"Revenge is a poison meant for others that we end up swallowing ourselves. Vengeance is a dark light that blinds all who seek it. The untroubled soul knows there is no justice in revenge. The untroubled soul knows that to seek vengeance is to seek destruction. ... When I wish to forgive another, what do I mean? I mean I wish to forgive myself. When I wish to harm another, what do I mean? I mean I wish to harm myself. Close your eyes and think of the world as seen from space. From that distance it is calm, silent, at peace, one."
(ZEN -kasetti televisiosarjasta "Life")
Vihantunne rakentaa usein konflikteja koska viha johtaa usein vihantunteen suuntaamiseen ulospäin. Usein takana on kompensaationhaku : Koetaan että toinen on ensin tehnyt jotain joka on suututtanut ja tämä suututtmisen aihe on sitten sama kuin teon oikeutus. Oikea sana on kostaminen, joka on koetun pahan palauttamista. Se on ikään kuin karman laki jonka ihminen toteuttaa itse. Usein ulkopuolinen näkee koston ylilyöntinä. Ja joskus ihmiset suuttuvat ilman kunnollisia syitäkin.
"We are none of us alone. Even as we exhale it is inhaled by others. The light that shines upon me shines upon my neighbor as well. In this way everything is connected. Everything is connected to everything else. In this way I am connected to my friend even as I am connected to my enemy. In this way there is no difference between me and my friend. In this way there is no difference between me and my enemy. We are none of us alone."
(ZEN -kasetti televisiosarjasta "Life")
Tähän aiheeseen liittyen on hyvä huomata että ihmiset suhtautuvat konflikteihin eri tavalla. Esimerkiksi itselleni konfliktissaolo voi tuoda joskus jopa iloa. Olen niitä ihmisiä joille kostamisesta tulee luonnostaan hyvä mieli. Puolisoni on aivan erilainen. Hän selitti minulle taannoin siitä, että hän ei voisi kostaa tai suuttua konfliktissa koska hänen mieltään ei paranna se, että toiselle tulee paha mieli. Tämä sai oloni tuntumaan sosiopaatilta noin puoli sekuntia, kunnes tajusin että minä en saa iloa siitä että toiselle tulee paha mieli, vaan siitä että saan purkaa vihaani ulospäin. Se, mitä haluan ja se mitä tarvitsin olivat eri asia. Haluan purkaa vihaa ja vain toteutan tätä keinoilla jossa muille tulee paha mieli. Toisen paha mieli ei siis ole hyvän mieleni syy, vaan sivutuote.
Ukoisin että tämä ongelma on monella muullakin ihmisellä. Heidän kohdallaan ongelmana on se, että yleensä kun asia esitetään rationaalisesti, he voivat hätkähtää. Ongelmana on vain se, että kun ihminen on vihainen, hän ei yleensä sillä hetkellä ole rationaalinen olento. Siksi esimerkiksi kohdallani tilanne on se, että minun on vastattava kysymykseen mitä haluan ja mitä tarvitsen. Haluan mielenrauhaa joten joskus tarvitsen kovempaa aggressiota. Se ei kenties ole kovin ZEN, mutta se saa kelvata kunnes ZEN tulee vastaan.
Siksi kun ZEN -kasetti sanoo "The Buddha was asked if he ever felt anger. 'Of course', said the Buddha. The Buddha was asked if he ever felt the desire to strike another. 'Of course' said the Buddha. 'But if I am connected to all things', said the Buddha, 'hurting another is hurting myself. And how does that better me?'" vastaus on "It just does."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti