"Helsingin Sanomat" uutisoivat siitä että kirkon suosio on vähenemässä. "Tänään julkaistut tilastot viimeisen neljän vuoden ajalta kertovat karua kieltä siitä, että yhä harvempi uskoo jumalaan tai käy kirkossa. Enää 27 % suomalaisista uskoo Jumalaan, 21 % ei. Vielä vuonna 1999 peräti 47% ihmisistä uskoi Jumalaan. 15-24 -vuotiaista vain 15 % uskoo Jumalaan." (Ja lisänä saadaan sellaisia helmiä kuin "taipumus uskonnollisuuteen hakee uskonnottomia muotoja" kun homo religiosus -ihmiskuva on romahtamassa mutta tätä halutaan kiertää vaikkapa klassisella kikalla jossa vaikkapa määrittellään ateismi uskonnoksi.) "Iltalehti" kertoo saman asian siten että edes joulu ja muut "Edes joulu ei vedä kansaa kirkkoon. Viime vuonna joulun palveluksissa kävi yli 130 000 ihmistä vähemmän kuin neljä vuotta aiemmin. Tuoreen nelivuotiskertomuksen mukaan kirkko menetti vuosina 2008-2011 enemmän jäseniä kuin koskaan aiemmin. Kirkosta erosi yli 225 000 ihmistä, miltei 100 000 enemmän kuin edellisellä nelivuotiskaudella."
Tämänlaisen uutisoinnin voisi luulla ilahduttavan mieltäni. Mutta tosiasiassa tämänlaiset asiat eivät juuri kosketa minua. Karkeasti sanoen muiden asenteet ja toimet eivät ole minulta pois, paitsi jos he tunkevat niitä minun elämääni (jolloin teen parhaani jotta se olisi heiltä pois). ; Ajatus uskonnottomuuden runsaasta yleisyydestä hämmästyttää koska olen itse tottunut olemaan uskonnoton aikana jolloin se oli melkoisen epämuodikasta ; Tarkalleen ottaen puhutaan ajasta jolloin Dawkins ei vielä puhunut ollenkaan julkisesti uusateismista ja jotkin sellaiset nykyään selkeästi ateistiset tahot kuten Hawking ja Enqvist puhuivat muista asioista (molemmat mainitut fysiikasta). Nyt sitä on tavallaan trendipelle.
Asiaa mutkistaa se, että sain eilen yöllä nukkumaan valmistautuessani erittäin ylitsepääsemättömän, vahvan ja voimakkaan uskonnollisen kokemuksen. (Tai pitäisikö sitä kutsua hengelliseksi kokemukseksi.) Eli juuri sinä hetkenä kun uskonnottomuus alkaa olemaan muodikasta, saan kokemuksia joita juuri uskonnolliset puolet ovat korostaneet ja uskonnottomat halveksuneet ja jopa ohittaneet.
Tai pitäisikö sitä kenties sanoa hengelliseksi kokemukseksi. Tämä oli todella yllättävää, koska en ole koskaan - edes aikoina jolloin identifioinut kristityksi - ole saanut minkäänlaisia hengellisiä kokemuksia. Vakaumukseni oli sellaista viileämpää. Lisäksi olen vuosia ollut erityisen vastahankainen uskonnolle, joten sen totuuksien tavoittelu ei ole ollut tärkeässä osassa elämääni. Lisäksi taipumukseni empirismiin ja skientismiin ja argumentteihin ovat väheksyneet vahvasti mystisten kokemusten merkitystä.
Eilinen kokemus on jotain josta en puhu paskaa. Sillä se ei tue identiteettiäni eikä ole oikeastaan muutakaan sellaista jota olisin halunnut tavoitella, saati yrittänyt tavoittaa tämänlaista tilaa. Kokemus oli kuitenkin hyvin voimakas. Enkä yhtään ihmettele miksi ihmiset haluavat jakaa tämän kokemuksen ja kertoa siitä muille. Samalla kun perimmäisin tunne tilanteesta oli sellainen että sitä ei voi oikeastaan sanoilla kuvata. Sitä olisi ikään kuin jaetava jakamatonta (ja muita pseudosyvällisiä paradoksiaforismeja joita uskonnolliset kliseetehtaat tuottavat. Valitettavasti tätä kliseetehtailua laadukkaampaan ei oikeastaan taida edes pystyä). Kokemus tuntui samanaikaisesti ainutkertaoiselta, kiistattomalta että palautamattomalta. Eli kokemus on jotain jota ei pysty vain mekaanisesti toistamaan (toisin kuin monet shamanistiset visualisointitekniikat jotka ovat olleet kokeiltaessa helppoja ja toistettavia.) En pysty sanomaan kuinka kauan aikaa kokemuksessa meni, sillä aika menetti tyystin merkityksensä.
Kokemani oli jotain joka sopi erityisen hyvin Pseudo-Dionysoksen "Theologia mysticassa" opettamaan jaotteluun jossa mystisessä kokemuksessa on kolme osaa ; purgatio, eli puhdistuminen ; illuminaatio eli valaistuminen ja unio eli yhteyskokemus. Merkittävää on, että kokemus oli myös sen verran voimakas. Se antoi sisäisen rauhan. Itse asiassa tämä on yllättävää koska aikaisemmin en kokenut olevani rauhan tarpeessa tai häiriintynyt. Kokemuksen jälkeen maailma näytti jotenkin selkeämmältä ja puhtaammilta. Kenties paras yritys kuvata sitä olisi verrata sitä useille ihmisille vieraaseen dissosiaatiokokemukseen, jossa ihminen irtautuu omasta ruumiistaan. Mutta tässä itseirtautumisessa ei kuitenkaan ollut niinkään kysymys irtautumisesta kuin liittymisestä kaikkeen muuhun.
Kokemus oli jotain joka luultavasti vaikutti jotenkin siihen miten näen ja koen asioita. Sillä näen yhä asiat, mutta ne tuntuvat erilaisilta. Aamu oli ensimmäinen muistamani jolloin herääminen ei vituttanut. Ja muutenkin olo oli enemmän pöllämystynyt kuin ärsyyntynyt. (Mikä on hyvin poikkeuksellista.) Uskoisin että tämä kokemus johtuu siitä että en ole tänään kokenut sisäistä kognitiivista dissonanssia. En ole ollut juurikaan erimielinen itseni kanssa. (Mikä on normaalisti se vakiotila itselläni. Tosin luulen että tämä kognitiivisen dissonanssin tai itseriitelyn puute on tyhmentänyt minua noin 50 oveluuspykälää.)
Yllättävää tilanteessa onkin lähinnä se, että tämä oli sisällöltään vahvasti ateistinen kokemus. Kokemuksen aikana nimittäin korostui se, että kokemus itse kertoi että siihen liittyy aivotoimintaa. Kokemuksen tuoma tunnetasolla välittynyt viesti oli kokolailla se, että tämä on aivojen tuottama uskonnollinen kokemus, ja samalla oli vahvasti tiedostettuna se, että jos tämänlainen kokemus tulee ihmiselle ei ole mitenkään typerää jos hän tästä päättelee Jumalan olevan olemassa. Kokemus siis tuntui Jumalakokemukselta ja mystiseltä kokemukselta mutta sen sävy oli ateismia. (Itse asiassa sen sävy oli hieman ohjailtavissa.) Tämä ei ole vitsi tai paskanjauhantaa. Aikaisemmin luin James Huberin tekstejä ja ajattelin että hänen mystinen ateisminsa olisi mahdollisesti "vain" jonkinlainen filosofinen vitsi. Tulkinta ei ollut huono koska Huberin koko tuotanto on itse asiassa tarinoita jotka ovat filosofisia vitsejä. Kuitenkin koettuani itse juuri samanlaisen kokemuksen uskon että ajatus kokemuksesta aitona kokemuksena ei ole ollenkaan naurettava. Huberin kuvaus itse asiassa vastaa omaa kokemustani. (Jonka ällistyttävyyttä ja vaikuttavuutta en voi oikeasti ylikorostaa. Kokemus päätyy ehdottomasti elämän yksittäisten kokemusteni top teniin. Se oli hyvä kokemus mutta se pääsisi myös kaikkien kokemusten top teniin. Jonne pääseminen on sivumennen sanoen melkoisen vaikeaa koska olen elänyt varsin mielenkiintoista elämää. ; Jos vaihtoehtoina uskonnolliseen kokemukseen on "Kyllä, varmasti" ja "kyllä" niin jokainen joka vastaa tässä tilanteessa vain "kyllä" eivät ole sellaista kokeneet.)
Uskovaisen silmiin ajatus tuntuu tietysti omituiselta. Se kun on "Miten joku voi muka sanoa että häntä ei ole?" Tämä on kuitenkin osoitus siitä että mystinen kokemus on sovitettu uskonnolliseen lokeroon ja sitä suostutaan tulkitsemaan vain uskonnon kautta. Maallinen ihminen voi lähestyä asiaa arkisesti vaikkapa Tiedefoorumin "Peksan" tavoin : "On syytä olettaa, että nk. hengellinen kokemus on mahdollinen ihmiselle. Se on vain yksi aivojen synnyttämä mielentila muiden joukossa, kuten vaikkapa raivo, rakastuminen tai tylsistyminen. On kuitenkin syytä olettaa, että se voi olla yksilölle varsin mullistavaa ja jopa terapeuttista. Hengelliseen kokemukseen liitetään usein ihmisten omakohtaisissa kertomuksissa ykseyden tunnetta universumiin, egosta vapautumista ja syvän rauhan ja rajattomuuden tunnetta. Aika ja paikka menettää merkityksensä. Fyysisiä merkkejä voivat olla mm. pupillien laajeneminen. Nykyaikaisilla aivokuvantamismenetelmillä ollaan havaittu, että jotain todellakin tapahtuu ihmisen aivoissa hengellisten kokemusten aikana. Mm. vuosikymmeniä meditointia harrastaneiden buddhalaismunkkien aivoja on tarkkailtu meditoinnin aikana ja heidän aivonsa toimivat eri tavalla meditoinnin aikana kuin normaalien."
Jos mystinen kokemus on aivotoimintaa, on nimenomaan luontevaa että se on mahdollista myös ateisteille. Tätä voi sitten todennäköistää tai hakea vaikkapa meditoinnin, uskonharjoittamisen ja muun vastaavan kautta. ; Mystisiä kokemuksia kuvaakin yleensä se, että kokemus sävyttyy vahvasti kokijan maailmankuvan ja hänen käyttämänsä mediumin kautta. Eli jos meditoinnissa käyttää apuna kristillisiä tekstejä, niin sisältö on kristillistä. Buddhalaiset eivät siksi noin karkeasti ottaen saa kristillisiä mystisiä kokemuksia eivätkä kristityt buddhalaisia. Siksi ei liene yllättävää, että oma kokemukseni sävyttyi uskonnottomuudella.
Merkittävintä kokemuksessa oli se, että uskoisin että jos uskonnollinen ihminen saa sellaisen, hän ei minun tapaani halua leikkiä sillä. Heille se sopii tietysti uskontoon ja heille yritys saada siihen taustayhteydeksi "jumalisuudeksi itseään kutsuvaa" ja "aivokemiaksi itseään kutsuvaa" oman halun mukaan ei tule heille edes mieleen. Omassa kokemuksessani tämä vaihtelu oli täysin mahdollista. Kenties siksi että minua ei pelottanut. Kenties siksi että olen agnostikko ja näiden asioiden punninta on minulla syvästi verissä. Uskoisinkin että uskovainen joka uskonnollisen kokemuksen aikana uskaltaisi ilman shokkia ja heräämistä heittäytyä sille ajatukselle että kokemus on vain hänen aivoistaan, hän luultavasti kokisi ateistisen unio mystica -kokemuksen.
