torstai 18. lokakuuta 2012

Pieni ajatus eiaivollisen teleologisoinnista

Kiinalaisen tarinan mukaan tien varteen kaivettiin kaivo. Se oli hyödyllinen, virkistävässä paikassa matkamiehille ja ihmiset puhuivatkin Ihanasta kaivosta. Mutta sitten eräänä yönä siihen putosi mies. Tämän jälkeen ihmiset karttoivat tätä Hirveää Kaivoa. Kun paljastui että hukkunut oli varas, joka oli pakenemassa lakia, ihmiset puhuivat Oikeutta Jakavasta Kaivosta. Samasta kaivosta oli eri mielipiteet.

Tarina on kiinalainen, koska taolaisessa ja zeniläisessä ajattelussa vältetään asioiden teleologisoimista. Näin tehdään siitä huolimatta että niillä uskotaan olevan "sisin luonto". Länsimaissa ajatus tuntuu omituiselta. Aristoteleestä lähtien sisäinen luonto on määritetty teleologisin termein, metafysiikka on näin ollen intentionalisoitu. ; Ja vaikka teologitkin käsittelevät usein alkusyyjumalaa joka on vain aktuaalisuutta, ja pitävät antropomorfistista jumalaa banaalina, niin heistäkin on usein miellyttävää että Craigin tapaiset ihmiset kaikesta huolimatta puhuvat Jumalan persoonasta (tai jopa Hänen kolmesta persoonastaan) ja rakkaudellisuudestaan. Pahan ongelmaa käsittelevät hyväntahtoisuusargumentit ovat täynnä Jumalan antropomorfistamista.

Itse olen tässä suhteessa hyvin "taolainen", siinä mielessä että uskon että luonto toimii luonnonlaeilla. Ja että tässä maailmassa toimii syy ja seuraus. Siksi en ajattele että kaivoja tulisi antropomorfistaa tai intentionalisoida. Ei vaikka niillä on rakennelmina tarkoitettu toiminto ja funktio. Itse näen että teleologia ja funktio eivät liity kovinkaan lujasti yhteen, länsimainen filosofia on ne siis väärin yhteenliittänyt. Näin ollen jos et voi erikseen näyttää että jollakin on aivot, sen intentionalisoinnissa ei ole oikein mitään mieltä. Ja pidemmälle ; Jos havaittu tietoiseksi määritelty toimintamoduuli on seurausta tiettyjen aivorakenteiden läsnäolosta ja se kaikissa tiedetyissä tapauksissa tämä havaittava yhteys katkeaa aivojen poistamisen kautta, ei ole enää ollenkaan järkevää selittää elämää intentioilla. ; Sillä jos tietoisuus on elämän seuraus, ei elämä voi olla tietoisuuden seuraus.

Ei kommentteja: