yritä lisää niin kyllä se siitä" -henkeä.
Minusta hän huomaa vain sinänsä toden korrelaation onnellisuuden ja menestyksen välillä. Mutta ei korosta että onnistuminen tuo myös onnellisuutta. Jos valitaan optimistinen suhtautuminen ja verrataan tätä onnistumiseen niin minä en hämmästy jos tässä on yhteys koska korostan kaksisuuntaisuutta ; Vain yritys ja ahkeruus voi mahdollistaa menestyksen. Mutta toisaalta se ei takaa sitä, ja jos et onnistu yrittämällä niin lannistut. Eli optimismi lietsoo onnistumista ja onnistuminen lietsoo optimismia. Mutta toisaalta epäonnistuminen lietsoo pessimismiä, joten toistuva optimistinen yrittäminen voi johtaa optimismin romahtamiseen, (sanovat että kyynikko on pettynyt romantikko).
Optimismin hengessähän usein lannistaminen ja moite nähdään "todellisuuden luomiseksi". Ja kannustus taas "luo optimistista asennetta". Jos epäonnistut ja sinua haukutaan niin loisit negatiivista minäkuvaa. Järvilehdon sanomisista on hyvin vaikeaa rakentaa vahvaa teoriaa moittimisen oikeuttamiselle.
Hän on "Kokoomuslainen" joka korotsaa sitä miten ihminen sisältä luo maailman. Vaihtoehtona olisi esimerkiksi "Kommunistinen" jossa ympäristö pitää sisällään yhteiskunnan ohjaavat (syvä- ja pinta)rakenteet. Itse olen "Taleblainen".
Eli näen Järvilehdon edustavan nykyään esim "pörssimeklareiden keskellä olevaa henkeä" jossa tuuri sekoitetaan taitoon, eli suoritus nähdään pelkkänä sisäisenä, eli karkeasti ottaen taitona. Ja näen vasemmiston edustavan "hampuusien keskellä olevaa henkeä" jossa ympäristö ja muut ulkoiset syyt (vaikkapa syntyperä), jotka liittyvät olennaisesti "onnen taustavoimiin", ovat suorituksen keskeisin syy.
"Taleblaisena" uskon että molemmat näistä ovat vain puoliksi oikeassa, ja koska he sitoutuvat tähän puolitotuuteen hyvin vahvasti, sen takia he ovat "enimmäkseen väärässä".
Itse taas näen että keinot taidon kehittämisessä ovat kannustus ja ohjaaminen. Se, miksi uskon näin optimistisesti ja romanttisesti maailmasta, vaikka se vahvasti sotiikin kaikkia perusasenteitani ja toimintastrategioitani kohtaan, kertonee tässä kohden jostain oleellisesta niistä syistä miksi olen hyväksynyt asian vaikka pehmo kehumismaailma herättääkin itsessäni erittäin voimakasta kognitiivista dissonanssia.
En toki nielaissut Järvilehdon tekstin sisältöä evineen suomuineen päivineen, vaan se herätti ajatuksia.
Esimerkiksi että yksilö saattaa luulla tai olla vakuuttunut että hänen motivaationsa on "sisäistä motivaatiota" ja siten jopa jotenkin jalompaa, puhtaampaa ja kestävämpää kuin muiden motivaatio. Tai sitten yksilö "alentaa" omaa motiiviaan vain ulkoiseksi.
Sitten tulee palaute - pyydettynä tai pyytämättä. Eikös siihen asennoituminen ja reagointi toimi eräänlaisena indikaattorina millainen oma motivaatio luonteeltaan olikaan? Palautteesta loukkaantuminen kertoo mielestäni jotain tärkeää...
Itse olen harjoituksissa päässyt omin silmin todistamaan monenlaisia motivaatioita. Miten toiset kiteytyvät ja kristallisoituvat kun toiset liukenevat ja samentuvat.
Toki on lähtökohtaisesti problemaattista ponnistella oppiakseen jotai mitä ei osaa ja jota on siksi vaikea jäsentää ja käsittää.
Itse olen huomannut että on aktiivisti etsittävä "kovia kahleita" ja epämukavuusalueita jotta voisi uudistaa taitoaan ja näkemystään. Itse itseään falsifioiden ja paremlaa mallia todellisuudesta hakien. Tässä vaiheessa edistyneempien opetus ja tuki on olennainen helpotus ja osaltaan auttaa punnertamaan niiden energiamaksimien yli jotka muuten saattaisivat tuntua ylivoimaisiltra, ylipääsemättömiltä.
"En toki nielaissut Järvilehdon tekstin sisältöä evineen suomuineen päivineen, vaan se herätti ajatuksia."
En olettanut. Pääargumenttini oli kuitenin se, että hänen viitteistään ei voi sanoa yhtään mitään sellaista mitä sanoit. Viittaus häneen + perustelusi tai tulkintasi = Non sequitur.
"Itse olen huomannut että on aktiivisti etsittävä "kovia kahleita" ja epämukavuusalueita jotta voisi uudistaa taitoaan ja näkemystään."
Ei moitteen tai kritiikin kautta edelleenkään. On oikein täsmentää. Se, että sanoo "väärin tein" on miltei nollainformaatiota. Ei kritiikki tässäkään kulmassa mitään tehoa. (Tai sitten sotket käsitteet "kertoo miten toimintaa voi parantaa" ja "moittii". Tapasi käyttää tieteenfilosofista falsifiointisanaa tässä kohden enemmänkin vahvistaa hämäryyttä. Että jos tukee yhtä niin pitäisi tukea oleellisesti erilaistakin...)
Falsifiointi ja itsekriittisyys tässä voisi tarkoittaa kykyä ktyseenalaistaa opetusteoriansa. Esimerkiksi löytämällä tutkimuksia joissa tilastollinen yhteys jossa moityitut pärjää paremmin kuin kehutut tjsp.
Se, mitä kritiikkiin suhtautumissta voi sanoa niin kertoo enemmän perustemperamentista kuin oppimisesta.
Ihmsiet eivät nimittäin oikeasti ole itsekriittisiä. Käytännössä itsekriittistä ihmistä ei ole olemassakaan. Tutkimuksissa on nähty että asiantuntijat ei ole itsekriittisiä. (Joskin parhaat asiantuntijat on vähemmän juntturoita kuin muut.)
Kritiikki assimiloidaan helpommin, ihminen kun välttää tunnetusti kognitiivista dissonanssia. Tässä lisäsyy välttää kritiikin käyttöä.
Lähetä kommentti