Näin ollen kirkon, uskonnon ja hengellisyyden voi kenties erottaa. Luultavasti uskonnolla, uskonnollisuudella, kirkolla ja jopa hengellisyydellä vähemmän tekemistä näiden kokemusten kanssa kuin on yleensä sanottu ja uskottu. Jos tätä ei ymmärrä se näyttää siltä että "taipumus uskonnollisuuteen hakee uskonnottomia muotoja". Kenties muoto on sama ja vain uskonnolliset ovat ikään kuin omineet sen.
8 kommenttia:
Tuli vain mieleen, että lieneekö niin, että kristitty selittää unio mysticansa kristillisenä, buddhalainen omalla tavallaan ja uskonnoton aivotoimintana. Avoimeksi kai kuitenkin jää, mitä se hengellinen kokemus oikeastaan on?
Tavallaan. Tämän blogauksen ideana oli lähinnä heijastella yksityisiä tuntemuksiani. Agnostikkona en mielelläni tee ontologisia päätelmiä Jumalasta.
Se, minkä tämä juttuni kuitenkin näytti on se, että millään tavalla perusteltu ei ole se klassinen tapa jossa "kysytään kokemukselta".
Uskovaiset kun usein korostavat että unio mystican voi saavuttaa vain jonkinlaisella hengellisyyydellä, joka vaatii avomielistä henkimaailmaan suhtautumista. Se, että sellainen pamahtaa itselleni on itse asiassa vihje muusta. Kenties koko "hengelliseksi kokemukseksi" nimeäminen on enemmän sitä että uskovaisilla on ollut kulttuurihistoriallinen valta määrittää ilmiö omien ehtojensa nojalla kuin mikään ehdoton tila. (Alankin ehkä kutsumaan "hengelliseksi kutsutuksi" ilmiöksi tai vastaavaksi.)
Näin ollen harjoituksen luonne on sidottu tähän päämäärään. Toisaalta hengellisen kokemuksen vakuuttava tunne otetaan kokijan omaksi todisteeksi jota ei vain voi jakaa.
Oma kokemukseni opetti sen, että tämä vakaumus on kulttuurisidonnainen. Se kertoo itsestäni ja vakaumuksistani, mutta ei oikeastaan mistään muusta.
Toki uskon että uskonnollinen kokemus on lähestyttävä samaan tapaan kuin muutkin tietoisuuskysymykset. Ajatus aivosta Jumalan puhelimena eivät ole kovin vakuuttavia.
Minulta itse asiassa löytyy tähän liittyen blogauksia, joissa käsittelen tietoisuutta ja sen sielullisen vs. fysikaalisen syntymisen suhdetta. Niissä haetaan ratkaisua hieman tekstistä riippuen esimerkiksi emergenssin ja aineen ja energian säilymislain kautta.
Ne vihjaavat että kokemukset, olivatpa "uskonnollisiksi nimettyjä" olisivat todennäköisemmin aivotoimintaa kuin jotain ylimaallisempaa. (JOku voi valittaa että "et falsifioi Jumalaa" heille vastaan vain että "pirun paha on falsifioida falsifioimattomaksi rakennettua" eli vaatimus Jumalallisuuden eliminoinnista on turhaa. Koska empiirinen aivotoimintaan liittyvä näkemyse sen sijaan voitaisiin tietyillä koejärjestelmillä falsifioida periaattessa monellakin tavalla esimerkiksi testeillä joissa aivotoiminta rikkoisi aineen ja energian säilymislakia tai vaikkapa löytämällä ihminen jonka tietoinen toiminta ei lakkaa dekapitointiin ja pään anhilloimiseen..)
Minulle tuo kokemuksesi oli täysin ymmärrettävä, samoin tulkintasi. Selitän tätä kokonaisuutta oman taustani kautta, kuinkas muuten - käyttäen kristillistä termistöä - jonka toivottavasti pystyt tulkitsemaan omalle kielellesi edes jotenkin ymmmärrettävästi. (Minun on helpompi kertoa asiasta näillä termein.)
Jumala loi ihmisen. Tällaisen kuin me. Meissä on kaikki, mitä ihmisyydessä on, ihan tällaisenaan, kokonaisena. Jos (ja kun) ihminen kohtaa Luojansa, hänellä on kaikki tarvittavat ominaisuudet valmiina tuota kohtaamista varten. Osalle ihmisistä riittää järki, osalle tunteet, jotkut haluavat myös ekstaattisia ilmiöitä. Kaikkien noiden kautta Jumala on kohdattavissa. Kaikki nämä keinot ovat ihan OK, koska ne ovat niitä keinoja, joita ihmisessä on. Esktaasiin päästään (ainakin) kahta reittiä, kristillisin termein sanottuna esim karismaattisten erityisten kokemusten kautta tai hiljaisuuden ja mietiskelyn kautta. (Tässä välissä sanon vain, että en ole erityisesti noita ekdstaasi-ihmisiä. En leuhki sillä enkä sitä myöskään häpeä.)
Jumala käyttää kontaktiinsa niitä alueita, joita Hän on luonut tähän ihmiseksi nimittämäämme olioon. Kristityt uskovat, että ne alueet ovat kaikilla ihmisillä ja siis valmiina tuota kontaktia varten. Noilla samoilla alueilla voi tapahtua muutakin toimintaa. Kristityille ei ole ongelmallista tutkia tiedettä (eikä vain Jumalaa), koska se on osa Jumalan luomaa maailmaa. Kaikki tunteet ovat sallittuja, koska ne kuuluvat ihmisyyteen, jonka Jumala on luonut. (Kaikkia tekoja tuo Jumala ilmoituksensa mukaan ei pidä yhtä hyvinä, mutta niissäkin asioissa ihmisen on useimmiten mahdollista tehdä ratkaisunsa käytännön järjen avulla, jonka kristityt myös uskovat Jumalan luomaksi osaksi ihmistä.) Ekstaattisten kokemusten kautta on mahdollista "saada viestejä" ja "välittää viestejä" muualtakin kuin Jumalalta, esim kielilläpuhumisen tapaista toimintaa on kristinuskon ulkopuolellakin. Mikään inhimillinen eivätkä mitkään ilmiöt kuitenkaan ole vierasta Jumalalle, vaikka ihminen ei kaikkea ymmärtäisikään. Kuinka paljon tai vähän nämä ilmiöt liittyvät aivotoimintaan, ei ole vielä tieteessä selvitetty, mutta varmaan joskus mahdollista selvittää. Aivotkin kuuluvat siihen "ihmisyyteen", jonka Hän on luonut, ja josta HÄn jostain syystä on päättänyt näyttää tietoja vähän kerrassaan ja ripotellen....
Tässä siis mallinsin ihmistä kristillisen ajattelun pohjalta. Kaikki mallintamiset ovat osa totuutta, mutta vain osa. Suurimpia löytöjäni on ollut se, että on mahdollista ja oikein pohtia kaikkia malleja. Se on jopa suotavaa, mutta ei mitenkään välttämätöntä kaikille. Ei kaikkien tarvitse vaivata päätään tällaisilla jutuilla, jos se ei kiinnosta. Joitain kiinnostaa...
Kommenttisi on mukava hypäys "neuroteologian vakiovastauksiin." Onhan esimerkiksi "Godhelmet" -koetta moitittu siitä että se ärsyttää aivoja mutta että tämä ei osoita että samaa aivotoimintaa "voisi syntyä eri ärsytyslähteillä" ja että jokin näistä ärsytyslähteistä voisi olla Jumala.
Tästä syntyy tietysti sellainen jako että on olemassa aitoja hengellisiä kokemuksia ja vain samanlaisia muka-aitoja kokemuksia. Tällöin buddhalainen munkki saisi aitoja hengellisiä näkemyksiä. (Tai jos pidät buddhalaisia harhaoppisina niin kristityt mystikot heidän tilalleen. Tai sitten viittaat että Saatanahan se huijaa buddhalaisia kaikenlaisilla näyillä) ja "godhelmet" tuottaisi illuusioita.
Tässä jaotuksessa on aivan ehdottomasti jotain järkeä ; Damasiohan kuvaa miten tunteita voidaan tuottaa aivoja ärsyttämällä. Silti osa tunnetiloista ei ole samalla tavalla generoituja vaan tulevat aivan erilaisista lähteistä. Eivätkä unet ja hallusinaatiotkaan osoita että silmät eivät näkisi.
Kuitenkin niissä on oleellinen ongelma ; Mikä on se perustelu että jaottelua voidaan tehdä. Hallusinaatiot voidaan liittää laajempaan kontekstiin (esimerkiksi kamera ja toinen ihminen näköaistin verrokkiryhmänä antaa osviittaa ja evidenssiä jos ei nyt absoluuttista todistetta niin evidenssiä kuitenkin) ja tämä ei ole kaikilla yhtä mukavasti.
Ehdottamillani keinoilla asiaa voitaisiin itse asiassa lähestyä. Jos säilymislait pätevät, nNaturalismi vaatii että aivotoiminta ei riko aineen ja energian säilymislakia. Aineen ja energian säilymislain rikkominen falsifioisi tämän näkemyksen joten se on selvästi koeteltavissa oleva väite. (Kaikki eivät ole fallibilistejä koska heistä se on liian tiukka normi. Näin ollen jos jokin on falsifioitavissa se on likimain varmasti sama kuin tieteellisesti hyväksyttävä teoria. Eli kysymys ei by definition ole automaattisesti tieteen ratkaisukyvyn ulkopuolella...)
Pohjimmiltaan tässä kehitetäänkin ns. ad hoc -konsepti. Kokemuksia jaotellaan "aitoihin ja epäaitoihin" ilman että tälle erottelulle on mitään kunnollista perustetta (ad hoc -selitystä ei kiinnitetä todellisuuteen vaan suojellaan näkemystä mahdollisesti osuvaltakin kritiikiltä).
PS. Tosin godhelmetin kohdalla on huomattava että ajan tässä Richard Wisemanin linjaa. Tämä skeptikko-psykologi kun on esittänyt että Godhelmetin efektit perustuisivat enemmän "placebovaikutukseen" kuin aivojen aitoon aktivoimiseen.
Nukahdin jälleen äskettäin ja näin unen Teistä. Se oli hyvin surullinen uni. Alussa lensitte haukkana lumisten vuorien ylitse sydämenne tulvillaan surua, jota juuri hyljätty tuntee. Sitten Te itkitte. Sitten Te heräsitte ja näitte levykevandaalin kasvoista kasvoihin. Ette kuitenkaan lentänyt lumisten vuorien ylitse enää ja haukkamaisuutennekin oli kadonnut kuin savuna ilmaan. Olen väsynyt moniin sanoihin, olen väsynyt itseeni. Ennen kaikkea olen väsynyt Teihin. Jos sanot: "jätä kaikki, seuraa minua", en jättäisi ja vitut seuraisin.
Ja minulla on ruostumatonta terästä haarniska. En lennä haukkana tuulessa. Seison varjona vuorella. Ja hikipedian siivouspalvelu toimii.
Ja minä sanon Teille: "Olkaa hyvä, tervetuloa uudestaan. Tulkaa myöhemmin jos ollenkaan". Ja minä sanon vandaaleille mitä kohta tulee olemaan. (Ketä sattuu leukaan.)
Jos mahtuisit tähän, tulisit tänne asti, tietäisit kulkeneesi liian pitkän, liian pitkän matkan.
[too many words per sheet "olalle"]
Se mitä Tuomo koki - oli kait "miekan tie".. ;-D
Omista kokemuksista en tiedä, mutta itseäni on viehättänyt moraalifilosofian klassikkokysymys "Mitä hovimestari näki?"
Tämänkin aivohoure-episodin dokumentoinnin ja julkiseksi kirjaamisen seurauksena olen miettinyt. Lähinnä että mitäköhän ihmiset ajattelee minun touhuilusta ja innovoinneista.
Ajattelevatko, että "yksi huru-ukko" on tuo ja kohteliaasti hymyävät kun on opetettu tavat heille. Vai ajatellevatko sittenkin, että jee, juuri tuollainenhan sen pitäisikin olla, ja sitten haluavat että Tuomosta tehdään uusi Steve Jobs (paitsi että elävä).
Lähetä kommentti